verschil tussen ARM processor en normale (intel of amd)proc.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.767 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 460165

Topicstarter
ik heb een vraag, kan het nergens in normaal nederlands vinden.
wat is nu echt het verschil tussen een arm processor en een intel of amd processor in bijv. een laptop??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44

D4NG3R

kiwi

:)

De architectuur.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25

Rmg

AMD en intel hebben een x86 / x64 (compatible) instructieset

ARM heeft een ARM (Acorn(Advanced) RISC Machine, Reduced Instruction Set Computer )

De 'manier' hoe je tegen de processoren kan/moet 'praten' is anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 21-11-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:07

Fordox

00101010

ARM is heel erg opkomend, en is voornamelijk nu nog voor de mobiele sector vanwege de energiezuinigheid. PC processoren zijn een stuk minder energiezuinig, maar hebben daarvoor ook wel de kracht die daar evenweidig aan loopt.

ze zijn bedoeld voor andere platformen, maar de prestatie/energiezuinigheid verhouding gaat nu telkens beetr, en ze willen het al doorvoeren naar de servermarkt.

Maar zoals hierboven gezegd, ze hebben een andere instructieset waardoor je er nu nog niet goed mee overweg kan met windows (zie optimalisatie) en dat ze niet geschikt zijn voor insteekkaarten zoals ddr3 geheugen en er zit ook geen pci controller op.

je hebt appels en peren, ze zijn allebij fruit maar wat is nou het verschil? :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
... en om nou een intel of amd een 'normale' processor te noemen vind ik ook wel wat ver gaan. Zou mij helemaal niets verbazen als er wereldwijd meer chips met een ARM processor gebruikt worden dan met een x86 architectuur. Of zelfs de 'good old' 80c51 processor... Intel/AMD zijn voornamelijk het bekendst.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25

Rmg

vanaalten schreef op donderdag 22 november 2012 @ 08:32:
... en om nou een intel of amd een 'normale' processor te noemen vind ik ook wel wat ver gaan. Zou mij helemaal niets verbazen als er wereldwijd meer chips met een ARM processor gebruikt worden dan met een x86 architectuur. Of zelfs de 'good old' 80c51 processor... Intel/AMD zijn voornamelijk het bekendst.
In desktop/laptop is x86/x64 gewoon de standaard, 'normaal'

In laptop land is een kleine verschuiving naar ARM gaande in Desktop/Serverland is die waarschijnlijk aankomende.

Maar een Intel/AMD processor is gewoon een normale processor als je het over PC/Desktop use hebt zoals de TS :w

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ARM is een instructieset architectuur (ISA) origineel ontwikkeld door het Britse bedrijf Acorn (ARM = "Acorn Risc Machines") net als bv x86 van Intel, SPARC van Sun/Oracle, MIPS van MIPS en POWER van IBM. Met zo'n ISA kan je allerlei cpu architecturen ontwerpen, van heel klein en zuinig tot heel groot en onzuinig. Een jaar of 20 geleden verkocht Acorn nog desktops PCs met ARM chips, die concurreerden met Macs en x86 PC's.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2012 09:41 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen vraag is voor GoT te 'simpel', maar we stellen wel eisen aan eigen inzet in een topicstart. Die ontbreekt hier volledig, dus gaat dit topic op slot.

Zie vooral:
Het algemeen beleid #quickstart

Overigens is dit een onderwerp waar absoluut een interessant topic over kan ontstaan als iemand de moeite neemt een goede topicstart te maken met links naar relevante info (is er in overvloed als je maar zoekt, link van Terw_Dan is goede startpunt) incl vergelijkingen op theoretisch vlak (zie antwoord van o.a. Dreamvoid) en practische toepassingen (zie deel van antwoorden Fordox en rmg).

Op het niveau waarop jij deze vraag stelt is er geen verschil: als je dezelfde OS op beide chips draait (zoals ik hier, Debian Linux op een Intel Core i3 (IA32-64) en op een Raspberry Pi (Raspbian op een ARM1176JZF-S (ARM32)), dan kun je er exact hetzelfde mee. Verschil zit'm in welk OSsen erop kunnen en hoe snel hij bepaalde taken uitvoert.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.