bullshit want: optimus..
de clevo loopt in veel gevallen ENKEL op de hd3000 onboard gpu..
Niet echt hoor, om wel twee redenen. 1. De extra grafische kaart trekt minimale stroom, maar wel stroom. Afhankelijk van welke laptop je neemt en welke fanprofielen in de Bios staan zal de fan uiteindelijk wel of niet aan slaan voor de dGPU (of langer aan blijven staan of harder blazen in geval van een single fan constructie zoals mijn oude Dell m1710/m170). Het is een bron van geluid hoe zwak dan ook. Naast je bed hoor je dat wel en dat kan in de nacht best hinderlijk zijn lijkt me (was dat een reden dat stilte wel 4x als een vereiste werd genoemd misschien?).
2. Als je nooit zware grafische taken uitvoert en je liever je geld besteed aan b.v. een SSD dan aan een grafische kaart die je toch niet gebruikt kan je beter enkel een IGP laptop nemen, maar dat gaf de topic starter al aan.
Gezien het doel en het budget van de topic starter zou ik geen laptop met een dGPU aanbevelen.
daarbij maakt het geen hol uit waar de laptop voor "gemaakt" is, een i7 2630 blijft een i7 2630..
mijn alien heeft een 3610, die komt ook voor in laptops die wel herrie maken..
Dat is exact mijn punt. Het is de laptop kwaliteit/prijsklasse/doel die bepaalt of een fan hoorbaar is, zelfs met dezelfde CPU. Een gaming laptop gaat bijvoorbeeld om performance, niet om stilte. De CPU fan kan mogelijk niet de nadruk hebben gekregen om stil te zijn bij een dergelijke laptop (mogelijk omdat het met 1 fan meerdere sinks moet koelen zoals bij mijn oude Dell m1710 en m170), iets wat bij een dunne ultrabook weer wel zo kan zijn.
nope, ik weet niet uit welk jaar jij komt, maar handjeklap is niet meer..
dell heeft toch al veel kortingen, ik bedoel wees eens realistisch..
Mijn profielgegevens zijn volgens mij gewoon te zien dus dat had je wel kunnen weten.
Gezien Notebooktotaal voor hetzelfde notebook al een price-match garantie geeft is er wel degelijk te praten over de prijs. Het hangt altijd en overal enkel af van je argumenten en manier van aanpak en dan kan je altijd praten over de prijs, mits je de juiste persoon spreekt die gemachtigd is dat soort deals te maken. Dat is geen 'handjeklap' en ook geen boerenmarkt uit 1900, dat is gewoon een veel voorkomende manier van winkelen en heeft niks te maken met ethniciteit maar met lef en slimheid.
Denk dan wel aan bijvoorbeeld MediaMarkt en niet zo zeer aan de melkboer. Zeer realistisch dus.
je ontwijkt wel de vraag, en insinueert dat jij wel de notebook van binnen en buiten kent (mocht dit niet het geval zijn, staat dit haaks op je theorie: je kan het niet afkraken/ophemelen tenzij je ervaring ermee heb)
Je argument raakt weer eens kant noch wal. Ik ontwijk geen vraag want de vraag was niet aan mij gesteld. Ik heb nooit hier beweerd enige laptop te kennen die ter sprake kwam en ik verdedig of kraak dan ook niks af. Ik stel enkel dat iemand zonder kennis van iets geen oordeel over dat iets kan geven en dat men dat dan mag benoemen voor wat het is; gebakken lucht.
Dat slaat op alle lagen en aspecten van de samenleving en niet zo zeer enkel op laptops.
Ik zit nu toch lekker op mijn praatstoel dus ik geef een fijn voorbeeldje, misschien dat je het dan snapt.
De eerste Smart (dat kleine autotje) ging naar verloop van tijd erg vaak stuk. Zwakke plek in het ontwerp van de automaat.
De daarop volgende generaties hadden dat probleem niet meer want dat was opnieuw ontworpen.
Stel je iemand voor die pretendeert veel van auto's af te weten en vervolgens de nieuwe Smart gaat afkraken van dat hij zo snel stuk gaat terwijl je weet dat hij nog nooit in die nieuwe Smart gereden heeft, puur en enkel gebaseerd op het verleden van de Smart. Dan neem je die vent toch ook niet serieus? Dan ga je toch ook vragen hoe hij dat kan zeggen zonder enige kennis van zaken? Nou, ik dus ook.
Ik insinueer ook helemaal niks daar ik totaal geen commentaar gaf op of waardeoordeel velde over enig genoemde laptop. Ik noem geen merken, geen modellen en ik haak niet aan op wat anderen zeggen over laptops dus waar je het over heb is me een raadsel.
daarbij is de reputatie van clevo dusdanig beroerd dat jij het niet anders als met me eens kan zijn dat:
je NIET zonder GOEDE reviews, OF praktijk ervaring (langdurige), een clevo kan aanraden, en simpel hiervan uit kan gaan dat zaken als: koeling / keyboard / bouwkwaliteit / touchpad e.d. tenminste evengoed zijn als de dell..
Laat ik met het laaste beginnen; Dell is niet de wereldstandaard waar al het andere aan hoort te worden afgemeten. Ik weet dat je verliefd bent op je Alienware en dat dat nu een Dell is, het is echter niet meer dan een merk en elk merk heeft zijn hits en misses. Het is dus prima mogelijk een laptop aan te raden die niet op alle fronten gelijk of beter is aan een Dell.
Ik zal een oude koe uit de sloot moeten halen, maar als Anandtech en Notebookreview zeggen dat éen 'bepaalde Clevo' wel goed is dan schreeuwen jij en je Brother In Arms hier dat dat niet klopt en het wel degelijk bagger is.
Dus een review is voor jullie enkel acceptabel en waar als het overeen komt met jullie eigen blik op de wereld en zelfs gerenomeerde sites zijn fout als het jullie tegen spreekt.
Hier hebben we het al eerder over gehad en dat is een eindeloze discussie. Feel free om er mee door te gaan, maar daar is dit topic eigenlijk niet voor.
Langdurige praktijkervaring is ook niet atijd nodig om een laptop aan te kunnen raden. Ik kan heel goed inschatten of een scherm of een CPU of een GPU of een HD of een keyboard of zelfs een behuizing voldoet aan redelijke eisen zonder er maanden mee te werken. Wat betreft slijtage van scharnieren of trackpads heb je wel weer tijd nodig, maar dat zijn postensluiters en hebben relatief weinig gewicht (al helemaal als het vette vingers op de trackpad zijn en geen slijtage

)
die prijsvergelijking is wel leuk..
de dell is (zoals te lezen is in mijn post hiervoor) een goede 250 euro goedkoper, en op gpu vlak superieur.
Ik bedoel dit echt niet lullig, maar je argumenten zijn
zo vaak zo lek zijn als een mandje en soms
zo ver uit de koers dat ik eigenlijk niks zomaar van je kan aannemen zonder direct bewijs wat ik met mijn eigen ogen zie. Ik zeg niet dat het per definitie niet waar is wat je zegt, maar je staat niet bekend bij mij als vaak factueel correct of objectief en dan druk ik me voorzichtig uit.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.