sleepimage verwijderen rMBP 15"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 07:15
Hallo allemaal, ik heb een 15" rMBP met een 256GB SSD.

Dit is op zich voldoende totdat ik voor school Windows er op moest zetten.

Nu wil ik graag de sleepimage op OS X verwijderen. Dit bestand is 16GB groot (gelijk aan hoeveelheid RAM geheugen wat er in zit).

Als je dit vraagstuk bij google intikt krijg je diverse sites met steeds dezelfde oplossing:

"sudo rm /private/var/vm/sleepimage" invoeren in Terminal om de sleepimage te verwijderen

en vervolgens

"sudo pmset hibernatemode 0" om te zorgen dat ie niet opnieuw wordt opgebouwd.

Ik heb Windows vandaag van mijn MacBook afgegooid en dat ga ik er morgen weer opzetten, maar ik heb nu onder Mac OS X 106,91 GB vrij van 250,14 GB.

M.b.v. deze command "ls -lh /private/var/vm/sleepimage" kon ik zien dat mijn sleepimage 16GB is:

(MacBook-Pro-van-Bart:~ bartpostma$ ls -lh /private/var/vm/sleepimage
-rw------T 1 root wheel 16G 21 nov 17:03 /private/var/vm/sleepimage)

Vervolgens heb ik met de eerder genoemde commando's de sleepimage verwijderd en staat er: 123,99 GB vrij van 250,14 GB. Gelukt dus, totdat ik mijn Macbook opnieuw opstart.

Zodra ik 'm opnieuw opstart heb ik weer 107 GB vrij...

in de App Store heb ik ook al een programmaatje aangeschaft genaamd SmartSleep waarmee ik de sleepmode op 'sleep only' heb gezet. Was geen duur programma (3 euro of zo) maar zelfs hiermee wil dat stomme sleepimage bestand maar niet weg.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dit komt door de volgende update: Apple Releases MacBook Air and MacBook Pro Update 2.0. Inmiddels is deze door Apple teruggetrokken. Voor 10.8.2 is er inmiddels ook al een supplemental update 2.0 te verkrijgen die weer iets moet fixen. Wat dat betreft is Apple in november goed bezig geweest om er een potje van te maken wat updates betreft.

Anyway, de enige oplossing lijkt te zijn de sleepimage weggooien en daarna een symlink aanmaken die 'm naar /dev/null verwijst. Dat laatste doe je met het volgende commando in Terminal:
sudo ln -s /dev/null /var/vm/sleepimage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Volgens mij doet ie 't nu, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-07 15:33
Als je er windows opzet, is het handig om je pagefile te verwijderen en je viruele geheugen te verkleinen. scheelt toch weer 2*16 gb :)

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Kobus Post schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:45:
Als je er windows opzet, is het handig om je pagefile te verwijderen en je viruele geheugen te verkleinen. scheelt toch weer 2*16 gb :)
ik weet het, hiberfil.sys ook :-) dat trucje kende ik al, alleen ben net nieuw met OS X dus ben nog niet echt thuis in die commands. Maar 't werkt nu allemaal _/-\o_ :D