Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hallo Tweakers,

(huidige systeem staat onderaan genoemd)

Ik zit met een vraag, één waarop ik zelf geen goed antwoord kan geven en daarom vraag ik om jullie expertise als GOT om mij daarbij te helpen.

Het zit zo, ik heb bij het samenstellen van mijn PC 2-3jaar geleden wat bezuinigt op de kast en voeding. Dit met het idee dat deze dus sowieso een keer vervangen moesten worden.
Die tijd is dus nu (toch werd de zooi wat trager en de voeding minder betrouwbaar).... en nu ging ik dus naar de lokale computer winkel om te vragen of zij ook wilden overzetten (heb zelf geen tijd/niet zeker of mij het perfect lukt) en dat kon. Zij raden mij de Antec Three Hundred Two aan met een 750W voeding voor rond de 69euro's (de naam van de voeding ben ik vergeten te vragen, vandaar de prijs indicatie -_- ).

Daarbij dacht ik er ook aan mijn ATI 5750 kaartje te vervangen (Skyrim met HD pack en veel mods liep toch niet helemaal lekker meer) en zij raden mij de GTX 660 aan.
Het liefste heb ik ook weer een ATI kaart (goede prijs/kwaliteit) omdat ook de rest daar vandaan komt en ATI mij gewoon goed bevalt.
Dus mijn vraag is tweedelig:

1. Is de aangeraden kast met voeding een goede optie voor mijn huidige systeem?
- Zijn er betere opties?
- Is dit overkill?
- Is stof een issue?
Doel van de kast is gewoon een goede koeling te leveren zonder te veel herrie en daarbij ook nog een stabielere voeding te hebben.

2. Is de GTX 660 (ik dacht van club 3d) goed voor mijn systeem? (Daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld niet alles op max kan wat mijn video kaart betreft maar dat mijn processor dat gewoon niet bijbeend = natuurlijk zonde)
- Overkill?

3. Is er dus ook een ATI alternatief voor deze kaart en hoe verhoudt deze zich?

Hudige systeem:

Processor: AMD Phenom II X4 925 Processor (4 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 4096MB RAM
Hard Drive: 1 TB
Video Card: ATI Radeon HD 5700 Series
Monitor: S243HLAbmii
Sound Card: Creative XFI surround (extern)
Headphones: Steel Series Siberia V2 White
Keyboard: Microsoft Wired Keyboard(also for Xbox 360)
Mouse: Asus GX800 Gaming Mouse from Republic of Gamers
Surface: Steel series game pad
Operation System:Windows 7 Ultimate 64-bit
Motherboard: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
Case: Codegen 6232-A2 Midtowermodel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:36
Voor AMD (wat voorheen ATI was) zou je bijvoorbeeld een HD7870 kunnen overwegen, alhoewel de GTX660 toch ook zeker geen slechte kaart is. De case is natuurlijk een persoonlijk iets, maar een 750W voeding is imho veel te veel. Je zou denk ik wel met 550W af kunnen. Kies wel voor een kwalitatief goede voeding, dus eentje die stabiele spanningen af geeft, en qua rendement acceptabel is. Je kan even bij BeQuiet en Zalman kijken, maar je ziet ook steeds vaker de voedingen van XFX voorbij komen die ook meer dan behoorlijk uit de tests komen. Een case met 750Watt voeding voor 69,- kan bijna al niet zo heel veel voeding zijn... Voor dat geld is het al zoeken om een voeding van dat vermogen te vinden die kwalitatief acceptabel is, laat staan dat je er nog een case bij kan leveren ook dan.
Interessanter is echter wat je budget is. Aan de hand daarvan kan een goed advies worden gegeven. Nu is het een beetje gokken wat je wilt uitgeven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:31:
Voor AMD (wat voorheen ATI was) zou je bijvoorbeeld een HD7870 kunnen overwegen, alhoewel de GTX660 toch ook zeker geen slechte kaart is. De case is natuurlijk een persoonlijk iets, maar een 750W voeding is imho veel te veel. Je zou denk ik wel met 550W af kunnen. Kies wel voor een kwalitatief goede voeding, dus eentje die stabiele spanningen af geeft, en qua rendement acceptabel is. Je kan even bij BeQuiet en Zalman kijken, maar je ziet ook steeds vaker de voedingen van XFX voorbij komen die ook meer dan behoorlijk uit de tests komen. Een case met 750Watt voeding voor 69,- kan bijna al niet zo heel veel voeding zijn... Voor dat geld is het al zoeken om een voeding van dat vermogen te vinden die kwalitatief acceptabel is, laat staan dat je er nog een case bij kan leveren ook dan.
Interessanter is echter wat je budget is. Aan de hand daarvan kan een goed advies worden gegeven. Nu is het een beetje gokken wat je wilt uitgeven.
Tja mijn budget... die is er niet zo... duidelijk
Ik wil graag dat mijn systeem lekker loopt en goed meekan de komende jaren en als ik daar wat meer voor moet betalen is dat goed, maar het moet natuurlijk wel nut hebben (zoals met die 750W voeding XD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 461836

Je kunt:

- Videokaart: HD7870 of HD7950
- Geheugen: nog 4 GB erbij
- Voeding: Antec HCG-520 of XFX PRO550
- Eventueel een SSD.

Wat de kast betreft is vooral smaak,
ik weet niet precies of je een fancy kast wil, of meer een wat strakkere case.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 461836 op 21-11-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
Anoniem: 461836 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:52:
Je kunt:

- Videokaart: HD7870 of HD7950
- Geheugen: nog 4 GB erbij
- Voeding: Antec HCG-520 of XFX PRO550
- Eventueel een SSD.

Wat de kast betreft is vooral smaak,
ik weet niet precies of je een fancy kast wil, of meer een wat strakkere case.
Ik wil effeciëntie van een kast, die moet gewoon goed koelen, stil zijn en het liefst zo min mogelijk last hebben van stof (gedoe elke keer weer dat schoonmaken).
Qua looks vind ik die three hundred two van Antec misschien wel te simpel (je ziet gewoon de schijven door de voorkant) of ziet die er af veel beter uit?
Zijn er kasten die daar in de buurt bij komen, met misschien een wat beter uiterlijk?

had zelf al de collermaster gladiator 600 en de BitFenix Shinobi gezien, maar ook die zien er erg simpel uit, verder was doe zij aanboden in de winkel waarschijnlijk de antec three hundred, de stalen schermpjes voor de fans stonden namelijk bol.
Dus heeft er iemend nog een beetje een leuk ogende kast, mag simpel maar die antec is miss. wat te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind zelf de CM Storm Enforcer mooi (pricewatch: CM Storm Enforcer).
Dit is wel een typische gaming-case.

Dus de vraag is: wil je een kast met LED's, of ga je voor een nette kast zonder een al te bijzonder uiterlijk?

En wat is je budget voor de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Cooler Master Silencio 550 en Corsair Carbide 300R zijn wat nettere kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
Anoniem: 461836 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 18:13:
Ik vind zelf de CM Storm Enforcer mooi (pricewatch: CM Storm Enforcer).
Dit is wel een typische gaming-case.

Dus de vraag is: wil je een kast met LED's, of ga je voor een nette kast zonder een al te bijzonder uiterlijk?

En wat is je budget voor de kast?
Qua budget zou tot de 100euro goed zijn.
Qua uiterlijk zou ik graag wat meer 'stijl' willen als zo'n antec two hundred of de Silencio maar hij hoeft niet zo vol met LEDjes zoals die cm storm, iets er tussenin zou het mooist zijn.
Maar goed ik ben gewoon benieuwd naar jullie input, wat is normaal? wat is praktisch? wat werkt en wat niet? wat bevalt goed?

EDIT:

De 7870GHz lijkt mij een goed alternatief, zeker omdat deze beter uit de tests komt dan de GTX660 en ongeveer even duur is.
Is dat een goed idee of raden mensen dat af? Ik wil namelijk allles lekker hoog kunnen spelen op een enkel scherm en dit ten minste een aantal jaar kunnen volhouden :)

[ Voor 15% gewijzigd door BannerFigurezZz op 21-11-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
Ok, video kaart wordt zeer waarschijnlijk de 7870GHz editie.
Iemand nog op of aanmerkingen daarover, past dit goed bij mijn wens en systeem (wens nog wel even vooruit kunnen op toch wel max settings, zonder ridiculous veel geld te betalen)?

Die twee eerder voorgestelde voedingen lijken me wel wat, iemand nog andere suggesties of één van de twee af of juist aanraden?

Qua kast ben ik erg blij met de gedane suggesties en kijk ik zelf ook verder en ben ik benieuwd naar meer meningen

alvast hartelijk dank voor alles zo ver, het heeft mij goed een idee gegeven van wat verstandig is aangezien specificaties niet alles zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Die voedingen zijn prima, met geen van beide ga je verkeerd. Ik wil nog wel een Seasonic M12 II 520W als optie toevoegen om het moeilijker te maken... ;) Of een Corsair Builder. Blijf maar weg bij OCZ en de goedkopere CM voedingen, Rasurbo en een hand vol andere voedingen...

Kwa case, tja, Silencio is een pracht kast, makkelijk schoonmaken, best prettig stil. Bekijk even (desnoods dmv taskmanager) of je genoeg hebt aan je 4GB geheugen, ik denk dat dat niet zo snel een probleem zal zijn, maar meer geheugen is relatief goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
djunicron schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:24:
Die voedingen zijn prima, met geen van beide ga je verkeerd. Ik wil nog wel een Seasonic M12 II 520W als optie toevoegen om het moeilijker te maken... ;) Of een Corsair Builder. Blijf maar weg bij OCZ en de goedkopere CM voedingen, Rasurbo en een hand vol andere voedingen...

Kwa case, tja, Silencio is een pracht kast, makkelijk schoonmaken, best prettig stil. Bekijk even (desnoods dmv taskmanager) of je genoeg hebt aan je 4GB geheugen, ik denk dat dat niet zo snel een probleem zal zijn, maar meer geheugen is relatief goedkoop...
Een geheugen upgrade naar 8 of 16 was al in gedachten.
Moet ik hier dus 4 of 12g bij halen of nieuwe sets van 8 of 16 bestellen? ik heb geen idee hoe dit werkt.
En bij geheugen upgrade kingston? en moet ik nog op bijv geheugen snelheid letten?

Die Silencio van coolermaster lijkt mij wel wat, had er ook al over gelezen.
Raadt je me dan de 550 of de 650 aan? Hoe koel verwacht je dat mijn systeem zal blijven en is die derde fan installeren belangrijk? of red ik het met die standaard 2 (in geval van de 550)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
Ok de tussenstand tot nu toe:

zover lijken mij qua kast de:
Antec performance one P280 of de coolermaster silencio 650 goede opties
Ik las namelijk dat de 550 niet zo goed koelde, of is dit genoeg in mijn geval?

qua voeding de:

XFX pro 550w of de antec HCG 520
is dit genoeg?

dan de videokaart:

Saphire Radeon HD 7870 GHz OC edition

En ik heb ook gekeken naar moederboorden aangezien ik toen ik de PC samenstelde niet op de hoogte was van micro ATX gedoe en dacht misschien aan de:
ASUS M5A99X Evo

is dit nodig? ik wil misschien ooit nog een tweede schijf erin doen

[ Voor 7% gewijzigd door BannerFigurezZz op 02-01-2013 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 18:32

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Je zal merken dat je steeds meer geneigd zal zijn om 'nu je toch bezig bent' ook andere dingen aan te pakken. Het is dus handig om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je precies wil verbeteren/vervangen, en wat je budget daarvoor is. Alleen geheugen erbij is een kwestie van een paar tientjes, maar dat zijn toch weer een paar tientjes.
Bij een nieuw moederbord heb je misschien weer ander geheugen nodig, of is een andere kast/voeding/CPU/SSD/HDD handig/leuk/nodig. Ongemerkt kan dat aardig in de papieren gaan lopen.

Om op je eerste vragen terug te komen: de 7870 die je noemt is prima, net als beide voedingen. De kast is heel persoonlijk, maar beide zijn kwalitatief goed. In beide kan je ook nog extra harde schijven kwijt. Kijk op je huidige moederbord of je nog s-ata aansluitingen over hebt. Je huidige moederbord heeft 5 aansluitingen, dus als je niet meer dan één harde schijf en één DVD-brander oid hebt, heb je nog aansluitingen over en hoef je daarvoor in ieder geval niet je moederbord te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302316

Als ik jou was zou ik pas weer een moederbord halen als je ook je processor vervangt, anders kan je wel aan de gang blijven. En waarom zou je m-atx willen? Je bent toch aan het kijken naar kasten weer een normaal ATX bord inpast?

Overigens die bitfenix shinobi kast waar hier eerder over werd gesproken, dat is de kast die op het moment naast mij staat en ik vind het een fijne strakke kast. Alle hardware past er gemakkelijk in en toch is hij qua afmetingen nog redelijk compact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
gwystyl schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:44:
Je zal merken dat je steeds meer geneigd zal zijn om 'nu je toch bezig bent' ook andere dingen aan te pakken. Het is dus handig om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je precies wil verbeteren/vervangen, en wat je budget daarvoor is. Alleen geheugen erbij is een kwestie van een paar tientjes, maar dat zijn toch weer een paar tientjes.
Bij een nieuw moederbord heb je misschien weer ander geheugen nodig, of is een andere kast/voeding/CPU/SSD/HDD handig/leuk/nodig. Ongemerkt kan dat aardig in de papieren gaan lopen.

Om op je eerste vragen terug te komen: de 7870 die je noemt is prima, net als beide voedingen. De kast is heel persoonlijk, maar beide zijn kwalitatief goed. In beide kan je ook nog extra harde schijven kwijt. Kijk op je huidige moederbord of je nog s-ata aansluitingen over hebt. Je huidige moederbord heeft 5 aansluitingen, dus als je niet meer dan één harde schijf en één DVD-brander oid hebt, heb je nog aansluitingen over en hoef je daarvoor in ieder geval niet je moederbord te vervangen.
Dat is idd. wat ik heb gemerkt 8)7 , het wordt alsmaar meer.
Verder heel erg bedankt voor je reactie, ik had dat van het aantal aansluitingen nog niet gezien.
Een moederboord vervangen doe ik dan denk ik ook niet, aangezien een tweede schijf er dus in moet passen.

qua koeling ben ik nog aan het kijken wat er mogelijk bij moet aan fans, maar volgens mij zit ik met de standaard drie voorlopig goed?!
Ik kom dus nu uit zo rond de 450 euro's incl. montage (ik heb geen tijd/zin) en dat zal ook ongeveer mijn budget zijn en blijven.
Met de silencio 550 en 650 las ik dat die net aan koelde en dat met meer hitte de demping ging ruiken, iemand ervaring met die kasten?

Dus heeft iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302316

Zo lang je niet extreem gaat overclocken kan je volgens mij beter kijken naar opties als stoffilters (voor het gemakkelijk schoonmaken etc.) in plaats van te kijken naar hoeveel fans er in zitten of iets dergelijks. Gewoon standaard fan voorin voor koude lucht en acher in om de warme lucht er weer uit te blazen, lijkt mij persoonlijk goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
Hallo Tweakers door de drukte rondom studeren ed. heb ik geen verdere tijd kunnen investeren in "de upgrade" vandaar nu nog een paar vraagjes.

- Die 7870Ghz OC van Sapphire kan die wel op mijn moederboard? Ik zie namelijk bij de interface PCI-E 3.0*16 staan terwijl ik 2.0 heb. En zitten daar nog nadelen aan?
- Verder twijfel ik of die 550Watt / 520Watt voedingen dit gaan trekken, ik heb hier geen praktische ervaring mee en vraag me dit gewoon af.
- Case wordt zo goed als zekers de silencio 650.
- Verder las ik nog iets over Black Screen of death problemen met de Saphire Radeon en later las ik dat deze lagen aan AMD niet aan Sapphire, wat klopt hier van en wat is er nog aanwezig?

Hartelijk dank voor alle hulp tot nu toe Tweakers, ik heb hier erg veel aan gehad en ik hoop dankzij jullie deze week mijn PC geupgrade te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warduss
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 14:29
-De interface is geen probleem, een kaart met PCI-E 3 op een PCI-E 2 slot levert geen problemen op

-Mocht je gaan voor een Sapphire 7870, mag ik je dan deze ten zeerste aanraden: pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
Is een 7870 gebaseerd op de Tahiti GPU die normaal in de 7900 serie zit, is 7 euro duurder dan de andere 7870, maar is het zéér zeker waard.

-Ow en een 550/520 watt voeding moet het met jouw set up makkelijk gaan redden zoals ik het zie.

-BSOD's weet ik niets van, mogelijk dat iemand anders hier meer van af weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

Warduss schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:33:
-De interface is geen probleem, een kaart met PCI-E 3 op een PCI-E 2 slot levert geen problemen op

-Mocht je gaan voor een Sapphire 7870, mag ik je dan deze ten zeerste aanraden: pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
Is een 7870 gebaseerd op de Tahiti GPU die normaal in de 7900 serie zit, is 7 euro duurder dan de andere 7870, maar is het zéér zeker waard.

-Ow en een 550/520 watt voeding moet het met jouw set up makkelijk gaan redden zoals ik het zie.

-BSOD's weet ik niets van, mogelijk dat iemand anders hier meer van af weet?
even wat dingen

pci 3.0 en 2.0 zijn gewoon compatitable met elkaar net zoals usb 3.0 en 2.0

de BSOD`s zijn denk ik driver problemen

en ik zou denk ik ook voor bevengenoemde gpu gaan , licht aan je budget als je het echt goed wil doen al je oude spulletjes verkopen en een nieuw systeem bouwen

en anders echt onderdelen vervangen de oude verkopen en dan miscchien een cpu en of mobo upgrade je kan me een dm sturen als je wil dat ik je help ermee

gr jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
BannerFigurezZz schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:00:
- Verder twijfel ik of die 550Watt / 520Watt voedingen dit gaan trekken, ik heb hier geen praktische ervaring mee en vraag me dit gewoon af.
Je moet er niet vanuit gaan dat elke willekeurige voeding van 500W genoeg zal zijn voor je systeem, maar met een kwaliteitsvoeding zou je het zelfs met 400W nog wel redden
- Verder las ik nog iets over Black Screen of death problemen met de Saphire Radeon en later las ik dat deze lagen aan AMD niet aan Sapphire, wat klopt hier van en wat is er nog aanwezig?
Ik heb hier weinig over gehoord en de HD7870 wordt aan alle kanten aangeraden, dus ik verwacht dat het probleem wel meevalt. Als je een XT of Tahiti LE versie neemt, dan heb je (stiekem) een andere GPU dan de standaard HD7870, namelijk een ingeperkte HD7950, dus dan zal je geen last hebben van problemen die de standaard HD7870 betreffen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Niet online
Depep schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:22:
[...]

Je moet er niet vanuit gaan dat elke willekeurige voeding van 500W genoeg zal zijn voor je systeem, maar met een kwaliteitsvoeding zou je het zelfs met 400W nog wel redden

[...]

Ik heb hier weinig over gehoord en de HD7870 wordt aan alle kanten aangeraden, dus ik verwacht dat het probleem wel meevalt. Als je een XT of Tahiti LE versie neemt, dan heb je (stiekem) een andere GPU dan de standaard HD7870, namelijk een ingeperkte HD7950, dus dan zal je geen last hebben van problemen die de standaard HD7870 betreffen.
Qua voedingen leek mij die XFX PRO 550w wel wat. Is dit zo'n kwaliteitsvoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Jahoor, XFX maakt prima voedingen. Als je meer wilt weten, zoek een paar reviews op google.

@hieronder: Dat ligt maar net aan je definitie, ze bouwen het doosje er omheen, het binnenwerk is van SeaSonic. Doet natuurlijk weinig af aan het feit dat het prima voedingen zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Depep op 01-02-2013 12:49 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 17:23
Depep schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:51:
Jahoor, XFX maakt prima voedingen. Als je meer wilt weten, zoek een paar reviews op google.
Nope, XFX maakt geen voedingen :+ Ze verkopen SeaSonic voedingen. Dus XFX is goed op dit moment. SeaSonic zelf is natuurlijk altijd goed.

Addicted to silent computing

Pagina: 1