Accesspoint voor gebruik in appartementen complex

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:25
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende vraag gekregen van een familielid:

Hij bezit een appartementencomplex met een 14-tal appartementen. Op dit moment voorziet hij deze appartementen via een Airlive WH-5400CPE accesspoint van een internet verbinding. Dit betreft een outdoor accesspoint. Dit accesspoint heeft een maximale wifi-verbinding van 54Mbps.

Echter loopt hij nu tegen het probleem aan dat de verbinding op sommige tijden enorm traag is. Dit wordt met name veroorzaakt door het feit dat sommige gebruikers van het netwerk op internet streaming media gaan gebruiken, zoals Youtube, Skype met video, etc.

Hij heeft aan mij gevraagd of ik een goede oplossing weet om een snellere WiFi-verbinding beschikbaar te stellen aan de bewoners van de appartementen.

Zelf heeft hij een woonhuis direct naast het appartementencomplex. De Airlive hangt aan de buitenzijde van zijn woning aan de kant van het appartementencomplex. Deze zit aangesloten op een 120Mbit Ziggo verbinding. Zijn internet verbinding lijkt me dus meer dan snel genoeg, maar, volgens is de oorzaak van het probleem te zoeken in het Airlive accesspoint.

Nu ben ik even gaan zoeken naar een goede outdoor accesspoint. Daarbij kwam ik de Engenius ENH-500 tegen.

Echter ben ik niet geheel zeker dat ik hiermee het probleem zou kunnen oplossen. Wellicht heeft iemand hier ervaringen mee of heeft dit via een andere manier opgelost.

Let op: het plaatsen van diverse routers met DD-WRT opties, Pfsense installaties, etc is niet gewenst. Het moet gewoon simpel werken. Het budget is niet heel erg van toepassing. Uiteraard moet het wel binnen de perken blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:30
Engenius spul is leuk, maar voor jouw doelstelling denk ik net niet helemaal geschikt.

Als P2P link is die ENH-500 prima geschikt. Ik heb er zelf ook een aantal van draaien, en haal ruim 100Mbit over 600m. Dus dat is prima bruikbaar.

Alleen als client is ie minder geschikt,omdat t een 5Ghz only ding is.

Router is minstens zo belangrijik. Je kan wel een top netwerk bouwen, maar zolang er geen fatsoenlijk gebruikersbeheer is zal 1 iemand alles onderuit kunnen trekken.

Ik zou aanraden om 1 goede router te plaatsen, en bij de appartementen 1 of meerdere accesspoints. Bij 14 appartementen zou ik 2 stuks wel aanraden, dan verdeel je de load ook wat meer.

Een Airlive dingje (of andere semi-consumentenspullen als Linksys, Sweex, Zyxel enz) zou ik niet aanraden. Sommige merken (airlive, zyxel enz) hebben ook wat meer profi- en outdoor spul, maar imho is dat het net niet.

Ik raad je aan om eventueel eventueel een lokale partij te raadplegen, dan heb je ook meteen support en onderhoud geregeld. Mijn persoonlijke voorkeur is een oplossing van Aerohive, Ruckus of Cisco.

Daarmee kun je ook fatsoenlijke limitaties instellen, al dan niet per user enz, en dingen als multi-WPA key, radius authenticatie of wat je dan maar wilt.

Icm een goede router kun je dan ook verder het internetverkeer fatsoenlijk managen. Daar valt t meeste mee te winnen.

Bij een klant een netwerk aangepast, die hadden 3x 20Mbit ADSL, rete instabiel en traag. Nieuwe router, fatsoenlijke verkeersclassificatie en prioriteiten/rate limiting, en nu gebruiken ze effectief zo'n 45Mbit, en is alles 100x soepeler... (en inmiddels ook nog eens met 400 ipads op wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:25
OK. Duidelijk :)

Ik heb inderdaad ook een router -> AP opstelling bedacht. Daarbij dacht ik aan een Draytek 2920n router.
En dan hieraan een Engenius EOC-2611P koppelen.

Met die 2920n kan ik dan een stukje bandwith controling doen, terwijl ik met de EOC-2611p het stukje draadloos kan verzorgen.

Zou dit wellicht een goede opstelling kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Vergeet ook niet, dat je ook moet loggen, wat het volk daar doet. Als iemand van die 14 appartementen (of zijn bezoek), met zijn laptop of iPad, kinderp$$$ aan het downloaden is, staat de politie bij de eigenaar op de stoep. Ga dan maar aan digibete rechercheurs uitleggen, dat het "die ene" user is die het gedaan heeft....

Misschien is wel advies bij een lokale IT leverancier wel gewenst, om niet alleen de technische kant maar ook de juridische kant dicht te timmeren.

Je moet dit soort dingen echt niet onderschatten. Het bewijs van het OM is sluitend (via ISP verkregen), totdat het tegendeel is bewezen. En kan de eigenaar bewijzen dat hij dat niet geweest is? Nu niet.... en straks ook niet, als je dit aspect buiten beschouwing laat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog beter:

Per appartement 1 AP, die ook een eigen VLAN geven. En loggen!

Doordat je 1 AP hebt, deelt die gebruiker niet de WiFi-bandbreedte van de buren, dus performance is nauwelijks meer afhankelijk van WiFi. Vervolgens heeft het een eigen VLAN waardoor buren niet met elkaar kunnen meekijken. En tenslotte kun jij met je logs exact zien op welk moment welke huurder welk verkeer naar buiten toe had, dus als KLPD komt aankloppen wegens ranzige shit kun jij haarfijn aangeven bij wie ze moeten zijn.

Overigens is KLPD in praktijk zelden je grootste probleem (het is een beetje als AIDS, als het gebeurt ben je goed de lul, maar kans is zeer klein), de digitale variant van herpes of chlamydia is eerder dat je IP continu geblacklist wordt wegens spam vanaf besmette PCs van bezoekers en natuurlijk dat je BREIN, Buma en consorten aan de deur hebt ivm vermeende copyrightschending. Dit is 99.9% van abusewerkzaamheden, om die goed af te handelen heb je zelfde info nodig als haik01 noemt. Doordat je aparte VLANs hebt kun je verkeer beperken of zelfs afsluiten als abuse geconstateerd wordt zonder dat andere gasten er last van hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Niet te moeilijk maken en niet te duur.
Zoals ik het lees is er snelle verbetering mogelijk tegen lage kosten, en ik zou geen problemen oplossen die niet bestaan.
Mijn idee zou zijn:
  • 14 streamende clients kunnen niet op één 54g accesspoint.
  • Dus een extra accesspoint erbij (of 2 indien nodig).
  • Geen gedoe met Vlans
  • Niet méér apparatuur inzetten dan nodig.
Zet meerdere wifi-routers danwel access points in. Je zet ze op verschillende wifi-kanalen.
Dan kunnen mensen ongestoord streamen. Geef de APs een zinvolle naam, zoals "AP-Kamers 1-4" of "AP-Noordkant". Mensen kunnen dan zelf bepalen wat voor hen het beste AP is.

APs of routers hebben beiden hun eigen voordelen. Met APs zit iedereen op hetzelfde LAN netwerk. Ze kunnen dan files delen via het LAN. Als je de apparatuur als router inzet kan dat niet.

Voordelen:
- Eenvoudig: je kunt dit met gewone consumentenrouters oplossen. Zo'n router kan als AP of als router ingesteld worden, wat jij zelf wilt.
- goedkoop: dit soort routers heb je vanaf 10-15 euro op marktplaats. Als je een of meer van de routers wifi-N wilt hebben, kost het uiteraard ietsje meer.
- Schaalbaar. Met één AP verdubbel je de snelheid, en als het niet genoeg is, zet je er weer eentje bij.
- Als je 54G access points inzet, kan niemand de 120Mbit verbinding in zijn eentje volzetten. Dus je kunt het gedoe met bandwidth controls nog even uitstellen.

Van 1 naar 2 APs is al een verdubbeling van de dekking én van de doorvoer.
Met elk extra AP verbeter je de doorvoer van het netwerk met sprongen; en als het voldoende is ben je klaar :)
En dat voor 20 euro per stuk.

[ Voor 26% gewijzigd door Tarquin op 22-11-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, en het abuse/aansprakelijkheidsprobleem dan?

Dat TS er nog niet tegenaan gelopen is wil niet zeggen dat het er niet is. Om verder te gaan in SOA-termen: zonder dat het jeukt kun je nog steeds een probleem hebben. Wil je wachten tot je een zeer onaangename verrassing krijgt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Ik gaf antwoord op de vraag hoe je dit een beetje betaalbaar kunt schalen.
Als je misbruik en aansprakelijkheid wilt voorkomen: Trek de stekker eruit. Veiliger kan niet.

Ik heb het trouwens bij Arnoud Engelfriet nagevraagd. Zie hier.
http://blog.iusmentis.com...ing-een-internetprovider/

Zo te lezen kun je prima internet aanbieden in een appartementencomplex.

Je hebt geen plichten op het gebied van bewaarplicht of aftapbaar maken van je netwerk. Je bent voor de wet géén ISP.
Ook ben je niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor het internetverkeer, zolang jij je niet met (de inhoud) van het internetverkeer bemoeit. Je bent alleen een doorgeefluik, niet de kop van jut.
Gelukkig maar, anders konden alle studentenhuizen hun netwerk wel opdoeken.

Voorwaarden zijn dat je gebruikersgroep 'voldoende afgebakend' is en dat je je niet met het internetverkeer bemoeit.

Een ander punt van zorg is aansprakelijkheid. Die leden, klanten of bezoekers gaan wellicht gekke dingen uithalen, en dan komt de politie (of stichting Brein of andere procedeergrage figuren) natuurlijk in eerste instantie bij jou uit. Gelukkig is daar een wettelijke regeling voor: wie slechts passief toegang tot internet biedt, en niet gaat filteren of redactioneel selecteren wat mensen wel of niet mogen doen, is niet aansprakelijk voor dat geïnternet.
Daarbij geldt overigens niet dat je verplicht bent om te weten wie je gebruikers zijn of wat ze doen.

Conclusie: gedeeld internet in een studentenhuis of appartementencomplex is niet verboden of onderhevig aan regels of geboden.

Zo te zien zijn VLANS en 14 aparte APs een oplossing voor een niet bestaand probleem.

[ Voor 182% gewijzigd door Tarquin op 23-11-2012 15:28 ]

Pagina: 1