• akatsui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste,

Ik heb onlangs een nieuwe HD 7870 gekocht en als ik aan het gamen ben werkt hij fantastisch.
Echter na een poosje, soms een hele avond niet, soms na een half uur, dan valt het beeld weg en begint mijn videokaart op volle toeren te blazen, waarna kort erna mijn PC uitvalt.

Wat kan dit zijn? Ik heb de meest recente driver geinstalleerd en een 600w voeding, wat ruim voldoende zou moeten zijn.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Wat voor temperaturen haalt die kaart?

Desktop | Server | Laptop

• akatsui
Rupie schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:49:
Wat voor temperaturen haalt die kaart?
Onder furmark maximaal 64 graden, wat vrij acceptabel is.
Dit gebeurde ook voor mijn herinstallatie van 7, maar de afgelopen 3 dagen is het niet meer voor gekomen, nu net weer wel.

EDIT:
Ik speel WarZ, League of Legends en WoW.
Waarbij het League of Legends en WoW tot nu toe is voorgekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door akatsui op 21-11-2012 15:05 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
64 graden mag het probleem niet zijn nee. Heb je ook een oudere versie van de driver geprobeerd? Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?

Desktop | Server | Laptop

• akatsui
Rupie schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:09:
64 graden mag het probleem niet zijn nee. Heb je ook een oudere versie van de driver geprobeerd? Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?
Oudere driver versie heb ik nog niet geprobeerd, en ook heb ik een oude 550w HKC voeding, werdt mij geadviseerd om een nieuwe te kopen vanwege de crap die dat merk is. :P

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

akatsui schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:36:
Wat kan dit zijn? Ik heb de meest recente driver geinstalleerd en een 600w voeding, wat ruim voldoende zou moeten zijn.
600W zegt bar weinig, deze 600W voedingen: http://tweakers.net/price...060;263107;290059;309571/
Zou ik bijv niet aandurven met zo'n systeem.

Welke voeding gaat het precies om?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• akatsui
D4NG3R schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:12:
[...]

600W zegt bar weinig, deze voedingen: http://tweakers.net/price...060;263107;290059;309571/
Zou ik niet aandurven met zo'n systeem.

Welke voeding gaat het precies om?
Om precies te zijn een Cooler Master GX Lite 600w, leek mij wel prima aangezien CM bij mij persoonlijk hoog staat.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En laat dat nou net ook geen goede voeding wezen.

Een degelijke 600W voeding kost sowieso niet minder als 60 euro. Een voeding van een degelijk merk proberen is toch aan te raden. Indien de voeding niet de oorzaak blijkt te zijn, zou ik er als nog een andere in zetten 8)7 .

Even voor de duidelijkheid: Nee CM is ook geen topper op de voedingenmarkt. Hun Gold voedingen zijn goed te noemen, de rest is matig tot slecht.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 21-11-2012 15:23 ]

• akatsui
D4NG3R schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:22:
En laat dat nou net ook geen goede voeding wezen.

Een degelijke 600W voeding kost sowieso niet minder als 60 euro. Een voeding van een degelijk merk proberen is toch aan te raden. Indien de voeding niet de oorzaak blijkt te zijn, zou ik er als nog een andere in zetten 8)7 .

Even voor de duidelijkheid: Nee CM is ook geen topper op de voedingenmarkt. Hun Gold voedingen zijn goed te noemen, de rest is matig tot slecht.
Nja, die HKC voeding heeft ook altijd netjes gewerkt, waarbij de CM denk ik toch wel ietsjes beter is.
Ik heb momenteel niet echt de optie om een goede voeding te proberen.

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Het zou ook de voeding regulatie op je MB kunnen zijn. Via de bus loopt ook aardig wat stroom ..
(maar ik zou idd eerder een goedkope voeding verdenken)

Misschien heel simpel, is je kast schoon en zijn alle stekkers goed en volledig aangesloten?

• akatsui
funnyname schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:11:
Het zou ook de voeding regulatie op je MB kunnen zijn. Via de bus loopt ook aardig wat stroom ..
(maar ik zou idd eerder een goedkope voeding verdenken)

Misschien heel simpel, is je kast schoon en zijn alle stekkers goed en volledig aangesloten?
Heb bij de installatie van de nieuwe kaart meteen alles een kleine afstoffing gegeven, heb alle kabels ook nog gechecked of het er in zat...
Dus even kijken of mijn oude voeding het e.v.t verhelpt.

EDIT: Ik vind het ook vreemd dat het alleen bij WoW en LoL gebeurd, niet bij FurMark of WarZ

[ Voor 7% gewijzigd door akatsui op 21-11-2012 17:00 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

WoW en LoL stressen natuurlijk ook de rest van het systeem meer. Probeer eens Prime95 en Furmark tegelijk te draaien. Als je systeem er dan mee ophoud zou ik toch echt een vervangende (test) voeding overwegen.

WarZ trekt meer van je PC als WoW en LoL. Maar probeer alsnog bovenstaande eens een keertje.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 21-11-2012 18:32 ]

• akatsui
D4NG3R schreef op woensdag 21 november 2012 @ 18:31:
WoW en LoL stressen natuurlijk ook de rest van het systeem meer. Probeer eens Prime95 en Furmark tegelijk te draaien. Als je systeem er dan mee ophoud zou ik toch echt een vervangende (test) voeding overwegen.

WarZ trekt meer van je PC als WoW en LoL. Maar probeer alsnog bovenstaande eens een keertje.
Heb zojuist FurMark nog eens laten draaien, PC werdt na een minuut of 20 zwart van beeld, en werdt traag tot op het punt van niet responden.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Welke temperaturen gaf Furmark op dat moment aan? Indien deze niet boven de 90c kwamen zou ik toch echt een voeding lenen om te testen.. Een degelijke voeding at that.

• akatsui
D4NG3R schreef op woensdag 21 november 2012 @ 20:12:
Welke temperaturen gaf Furmark op dat moment aan? Indien deze niet boven de 90c kwamen zou ik toch echt een voeding lenen om te testen.. Een degelijke voeding at that.
De laatste keer dat ik kon zien was de max bereikt 73, maar dat was van de vorige sessie, ik heb nu Manual de fan speed op 60% gezet, blaast dus veel harder dan nodig, maar in de afgelope anderhalf uur nog niet vast gelopen.

• akatsui
Wederom vastgelopen, ook met oude drivers.
Nu met oude voeding proberen, let's hope it's the PSU!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Haal die oude voeding er ook maar meteen weer uit en regel iets degelijks.

• akatsui
D4NG3R schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:49:
Haal die oude voeding er ook maar meteen weer uit en regel iets degelijks.
Ook op de oude voeding loopt hij vast, videokaart is dus inderdaad stuk.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Of ook je oude voeding is gewoon ruk?

Test je videokaart in een systeem met een fatsoenlijke voeding. Je wilt niet weten hoeveel rommel een waardeloze voeding kan veroorzaken :') .

Begrijp me niet verkeerd: De kans dat je videokaart stuk is is ook aanwezig. Maar met zulke voedingen verwacht ik eerder dat dit de boosdoeners zijn.

• akatsui
D4NG3R schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:42:
Of ook je oude voeding is gewoon ruk?

Test je videokaart in een systeem met een fatsoenlijke voeding. Je wilt niet weten hoeveel rommel een waardeloze voeding kan veroorzaken :') .

Begrijp me niet verkeerd: De kans dat je videokaart stuk is is ook aanwezig. Maar met zulke voedingen verwacht ik eerder dat dit de boosdoeners zijn.
De 7870 verbruikt minder dan mijn oude 6870, waarbij de voeding het altijd gedaan heeft.
Dus dat lijkt me in dit geval wel an sich duidelijk.

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 12:52
De (Sapphire) HD7870 zijn probleem kaarten. Ik had er ook last van. Stuur die terug naar de winkel. Lees dit artikel maar:
http://www.behardware.com...on-hd7870-a-solution.html

• akatsui
Kan het probleem ok liggen dat de voeding een enkele rail heeft van maar 12v?
Is dat simpelweg te zwak of is de videokaart echt stuk?

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-12-2025

M.E.Amrani

...heeft honger

Ik had afgelopen 2 weken PRECIES dezelfde problemen. Nu opgelost :). Blijkt dat mijn grafische kaart (2ehands) door de eigenaar was geflashed naar hogere snelheden. 3 jaar lang geen problemen, alleen laatste paar weken dus tijdens het gamen dat de pc spontaan uitvalt zonder BSOD (soms binnen 1 minuut, soms pas na 20 minuten). Toen ik erachter kwam dat de kaart overclocked was, even terug gezet via CCC, en nu kan ik weer lekker spelen :D.
Mijn vraag dus aan jou, is je kaart overclocked?

instagram - linkedin

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

akatsui schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 21:06:
Kan het probleem ok liggen dat de voeding een enkele rail heeft van maar 12v?
Is dat simpelweg te zwak of is de videokaart echt stuk?
D4NG3R in "Videokaart stuk?"

Ik blijf niet bezig :/ . Zolang jij geen andere voeding hebt om mee te testen. Of een ander systeem om jouw videokaart te testen, ga je nergens komen.

• akatsui
M.E.Amrani schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:24:
Ik had afgelopen 2 weken PRECIES dezelfde problemen. Nu opgelost :). Blijkt dat mijn grafische kaart (2ehands) door de eigenaar was geflashed naar hogere snelheden. 3 jaar lang geen problemen, alleen laatste paar weken dus tijdens het gamen dat de pc spontaan uitvalt zonder BSOD (soms binnen 1 minuut, soms pas na 20 minuten). Toen ik erachter kwam dat de kaart overclocked was, even terug gezet via CCC, en nu kan ik weer lekker spelen :D.
Mijn vraag dus aan jou, is je kaart overclocked?
De kaart is nieuw en alleen OC'd door Sapphire zelf, ik heb uitstendig [is dat een woord?] research gedaan en ben er achter gekomen dat dit bij meer mensen het geval is.
Beeld wordt zwart, geluid loop en fan speeds op 100%.
Blijkbaar is dit dus een vaker voorkomend probleem bij 7870 kaarten, en wordt aangeraden deze RMA te sturen.

Heb bij Azerty een 7950 besteld om de 7800 series te vermijden verder, echter toen ik die gister binnen kreeg had ik een DoA... :/ ;w
Dus ja, 7950 terug sturen, werkend vervangend exemplaar binnen = 7870 RMA sturen.
quote: D4NG3R

Ik blijf niet bezig :/ . Zolang jij geen andere voeding hebt om mee te testen. Of een ander systeem om jouw videokaart te testen, ga je nergens komen.
Heb met 2 verschillende voedingen getest, zelfde probleem op beide, zie 1e deel van post van bevindingen. :)
Toch bedankt!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

akatsui schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:02:
ik heb uitstendig [is dat een woord?]
Ik neem aan dat je dit op de gok vertaald hebt van "extensive"? Dit vertaalt naar "uitgebreid" :P .
Heb met 2 verschillende voedingen getest, zelfde probleem op beide, zie 1e deel van post van bevindingen. :)
Toch bedankt!
En ik heb je al meer als 2 maal vertelt dat je het eens moet gaan testen met een fatsoenlijke voeding. Een HD7950 zou ik al helemaal niet hangen aan een van die 2 prutsdingen die jij in bezit hebt.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
D4NG3R schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:26:
[...]

Ik neem aan dat je dit op de gok vertaald hebt van "extensive"? Dit vertaalt naar "uitgebreid" :P .
[...]

En ik heb je al 2 maal vertelt dat je het eens moet gaan testen met een fatsoenlijke voeding. Een HD7950 zou ik al helemaal niet hangen aan een van die 2 prutsdingen die jij in bezit hebt.
Offtopic:
Het is duidelijk dat TS niet wilt luisteren, ik raad je dan ook aan om hem geen verdere aandacht te geven voordat je gefrustreerd raakt erover.

Ontopiic:
Dat er op internet staat dat het aan de videokaart ligt en je deze RMA moet sturen moet je niet altijd maar geloven. Zeker al niet omdat nu blijkt dat je 7950 DAO blijkt te zijn.... Heb je deze ook eerst even geprobeert in een systeem met een fatsoenlijke voeding (iig van betere kwaliteit als je eigen)? De 7950 is wel weer een tikkeltje zwaarder dan de 7800 serie. Misschien dat je voeding wel niet genoeg kon leveren om deze uberhaupt aan de gang te krijgen oftewel misschien is hij wel niet DOA

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Pagina: 1