Hoi Tweakers,
Voor mijn werk als tester heb ik Win 8 nodig, dat is namelijk het platform waarop ik moet testen (en anders zou het er ook niet op komen te staan, wat een gruwel
). Daarnaast gebruik ik XP omdat het snel en makkelijk werkt en ik wat oude games erop kan spelen. Windows 7 hoef ik op deze pc niet te hebben, heeft geen meerwaarde. Nu wilde ik Ubuntu er ook nog op zetten. Met virtuele omgevingen heb ik enkel slechte ervaringen (grafische applicaties willen niet, netwerk is soms een ongelofelijk gekloot).
Oorspronkelijk stond Win 8 er op. Niet handig, moest in win 8 mijn C: partitie opdelen in 2 stukken zodat XP een eigen partitie kon hebben. Vervolgens via de cd XP geinstalleerd (kon niet vanuit win
en met bcd editor (geloof ik?) de mbr aangepast omdat je blijkbaar eerst oude versies en daarna de nieuwe versies hoort te installeren en niet andersom, anders werkt het niet meteen. Om de een of andere reden heb ik vervolgens NTDETECT.COM en NTDLR handmatig op de D:\ partitie moeten zetten voordat XP kon opstarten. Maar goed, na veel gedoe werken ze nu allebei.
Ik ben nu alleen nogal huiverig voor wat er gebeuren gaat als ik Ubuntu er op wil zetten. Momenteel wordt de win 8 boot manager gebruikt (dat onhandige grafische ***ding dat je pc laat herstarten voordat je iets anders mag opstarten dan win
. Stel nu dat ik de C: (win8) partitie nog een keer opdeel en daar ubuntu op wil hebben, hoe kan ik dat het beste doen zodat alle drie de OS nog werken? Moet dat vanuit XP, vanuit 8, maakt het uit?
Voor mijn werk als tester heb ik Win 8 nodig, dat is namelijk het platform waarop ik moet testen (en anders zou het er ook niet op komen te staan, wat een gruwel
Oorspronkelijk stond Win 8 er op. Niet handig, moest in win 8 mijn C: partitie opdelen in 2 stukken zodat XP een eigen partitie kon hebben. Vervolgens via de cd XP geinstalleerd (kon niet vanuit win
Ik ben nu alleen nogal huiverig voor wat er gebeuren gaat als ik Ubuntu er op wil zetten. Momenteel wordt de win 8 boot manager gebruikt (dat onhandige grafische ***ding dat je pc laat herstarten voordat je iets anders mag opstarten dan win