triple-boot Win 8 x64, XP x86 en ubuntu 12.10 x86

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04-2020
Hoi Tweakers,

Voor mijn werk als tester heb ik Win 8 nodig, dat is namelijk het platform waarop ik moet testen (en anders zou het er ook niet op komen te staan, wat een gruwel :D ). Daarnaast gebruik ik XP omdat het snel en makkelijk werkt en ik wat oude games erop kan spelen. Windows 7 hoef ik op deze pc niet te hebben, heeft geen meerwaarde. Nu wilde ik Ubuntu er ook nog op zetten. Met virtuele omgevingen heb ik enkel slechte ervaringen (grafische applicaties willen niet, netwerk is soms een ongelofelijk gekloot).

Oorspronkelijk stond Win 8 er op. Niet handig, moest in win 8 mijn C: partitie opdelen in 2 stukken zodat XP een eigen partitie kon hebben. Vervolgens via de cd XP geinstalleerd (kon niet vanuit win 8) en met bcd editor (geloof ik?) de mbr aangepast omdat je blijkbaar eerst oude versies en daarna de nieuwe versies hoort te installeren en niet andersom, anders werkt het niet meteen. Om de een of andere reden heb ik vervolgens NTDETECT.COM en NTDLR handmatig op de D:\ partitie moeten zetten voordat XP kon opstarten. Maar goed, na veel gedoe werken ze nu allebei.

Ik ben nu alleen nogal huiverig voor wat er gebeuren gaat als ik Ubuntu er op wil zetten. Momenteel wordt de win 8 boot manager gebruikt (dat onhandige grafische ***ding dat je pc laat herstarten voordat je iets anders mag opstarten dan win 8). Stel nu dat ik de C: (win8) partitie nog een keer opdeel en daar ubuntu op wil hebben, hoe kan ik dat het beste doen zodat alle drie de OS nog werken? Moet dat vanuit XP, vanuit 8, maakt het uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-07 22:42
De echt meest eenvoudige oplossing? Installeren op een andere HDD en deze swappen voor het opstarten ;) Kan het ook (bijna) niet verkeerd gaan.

Er zijn volgens mij wel tutorials te vinden hoe je het voor elkaar kunt krijgen, ten tijde van Vista waren die er ook voor Xp + Vista + Ubuntu. Via google kan ik vrij snel wat zaken vinden. Volgens mij geeft grub (en anders easybcd) ook wel wat opties om dit soort zaken mogelijk te maken, maar ik zou het eerst even googlen als ik jou was.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met 3 partities is dit prima te doen. 1e partitie bevat XP, 2e bevat Windows 8 en de derde bevat Linux. In die volgorde installeer je ook. Grub wordt dan je bootloader en van daaruit kan je direct XP of 8 opstarten en natuurlijk Linux. Als je Windows 8 dan selecteert, is het mogelijk dat je de keus weer krijgt voor XP of 8, maar dat is niet zo'n probleem.

Als je een aparte harde schijf gaat gebruiken voor Linux installatie, zou ik dat ook als primair boot schijf gebruiken vanwege de OS keus die je krijgt van Grub.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb VMware Workstation 9 nu draaien welke redelijk goede 3d support heeft, ik draai hier in:

Windows XP SP3
W8 X64
Windows XP Embedded
Windows 7 Embedded
PosReady 2009
Windows98 SE
Ubuntu 12.??

En ja sommige gaven nog weleens problemen met Workstation 8.
Werken allemaal goed, soepel en eigenlijk geen netwerk problemen.

Dualboot is me teveel gedoe en ik gebruik gewoon 1 standaard share waar elke VM verbinding mee maakt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
Rupie schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:57:
De echt meest eenvoudige oplossing? Installeren op een andere HDD en deze swappen voor het opstarten ;) Kan het ook (bijna) niet verkeerd gaan.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar eigenlijk is dat me teveel gedoe (als ik nou een andere USB HDD had kon ik makkelijk switchen, maar heb alleen SATA en daar ook maar 1 van die ik vertrouw :P ...) :)
Rupie schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:57:
Er zijn volgens mij wel tutorials te vinden hoe je het voor elkaar kunt krijgen, ten tijde van Vista waren die er ook voor Xp + Vista + Ubuntu. Via google kan ik vrij snel wat zaken vinden. Volgens mij geeft grub (en anders easybcd) ook wel wat opties om dit soort zaken mogelijk te maken, maar ik zou het eerst even googlen als ik jou was.
Ja, voor win7 + xp + ubuntu is er zat te vinden. Voor specifiek win8 en deze combinatie nog niet echt (wie wil dat dan ook O-) ). Ik google wel door hoor, maar had gehoopt op een hint. :)
Hero Of Time schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:44:
Met 3 partities is dit prima te doen. 1e partitie bevat XP, 2e bevat Windows 8 en de derde bevat Linux. In die volgorde installeer je ook. Grub wordt dan je bootloader en van daaruit kan je direct XP of 8 opstarten en natuurlijk Linux. Als je Windows 8 dan selecteert, is het mogelijk dat je de keus weer krijgt voor XP of 8, maar dat is niet zo'n probleem.

Als je een aparte harde schijf gaat gebruiken voor Linux installatie, zou ik dat ook als primair boot schijf gebruiken vanwege de OS keus die je krijgt van Grub.
Maar als ik nu de huidige bestanden wil behouden (alle drie de OS'en opnieuw installen lijkt meer moeite dan nodig is) ? Momenteel staan Win 8 en XP al geinstalleerd. Een partitie van de hudiige C:\ schijf afpielen is simpel, daar kan Linux op komen dan. Je zegt dat Linux als laatste geinstalleerd moet worden: perfect dus, maar moet dat vanuit win 8, xp, of maakt dat niet uit? Ik denk hier vooral aan loader problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Siemen1234 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:32:
Je zegt dat Linux als laatste geinstalleerd moet worden: perfect dus, maar moet dat vanuit win 8, xp, of maakt dat niet uit? Ik denk hier vooral aan loader problemen.
Waarom zou je dat vanuit XP of Win8 doen?
Ik kan me geen enkele goede reden voorstellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Siemen1234 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:32:

[...]

Maar als ik nu de huidige bestanden wil behouden (alle drie de OS'en opnieuw installen lijkt meer moeite dan nodig is) ? Momenteel staan Win 8 en XP al geinstalleerd. Een partitie van de hudiige C:\ schijf afpielen is simpel, daar kan Linux op komen dan. Je zegt dat Linux als laatste geinstalleerd moet worden: perfect dus, maar moet dat vanuit win 8, xp, of maakt dat niet uit? Ik denk hier vooral aan loader problemen.
Dat kan prima. Tijdens de installatie kan je zelfs opgeven dat er ruimte vrij gemaakt moet worden door de installer om Ubuntu naast je Windows te kunnen zetten. Hoef je niets voor te doen, gewoon selecteren en wachten totdat het herpartitioneren klaar is.

Installeren vanuit Windows is echt not-done met Linux. Ubuntu heeft dan die mogelijkheid via Wubi, maar het is verre van ideaal en heeft zo z'n eigen problemen. Gewoon starten van install CD, zoals je dat met XP en W8 hebt gedaan. Geen idee waar je het punt van de boot loader vandaan haalt. Enige probleem wat je zou krijgen, is als je Linux zat bent en de partities verwijdert. Dan kan je niet meer naar Windows booten totdat je met de W8 install DVD een boot herstel hebt uitgevoerd. Kleine moeite.

• Siemen1234
alt-92 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 20:38:
[...]

Waarom zou je dat vanuit XP of Win8 doen?
Ik kan me geen enkele goede reden voorstellen.
Een iso mounten en dus vanaf HDD installen gaat veel sneller dan naar goddamn dvd branden, opnieuw opstarten, vanaf een goddamn dvd moeten laden, en dan installen vanaf een goddamn dvd. Het is een goddamn DVD, het is TRAAG :D

Maar okay, dan ga ik dat morgen ofzo maar eens doen. Bedankt voor de snelle en nuttige reacties O+

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Siemen1234 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 22:17:
[...]

Een iso mounten en dus vanaf HDD installen gaat veel sneller dan naar goddamn dvd branden, opnieuw opstarten, vanaf een goddamn dvd moeten laden, en dan installen vanaf een goddamn dvd. Het is een goddamn DVD, het is TRAAG :D

Maar okay, dan ga ik dat morgen ofzo maar eens doen. Bedankt voor de snelle en nuttige reacties O+
Maar installeren via gemounte ISO is goddamn ruk, instabiel en maar de vraag of je krijgt wat je hebben moet en er geen bende van maakt waardoor je alsnog alles opnieuw moet installeren. Geef mij dan maar die 5 minuten langer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:21
Installeer Ubuntu via wubi? Kun je gewoon uit Windows doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En geeft gedonder die je met native boot/installatie niet zal hebben. Genoeg ervaringen hier gezien. Klinkt leuk en makkelijk, maar is uiteindelijk niet wat je hoort te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
Die ik alsnog wel heb bedoel je? :D

Windows XP start nu niet meer op. Ubuntu (staat op een nieuwe, 3e partitie) en win 8 wel. Hij kan een of ander bestand niet vinden dat wel gewoon op zijn plek staat. Zodra ik in de ubuntu bootloader (grub) aangeef dat ik sda3 wil opstarten (via trial & error erachtergekomen welke van de sda's win xp voor moest stellen), dan krijg ik een melding dat <windows root>system32\ntoskrnl.exe niet gevonden kan worden.

Ik vermoed dat er door het switchen van drive letters nu wat fout staat. ntoskrnl staat namelijk wel gewoon in die map. Hoe los ik dit nu op? Ik zie in bcd editor niks fout staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-07 11:05
De variabele <windows root>, kan je die tevoorschijn toveren? Ik zou haast denken dat daar een backslash aan het einde mist. Verder: geeft GRUB deze fout of ben je al uit GRUB als je deze error krijgt?

Je kan ook besluiten om Windows 8 te herstellen en daarna via een ubuntu live CD GRUB weer te herstellen (dit omdat het herstellen van Windows 8 waarschijnlijk ook betekend dat de bootsector opnieuw ingesteld word).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat het iets is in de trant van \\.\HardDisk0\C\Windows\ntoskrnl.exe. Dit kan je oplossen door in de grub config voor XP een remap toe te passen. Iets als dit:
code:
1
2
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)

Even met Google de juiste syntax zoeken. Het ziet er namelijk naar uit dat XP nu op de verkeerde schijf zoekt naar z'n bestanden, omdat je primaire boot schijf die met Linux is. Windows 8 gaat daar beter mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
Het ging al fout nadat ik de partitie gewijzigd had (in Win8). Ik kon daarna al win xp niet meer opstarten. Dus vóórdat ik op die nieuwe partitie Ubuntu ging installeren.

Dat gezegd hebbende zou dit nog steeds wel het probleem kunnen zijn (het probleem is hoe dan ook dat "iets" ergens naar de verkeerde plek aan het kijken is), maar dan moet ik waarschijnlijk niet kijken bij grub? Ik ga straks nog even kloten. :)

EDIT:

Nou het probleem is duidelijk: Er komt "booting from C:\windows" te staan nadat ik in grub die keuze maak, voordat ik die foutmelding van "can't find ntoskrnl" krijg. Dat moet niet C:\. zijn maar D:\.

Maar uhm, blijkbaar was alles wat ik hoefde te doen gewoon sda5 te starten wat de loader van win8 is, daar aan te geven dat ik xp wil starten, vervolgens te herstarten en dan weer sda5 te kiezen. Dan kiest ie wél XP. Hoe deze constructie werkt is mij niet helemaal duidelijk, maar ik ben blij dat ie het op deze manier in elk geval doet :D

[ Voor 39% gewijzigd door Siemen1234 op 26-11-2012 23:10 ]

Pagina: 1