Nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Prom0
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:26
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
= Ik wil een nieuwe HTPC bouwen, hierop wil ik graag XMBC draaien met couchpotato, sabNZB en sickbeard

-Wat mag het systeem gaan kosten?
= ongeveer 350e

-Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
= Ik heb uit een oude mediaspelr EM7080 een 1TB hdd en heb nog een 128Gb schijfliggen

-Wat denk je allemaal nodig te hebben?
= Moederbord CPU/GPU(of alles is 1) Geheugen

-Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
= ik had in gedachte deze http://tweakers.net/price...0/lc-power-lc-1320mi.html kast ingedachte ivm prijs en dat ik hem persoonlijk ook een knappe kast vind.

-Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
= Graag een systeem dat bij deze kast en lage voeding(75W) past.

ik zit te twijfeln tussen intel en amd, Intel is zuiniger dan amd, maar amd heeft daarin tegen meer prestaties. ik zou graag een systeem willen die ook een beetje future proof is het lieftst dat hij 3D in full HD afspeeld.

Bediening regel ik zelf het gaat mij alleen over de kast

Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen

Alvast bedankt

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:03
In een klein kastje kun je eigenlijk alleen veilig een AMD Brazos setup inbouwen. Een Llano/Trinity setup zou ook kunnen, maar dan moet je er op letten dat je de warmte goed af kan voeren. Ook is een 75W voeding voor een Llano/Trinity setup krap (hoeveel kan hij leveren op de 12V?).

Of je kunt dat kastje gebruiken met een pricewatch: Asus E45M1-M PRO en 4GB geheugen.

Of je kunt een pricewatch: ASRock AMD A75 A75M-ITX met een pricewatch: AMD A4-3300 Boxed en een pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence A-Plus en 2x2GB 1600Mhz geheugen. Deze optie is wat riskanter en je zou misschien wat moeten undervolten/clocken.

In deze kast kun je geen 2x 3.5" HDD's inbouwen. Waarschijnlijk kun je op de plek van de optische drive (wil je een blu-ray of dvd speler in dit kastje bouwen? moet wel slimline) nog een SSD kwijt, maar veel meer ruimte is er niet.

Of je kunt een wat ruimere kast uitkiezen ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
De Intels zijn t.o.v de FM2-socketbased Ax-processoren helemaal niet meer zuiniger. Ze zijn op zn minst gelijkwaardig, en in veel gevallen zijn zelfs de AMD's zuiniger geworden. Mede met het oog daarop zou ik een AMD A6-5300k overwegen. (A4 kan ook, maar is wel erg karig imho en als je dan toch met het oog op de toekomst wilt bouwen.. Let wel dat een FM2 A6 geen BR3D kan weergeven; dan zul je naar een A8 moeten, of een A4 of A6 op FM1-socket). Nu heeft AMD als nadeel dat er weinig op mini ITX te vinden is. Het is niet onmogelijk, maar er zijn niet zo veel borden voor als voor uATX. Is daarom deze case een must? Of mag het ook wat anders worden op uATX-formaat?
De 128GB HDD zou ik uit je build laten en alleen de 1TB gebruiken. Aangezien de HDD al in je build wordt opgenomen is een SSD geen noodzaak meer. Geluid van de HDD is er toch al, en voor de snelheid heb je het op een HTPC niet nodig. Gegeven het budget zou ik die dus (in ieder geval voor nu) achterwegen laten. 4GB geheugen is voldoende, maar gezien de prijs en future-proofheid is 8GB een logische upgrade-optie.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Nu ik erover nadenk zou een Synology 212+ en een Raspberry Pi (of een andere mediaplayer naar keuze uiteraard) ook al de eisen van TS moeten kunnen afhandelen, is goedkoper, stiller en kleiner... Misschien is dat nog wel de beste optie eigenlijk :P

iRacing Profiel

• Prom0
Ik heb even zitten kijken naar de kast maar die beperkt idd mijn systeem eisen met wat er in kan.
in principe maakt de kast me niet echt zeer veel uit als het maar een zwarte kast is die niet groter is dan een ps3. ik zag zelf deze kast ook nog staan zit ook nog een afstandbediening bij pricewatch: MS-Tech MC-10-ITX
weet niet of de voeding hiervan goed is?

ik was niet van plan om een nas aan te schaffen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:03
De voeding hiervan is van slechte kwaliteit (ongeveer alle ingebouwde voedingen van MS-tech zijn slecht). Ik zou nog eens goed in de pricewatch kijken welke behuizingen jij mooi vindt. Let wel op dat je voor een iets betere kwaliteit ook iets meer betaald.

• kroegtijger
Ook nu wijs je weer een ITX-case aan, waarbij je min of meer dezelfde beperkingen gaat krijgen. Nu is dat nogal inherrent aan een PS3-formaatje. Is misschien een Zotac ZBox niet een betere investering voor je?

iRacing Profiel

• Prom0
jah klopt, maar aangezien ik geen eens weet wat voor hardware in de kast gaat kan ik hier ook geen kast bij uitzoeken.
Mijn bedoeling was een zuinige kleine htpc samen te stellen die ook future proof is.
Nu is mijn vraag is het mogelijk om een htpc te maken die max full hd soepel afspeelt icm de LC-power?
ik vind de kast lekker klein en heeft een mooi desing.

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 15:20
Ik heb 2 mini-ITX Llano systemen gebouwd en die gaven geen problemen m.b.t. warmte. Je moet dan echter geen zware CPU belastende taken uit gaan voeren, dat zou wel problemen op kunnen leveren.

Een Intel G530 zou ook prima in staat moeten zijn om full HD af te spelen. Deze zal minder verbruiken dan AMD setup en zo ook tot minder warmte productie leiden (zelf geen ervaring mee). Je mist dan wel 3D ondersteuning.

Edit: Blijkbaar heb ik toch een verkeerd beeld van de Intel setups. Heb er zelf ook een op het oog maar misschien dat het dan toch maar weer AMD wordt :) .
Ook hier maar een paar Watt verschil wat ook door het verbruik van het moederbord kan komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Snippo op 22-11-2012 00:14 ]

• kroegtijger
Prom0 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:38:
Mijn bedoeling was een zuinige kleine htpc samen te stellen die ook future proof is.
Dat bestaat al een tijdje en noemen we een mediaspeler ;) Maar wat wil je precies voor HTPC-functies gaan uitvoeren? Want als het alleen om het afspelen van media gaat ben je serieus beter af met een standaard device denk ik.

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:54:
[...]

Dat bestaat al een tijdje en noemen we een mediaspeler ;) Maar wat wil je precies voor HTPC-functies gaan uitvoeren? Want als het alleen om het afspelen van media gaat ben je serieus beter af met een standaard device denk ik.
Prom0 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:37:
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
= Ik wil een nieuwe HTPC bouwen, hierop wil ik graag XMBC draaien met couchpotato, sabNZB en sickbeard
Let er wel heel goed op welke mediaspeler je koopt. Wat ik er tot nu toe over gelezen heb is dat ze allemaal een bijzonder trage interface hebben.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 10:27:
[...]

[...]

Let er wel heel goed op welke mediaspeler je koopt. Wat ik er tot nu toe over gelezen heb is dat ze allemaal een bijzonder trage interface hebben.
Niet allemaal, maar een hoop wel. De spelers met een vlotte interface zijn helaas niet de goedkoopste spelertjes.

Als couchpotato/sickbeard echt niet via een andere weg is op te lossen, dan zou ik er een zo simpel mogelijke build van maken. De eisen zijn dermate beperkt dat vrijwel elk systeem dit wel af kan handelen. Denk bijvoorbeeld eens aan een A4 of A6 trinity-build. Zijn energie-zuinig, en vrij snel voor wat je ervoor krijgt. Nadeel is weer dat er maar weinig op ITX-formaat te krijgen is.

iRacing Profiel

Pagina: 1