Infrarood sensor maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 18:55
Kan iemand me helpen met het volgende:
Ik ben op zoek naar een sensor die kan detecteren of er een gat in een werkstuk aanwezig is. Tot nu toe zijn alle commerciele sensoren die ik gevonden heb, niet in staat een gat te detecteren met een diameter van ~3mm.

Daarom willen wij zelf iets maken, maar ik weet niet of mijn idee haalbaar is:
Ik zou willen gebruik maken van een IR led en een IR receiver.
De bedoeling is om deze op een afstand van ongeveer 30cm van elkaar te plaatsen en dan het werktuk tussen de zender/ontvanger te plaatsen. Als er een gat is, zal de emitter "iets" zien, dit is voor mij voldoende om te weten of er een gat aanwezig is.

Is dit haalbaar met een IR sensor en een IR receiver ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

Rmg

Hoe groot is het werkstuk? a4tje? 1m2?

Wat je ook nog kan doen is een webcam pakken waar je het ir filter uit kan halen / slopen.

Op je werkstuk richten, achter je werkstuk een mooie IR bron en klaar.

Met openCV whitespots tellen ^^

[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 21-11-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
Het werkstuk is variabel in grootte, net als het te detecteren gat is tussen 2 en 10mm. De afstand tussen zender / ontvanger is redelijk stabiel, tussen 20 en 30 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175972

Elke gloeilamp kan als IR-bron werken. Je zou de Wii-(re)mote als IR-monitor kunnen gebruiken. Zie hier een fraaie toepassing: YouTube: Low-Cost Multi-touch Whiteboard using the Wiimote. Simpel en zeer goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Het probleem hier is denk ik dat het gat over het algemeen precies tussen de zender en ontvanger moet zitten om het te zien.

Beschrijf eens wat beter wat je 'werkstuk' is, hoe groot het bijvoorbeeld maximaal en minimaal kan zijn, hoeveel gaten erin zouden moeten zitten, of je wil detecteren 'er is een gat' of 'er zijn 3 gaten'.

Maar ook dingen als het materiaal van je werkstuk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
Het werkstuk kan je vergelijken met bloempotten met aan de onderkant in het centerpunt een gat.
Deze worden gemanipuleerd door een robot, aangezien de robot de potten grijpt mbv een 3 puntsgrijper mag men ervan uitgaan dat het te detecteren gat in steeds in het centrum zit.

Het idee is om op de robot een IR sender te monteren (daar is 24VDC voorhanden). De robot presenteerd dan het stuk voor de IR receiver. Indien de receiver ook maar een minieme straal zit, wil dit zeggen dat het gat aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, een hele simpele manier die ik zou kiezen hiervoor is:

Pak een stukje difffuus (melk) glas (geen plastic, laat slecht ir door).
Duw er een of meerdere krachtige infrarood leds onder, beetje gokken hoeveel je nodig hebt, goede bron hiervoor zijn oude afstandbedieningen.
Laat die leds knipperen op 38kHz (NE555 oid).

Als ontvanger neem je een TSOP die je vind in zo'n beetje elk apparaat met afstandsbediening.

De 38kHz zorgt ervoor dat je omgevingslicht filtert en hij alleen de knipperende leds ziet.
Het stukje diffuus glas zorgt ervoor dat het oppervlak wat de sensor ziet flink vergroot wordt zodat de uitlijning een stuk minder nauwkeurig hoeft te zijn.
Ook is een stukje glas makkelijker schoon te houden dan kleine leds en evt printplaten.

TSOP
       |
       |
       |
------- ---------    werkstuk
       |
       |
     --------    glas
      \     /
       \   /
        LED

Uit de TSOP komt gewoon een TTL signaal met of hij wel of niet wat ontvangt.

[ Voor 0% gewijzigd door SA007 op 21-11-2012 16:47 . Reden: S teveel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 21:04

Infant

It's a floating Dino!

@SA007: DIP en SOIC komt ook TTL uit, amongst other things.

Noem eens een voorbeeld ontvanger die je in gedachten had.

Als het gat steeds precies tussen de zender en ontvanger staat, kan het gewoon met een IR led en ....nog een een IR led?
Ik zie het probleem niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, had een S teveel, bedoelde een TSOP, zoeen:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-O9xMg3ZMSa8/Tbhg2HxAx0I/AAAAAAAAAKg/mcwt-Ij-urM/s1600/tsop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt ook aan een normale gloeilamp denken voor maximaal breed licht en dan met een camera een snapshot aan de bovenkant maken en op een PC laten analyseren. donkere en lichte plekken geven de onderscheid in het object en de gaten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk dat je zoiets ook kunt doen met een laserstraal of optische poort. Je kunt een laserstraal focussen, of juist niet. Ik heb dit soort dingen al vaker moeten doen. Als de zender niet exact op dezelfde plaats terugkomt, zette ik gewoon de laser heel breed, dan heb je op een meter afstand een vlek van ongeveer 15cm groot.
Pagina: 1