[Analytics] Alternatief voor Google?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Iedereen kent natuurlijk de nieuwe cookiewet, die ook het plaatsen van Google analytics illegaal maakt. Er zijn allerlei plannen en voorstellen om dit te wijzigen, maar vooralsnog staat het nog gewoon.

Ik houd van zo'n 200 sites de analytics bij en het zou niet bepaald prettig zijn als dit op last van de autoriteiten ineens verwijderd zou moeten worden waardoor ik een onbepaalde tijd data zou missen. Hoe groot dit risico is laat ik even in het midden.

Daarom ben ik op zoek geweest naar alternatieven zonder cookies, maar bij het zoeken stuit ik constant op resultaten die over Google Analytics gaan, of artikelen waar genoeg alternatieven genoemd worden maar waar niet wordt ingegaan op cookies.

Dus mijn vraag: Wie kent een vorm van webanalytics waar geen gebruik wordt gemaakt van cookies? Ik weet dat er via de URL het één en ander getracked kan worden, maar ik kom er nog niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Piwik

Deze kun je ook zo instellen dat cookies niet worden gebruikt. Werkt prima!

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Ah, nice, thanks! Jij werkt er mee begrijp ik? Zijn zaken als aangepaste rapporten, trechters, doelen meten e.d. gewoon aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

Alle, maar dan ook alle meetpakketten zijn GEEN alternatief voor Google Analytics. Het gaat niet om de cookies, fingerprints, serverlogs enz. Het gaat om het feit dat je mensen meet. Simpelweg naar een andere technologie overstappen is geen oplossing.

Het enige sympatieke aan oplossingen als cookieless-analytics is dat ze qua rapportage gericht zijn op de marketing-campagnes met daarbij behorende conversies die tijdens hetzelfde bezoek nog gedaan worden. Hierbij rapporteren of meten ze niets over individuen en dat zal dus in de strekking van de wet mogelijk geaccepteerd kunnen worden (aldus enkele juristen), maar zeker weten doen we dat niet.

De wet is nu zo dat je personen in het geheel niet mag meten indien er geen toestemming voor gegeven wordt. Dus een piwik of welk pakket dan ook is net zo illegaal. Daarom is het maar goed dat de wet iets genuanceerd gaat worden zodat functioneel analytics (hoe werkt mijn site) wel toegestaan wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door André op 21-11-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Bokmaaa schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:15:
Ah, nice, thanks! Jij werkt er mee begrijp ik? Zijn zaken als aangepaste rapporten, trechters, doelen meten e.d. gewoon aanwezig?
Ja klopt. Bekijk de Piwik site maar, is behoorlijk uitgebreid. Alle functies staan daar omschreven.
Hierbij rapporteren of meten ze niets over individuen en dat zal dus in de strekking van de wet mogelijk geaccepteerd kunnen worden (aldus enkele juristen), maar zeker weten doen we dat niet.
Inderdaad, het is nog een grijs gebied, maar ik denk dat je met cookieloos Piwik al een stuk legaler bezig bent dan met Google Analytics.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Voor zover ik weet legt de wet op dit moment echt de nadruk op het plaatsen van cookies, niet op het meten. Dat zou betekenen dat je met een oplossing zonder cookies ineens legaal aan het meten bent. Dat het effectief niet veel verschilt is dan niet zo belangrijk, de manier van meten bepaalt of het door de beugel kan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Bokmaaa schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:41:
Voor zover ik weet legt de wet op dit moment echt de nadruk op het plaatsen van cookies, niet op het meten. Dat zou betekenen dat je met een oplossing zonder cookies ineens legaal aan het meten bent. Dat het effectief niet veel verschilt is dan niet zo belangrijk, de manier van meten bepaalt of het door de beugel kan of niet.
Dan moet je de materie nog eens opnieuw doorlezen. Er zijn in de afgelopen maanden tientallen artikelen, congressen, enz over geweest die dit tot in detail verduidelijkt hebben. En duidelijk is wel dat het niet om cookies of technologie gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 10-09 00:26
Het gaat erom dat men toestemming moet geven om de meting plaats te laten vinden. Zonder deze toestemming mogen er geen metingen worden gedaan, welke techniek daarvoor wordt gebruikt is minder relevant. De verwarring komt vooral door de naam "cookie" wetgeving, want het gaat niet alleen om cookies, maar ook om andere methodes zoals device fingerprinting.

Zelfs als de wetgeving wordt aangepast. Dan is Google Analytics geen oplossing, gezien een bezoeker een verzoek kan doen dat zijn gegevens wordt verwijderd en momenteel is het niet mogelijk om data te verwijderen op persoons (of IP) niveau uit Google Analytics.

Daarnaast sluit ik me aan bij André: Andere pakketten zijn geen oplossing.
In dat artikel staan een aantal suggesties die niet zijn toegestaan onder de nederlandse wetgeving. Het probleem is dat serverside tracking is niet toegestaan, desondanks een browser deze informatie verstuurd, mag deze informatie niet zonder toestemming worden opgeslagen.

Het komt erop neer dat er ergens een bezoekersprofiel kan worden opgezet, dit niet zonder toestemming kan worden gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Cardinal op 21-11-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
André schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:43:
[...]

Dan moet je de materie nog eens opnieuw doorlezen. Er zijn in de afgelopen maanden tientallen artikelen, congressen, enz over geweest die dit tot in detail verduidelijkt hebben. En duidelijk is wel dat het niet om cookies of technologie gaat ;)
Ik was inderdaad niet goed bij. Ik heb je stuk op marketingfacts doorgelezen, vooral de discussie in de reacties is zeer verhelderend. Als ik het goed begrijp ik er op dit moment geen oplossing voor de wet zoals hij op dit moment is opgesteld. Het is dus wachten op óf een versoepeling van de wet óf een slimme partij die een oplossing bedenkt aan bijvoorbeeld de webserver kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bokmaaa schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:43:
...óf een slimme partij die een oplossing bedenkt aan bijvoorbeeld de webserver kant.
Helaas. De handeling is door deze wet illegaal. Of je het dom of slim doet is niet relevant. Je kunt ook niet op een heel slimme manier door rood licht rijden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Ok, dan is dat duidelijk. Hoewel de wet misschien iets versoepeld zullen worden zijn de dikke jaren van analytics voorbij. Dat luidt dan een heel nieuw hoofdstuk van de online marketing in, waarin we heel goed weer terug gaan naar testpanels en handmatig marktonderzoek! Komen die boeken ook nog eens van pas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Valt mee, er zit ook wel wat tussenin ;) Als we geen bezoekers mogen meten maar wel campagnes blijven er nog genoeg zaken over die we wel kunnen gebruiken. Ook denk ik dat site-gebruik ook wel doorgemeten mag worden na de versoepeling. En dat is ook wat Google Analytics in de basis doet, veel andere pakketten maken het ook mogelijk in te zoomen op individuen waar dat in GA niet kan.

Ik ben heel benieuwd wat het nieuwe wetsvoorstel van Kees Verhoeven gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

In hoeverre kan je een boete of iets dergelijks krijgen? Ik heb zelf een simpele (niet zakelijke) website draaien zonder scriptje dat om toestemming voor cookies vraagt. Gebruik echter wel Google analytics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
In principe is dat inderdaad strafbaar. En zoals ik zojuist dus heb opgepikt gaat dat niet alleen om Analytics of andere cookies, maar om het meten van je bezoekers in het algemeen. Op dit moment wordt er nog geen actie ondernomen op deze wet, maar vanaf 2013 gaat dat wel gebeuren. Dit zal vast (ongeveer) op volgorde van grootte/bezoekersaantallen gaan.

Het wetsvoorstel van de D66 is maar beperkt van belang, omdat er een Europese wet in de maak is die binnen een paar jaar geïmplementeerd gaat worden en alle landelijke wetten zal overstijgen.

Dat laatste is vooral intressant omdat Google er dan ook niet meer omheen kan. Het zal ze een worst zijn dat NL analytics niet meer gebruikt, maar Europa kunnen ze niet omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Mr_gadget schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:01:
In hoeverre kan je een boete of iets dergelijks krijgen? Ik heb zelf een simpele (niet zakelijke) website draaien zonder scriptje dat om toestemming voor cookies vraagt. Gebruik echter wel Google analytics.
Ik weet van een paar sessie van de OPTA dat niet zozeer de grote van het bedrijf het punt is, maar de mate waarin zij de wet overtreden. Zie het als door rood rijden. Het is strafbaar, maar er staat geen agent naast om je te bekeuren, echter moet je er rekening mee houden dat je eens gepakt gaat worden. Ik zie het niet snel gebeuren dat particulieren snel aangepakt gaan worden, maar de boetes zijn fors.
André schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:59:
Ik ben heel benieuwd wat het nieuwe wetsvoorstel van Kees Verhoeven gaat doen.
Ik ook, na de statements van Nelie Kroes en D66 houd ik de hoop erin dat NL gaat versoepelen.
Bokmaaa schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:08:
Dat laatste is vooral intressant omdat Google er dan ook niet meer omheen kan. Het zal ze een worst zijn dat NL analytics niet meer gebruikt, maar Europa kunnen ze niet omheen.
Daarnaast waar we nu mee bezig zijn heeft een nadelige economische impact voor bedrijven, zeker ten opzichte van andere landen.

[ Voor 17% gewijzigd door Cardinal op 21-11-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

95% van alle NL sites heeft GA draaien, dus eigenlijk is iedereen in overtreding. Eigenlijk zijn serverlogs al een inbreuk op de wet.... Toch zou ik me pas druk maken als ik 1 van de grote jongens was.

Tot die tijd: afwachten en het nieuws volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 20:40
Ik persoonlijk heb in de beta tijd Woopra gebruikt. Een hele krachtige tool, vooral ook voor Realtime tracking. Je kunt zelfs live-chatsessies openen bij gebruikers terwijl je ze realtime volgt. Ik persoonlijk vind dat een beetje big-brother/creepy, maar in sommige gevallen kan het misschien handig zijn.

http://www.woopra.com/

Hij is gratis wanneer je het voor niet-commerciele doeleinden gebruikt. Daarna kost de goedkoopste variant je zo'n 8 euro per maand. Er is een mogelijkheid voor cookie-vrije tracking dacht ik (SSL).

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Alleen nog bruikbaar voor 1 maand en 8 dagen :P
André schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:21:
Toch zou ik me pas druk maken als ik 1 van de grote jongens was.
Ik werk voor een grote telco :X ;w :+

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 27-11-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Tijd om je druk te maken dan! ;) Ik ben wel benieuwd, hebben jullie al duidelijk wat jullie gaan doen? Niet meten lijkt me geen optie, is het een kwestie van de boete(s) incasseren en doorgaan? Als een koppig rokerig cafeetje? Of wordt er gewerkt aan een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Het grote probleem op dit moment is dat er geen "oplossingen" bestaat om exact hetzelfde te kunnen doen, als we nu kunnen doen het de huidige beschikbare tools.

Dat zal betekenen dat we per 1 januari minder gaan meten dan nu en moeten proberen om zoveel mogelijk "consents" binnen te halen. Als je legaal bezig wilt zijn niet veel andere opties. Boetes zijn zeer hoog. Het is namelijk niet alleen de boete, maar ook reputatie schade etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Tja, ik werk ook voor een redelijk groot bedrijf wij zijn nu een pilot begonnen met piwik. We gebruiken nu comscore dus is even uitvogelen wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Piwik is onder de huidige wet ook niet toegestaan, dus daar zal je niet veel mee opschieten. Het enige voordeel is dat je de consument kan vertellen dat je geen cookies plaatst, wat voor veel mensen op dit moment een positieve klank heeft. Maar je blijft meten.

• Dannydekr
De wet gaat naar alle waarschijnlijkheid versoepeld worden voor analytische doeleinden werd gisteren bekend. De kans dat je een boete krijgt is nihil vermoed ik, tot nu toe heeft nog niemand van de grote spelers een boete gehad namelijk..

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 13:38

Trouble

Everything is awesome

Komt dat niet vooral omdat de Opta pas vanaf januari echt boetes uit gaat delen?

| 17 December 1991 | De Nerdette |

• Dannydekr
-Trouble- schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:25:
Komt dat niet vooral omdat de Opta pas vanaf januari echt boetes uit gaat delen?
Zou goed kunnen. En daarom willen ze ook de wet aanpassen vermoed ik, anders komt ze dat op heel erg veel kritiek te staan. Stel je voor dat sites als Geenstijl een boete krijgen, daar zit de OPTA echt niet op te wachten :)

• Bokmaaa
Maar toch, het zou uitgebreid worden met fist party cookies, dus bezoekersgegevens mogen je eigen server niet verlaten. Bij GA (en de meeste andere ook) gaat de informatie wel via de servers van Google, en zou dus nog steeds verboden zijn.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:53
Dannydekr schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:22:
De wet gaat naar alle waarschijnlijkheid versoepeld worden voor analytische doeleinden werd gisteren bekend. De kans dat je een boete krijgt is nihil vermoed ik, tot nu toe heeft nog niemand van de grote spelers een boete gehad namelijk..
Misschien geen boetes, maar enkele hebben al wel een waarschuwing gekregen...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Dannydekr
Bokmaaa schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:45:
Maar toch, het zou uitgebreid worden met fist party cookies, dus bezoekersgegevens mogen je eigen server niet verlaten. Bij GA (en de meeste andere ook) gaat de informatie wel via de servers van Google, en zou dus nog steeds verboden zijn.
Als webwinkel kun je niet om analytics heen, het is je enige manier om inzage te krijgen in het gedrag van je bezoekers. Die irritante popups met cookie-nonsens kost je conversie en veroorzaakt frustratie (ik ervaar dit zelf ook bij websites die het al wel toepassen). Een gebruiker heeft talloze manieren om cookies te blokkeren op browserniveau, het is onzinnig om dit bij de website-beheerders neer te leggen.

In de praktijk betekent het dat 99% van alle Nederlandse websites met zo'n irritante melding moeten gaan werken :X Ik snap dat de overheid nu dus een beetje terugkrabbelt, want het is best wel absurd namelijk.

• Bokmaaa
Ik snap je punt hoor, ik denk dat iedereen in dit subforum dat doet. Maar ik denk dat je wel naar de feiten moet kijken. Als de wet inderdaad wordt aangepast volgens het voorstel dat er nu ligt zijn het grootste deel van de webanalytics nog steeds verboden. Inclusief GA. Je kan dit negeren en hopen dat het overwaait, maar op het moment dat er wel bij je aangeklopt wordt dat je de boel moet verwijderen ga je data missen.

Dus hoe onzinnig het ook is, de tendens verschuift internationaal naar het niet toestaan van 3rd party cookies, analytics horen daarbij. Partijen die hun data echt niet kunnen missen zouden toch echt naar alternatieven moeten kijken in plaats van af te wachten hopend dat het overwaait.

• André

André

Analytics dude

Bokmaaa schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:45:
Het is niet gezegd dat data je server niet mag verlaten. Technologie staat hier los van. Google Analytics biedt een mogelijkheid om je data 'dicht' te zetten zodat zelfs Google er niet bij mag. Dan ben jij de enige die het in mag zien, en dat zou voldoende moeten zijn.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Moet je je niet veel meer druk maken over de cookies die de adverteerders neerzetten?
-Die cookies en tracking gegevens worden over meerdere sites heen verzameld.
-Ze worden echt via JOUW site gepubliceerd, het is een ondubbelzinnge keuze een adverteerder te kiezen.

bij tweakers is dat b.v. doubleclick.net. Bezoek op tweakers.net een pagina waar een review van produkt x staat en op nu.nl of youtube krijg je reclame over produkt x. Doubleclick.net laat ook echt een ID cookie achter.

Nou kun je stellen ... niet mijn probleem, maar volgens mij kiest de gebruiker alleen om ondubbelzinnig jouw site te bezoeken, duidelijk niet een heleboel sites de informatie te laten relateren.

het privacy statement van t.net is hier ook vaag over. Logisch, want doubleclik is evenzo vaag. Maar het is wel belangrijk omdat het om je reclame inkomsten gaat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57

Floor-is

5.2

leuk_he schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:35:
Moet je je niet veel meer druk maken over de cookies die de adverteerders neerzetten?
-Die cookies en tracking gegevens worden over meerdere sites heen verzameld.
-Ze worden echt via JOUW site gepubliceerd, het is een ondubbelzinnge keuze een adverteerder te kiezen.

bij tweakers is dat b.v. doubleclick.net. Bezoek op tweakers.net een pagina waar een review van produkt x staat en op nu.nl of youtube krijg je reclame over produkt x. Doubleclick.net laat ook echt een ID cookie achter.

Nou kun je stellen ... niet mijn probleem, maar volgens mij kiest de gebruiker alleen om ondubbelzinnig jouw site te bezoeken, duidelijk niet een heleboel sites de informatie te laten relateren.

het privacy statement van t.net is hier ook vaag over. Logisch, want doubleclik is evenzo vaag. Maar het is wel belangrijk omdat het om je reclame inkomsten gaat.
Je zit er best een stukje naast als ik zo vrij mag zijn.

1. De nieuwe telecommunicatiewet regelt 1st en 3rd party cookies.
2. Tweakers.net gebruikt DART, van DoubleClick/Google als adserver, zij boeken hier de campagnes van klanten op in.
3. Retargeting zoals jij die noemt komt inderdaad voort uit cookies, cookies die overigens niet op Tweakers.net zijn gezet. (Hiervoor zou een tag op de site moeten worden geplaatst en ik kan toch wel stellen dat ik de mensen van T.net dermate goed ken dat zij dat echt niet toe gaan staan.)

Okay nu komtie :)

Een publisher wil zien wat voor traffic er op de site is, vooral veel analytics, maar ook wel een stukje om de performance van de geplaatste advertenties te zien. Hiervoor gebruiken zij bijvoorbeeld een Omniture, Coremetrics of een Webtrekk (of Xiti of Tealeaf etc). Om advertenties uit te serveren gebruikt men over het algemeen Dart of Ad:tech, maar ook wel systemen als OpenX en dergelijke.

Een adverteerder wil zien of advertenties effect hebben, of dezelfde persoon niet al te vaak aan (dezelfde) advertentie(s) wordt blootgesteld en of het wel zin heeft die persoon maar te blijven benaderen. Hiervoor worden cookies gebruikt, want dat is de meest gebruikte manier. Natuurlijk kan het met flashcookies of met HTML5 local storage of iets van die geest, maar cookies worden gewoon het meest gebruikt.

Nu gaf jij aan dat retargeting maar stom is. Dat is in bepaalde mate inderdaad zo, maar dan kijk je meer naar partijen als Criteo en MyThings die je compleet kapotspammen uit name van hun klanten. (Ga maar eens naar Nelly.com klik een beetje rond en je komt echt nooit meer van die ads af!)
Maar retargeting kan ook heel positief worden ingezet: als jij een aantal producten in je winkelmandje hebt gehad, maar niet afgerekend is het niet echt heel erg als de bewuste winkel je nog een paar keer benaderd om toch vooral af te rekenen.

Dan heb je nog het stukje 'audience' en dat is waar het -begrijpelijk- wel wat enger wordt. Bedrijven gaan proberen je in een hokje te stoppen: of je een man of een vrouw bent, of je van sport houd en wat voor sport dan, of je misschien kinderen hebt, waar je ongeveer zult wonen etc. etc.
Die data wordt dan gebruikt om jou te benaderen als een adverteerder iemand zoekt met een profiel dat op het jouwe lijkt. Op dit moment is niet geheel duidelijk welke partijen dergelijke data opbouwen, wat die data is, wat ze ermee doen en hoe je er weer vanaf komt (cookies verwijderen ;)).

Ik kan echt een enorm epos schrijven waarom bepaalde cookies niet erg zijn en de anderen niet zo erg als men denkt, maar ik denk niet dat men daar hier in deze thread op zit te wachten. Dus laat ik even on-topic reageren ;)

Onafhankelijk welke methodiek je kiest, meten zonder informeren is niet toegestaan. Of je dit nu op basis van de user-data doet (een cookie, een flashcookie, HTML5 local storage) of server-side (profiling, fingerprinting) of -God beware ons- Deep Packet Inspection. Het mag allemaal niet. :)

Bericht hierboven

• Bokmaaa
André schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:27:
[...]

Het is niet gezegd dat data je server niet mag verlaten. Technologie staat hier los van. Google Analytics biedt een mogelijkheid om je data 'dicht' te zetten zodat zelfs Google er niet bij mag. Dan ben jij de enige die het in mag zien, en dat zou voldoende moeten zijn.
Dat is niet iedereen met je eens. Misschien heb je het artikel op Marketingfacts gelezen over het D66 voorstel waarin een aantal mensen je tegenspreken:
Het biedt de ruimte voor partijen om zonder expliciete toestemming van de gebruikers hun bezoekers en bezoeken te analyseren. Overigens geldt dat alleen voor analytics-oplossingen waarbij de gegevens niet worden gedeeld met derde partijen, waardoor de uitzondering voor bijv. Google Analytics niet opgaat. Google Analytics is wel te anonimiseren, maar de data worden alsnog naar de VS gestuurd en blijven niet in eigen beheer.
Ik heb de details van het voorstel nog niet gezien, dus daar kan ik slecht over oordelen, maar ik maak me daar wel een beetje zorgen om. Met name omdat Verhoeven dit heeft gezegd: "Dit betekent wel dat de gegevens verzameld via statistiekenprogramma Google Analytics niet met Google gedeeld mogen worden" (nu.nl). Alle serieuze, gangbare analytics pakketten komen uit ‘het buitenland’ (meestal de VS) en die werken allemaal met cookies en verzamelen allemaal de data op servers in datacenters over de hele wereld.
Nu weet ik dat jij ook actief bent op MF, maar meningen zijn dus verdeeld.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Floor-is schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:21:
[...]

Je zit er best een stukje naast als ik zo vrij mag zijn.

1. De nieuwe telecommunicatiewet regelt 1st en 3rd party cookies.
2. Tweakers.net gebruikt DART, van DoubleClick/Google als adserver, zij boeken hier de campagnes van klanten op in.
3. Retargeting zoals jij die noemt komt inderdaad voort uit cookies, cookies die overigens niet op Tweakers.net zijn gezet. (Hiervoor zou een tag op de site moeten worden geplaatst en ik kan toch wel stellen dat ik de mensen van T.net dermate goed ken dat zij dat echt niet toe gaan staan.)
Ik laat me graag overtuigen dat ik ernaast zit.

1. Dat onderscheid wordt niet gemaakt. (in de wettekst via Dit document ).
2. En adverteren mag gewoon.
3. Ja, Ik bezoek tweakers.net en krijg dat een (ID) cookie van doubleclick.net. Technisch gezien komt die van doubleclick.net. (ondanks dat ik in firefox de optie "tell wiebsites i do not want to be tracked) heb aan staan. maar vanuit mijn stoel gezien komt die van het tweakers.net. Wat tweakers.net verantwoordelijk maakt om te informeren
Nu gaf jij aan dat retargeting maar stom is.
Niet zo direct, maar helaas heb ik daar geen keuze in. Maar volgens cookiewet heb ik dan wel keuze daarover geïnformeerd te worden. er wordt ook naar verwezen in de tweakers pricy verklaring

"Hiervoor gebruiken we DoubleClick Boomerang for Publishers. Deze gegevens worden op geen enkele wijze gekoppeld aan de gegevens die je actief aan ons verstrekt." .

En daar wordt het vaag.

Nou maak ik me niet direct ongerust over wat de mannen van t.net met mijn data doen. Maar doubleclick is een iets andere verhaal. En met toestemming geven van t.net geef ik blijkbaar ook meteen toestemming voor doubleclick.net om een tracking cookie te plaatsen. Daar kunnen de mannen van t.net niks meer aan doen op het moment dat ze een ad van doubleclick op de site plaatsen.

Eigenlijk wil ik doubleclick.net helemaal geen toestemming geven, want ze vertellen niet wat ze met mijn data doen. (en het is denk ik nog een stapje beroerder, IK kan ze niet vragen welke info ze over mij hebben, want t.net geeft mijn naam niet door aan doubleclick.net... >:) )

En de enige die ik hierop kan aanspreken is t.net. Krom toch?

Overigens moet je t.net in mijn verhaal hierboven zien als site yyy. en doubleclick kan ook een of andere soiciale netwerk plugin zijn (share this) die informatie verzameld.

Ik gebruik wel bewust niet de google analytics in dit verhaal, analytics tracked 1 site, en in feite maakt het niet veel uit of je je log file analyseerd op statistieken, of analytics gebruikt. Analytics is nog redelijk helder waarvoor het dient.

PS, ik mis wat er zo evil is als een website deep packet inspection zou doen. zolang mijn internet provider maar niet op dat idee komt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• André

André

Analytics dude

Bokmaaa schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:25:
[...]

Dat is niet iedereen met je eens. Misschien heb je het artikel op Marketingfacts gelezen over het D66 voorstel waarin een aantal mensen je tegenspreken:

Nu weet ik dat jij ook actief bent op MF, maar meningen zijn dus verdeeld.
Dit is een stuk interpretatie van de wet die nog niet helemaal duidelijk is, daarom is er discussie. Maar los van de technologie zou Google er niet bij mogen en ben je min of meer in beheer van je eigen data. In zoverre dat jij beslist wie er bij mag, en dat zou volgens de strekking van de wet genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
leuk_he schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:50:
[...]
Ja, Ik bezoek tweakers.net en krijg dat een (ID) cookie van doubleclick.net. Technisch gezien komt die van doubleclick.net. (ondanks dat ik in firefox de optie "tell wiebsites i do not want to be tracked) heb aan staan. maar vanuit mijn stoel gezien komt die van het tweakers.net. Wat tweakers.net verantwoordelijk maakt om te informeren.
Op dit moment is de aanpassing van de wet alleen valide voor first party cookies. Daar valt dit niet onder. Overigens zijn initiatieven zoals "tell websites.." afhankelijk van de website zelf of ze hier iets mee doen. Ik zie ook geen reden waarom een website hieraan zou meewerken.
Nou maak ik me niet direct ongerust over wat de mannen van t.net met mijn data doen. Maar doubleclick is een iets andere verhaal. En met toestemming geven van t.net geef ik blijkbaar ook meteen toestemming voor doubleclick.net om een tracking cookie te plaatsen. Daar kunnen de mannen van t.net niks meer aan doen op het moment dat ze een ad van doubleclick op de site plaatsen.
Dan vraag je T.net of ze je data willen verwijderen, daartoe zijn ze verplicht met de nieuwe wetgeving. Moet jij wel kunnen aantonen welke IP adressen van jou zijn geweest. Daarbij het kan zijn dat je via de ISP moet laten aantonen welke ip adressen op welk moment van jou zijn
Overigens moet je t.net in mijn verhaal hierboven zien als site yyy. en doubleclick kan ook een of andere soiciale netwerk plugin zijn (share this) die informatie verzameld.
Social, zijn third, moeten vooraf toestemming vragen.
leuk_he schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:50:
Ik gebruik wel bewust niet de google analytics in dit verhaal, analytics tracked 1 site, en in feite maakt het niet veel uit of je je log file analyseerd op statistieken, of analytics gebruikt. Analytics is nog redelijk helder waarvoor het dient.
Had dat wel gedaan. Als je sec naar de wetgeving kijkt voldoet Google Analytics ook na de aanpassing nog steeds niet aan de wetgeving. Zover ik weet is het niet mogelijk om in Google Analytics op IP basis data te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Cardinal schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:29:
Als je sec naar de wetgeving kijkt voldoet Google Analytics ook na de aanpassing nog steeds niet aan de wetgeving. Zover ik weet is het niet mogelijk om in Google Analytics op IP basis data te verwijderen.
Niet achteraf, wel kun je zover anonimiseren dat de laatste cijfers van IP-adressen nooit door Google worden opgeslagen.

[ Voor 2% gewijzigd door Boelie-Boelie op 28-11-2012 15:10 . Reden: wel verstuurd, maar direct bij ontvangst in het werkgeheugen geanonimiseerd en pas opgeslagen na deze bewerking. ]

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Dat wordt nog steeds beschouwd als profiling en kom je er niet mee weg dat het "anonieme" data is. Dus het moet nog steeds verwijderd worden.
Pagina: 1