leuk_he schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:35:
Moet je je niet veel meer druk maken over de cookies die de adverteerders neerzetten?
-Die cookies en tracking gegevens worden over meerdere sites heen verzameld.
-Ze worden echt via JOUW site gepubliceerd, het is een ondubbelzinnge keuze een adverteerder te kiezen.
bij tweakers is dat b.v. doubleclick.net. Bezoek op tweakers.net een pagina waar een review van produkt x staat en op nu.nl of youtube krijg je reclame over produkt x. Doubleclick.net laat ook echt een ID cookie achter.
Nou kun je stellen ... niet mijn probleem, maar volgens mij kiest de gebruiker alleen om ondubbelzinnig jouw site te bezoeken, duidelijk niet een heleboel sites de informatie te laten relateren.
het privacy statement van t.net is hier ook vaag over. Logisch, want doubleclik is evenzo
vaag. Maar het is wel belangrijk omdat het om je reclame inkomsten gaat.
Je zit er best een stukje naast als ik zo vrij mag zijn.
1. De nieuwe telecommunicatiewet regelt 1st en 3rd party cookies.
2. Tweakers.net gebruikt DART, van DoubleClick/Google als adserver, zij boeken hier de campagnes van klanten op in.
3. Retargeting zoals jij die noemt komt inderdaad voort uit cookies, cookies die overigens
niet op Tweakers.net zijn gezet. (Hiervoor zou een tag op de site moeten worden geplaatst en ik kan toch wel stellen dat ik de mensen van T.net dermate goed ken dat zij dat echt niet toe gaan staan.)
Okay nu komtie
Een publisher wil zien wat voor traffic er op de site is, vooral veel analytics, maar ook wel een stukje om de performance van de geplaatste advertenties te zien. Hiervoor gebruiken zij bijvoorbeeld een Omniture, Coremetrics of een Webtrekk (of Xiti of Tealeaf etc). Om advertenties uit te serveren gebruikt men over het algemeen Dart of Ad:tech, maar ook wel systemen als OpenX en dergelijke.
Een adverteerder wil zien of advertenties effect hebben, of dezelfde persoon niet al te vaak aan (dezelfde) advertentie(s) wordt blootgesteld en of het wel zin heeft die persoon maar te blijven benaderen. Hiervoor worden cookies gebruikt, want dat is de meest gebruikte manier. Natuurlijk kan het met flashcookies of met HTML5 local storage of iets van die geest, maar cookies worden gewoon het meest gebruikt.
Nu gaf jij aan dat retargeting maar stom is. Dat is in bepaalde mate inderdaad zo, maar dan kijk je meer naar partijen als Criteo en MyThings die je compleet kapotspammen uit name van hun klanten. (Ga maar eens naar Nelly.com klik een beetje rond en je komt echt nooit meer van die ads af!)
Maar retargeting kan ook heel positief worden ingezet: als jij een aantal producten in je winkelmandje hebt gehad, maar niet afgerekend is het niet echt heel erg als de bewuste winkel je nog een paar keer benaderd om toch vooral af te rekenen.
Dan heb je nog het stukje 'audience' en dat is waar het -begrijpelijk- wel wat enger wordt. Bedrijven gaan proberen je in een hokje te stoppen: of je een man of een vrouw bent, of je van sport houd en wat voor sport dan, of je misschien kinderen hebt, waar je ongeveer zult wonen etc. etc.
Die data wordt dan gebruikt om jou te benaderen als een adverteerder iemand zoekt met een profiel dat op het jouwe lijkt. Op dit moment is niet geheel duidelijk welke partijen dergelijke data opbouwen, wat die data is, wat ze ermee doen en hoe je er weer vanaf komt (cookies verwijderen

).
Ik kan echt een enorm epos schrijven waarom bepaalde cookies niet erg zijn en de anderen niet zo erg als men denkt, maar ik denk niet dat men daar hier in deze thread op zit te wachten. Dus laat ik even on-topic reageren
Onafhankelijk welke methodiek je kiest, meten zonder informeren is niet toegestaan. Of je dit nu op basis van de user-data doet (een cookie, een flashcookie, HTML5 local storage) of server-side (profiling, fingerprinting) of -God beware ons- Deep Packet Inspection. Het mag allemaal niet.