Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395692

Topicstarter
Tja ik heb er al een hele tijd last van maar wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Zodra ik mijn systeem een beetje belast dan lijkt het wel of er een orkaan door mijn pc gaat, wat een herrie.

Ik heb een niet al te nieuwe PC maar wel redelijke specs om aardig wat aan te kunnen, hier de basis config.
Moederboard: Asus P5Q Pro
CPU: Intel Core 2 Quad Q9450 (Yorkfield) 2.66GHz
CPU Cooler: Zalman CNPS9500 AT Heatsink
Videokaart: Nvidea GTX-260

Zodra ik een dame speel zoals assassins Creed dan vliegen de waardes omhoog qua warmte. Videokaart gaat ruim over de 70 Graden Celcius wat ik niet zo vreemd vind. Hetzelfde met de CPU en dat lijkt me een beetje hoog. De fans draaien dan allemaal op volle toeren maar koelen blijkbaar onvoldoende en ik zit niet in de tropen ;-)

Wellicht hebben jullie nog meer info nodig maar Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Bij voorbaat dank!

Ozon

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 395692 op 21-11-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eens beginnen met het kijken of al je fans wel goed geïnstalleerd zijn. Als je CPUkoeler niet goed zit zal de temp natuurlijk vlot omhoogschieten.

En let ook even op stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Wellicht hebben jullie nog meer info nodig maar Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
Dat hebben we inderdaad: hoe hard draaien ze dan (RPMs)? Wat zijn de exacte temperaturen? Hoe gemeten? Welke van de ventilatoren is het precies (even vinger er op leggen als hij draait)?

Een videokaart mag best rond de 70 worden, die processor zit wel op het randje. Dan is het maar de vraag hoe zwaar het wordt bij meer recente games: die videokaart hoort niet heel veel warmer te worden.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die videokaarten zijn heethoofden, de hele 200 serie van nvidea, net als de 4000 serie van ATI/AMD. Weinig aan te doen ben ik bang. Je kan kijken of de fans en heatsinks niet onder het stof zitten.

En hoe is de rest van de kast qua ventilatie?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, dat is pas snelle reactie, dank daarvoor!

Ik zal zsm gaan controleren of de fans goed zitten, ik denk dat ik de zalman maar gewoon opnieuw monteer (met nieuwe pasta).
Stof, zou kunnen, ik zal de boel dus gaan reinigen.

ok nu draai ik even de uninstall van Assassins Creed III. wat een waardeloze game trouwens (off topic)
Ik heb nu de kast even open (zonder zijkant). Zou de koeling dan beter moeten zijn?
Als ik met Speedfan meet dan zie ik dat mijn cpu met 10% belasting niet te warm wordt, blijft dan onder de 40 graden. CPU fanspeed is rond de 1800 RPM
Terwijl ik dit schrijf is de GPU temp 58 graden met een fanspeed van rond de 1600.
toch wel enige herrie.

Uninstall klaar, systeem Idle behalve het typen:
CPU: Belasting = 2,5%
CPU Warmte = 33 Graden
CPU Fanspeed = 1400 RPM
GPU Warmte = 56 Graden
GPU fanspeed = 1574 RPM

FF een game opstarten... Skyrim

CPU: Belasting = 5%
CPU Warmte = 71 Graden
CPU Fanspeed = 1900
GPU Warmte = 74
GPU fanspeed =2830

Dan een download met AltBinz (inc. unrar)

CPU: Belasting = 50%
CPU Warmte = 48 Graden
CPU Fanspeed = 2200
GPU Warmte = 57
GPU fanspeed =2200

Tja, niet zo gek misschien maar toch is het geluid erg hard.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 18:59
Anoniem: 395692 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:25:

FF een game opstarten... Skyrim

CPU: Belasting = 5%
CPU Warmte = 71 Graden
CPU Fanspeed = 1900
GPU Warmte = 74
GPU fanspeed =2830

Tips?
Deze zal het meeste lawaai geven. De referen nvidea koelers van oudere generaties staan bekend om hun lawaai. Verder zal je systeem automatisch je casefans (als je die hebt) op hogere snelheid laten draaien als je cpu en gpu warm worden. Deze kunnen ook veel lawaai geven.

Heb je casefans? En zo ja, wat voor snelheden draaien die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ja ga nu eens kijken welke fan zoveel herrie maakt. Het heeft niet echt zin willekeurig dingen te proberen als je niet weet welke fan herrie aan het maken is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 23:43

auto660

1991 240 GL Brick

Omdat het al een wat oudere setup is zal ik hem eerst maar eens ontstoffen met een kwastje en een busje perslucht.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Komt de herrie van de CPU-koeler, van de GPU of uit de voeding? Zit er veel stof in de pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zowel de zalman als de GPU fans maken beiden herrie. De zalman heb ik eigenlijk het meeste last van meeste omdat ik niet de hele tijd games aan het spelen ben :-) Ik heb geen case fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:04:
Komt de herrie van de CPU-koeler, van de GPU of uit de voeding? Zit er veel stof in de pc
Zoals zojuist hierboven, beiden maken herrie, ik ga vanmiddag de hele PC eens even goed schoonmaken en de CPU cooler opnieuw monteren. Eens kijken wat dat doet.

Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals dank voor de snelle reacties!

Topicstarter
K, kast is schoon, videokaart er ook uit gehad om fan schoon te maken. Het is er een stuk beter op geworden, ik denk toch dat de videokaart het meeste herrie maakt, eerder nooit opgevallen.

Jammer dat de pc nu om de havenklap vastloopt, pfff nou dat weer. Kzal em morgen nogmaals openmaken en de boel controleren. Videokaart lijkt probleem te zijn. Driver geeft regelmatig aan te zijn herstart (recovered). Ik zal jullie er niet verder mee vermoeien.
Dank voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laatste update:
Uninstall gedaan van de nvidea drivers en de laatste versie geïnstalleerd. Systeem performed nu weer naar behoren. is iets stiller maar ik vind de videokaart nog wel wat aan de warme kant. 52 graden in idle. misschien nog eens een aftermarket cooler plaatsen en anders misschien over een tijdje een nieuwe en stillere kaart.
Pagina: 1