Nieuw mobo/processor door mobo k.i.a.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ce tan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-06 18:52
Mijn moederbord van bijna 6 jaar oud is overleden en nu wil ik het gaan vervangen (uiteraard inclusief processor en memory). Ik heb echter de laatste jaren de markt op dit gebied niet meer zo gevolgd en ik zou niet goed weten welke mobo/processor ik zou moeten kiezen.

Mijn budget is op het moment beperkt (zo'n 200 euro voor mobo, proc en mem) maar ik zou wel graag een upgrade willen waar ik weer een aantal jaar mee vooruit kan.

Mijn huidige systeem is de volgende:
- intel core 2 duo E6700
- ASUS PB5 Deluxe/WIFI-A
- ASUS EN8800GTS 640MB
- Cooler Master Centurion 534 ATX Midi-tower
- Silverstone ST75Z CM 750W

Ik hoop dus te kunnen volstaan met het vervangen van het mobo, de processor en memory.
Ik 'game' wel eens maar niet al te veel; ik vind goede prestaties bij foto en videobewerking belangrijker.

Graag hoor ik wat jullie ervan denken. Kan ik binnen dit budget en met de rest van mijn spullen een mooi systeempje maken, of hebben jullie andere adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Een paar minuten op de gemiddelde webshop geeft al antwoord.

H61 gebaseerd moederbordje
i3 3220 (dualcore 3.3GHz
4GB ddr3.

Dan zit je aan 200 euro.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ce tan
Ik begrijp dat ik iets 'willekeurigs' kan uitkiezen voor 200 euro op een gemiddelde webshop, maar ik zou graag een wat specifieker en gefundeerder advies hebben. (vandaar ook dat ik dit in het forum 'componenten aankoopadvies' plaats)

Waarom zou ik moeten gaan voor een H61 mobo en de i3 3220? Waarom niet een AMD FX-6100 bijvoorbeeld? ik zeg maar wat.
En is dit ook het meest optimaal i.c.m. mijn bestaande voeding en videokaart (of misschien beter: maakt dat nog wat uit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Aangezien jij de prioriteit legt bij photoshop/bewerking zou ik gaan voor meer fysieke cores (AMD) dan minder, maar veel snellere cores (intel). (ik zou wel even checken of je software gebruik kan maken van meer dan vier cores, want anders kan je beter voor intel gaan).

Je voeding is trouwens zware overkill, die zou namelijk een 3960X met 7990 ook wel moeten aankunnen. (slecht rendement, waardoor je jaarlijkse energiekosten wat hoger zullen liggen dan bij een beter passende 500 watts voeding.)

Persoonlijk ben ik niet zo thuis in AMD wereld maar het lijkt mij dat een amd FX6300, FX8120 oid voor jou een goede keus is. (wil je overklokken?) Pak daarnaast 8gb 1600mhz RAM Low Profile geheugen (voor de prijs hoef je het niet te laten en low profile biedt gewoon meer mogelijkheden dan van die nutteloze heatspreaders op RAM, corsair en kingston kan ik beide aanraden).

Het moederbord wordt een stuk lastiger, er is namelijk veel keus in AM3+ moederborden en ik ben helaas totaal niet huis in de AMD chipsets.

Succes in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Voor een AMD-build op basis van AM3+ kan je denk ik het beste voor een 970-chipset kiezen (tenzij je wilt gaan overclocken of veel met raid-arrays wilt gaan doen, dan kan je beter voor een 990fx-chipset kiezen wat het equivalent ongeveer is van de intel z77's). Kijk bijvoorbeeld eens naar de Asus M5A97 R2.0 (of een van de vele variaties op deze). Die voldoet waarschijnlijk wel aan je eis. In combinatie met een FX8120 en 8GB DDR3-1600 moet je dan volgens mij een heel eind komen :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21
Voor foto en videobewerking zou ik gaan voor een quadcore van AMD.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 83,85€ 83,85
1Gigabyte GA-870A-USB3€ 50,20€ 50,20
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 37,85€ 37,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,90

Als je nog 20 euro bij je budget kan trekken heb je ruimte voor een 64GB SSD, dit zal ook een erg goede prestatie winst geven op je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Waarom een 965 en geen FX8120? Dan heb je namelijk 8 cores ipv 4 cores.
Verder snap ik niet echt je keuze qua geheugen; ik zou eerder voor DDR3-1600 kiezen ipv 1333, en zou ik voor een 970-chipset kiezen ipv de 870 die je in deze config opneemt. Je komt dan weliswaar iets boven budget uit, maar je hebt een veel meer up-to-date systeem naar mijn mening waar je de komende paar jaar nog wel op door kan gaan bouwen. Een toekomstige upgrade van de videokaart kan dan volstaan om een echt goede build te krijgen. De 965 begint wel een beetje op zn einde te lopen, dus is een investering in een AM3+ CPU imho logischer dan in een AM3-CPU

iRacing Profiel

• Ce tan
Bedankt voor de tips; ik heb nu een iets beter idee waar ik op moet letten...

Ik zal een en ander nog eens vergelijken op review-sites en daarop mijn uiteindelijke keuze baseren.

Ik neig nu naar een FX6300 processor, volgens mij voor mij een nette keuze, maar het juiste mobo ben ik nog niet 100% uit. Ik vind 'groei' en aansluitmogelijkheden ook wel belangrijk.

Misschien toch een paar tientjes meer tevoorschijn zien te toveren...?!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:50
Asrock 970 extreme4 is een goed uitgebreid mobo met plenty mogelijkheden.
FX6300 is wel een aardige processor, geen hoogvlieger kwa prestaties, maar zn geld wel waard.
Samen met 8GB 1600-1866MHz geheugen kom je dan wel iets te duur uit...
Pagina: 1