• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-01 09:15
Hoi,

Het spijt me maar ik zit even met een vraag :? moet denk ik kunnen.
In het verhaal van Crossfire of SLi begrijp ik een aantal zaken, maar heb ook nog een aantal vragen die ik net niet beantwoord kon krijgen.

Zelfde Chipset
Ik begrijp uit het verhaal dat het van belang is dat de kaarten de zelfde chip hebben dus bijvoorbeeld moeten beide kaarten HD4870 hebben
En Dus moeten beide kaarten ATI of NViDIA zijn, maar samen kan niet.

Zelfde Merk
Nu als ik rond kijk op de forums en V&A zie ik dat het merk zelf niet zoveel uitmaakt?
Dus kunnen bijvoorbeeld 2 kaarten HD4870 van Sapphire en XFX naast elkaar worden geplaats.
Het lijkt me wel mooier/netter als je 2 kaarten hebt die identiek zijn.

Geheugen grote
Nu vraag ik me ook nog af dat of het uitmaakt als 1 kaart 1GB heeft en 1 Kaart 2GB?
Ik denk dat dit niet een heel groot probleem mag zijn, maar waarschijnlijk zal dan de kaart met 2GB als hoofd kaart worden gebruikt?

Willem

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 08:32

InFamous

excommunicado

mr.wjca schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:06:
Hoi,

Het spijt me maar ik zit even met een vraag :? moet denk ik kunnen.
In het verhaal van Crossfire of SLi begrijp ik een aantal zaken, maar heb ook nog een aantal vragen die ik net niet beantwoord kon krijgen.

Zelfde Chipset
Ja de kaarten dienen de zelfde gpu te hebben.

Zelfde Merk
Nee merk hoeft niet het zelfde te zijn, de hoogst geclockte kaart zal de snelheden aan nemen van de laagst geclockte kaart.

Geheugen grote
Ik heb wel eens kaarten met verschillende geheugen grootte naast mekaar gezet en dit werkte gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door InFamous op 21-11-2012 08:17 ]

Formerly known as Ragdoll

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

InFamous schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:16:
[...]

Zelfde Chipset
Ja de kaarten dienen de zelfde gpu te hebben.
Zelfde Chipset
Om nog maar even de quote te quoten, bij ATI/AMD hoeft de core alleen hetzelfde te zijn (De snelste kaart gaan dan op lagere snelheden draaien). Bijvoorbeeld HD4870 + HD4850 of HD5870 + 5850.

Geheugen grote

Geheugen grote zal hetzelfde zijn als de kaart met het minste geheugen. Dus als je een HD4870 512mb met een HD4870 1gb samen in crossfire zet dan heb je een totaal beschikbaar videogeheugen van 512mb.

@TS
Dit had je trouwens heel makkelijk op google kunnen vinden. Op de site van AMD is zelfs een plaatje te vinden welke combinaties wel en niet kunnen.
Ik raad je trouwens aan om voor een enkele highend kaart te gaan (indien mogelijk) in plaats van 2 mid-end/tweede hands kaarten, dit omdat je altijd last zal hebben van niet perfecte schaling en microstuttering (zoek maar op).

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-01 09:15
Mijn excusses, ik zie net op de pagina die ik had gelezen dat het met SLI wel van belang is dat de chipset gelijk is, maar bij Crossfire er dus inderdaad verschillende chipset kunnen gebruikt worden. (ik had aleen het eerste gedeelte gelezen over SLI |:( )