Home Cinema set voor een iMac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:06
Hoi!

Ik zit een beetje te twijfelen over het volgende:

Sinds ik uit huis ben kijk ik steeds meer films. Dit doe ik doormiddel van mijn iMac en een Bose companion 3 set. Deze laatste heb ik meegenomen toen ik in Amerika op vakantie was in 2009. De set bevalt nog steeds erg goed. Vooral de bass vind ik erg fijn. (Daar moet je inderdaad van houden :9~ )

Maar omdat ik steeds meer films kijk op mijn iMac, zit ik te denken aan een goede Home Cinema set. Ik zou mijn huidige Bose dan verkopen. Mijn oog valt vooral op 5.1 sets. Vooral omdat je toch iets meer beleving hebt tijdens het film kijken. Daarnaast luister ik ook veel muziek.

Nu is mijn vraag:

Is het überhaupt aan te raden om een Home Cinema set te gebruiken als externe boxen voor een iMac.
Ik gebruik hem dus vooral voor: muziek, films en af en toe een game.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14
Nee, de interne speakers zijn het beste voor films. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-07 13:45
jadjong schreef op woensdag 21 november 2012 @ 00:53:
Nee, de interne speakers zijn het beste voor films. :?
Dat weet hij vast zelf ook wel, maar hij zoekt waarschijnlijk mensen met ervaring.. Kan je dat zo aansluiten of kan de iMac daar niet lekker mee overweg, hoe zit het met de software enz.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Daar ben ik inderdaad naar op zoek. Vooral of het mogelijk is, en natuurlijk of ik erop vooruit ga als ik die stap maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440871

Ik denk dat dit wel kan door middel van je Thunderbolt aansluiting. Wat je dan moet doen is een verloopkabel Thundebolt > HDMI kopen, hier sluit je je HDMI kabel aan die naar je home cinema set gaat. Zorg er voor dat je de output van je HDMI op kopieren van je iMac screen hebt staan, niet dat de uitvoer er voor zorgt dat je iMac screen op bijv. je TV te zien zou zijn. Zet je geluid output op die HDMI kabel en dan moet het het als het goed is doen. Dat is hoe ik het in ieder geval bij mijn Mini doe en bij mij werkt het gewoon. Als het goed is moet het dan ook bij je iMac werken, maar 100% zeker weten doe ik natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Thanks voor de tip!
Ik zag dat een aantal sets ook gewoon tulp aansluitingen hadden of optical out/in. Zou doormiddel van een verloop kabel naar een 3,5 mm jack ook kunnen? Of zou dat ten koste gaan van de geluidskwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-07 10:17
Ik dacht dat de imac in de 3.5 mm jack een optical out had. Je kan dus een speciaal verloopje daarvoor kopen. Vervolgens deze aansluiten op je home cinema set en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Misschien moet je eerst even duidelijk maken wat je precies wilt. Je hebt het over een home cinema set, maar uit je posts haal ik dat je meer een 5.1 speakerset voor ogen hebt.
In het algemeen wordt met een home cinema set een versterker/reciever met speakers (en eventueel BD/DVD-speler) die je onder je tv zet bedoelt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Misschien is het handig als TS zich ook even verdiept in het onderwerp en wat hij precies wil. Hoe dan ook, aansluiten gaat wel lukken. Liefst optisch (als je die hebt op je macding), met 3,5mm heb je wat mindere kwaliteit en geen 5.1.

Maar ga je nu eens verdiepen in wat je wil en geef een concrete vraag.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:31
Ik vermoed dat je gewoon 5.1 geluid wilt bij je iMac. Daarvoor heb je een speakerset/home cinema set nodig met een optische ingang en deze kabel:
http://store.apple.com/nl...-to-digital-optical-cable

De 3.5mm uitgang op de iMac kan met bovenstaande kabel ook fungeren als optical out, volgens mij gewoon met 5.1 support (grappig, wist ik niet voor dit topic). Dus een iMac heeft wel een optische uitgang, alleen geen aparte aansluiting hiervoor (handig maar niet heus). Er schijnen wel wat issues te zijn met Lion, maar die zullen vast nog wel worden opgelost.

Losse receivers beschikken vrijwel altijd over optische ingang, bij een "home cinema set" moet je wel even extra opletten. Deze zijn regelmatig vrij gelimiteerd in aansluitmogelijkheden. Maar ik vermoed dat ze toch wel minstens over een optische ingang (ook wel S/PDIF genoemd) beschikken.

Als je jouw iMac wilt aansluiten op een TV + "home cinema set" moet je gewoon een Thunderbolt naar HDMI adapter kopen en een home cinema set met HDMI ingangen (vrijwel alle recente sets beschikken hierover) en HDMI uitgang. Je TV moet dan uiteraard ook over HDMI beschikken.

Wat is je budget? Want als je niet al te groot budget hebt ben je wellicht beter af met een setje actieve speakers zoals de AudioEngine A5+. Is geen surround geluid maar wel stukken beter dan meeste "home cinema" sets.

Advies over audio/speakers kan je beter vragen in Consumentenelektronica Aankoopadvies, alleen moet je dan wel duidelijker zijn wat je precies wilt bereiken en wat je budget is.

Als je echt serieus wilt upgraden zou ik een losse receiver + boekenplank model speakers kopen. Als je budget niet toereikend is zou je kunnen beginnen met receiver + 2 losse speakers. Je kan dan later je subwoofer, center speaker en rear speakers toevoegen.

Lees ook eens dit topic: Aankoopadvies home cinemaset

[ Voor 42% gewijzigd door McVirusS op 21-11-2012 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Bedankt voor alle tips:). Sorry voor mijn onduidelijkheid.

Mijn huidige situatie is dat ik mijn iMac zowel als computer gebruik, en als tv/'bios'. Ik luister veel muziek en de Bose set die ik nu heb voldoet daarvoor ook.

Ik had al wat dingen uitgezocht voor ik met dit topic begon en de vragen die ik had zijn al beantwoordt.

Mijn budget zit tussen de 300/400 euro.
En inderdaad ik krijg er dan ook een dvd speler bij, maar deze zal ik niet gaan gebruiken.
Het gaat mij puur om de audio. Concrete vraag: Stel ik koop de onderstaande zet, ga ik er dan qua geluidsbeleving op vooruit en is het de moeite waard om zo'n zet aan te schaven ten opzichte van mijn huidige speakers. Ik weet dat het verschilt per persoon wat iemand mooi vind en wat iemand niets vind.

http://www.bcc.nl/lg-hx552.html#longDescription

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Ik zou kijken naar een echte geluids set. Deze bijvoorbeeld: http://www.teufelaudio.nl...-connect-plus-p12744.html met http://vernieuwd.marktpla...al-surround-receiver.html en met de optische uitgang achterop je iMac verbinden.

En wegblijven bij de setjes met ingebouwde DVD/BlueRay spelers enzo. Minder rommel in de doos is meer geld over voor beter geluid.

Persoonlijk zou ik voor stereo gaan omdat ik een voorkeur heb voor meer geluidskwaliteit boven meer geluidskanalen.

[ Voor 20% gewijzigd door hans_lenze op 26-11-2012 17:06 ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:53
martijnmartijn schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:34:
Bedankt voor alle tips:). Sorry voor mijn onduidelijkheid.

Mijn huidige situatie is dat ik mijn iMac zowel als computer gebruik, en als tv/'bios'. Ik luister veel muziek en de Bose set die ik nu heb voldoet daarvoor ook.

Ik had al wat dingen uitgezocht voor ik met dit topic begon en de vragen die ik had zijn al beantwoordt.

Mijn budget zit tussen de 300/400 euro.
En inderdaad ik krijg er dan ook een dvd speler bij, maar deze zal ik niet gaan gebruiken.
Het gaat mij puur om de audio. Concrete vraag: Stel ik koop de onderstaande zet, ga ik er dan qua geluidsbeleving op vooruit en is het de moeite waard om zo'n zet aan te schaven ten opzichte van mijn huidige speakers. Ik weet dat het verschilt per persoon wat iemand mooi vind en wat iemand niets vind.

http://www.bcc.nl/lg-hx552.html#longDescription
Voor jou budget en behoeften zou ik gaan voor een Logitech Speaker System Z906. Als je nog een Z5500 kunt uithalen is dat zeker ook een aanrader voor jou situatie, ik vind deze persoonlijk wat mooier dan de Z906.
Dit zijn beide 5.1 sets met optische aansluiting binnen jou budget van zeer goede kwaliteit.

Je kunt zo'n logitech set natuurlijk niet meten met harmon and kardon / maranz systemen van 1000 euro per speaker maar dat spreekt voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:31
Ik zou ook sterk willen adviseren om geen standaard home cinema setje te kopen met DVD speler en zo er bij. Dan betaal je voor iets wat je toch niet gebruikt.

Zou eerder een losse versterker kopen en alvast beginnen met 2 goede boekenplank speakers. Kan je later nog uitbreiden naar 5.1. Dan heb je uiteindelijk een _veel_ beter systeem wat je wellicht ooit ook nog in woonkamer aan TV kan gebruiken.
Pagina: 1