windows 7 op windows 8 laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 20:58
ik ben al een week met het installeren van windows 7 op een asus n76vz( 2x 1tb) met windows 8 bezig en ik begin door te draaien. Het verhaal zit als volgt:
De laptop is geleverd met windows 8 maar familielid waar hij van is kan hier niet goed mee overweg dus wou er windows 7 op. Ik windows 7 cd erin en begonnen met installeren. geformatteerd en daar ging het fout.. Windows 7 kon niet op deze harde schijf geïnstalleerd worden. Na heel lang speuren bleek dat in de bios de had disk op AHCI stond en dit moest op IDE. Nu wou windows wel installeren. Helemaal geinstalleerd liep ik tegen het probleem aan dat een bepaald programma niet werkte omdat de harddisk het GPT systeem gebruikte. bij het programma stond een uitleg om de harde schijf mbr te maken. Dit was als volgt:

doesn't work when the systems using GPT. The workaround is to pre-format your hard drive so that it uses MBR instead.

From your BIOS select to boot the Windows DVD without UEFI, go to the repair options, select command prompt and then enter this:

diskpart
list disk
select disk 0
clean
convert mbr
create partition primary
select partition 1
format fs=ntfs quick

toen windows dvd weer geladen en werd er iets gezegd in de trend van: " pc is volgens UFI en windows kan niet op deze harde schijf geinstalleerd worden" ik krijg nu alleen de harde schijven niet meer terug in de oude staat. WIe o wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen?

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Booten vanaf de DVD in MBR mode in plaats van UEFI mode, overigens lijkt het me sterk dat Windows 7, wat goed in UEFI mode werkt, programma's heeft wat specifiek MBR wil, omdat MBR zo z'n beperkingen heeft... Sinds Sandybridge worden al eigenlijk geen BIOS-laptops meer geleverd, alles is standaard UEFI met vaak een BIOS laag (bij sommige standaard moederborden zoals Asus is dit aan, maar goed).

Trouwens, los van wat jij wilt/doet: heb je je best gedaan de gebruiker op te leiden? Windows 8 is gewoon identiek aan Windows 7 voor dagelijks gebruik, met als enig verschil dat het start menu full screen is, en dat je een extra applicatie laag (apps zoals je het kent vanaf mobieltjes die iedereen makkelijk vind) hebt. De rest van de functionaliteit zit er gewoon in, inclusief een desktop en sterker nog, qua taskmanager en file explorer is het zelfs sterk verbeterd. Dit is van belang, want anders loop je de kans dat je user dezelfde PC 15 jaar blijft gebruiken en niet "mee komt", immers, BIOS is niet voor niks opgegeven, MBR heeft veel beperkingen. En universele architecturen zoals Windows 8 (elke form factor hetzelfde OS met een specifieke user experience, afhankelijk van of het muis, touch groot, touch klein is: het werkt altijd en past zich aan) hebben al HELEMAAL de toepassing.

Maar goed, je oplossing is om bij select boot device de DVD niet in UEFI mode maar in BIOS/MBR mode te selecteren. Je ziet soms dingen als:

UEFI: HL-DT-ST SATA DVD DRIVE
naast de gewone staan, of soms zonder prefix (dat is dan de UEFI) en mét de prefix MBR/BIOS.

Ook zie je vaak de gewone DVD drive naast: "Windows Installer" in het boot menu staan, het hangt van de UEFI implementatie af.

Persoonlijk denk ik dat je OF je gebruiker moet opleiden, of de app overboord moet knikkeren die GPT niet wil gebruiken onder Win7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
Gebruiker woont samen met iemand die last heeft van alzheimer. Dit gaat dus erg lastig maar begrijp je punt zeker!

Als ik het goed begrijp moet ik dus de harde schijven wel converteren als MBR via diskpart en kan ik dan, via windows installer, windows 7 gewoon installeren en draait dit goed?

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Wat mist de gebruiker aan Windows 8?

Waarom niet gewoon via een tool zijn startmenu teruggeven, dan ziet de gebruiker het verschil tussen Win 8 en Win 7 niet meer.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Helemaal geinstalleerd liep ik tegen het probleem aan dat een bepaald programma niet werkte omdat de harddisk het GPT systeem gebruikte. bij het programma stond een uitleg om de harde schijf mbr te maken.
Om welk 'programma' gaat het dan? Wat heeft een programma te maken met de partitiestructuur op je hardeschijf? Je had Windows 7 dus gewoon werkend via GPT/UEFI, maar dat 'programma' was het enige probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ah, Alzheimer... een goed punt. Dan moet je mensen inderdaad in de comfortzone houden en niks veranderen. Ik heb op die manier recent nog Windows 98 uitgerold... helaas een nodigheid.

Windows 7 setup kan, door de partities te wissen als je in MBR/BIOS-modus de setup gestart hebt en op de volledig ongepartitioneerde schijf gewoon aan te geven: installeren zelf de conversie naar MBR maken. Het is echter van belang dat je Windows 7 setup in BIOS mode start en dat is het gene wat je dan ook echt moet uitvinden voor je laptop: die DVD is op twee manieren bootable namelijk! UEFI mode en MBR/BIOS mode. Je hebt geen diskpart nodig, maar je >MOET< die DVD starten in BIOS mode. Een vieze methode is om je DVD Image aan te passen om de map ("\boot\efi") niet te hebben. Quote van Wikipedia:
Boot loaders can also be auto-detected by firmware, to enable booting on removable devices. Auto-detection relies on a standardized file path to the OS loader, depending on the actual architecture to boot (\EFI\BOOT\BOOT[architecture name].EFI, e.g. \EFI\BOOT\BOOTx64.EFI).
Die map weghalen en gewoon met de bootsector werken en je komt vanzelf in BIOS mode, gok ik. Wel zorgen dat er geen harddisk groter of gelijk aan 2 TiB aanwezig is, en als hij er is: niet windows er op installeren, anders MOET je wel met GPT werken.

Wat CiPHER zegt klopt ook, echter kan ik een paar antieke lowlvl apps bedenken die een invasie maken op het kernel niveau... maar ik kan me niet voorstellen dat die onder Win7 op een of andere manier unsigned kunnen draaien... om een zelfgeschreven kerneldriver aan de praat te krijgen om CPU diagnose uit te lezen (meer dan standaard, ik wou register statussen live uitlezen) moest ik zelfs switchen naar test mode omdat ik buiten de windows driver development kit om niet kon signen. Op het hogere niveau waarin eigenlijk alles hoort te werken hoort niks zich bewust te zijn van welk partitiemodel je gebruikt, een partitie is een partitie en klaar daar mee! Dat is het hele doel van een OS.

[ Voor 44% gewijzigd door Umbrah op 21-11-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Het is echter van belang dat je Windows 7 setup in BIOS mode start
Misschien kan zijn laptop alleen maar UEFI? Een laptop heeft vaak een sterk uitgekleed BIOS, zodra klanten niet gaan rommelen en vervolgens de helpdesk gaan lastigvallen.

Ik ben nog steeds benieuwd naar wat nu het probleem is. Hij had het draaien zoals hij wilde, alleen een of meer programma's die vreemde dingen doen met de schijf, zouden niet werken? Installeer VirtualBox en ze kunnen op een virtuele schijf rommelen, is dat de oplossing? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Anoniem: 15758 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:27:
[...]

Misschien kan zijn laptop alleen maar UEFI? Een laptop heeft vaak een sterk uitgekleed BIOS, zodra klanten niet gaan rommelen en vervolgens de helpdesk gaan lastigvallen.

Ik ben nog steeds benieuwd naar wat nu het probleem is. Hij had het draaien zoals hij wilde, alleen een of meer programma's die vreemde dingen doen met de schijf, zouden niet werken? Installeer VirtualBox en ze kunnen op een virtuele schijf rommelen, is dat de oplossing? ;)
Haha, yup, Laptops zijn erg beperkt. Mijn XPS15 heeft een UEFI intern maar staat (helaas) bijvoorbeeld vast in BIOS-mode, en de sensor API's zijn ook om te huilen (hoewel die nutteloze G-force sensor een geinige accelometer maakt maar dat valt buiten CPU/GPU sensor aansturing).

Virtualisatie is een goede manier, echter hoe ver wil je gaan met een Alzheimer patient die je z'n tijd het beste kunt laten doorbrengen in de veronderstelling dat alles precies zo is als het was. Je zult de applicaties echt als applicaties binnen het standaard OS moeten zetten en in seamless mode moeten doorstarten (wat betekent dat je de VM moet suspenden of beter zelfs moet laten booten tegelijk met je standaard OS).

Als je echt een BIOS-systeem nodig hebt vanwege bepaalde niet-standaard hard- en software, is mogelijk het verwijderen van de optie om UEFI te booten door middel van een aangepast installatiemedium een optie die het meest eenvoudig is. Virtueel blijft nou eenmaal een hoog "sandbox gehalte" houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
we gaan inderdad het programma niet gebruiken en windows gewoon normaal installeren. Mijn vraag is nu: hoe krijg ik de harde schijf weer op de oude manier geformatteerd? zodat de juiste partities voor UEFI eropstaan? terug naar het moment waar windows 8 eraf was en windows 7 erop ging.

Pagina: 1