Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Back-up oplossing extern, advies en informatie.

Pagina: 1
Acties:

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Beste Tweakers,

Graag kort uw advies.

Ik wil een externe back-up oplossing voor een kleine firma. Het gaat hier om een Windows Server 2008 die op locatie staat, met ook een back-up op locatie. De back-up op locatie functioneert perfect, inclusief dag-week-maand-jaar Back-up's.

Nu wil ik een externe back-up alleen bedoeld voor de data.
Het gaat hier om documenten, afbeeldingen, en etcetera.
+/- 25 GB aan data, er wijzigen maar enkele tientallen MB's per dag. (max 100)
Het moet een machine in eigen beheer worden, geen cloud of externe firma oplossingen.

Budget helaas aanwezig, klein budget. :)

Het idee:
Een kleine server met RAID oplossing op de externe locatie plaatsen. Deze laten VPNén naar de server, vervolgens met SyncToy of SyncBackPro data kopieren. Beide software ondersteunen incrementele back-up's en volledige logging. De server moet een Windows omgeving zijn i.v.m. het beheer en gebruiksvriendelijkheid. (: licentie windows nodig)

pricewatch: HP Proliant Microserver N40L (658553-421)

Is dit een verstandige manier?

Ik ben een groot voorstander van Shadow Copy's, kan ik hier misschien gebruik van maken op een of andere manier?

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 16:37
Om te beginnen is shadow copy geen back-up en het is nog steeds lokaal.

Als je puur voor "gebruiksvriendelijkheid" gaat is de door jou voorgestelde oplossing de simpelste.
Mocht je voor goedkoper gaan en zelf enige kennis hebben van Linux systemen zou ik hier naar proberen te kijken icm. Rsync. (Is er ook voor Windows)
Het grote voordeel van Rsync is dat het verschrikkelijk weinig dataverkeer gebruikt in vergelijking met de door jou genoemde tools voor Windows.

Wel vroeg ik mij af wat de reden is om niet te kiezen voor de cloud?
De server die jij suggereerd moet immers ook onderhouden en gehost worden.
Ik denk dat in jou geval de 25 GB goedkoper is om in een cloud oplossing onder te brengen dan zelf te doen. Dan heb je enkel het beheer van de client en niet de server plus een stuk minder kopzorgen.
Hierbij uiteraard wel opletten waar de servers van de cloud zich geografisch bevinden ivm wetgeving.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Misschien iets als Microsoft Online Backup?

In Server 2012 kan het samenwerken met Windows Back-up. Misschien is dat inmiddels al uitgebreidt naar Server 2008.

Overigens zou ik als je de mogelijkheid hebt je server uitrusten met RAID als die dat nog niet heeft. Het is geen back-up, maar verminderd je downtijd enorm. Harde schijven zijn niet duur.

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 14:23

RobTweaks

Captain Hindsight

Gewoon even een vraag hoor, maar is een professionele NAS (minder energie nodig, goedkoper in aanschaf, meestal nog makkelijker in beheer) niet een handige oplossing voor je probleem?

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En waar gaat die Nas staan? Bij een medewerker thuis? Je kan ook eventueel aan een VPS denken. Dan is de onderliggende hardware in ieder geval goed ondersteund.
Hoewel ik dit soort oplossingen altijd wel leuk vind is crashplan of een andere cloud dienst misschien toch een beter idee.

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 14:23

RobTweaks

Captain Hindsight

Mr_gadget schreef op woensdag 21 november 2012 @ 00:15:
En waar gaat die Nas staan? Bij een medewerker thuis? Je kan ook eventueel aan een VPS denken. Dan is de onderliggende hardware in ieder geval goed ondersteund.
Hoewel ik dit soort oplossingen altijd wel leuk vind is crashplan of een andere cloud dienst misschien toch een beter idee.
Volledig mee eens Mr_gadget, maar de TS geeft expliciet aan geen gebruik te willen maken van een clouddienst.

Ik citeer:
Het moet een machine in eigen beheer worden, geen cloud of externe firma oplossingen.
Ik probeer gewoon naar een second-best te zoeken ;).

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bij Dell scoor je voor zo'n 500 euri ex BTW al een simpele tower server met Windows Server 2012 Foundation. Foundation is niet verplicht om als DC (en root van het domein) gebruikt te worden. Moet je alleen nog wat schijven bijkopen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Kijk eens naar Crashplan. Ondersteund in the cloud backups, maar ook backuppen naar een externebPC (of die van een vriend bijv.)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe ziet je backupoplossing er nu uit?

Ik vermoed dat je een backup naar disk maakt, is het dan geen beter idee om een tapedrive aan te schaffen en overdag je gemaakte backup weg te schrijven naar tape en simpelweg de tapes offsite leggen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:51

_Arthur

blub

Je kan ook eventueel aan een VPS denken. Dan is de onderliggende hardware in ieder geval goed ondersteund.
Ik denk dat voor de TS een VPS het beste aan zijn wensen voldoet. Voor 15e/maand (20e/m na de aanbieding) heb je bij TransIP al een lichte Windows VPS die mogelijk kwa geheugen net voldoet.

Zie de Blade VPS - L https://www.transip.nl/vps/prijzen-en-bestellen/

• ThinClientQ
PeeCee schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:16:
Om te beginnen is shadow copy geen back-up en het is nog steeds lokaal.

Als je puur voor "gebruiksvriendelijkheid" gaat is de door jou voorgestelde oplossing de simpelste.
Mocht je voor goedkoper gaan en zelf enige kennis hebben van Linux systemen zou ik hier naar proberen te kijken icm. Rsync. (Is er ook voor Windows)
Het grote voordeel van Rsync is dat het verschrikkelijk weinig dataverkeer gebruikt in vergelijking met de door jou genoemde tools voor Windows.

Wel vroeg ik mij af wat de reden is om niet te kiezen voor de cloud?
De server die jij suggereerd moet immers ook onderhouden en gehost worden.
Ik denk dat in jou geval de 25 GB goedkoper is om in een cloud oplossing onder te brengen dan zelf te doen. Dan heb je enkel het beheer van de client en niet de server plus een stuk minder kopzorgen.
Hierbij uiteraard wel opletten waar de servers van de cloud zich geografisch bevinden ivm wetgeving.
Het mooist zou zijn een shadow-copy oplossing offsite, dat was mijn idee erachter.
Ik ga kijken naar Rsync. :)

We willen geen informatie extern, gevoelige informatie.
CMD-Snake schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:36:
Misschien iets als Microsoft Online Backup?

In Server 2012 kan het samenwerken met Windows Back-up. Misschien is dat inmiddels al uitgebreidt naar Server 2008.

Overigens zou ik als je de mogelijkheid hebt je server uitrusten met RAID als die dat nog niet heeft. Het is geen back-up, maar verminderd je downtijd enorm. Harde schijven zijn niet duur.
Geen online-cloud oplossingen a.u.b. zie hierboven. De server en back-up oplossing onsite hebben beiden RAID 1.
robtaal schreef op woensdag 21 november 2012 @ 00:03:
Gewoon even een vraag hoor, maar is een professionele NAS (minder energie nodig, goedkoper in aanschaf, meestal nog makkelijker in beheer) niet een handige oplossing voor je probleem?
Ik ben een beetje bang voor een externe NAS oplossing.. Is er een in te richten makkelijk als VPN client en meerdere back-ups?
Bij de directeur thuis, afgeschermd en niet bereikbaar.
VPS of Cloud... Nee a.u.b.
CMD-Snake schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:01:
Bij Dell scoor je voor zo'n 500 euri ex BTW al een simpele tower server met Windows Server 2012 Foundation. Foundation is niet verplicht om als DC (en root van het domein) gebruikt te worden. Moet je alleen nog wat schijven bijkopen.
Neem ik mee, ik ga zoeken. :)
ThinkPadd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:04:
Kijk eens naar Crashplan. Ondersteund in the cloud backups, maar ook backuppen naar een externebPC (of die van een vriend bijv.)
Neem ik mee, ik ga zoeken. :)
Question Mark schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:42:
Hoe ziet je backupoplossing er nu uit?

Ik vermoed dat je een backup naar disk maakt, is het dan geen beter idee om een tapedrive aan te schaffen en overdag je gemaakte backup weg te schrijven naar tape en simpelweg de tapes offsite leggen?
NAS op locatie waarbij back-ups worden aangestuurd door de server. Tape's is geen optie, medewerkers vergeten elke week wel de tape, vraag van de firma is een geautomatiseerde oplossing met logging.
_Arthur schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:45:
[...]

Ik denk dat voor de TS een VPS het beste aan zijn wensen voldoet. Voor 15e/maand (20e/m na de aanbieding) heb je bij TransIP al een lichte Windows VPS die mogelijk kwa geheugen net voldoet.

Zie de Blade VPS - L https://www.transip.nl/vps/prijzen-en-bestellen/
Geen cloud a.u.b., informatie mag niet staan bij een externe firma.

Dank allen. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door ThinClientQ op 21-11-2012 09:04 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ThinClientQ schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:02:
NAS op locatie waarbij back-ups worden aangestuurd door de server. Tape's is geen optie, medewerkers vergeten elke week wel de tape, vraag van de firma is een geautomatiseerde oplossing met logging.
Helder, wat is je budget ongeveer? Denk dan zowel even aan de initiele investering als de maandelijkse terugkomende kosten...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ThinClientQ
Question Mark schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:52:
[...]

Helder, wat is je budget ongeveer? Denk dan zowel even aan de initiele investering als de maandelijkse terugkomende kosten...
€ 750,00,- ex BTW... Maandelijkse kosten? Die proberen we te vermijden, exclusief de stroomkosten... :+ Uiteraard is er wel rekening gehouden met een levensduur van 3 jaar.

Verwijderd

Hoe kan je een internetverbinding garanderen bij de directeur? Dual WAN???
Hoe wordt je verwittigd als er geen internet connectie meer is?

• ThinClientQ
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:24:
Hoe kan je een internetverbinding garanderen bij de directeur? Dual WAN???
Hoe wordt je verwittigd als er geen internet connectie meer is?
Directeur heeft een zakelijke verbinding van XS4ALL die kwalitatief erg goed is. Als de back-up nu 1 dag eruit licht is er nog altijd de back-up intern in het pand. Dat is geen 'big' issue.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik had graag gezien dat je nog even iets meer uitlegt over je huidige backupoplossing.
ThinClientQ schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:02:
NAS op locatie waarbij back-ups worden aangestuurd door de server. T
Dit zegt nl. niet zo heel veel. Zit in de nu gebruikte backupoplossing geen schedule of mogelijkheid om een gemaakte backup te repliceren?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Zou Azure Onine Backup iets voor je zijn, dan backup je naar de cloud en hoef je niks zelf te doen?

• ThinClientQ
Question Mark schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:09:
Ik had graag gezien dat je nog even iets meer uitlegt over je huidige backupoplossing.

[...]

Dit zegt nl. niet zo heel veel. Zit in de nu gebruikte backupoplossing geen schedule of mogelijkheid om een gemaakte backup te repliceren?
Sorry. :) Huidige back-up oplossing is de standaard back-up feature in Windows Server die meerder keren back-upt. Daarnaast wordt er met SyncBackPro de data gekopieerd voor eventuele 'snelle' toegang. Zo kan een medewerker bij de NAS, en zonder werkzaamheden van een beheerder bij oude gegevens. Dit in een RAID 1 NAS.

Uiteraard staat tevens Shadow Copy's aan op de server.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:51

_Arthur

blub

shadowman12 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:14:
Zou Azure Onine Backup iets voor je zijn, dan backup je naar de cloud en hoef je niks zelf te doen?
Nouja, de TS heeft pas 10x aangegeven dat ie geen cloud oplossing of VPS wilt ;)

• HolleBolleTeun
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik weet dat qnap in zijn software een optie heeft zitten om data naar een andere te sturen. Synology zal dat ook vast wel hebben.

Zet een zelfde bij je baas neer en laat ze synchroniseren.
Gegevens in realtime back-uppen naar FTP-servers op afstand
U kunt de Real Time Remote Replication (RTRR) functie gebruiken om in realtime een back-up te maken van NAS-deelmappen naar een of meerdere FTP-servers. De NAS zal de wijzigingen bij bestanden monitoren en de gegevens op FTP-servers op afstand synchroniseren. De gegevens kunnen veilig worden overgebracht via een gecodeerde SSL/TLS-verbinding.

Gegevens in realtime back-uppen naar QNAP NAS op afstand
U kunt de RTRR-functie gebruiken om in realtime een back-up te maken van NAS-deelmappen naar een of meerdere QNAP NAS-servers. De bron-NAS zal de bestanden monitoren en de wijzingen op de bestemmings-NAS synchroniseren. Geavanceerde opties zoals back-uplogs, filters, beleid, en e-mailwaarschuwingen worden ook ondersteunt.
Op de site van de quote staat ook dat het naar rsync servers can replicaten.
Ik heb het zelf nooit gedaan, het is dat ik het toevallig pas gelezen had dat het kan.

[ Voor 28% gewijzigd door HolleBolleTeun op 21-11-2012 11:41 ]

Verwijderd

Dat kan een Synology idd ook, over VPN.
Pagina: 1