[Excel/Access] Rijen samenvoegen als in kolom dubbele waarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 17:53
Volgend probleem: Heb een database met een aantal adressen. Het is de bedoeling dat iedereen persoonlijk aangeschreven word, maar dat mensen die op hetzelfde adres wonen één brief krijgen die aan beiden geadresseerd is.

Wat er exact moet gebeuren: als een adres twee maal voorkomt dan moeten de rijen waarin die adressen staan samengevoegd worden, zodat er maar één brief gestuurd wordt, maar die wel gericht is aan alle personen die er wonen. Dus gewoon dubbelen verwijderen heeft niet veel zin, omdat hij dan gans de rij verwijdert en dus ook de naam...

Een alternatief zou zijn dat het veld met het dubbele adres leeggemaakt wordt, zonder dat de rest van de rij verwijderd wordt. Ik heb twee uur formules geprobeerd in Access en Excel, maar ik mijn kennis is te beperkt vrees ik. Iemand die mij op weg kan helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Frigolamptje op 20-11-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik zie zo drie mogelijke manieren om het aan te pakken:

1: Een aggregatiequery (group by) met een conditionele voorwaarde op het aantal records per adres. Je krijgt dan zoiets als: IIf(Aantal(*)=1;Eerste([naam]);Eerste([naam]) & ' ' & Laatste([naam])). Werkt alleen als er maximaal twee mensen wonen.

2: Een klein stukje vba dat strings samenvoegt totdat het adres verandert, ook weer aan te roepen vanuit een query. Met de search zou je een topic moeten kunnen vinden wat daar ook over gaat.

3: Knutselen met query's en selfjoins.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Laatst online: 17-06 17:53
Bedankt voor de reply, had ook ergens de code gevonden die je in je eerste manier aangeeft en daarmee was het gelukt. Die werkte idd niet als er meer dan twee mensen woonden op één adres, maar dat aantal gevallen was relatief beperkt zodat het doenbaar was om dat handmatig aan te passen. Blijkbaar een veel krachtigere tool dan ik dacht die Excel, als je er mee kan werken uiteraard :p.