Medion laptop MD98190, Realtek RTL8191SE, Windows 8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 10:41
Ik heb Windows 8 gekocht voor mijn Medion Laptop MD 98190. De upgrade-advisor gaf aan dat alles zou moeten gaan werken. Upgrade uitgevoerd. Ook daarna schone installatie gedaan.

Na installatie valt de WiFi weg, komt weer, valt weg etc. als er geen vaste stroom is. (Met stroom lijkt het probleem niet aanwezig te zijn). De Wifi chipset is de Realtek RTL 8191 SE.

Al ingesteld: Geen IPv6, Energie beheer geen uitschakeling WiFi adapter.
Driver van Toshiba geprobeerd.

Wie weet er een richting van verder zoeken of een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 11:06
Waar kwam de oorspronkelijke driver vandaan? Had je die van de site van realtek gepakt of komt die van een cd die meegeleverd was ofzo?

Download hem anders even van de site van realtek (de Win7 versie) om te zien of het daarmee wel werkt

[ Voor 15% gewijzigd door Rupie op 20-11-2012 17:09 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
Ik heb windows 8 64-bit iso gedownload van Microsoft.
Daarmee heb ik eerst mijn windows 7 64-bit (week oude install) met prima werkend WiFi geüpdatet.
Het lijkt erop dat windows 8 dan de Driver van Win7 blijft gebruiken. Toen heb ik bij Realtek de Windows 7 Driver gedownload (Realtek heeft geen Win8 driver beschikbaar). Deze geeft dan aan dat deze niet voor die versie van windows (Win 8) is. Ook heb ik een Driver van Toshiba geprobeerd.

Daarna een partitie op mijn schijf vrij gemaakt. Win8 daar schoon geïnstalleerd met dual boot. Win8 herkend de WiFi kaart en installeert weer de drivers het zelfde versienummer als na de upgrade en ook met het zelfde probleem. Uitvallen WiFi op accu.

Nu weer op win7 64-bit nergens last van.

Het zou jammer zijn. Ik had er een Microsoft Touch Mouse bij en vond het eigenlijk leuk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 11:06
Tja, het zou aan meerdere dingen kunnen liggen volgens mij. Ten eerste energiebeheer omdat je aangeeft dat hij het enkel probleem geeft als je werkt op de accu. Dit kan energiebeheer binnen Windows zijn maar ook iets wat meegeleverd wordt, er zijn diverse fabrikanten die hier tools voor installeren. Daarnaast kan het de driver van het apparaat zijn maar het zou ook nog aanvullende software van Medion kunnen zijn. Vaak hebben laptops een accesskey waarmee je de kaart uit kunt zetten, die keys werken met meegeleverde software. Al die punten zouden je dwars kunnen zitten, al lijkt de driver/energiebeher mij het meest voor de hand liggend omdat het enkel bij werken op accu gebeurd.

Installeer je voor het gebruik onder Win7 extra software? Win8 vind geen updates voor de driver? Waar in Win8 heb je met energiebeheer zitten spelen? in apparaatbeheer of in de power options? Switch de laptop automatisch tussen settings wanneer hij wel of niet aangesloten is op een stopcontact?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
Ik heb een schone installatie van win7 64-bit uitgevoerd zonder extra software. Wel videodriver Nvidia nageladen. Dan werkt de WiFi met of zonder stroom prima. Daarna upgrade naar Win8. Dat lijkt goed te gaan tot zonder 220v Dan komt er plotseling een geel uitroepteken in de Wifi. Ook daadwerkelijk geen internet meer. Even later is dat teken weer weg en werkt het weer even dan weer even Gele uitroepteken etc...

Bij apparaatbeheer "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" uitgevinkt en bij de WiFi verbinding IPv6 uitgevinkt. Geen verbetering of verandering.

Daarna schone install Win8 op vrijgemaakte partitie. Video driver nageladen. Problemen idem.
De laptop springt prima tussen geen en wel ac (scherm dimt etc..)

Het lijkt er dus op dat de met Windows 8 meegeleverde driver voor de Realtek RTL8191SE niet goed genoeg werkt onder windows 8. Medion heeft ook nog een driver dvd met win7 32/64 drivers meegeleverd maar onder win8 wil deze driver niet installeren (niet voor dit besturingssysteem).
Realtek noch Medion bieden nieuwere (win8) drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinTheMan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-07 14:01
Helpt dit?:
Similar issue on HP 630 with Realtek but was able to get the driver to install & connect.

Download the Windows 7 Realtek RTL8191SE Driver from realtek
Extract zip file.
Right click setup.exe and select properties and then the compatibility tab.
Check Compatibility Mode
Select Windows 7
Check run as administrator.
Click Ok.

Run setup.
Setup the machine had to reboot, but Windows 8 loaded my wireless network automatically from previous cached settings.

• Gymaroe
Bedankt voor deze informatie. Ik ga het zeker ook proberen.

Ik heb echter win8 retour mogen doen aan Microsoft. Misschien dat de key nog voldoende lang werkt om het te testen. Eerder had je altijd 30 dagen de tijd om te activeren geloof ik. En er is geen testversie van win8 te downloaden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
Update:

Trail versie van Windows 8 gedownload en geinstalleerd. Nu kan ik even 90 dagen testen.
Verse installatie zelfde probleem (Drivers voor mijn WiFi kaart worden op de Windows dvd meegeleverd!)

* Geprobeerd iets nieuwere driver te downloaden en heb er 1 gevonden met een mapje win 8 x64. Deze wil niet installeren omdat de driver dan aangeeft geen nieuwere driver.
* bij apparaatbeheer wifi adapter verwijderd en de install tool driver gestart en dat werkt. Resultaat zelfde. Wegvallen Wifi zonde 230V. Plaatsen 230V direct weer stabiel WiFi.

Toen viel iets op. Ik had bij mijn energie profiel gebalanceerd aangegeven scherm 100% op batterij. Echter als de stroom eraf gaat dimt het scherm toch. Werken de profielen bij mij niet goed? (Bij profiel gebalanceerd had ik bij de WiFi aangegeven maximale prestatie!)

Toen gekozen voor profiel "Hoge prestatie". Dit lijkt nu de oplossing te zijn. Nu ik dat profiel heb gekozen blijft mijn WiFi verbinding in stand en gisteravond een paar uur geen drops meer. En mijn scherm dimt ook niet meer bij verwijderen 230v.

Ik blijf nog maar even testen en hoop dat deze Win8 evaluation hetzelfde is als de huidige download versie.
:)

Wat tags voor mensen met hetzelfde probleem:

WiFi drops Medion MD98190 p7814 Realtek RTL8191SE Windows 8
Pagina: 1