Afluisteren signaal draadloze koptelefoon (digitaal)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 02:01
Ik vraag me dit al een tijdje af eigenlijk. Ik woon in een drukke buurt (appartementen). Vroeger had ik een draadloze koptelefoon met simpel analoog signaal. Dan pik je wel een buren op die naar rare dingen luisteren.. :+ Of jullie zullen wel de draadloze huistelefoons van vroeger kennen waar je gewoon het signaal van kon oppikken. Ook dingen die je niet perse wilt horen (maar toch even blijft luisteren, voor de zekerheid.. ;) ).

Nu heb ik al een tijdje een digitale draadloze koptelefoon. En ik vraag me af in hoeverre deze af te luisteren is. Want om deze reden Skype ik namelijk nooit via deze koptelefoon. Ik snap dat alles wel af te luisteren is als je het echt wilt. Maar hoe groot is de kans dat een gemiddeld iemand hierop mee kan luisteren?

Hier wat specs:
Sony MDR-DS6500
2,4 GHz / digitale RF-overdracht
input ook digitaal
compressie aan

Voor alle specs hier de handleiding (Nederlands staat onderaan):
http://pdf.crse.com/manuals/4267263211.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-07 11:23

Patrick89

PSN : Gamesource

Een digitaal signaal zal altijd een adres in het protocol hebben. Als je het adres zou kunnen wijzigen en je gebruikt een device dat gebruik maakt van het zelfde protocol dan zou je in theorie als het signaal op kunnen vangen. Echter deze adressering bij skype gebeurt iets ingewikkelder dan simpel een adres, dan komt er zogenoemde pairing bij.

Verder ben ik ook wel erg benieuwd hoe makkelijk het in de praktijk zal zijn.. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Patrick89 op 20-11-2012 16:20 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
De handleiding vertelt niet hoe de koptelefoon weet van welk basisstation hij het signaal moet doorgeven. Waarschijnlijk stuurt de basis een ID signaal mee en let de koptelefoon hierop. Een beetje zoals open WIFI werkt met het koppelen aan een SSID naam.

Dus de kans dat iemand toevallig meeluistert is erg klein, dat kan alleen als iemand dezelfde koptelefoon heeft gekocht waar toevallig hetzelfde basisstation ID in zit. Uit de handleiding haal ik dat de ID hard zit ingebakken.in beide apparaten en je deze niet zelf kan instellen.

Waarschijnlijk is het signaal niet geencrypt dus als je een scanner hebt en de digitale mode MSK kan demoduleren en het digitale signaal kan verwerken zal je wel mee kunnen luisteren. Maar dat is wel iets voor de gevorderde hobbybob. Het zal simpeler zijn als het afluisteren van DECT telefoons wat tegenwoordig niet zo moeilijk meer is.