• LinkeLouie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09-2023
Beste mede tweakers/fotografen!

Ik ben van plan om de Nikon D3100 te kopen.

Werk nu met een Canon EOS 400D, en zou graag full-hd willen filmen (vooral op feesten) en het is gewoon een prachtige machine! :)

Nu is mijn vraag, ik zie steeds meer filmpjes waarin er een prachtige fade-out verwerkt zit. En dan niet het scherpstellen van voorgrond naar achtergrond, maar van gewoon filmen, naar wazig.

Er is mij verteld dat je daarvoor een speciale lens hebt, voornamelijk gebruikt om te filmen op feesten.
Ik heb veel gezocht, maar kan niet vinden om wat voor lens het gaat! Enigste wat ik wel heb gevonden, is dat het om een lens gaat zonder zoom, vrij klein en verder niks.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

en dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, ben net nieuw in de wereld van fotografie/filmen!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Heb je een voorbeeldje?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:44
Volgens mij is het zo dat je je lens op handmatig focus zet (MF) en dan je focus ring draait.
Als je dit subtiel doet, ziet het er zo uit. Kan me ook niet voorstellen dat het iets anders is.
Dit kun je met iedere lens doen overigens. Het maakt dus niet uit of je gebruik maakt van een zoom lens of een vaste brandpuntafstand lens.
Waarbij die laatste is wat jij bedoeld overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 20-11-2012 15:39 ]

• LinkeLouie
Ja dat truckje kende ik al :) maar dat is het niet, helaas!

het is echt een specifieke lens, klein, kan niet zoomen, alleen aan de focus ring draaien.

voorbeeld:

YouTube: Stadsstrand De Kade - Alkmaar

@0.20

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:56

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik kan maar 2 types bedenken, een lensbaby of een soft-focus lens (DC lens)

edit:
LinkeLouie schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:47:
Ja dat truckje kende ik al :) maar dat is het niet, helaas!

het is echt een specifieke lens, klein, kan niet zoomen, alleen aan de focus ring draaien.

voorbeeld:

YouTube: Stadsstrand De Kade - Alkmaar

@0.20
Dat is gewoon naar de achtergrond focussen vanaf de voorgrond.
(lijkt wel wat op wat je met een 50 1.4 bijvoorbeeld kan creëren)

[ Voor 81% gewijzigd door Nomad op 20-11-2012 15:50 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• LinkeLouie
Heb hem even opgezocht, zo ziet hij er inderdaad uit!

Nu even kijken wat deze lens precies kan, en (hoop ik) even uittesten in de winkel
en dan ben ik er!

Dank je wel!

*Edit

Nikon 50mm f/1.8D AF

Dat gaat hem worden, precies wat ik zoek! dank jullie wel :)

[ Voor 21% gewijzigd door LinkeLouie op 20-11-2012 16:03 . Reden: ander antwoord ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:37

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Als je slim bent koop je de 50/1.8G AF-S, dan heb je ook nog de beschikking tot autofocus.. anders zul je op je D3100 (die geen ingebouwde focusmotor heeft) in combinatie met de 50/1.8D AF alleen maar met de hand kunnen focussen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• LinkeLouie
Bedankt voor het advies, helemaal niet bij nagedacht.
Nogmaals, ik ben nieuw hier :)

Maar goede tip! qua prijs scheelt het niet heel veel, en het is toch wel handig :)
is de D3100 wel een goede keuze?

Ik fotografeer vaak op feesten, en wil er ook bij gaan filmen.

• Hillman5100
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2023
Ik heb zelf de D3100, en de film functie is leuk en werkt erg goed. Maar heeft één groot nadeel:

Als je filmt wordt er audio opgenomen van de interne microfoon. Deze pakt helaas ook het geluid van je focusmotor op, dus je hoort af en toe een zoemertje als je scherp stelt. De kwaliteit van deze microfoon is ook niet geweldig, maar voor zomaar een paar filmpjes is dit voor mij niet erg. En als je zelf andere audio er overheen monteerd, dan is dit ook geen probleem.

De D3100 heeft ook geen externe microfoon input. Dus als je een andere microfoon wilt gebruiken moet je dit in de nabewerking oplossen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
1 hele belangrijke tip met filmen op feestjes: pas op met lasers! Met foto's is de kans redelijk klein dat er iets met je sensor gebeurt, maar met filmen is je sensor de hele tijd kwetsbaar. En ik vertel uit ervaring...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 14:29
Denk nog wel even goed na over de gewenste brandpuntsafstand. Die 50 mm heeft op een D3100 een fullframe equivalent bereik van 75 mm, wat een lichte telelens is.
Een alternatief is de 35 mm/f1.8 DX voor ongeveer dezelfde prijs, deze komt overeen met een fullframe equiv. van 52 mm, dus een standaard bereik. Deze heb ik zelf ook, en ik merk als ik hem binnen gebruik dat ik nog wel meer groothoek zou willen hebben. Maar betaalbare groothoek primes voor DX zijn er niet echt.

Afhankelijk van het soort foto's of film wat je maakt op feesten heb je een ander brandpuntsafstand nodig. Schiet je bv. foto's of film van het publiek als je er zelf tussenin staat, dan moet je meer aan groothoek denken, gaat het om een optredende band dan is een beetje telebereik misschien handiger.

Evt. kun je natuurlijk eerst een camera met een 18-55 kitlens kopen, dat kost vaak maar een paar tientjes meer dan een body only, en sowieso altijd handig voor vakanties enzo. Maar dan kun je ook een beetje kijken welke brandpuntsafstand je het meest gebruikt, en dan in dat bereik een prime lens kopen voor de fraaie focus effecten.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:37

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Als je vooral foto's gaat maken van het publiek waar je gemiddeld een meter vanaf staat ben je beter af met de 18-55mm kitlens en een goeie flitser (SB-6/7/8/900) omdat je dan inderdaad groothoek nodig hebt.

Als walkaround is die 35/1.8G inderdaad handiger, 50/1.4 geeft een prima portret field of view, maar kan op een D3100 wat lang zijn als je in een huiskamer wil fotograferen bijvoorbeeld.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even los van de lenskeuze (Nikon 35mm 1.8 zou ook mijn tip zijn, hebbum zelf ook), waarom eigenlijk de overstap naar Nikon? Waarom niet gewoon een 550D of iets dergelijks? Puur vanwege de prijs? Voordeel van Canon is natuurlijk dat je gewoon de lens/lenzen van je 400D kan blijven gebruiken. Bovendien is de 550D ook wel iets uitgebreider qua mogelijkheden dan de D3100.

Overigens is het effect wat je zoekt natuurlijk makkelijker te bereiken met een lichtsterke (prime) lens, maar het kan ook prima met een minder lichtsterke zoomlens. Dus daar zou je prima mee kunnen beginnen, om te ontdekken welke beeldhoek je prettig vindt, voordat je je vastlegt door bijvoorbeeld een 50mm of 35mm te kopen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik zou dan ook zeggen ga voor een 550d, vooral als je ook al glas hebt. 550d is echt best heel aantrekkelijk geprijst nu, en heeft ook echt een heel goed display met lekkere resolutie aan de achterkant, en dat is een stuk lekkerder werken met filmen ook, dan kun je goed zien wat je scherp in beeld hebt (omdat je manueel zal focussen heel prettig). Het beeldscherm van de d3100 vind ik niet zo prettig, ook moeilijk te beoordelen of foto's scherp zijn enzo.

Daarnaast natuurlijk ook nog de mogelijkheden met magic lantern enzo is het echt een super camera als je serieus wil gaan filmen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2012 09:46 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Nomad schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:47:
Dat is gewoon naar de achtergrond focussen vanaf de voorgrond.
(lijkt wel wat op wat je met een 50 1.4 bijvoorbeeld kan creëren)
Even mierenneuken: andersom, want focussen naar oneindig met objecten op redelijke afstand levert nog steeds bijna scherpe objecten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Naar wat ik heb vernomen kan je het beste, de 35 f1.8 lens nemen hij is klein en laat alles eruitschieten
Pagina: 1