USB hd's vertragen bootsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 10:33
Hey medetweakers,

Een probleem wat ik al langer heb, maar waar ik me nu echt aan erger. Als ik mijn PC boot, (heb een SSD) duurt dat normaal van start naar finish zo'n 1 minuut 30. Natuurlijk niet zo lang, maar ik wilde wel graag een snellere boot-tijd.

Nu ben ik erachter gekomen dat wanneer ik mijn twee externe HD's (usb) loskoppel, de boottijd rond de 30 seconden ligt! Zowel de tijd die het bios splashscreen in beslag neemt (normaal 30seconden, zonder usb hd's 10 seconden) als de boottijd van windows tijdens het windows splashscreen (10sec vs 35sec) als het wachten totdat ook echt het windows login scherm komt (instant vs 20sec zwart scherm en dan pas) is dus een stuk sneller.

Ik heb in de BIOS al mijn HD op de 1e bootprio gezet (stond ie al), en heb ook de andere weggehaald. Ook heb ik legacy USB support een keer uitgezet maar dit hielp niet. Soms boot mijn PC helemaal niet met USB devices (blijft hangen op bios splashscreen) en hij boot dan direct door nadat ik ze disconnect!

Iemand een idee? Kan ik misschien de usb devices uitschakelen totdat ik in windows kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik heb wel hetzelfde probleem gehad en dat toen in het BIOS ingesteld, ik weet alleen de exacte instelling niet. Volgens mij dat hij uberhaupt niet de USB schijven initialiseert bij het booten...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Ik heb een setting gevonden die zoiets wel doet, maar toch geeft dit niet het gewenste effect. Wanneer ik de USB controller disable, boot de pc helemaal niet voorbij het bios screen. Ik heb in mijn register in windows ingesteld dat tijdens de windows bootup usb schijven niet worden herkend, en dit maakt de windows boot een stuk sneller.

Hij blijft echter 30-40seconden op mijn bios splashscreen hangen met USB drives, en maar 5 seconden zonder. Hier zit nu nog het grote verschil.

Als ik eenmaal voorbij de bootscreen ben, boot de PC zowel met als zonder usb-harddrives binnen 10 seconden naar mijn desktop (zeer geil :D)

[ Voor 21% gewijzigd door TheProf82 op 20-11-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 13:13
Ik had een pentium 4 waar het initiliseren van een externe usb 2tb schijf fout ging. Hij bleef hangen. Daarvoor moest ik USB Legacy op disabled zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 16:09

JT

VETAK y0

Heb je niet ingesteld staan dat de bootvolgorde eerst USB is en dan pas HDD?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Nee. Deze staat op dit moment zelfs alleen op de SSD, en op de plekken 2-4 staat niets. Vreemd is nu dat mijn externe HD's helemaal niet herkend worden!

Edit: Nadat ik in het register in USBstor 'Start' weer op 3 heb gezet, ziet hij de schijven weer, maar is de windows boot weer langzaam en krijg ik voor het windows inlogscherm en na het windows splashscreen weer constant dat mijn monitor switched van analog naar digital en hdmi, alsof het langer duurt om een signaal te vinden met USB HD's...vreemd.

[ Voor 53% gewijzigd door TheProf82 op 21-11-2012 14:57 ]

Pagina: 1