Nieuwe randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

• akatsui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste heren,

Ik heb hier wat advies nodig voor nieuw spul!

Als eerste, toetsenborden;
Ik ben gewend aan een normale QWERTY layout op cross-switches[zeg ik dat goed?] met medium-platte toetsen.
Sommige toetsenborden hebben hele hoge toetsen, laptops hebben te platte, het geen wat ik vaak gebruik zit daar tussen in.
Zou ik voor mechanisch gaan of niet?
Welk toetsenbord raden jullie mij dan aan?

Ten tweede;
Ik heb momenteel een Logitech Performance FX, een zware maar erg fijne muis, hij is nog niet kapot en doet het nog prima, maar ik zoek voor mijn PC toch wel iets met een lichte draad waar ik me niet aan hoef te storen.
De muis mag extra knoppen hebben, maar niet zo belachelijk als een Razer Naga.
En dan, gebruiken jullie zware muizen met firmware e.d. of meer wat standaard muizen?

Als laatste;
Een nieuwe geluidskaart en speakers!
Aangezien ik niet zo goed weet waar ik op moet letten bij deze 2 laat ik dit volledig aan jullie over. :)

Ik ben heel benieuwd wat jullie suggesties zijn. ;)

EDIT: Mijn budget...? Uh... het liefst rond de 5 tientjes per onderdeel? Mag wel wat meer of minder liggend aan hoe tevreden je bent met het product. :o

[ Voor 7% gewijzigd door akatsui op 20-11-2012 08:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste suggestie: lees wat we over dit soort vragen schreven - Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Zou je zelf eens wat voorbeelden willen noemen naar wat je zoekt. De meeste zaken die je noemt zijn heel erg relatief ("niet te hoog, niet te laag, maar er tussenin" of "meer knoppen, maar niet teveel!!"). Daarnaast laat je de speakers en geluidskaart helemaal aan ons over, maar je kan hier toch wel wat meer info geven? Ga je films kijken, muziek luisteren, gamen, wil je 5.1, 7.1, 2.1, 2.0 (heb je er uberhaupt ruimte voor)? Of mogen wij ook gaan bepalen wat je straks afspeelt op die speakers? ;)

Om je op weg te helpen:
Toetsenbord
Voor zover ik weet heb je geen mechanisch tobo voor een paar tientjes, dus ik weet niet of je budget toereikend is. Daarnaast zijn er zo vreselijk veel verschillende switches en toetsen, dat je dit ook beter zelf even kan proberen ergens, zodat je wat feeling krijgt voor de verschillende switches

Muis
"lichte draad", hoe bedoel je dat? En wat bedoel je met "zwaar", zwaar als in gewicht? Want er zijn ook complexe muizen die niet "zwaar" zijn. Wat ga je ermee doen? Wat zoek je precies? Gebruik je een fatsoenlijke mat er bij? Je vraagt nu eigenlijk naar wat wij hebben, wat leuk en aardig is maar er voor jou niet toe doet (ik gebruik een Razer Deathadder)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• akatsui
LiquidT_NL schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:25:
Zou je zelf eens wat voorbeelden willen noemen naar wat je zoekt. De meeste zaken die je noemt zijn heel erg relatief ("niet te hoog, niet te laag, maar er tussenin" of "meer knoppen, maar niet teveel!!"). Daarnaast laat je de speakers en geluidskaart helemaal aan ons over, maar je kan hier toch wel wat meer info geven? Ga je films kijken, muziek luisteren, gamen, wil je 5.1, 7.1, 2.1, 2.0 (heb je er uberhaupt ruimte voor)? Of mogen wij ook gaan bepalen wat je straks afspeelt op die speakers? ;)

Om je op weg te helpen:
Toetsenbord
Voor zover ik weet heb je geen mechanisch tobo voor een paar tientjes, dus ik weet niet of je budget toereikend is. Daarnaast zijn er zo vreselijk veel verschillende switches en toetsen, dat je dit ook beter zelf even kan proberen ergens, zodat je wat feeling krijgt voor de verschillende switches

Muis
"lichte draad", hoe bedoel je dat? En wat bedoel je met "zwaar", zwaar als in gewicht? Want er zijn ook complexe muizen die niet "zwaar" zijn. Wat ga je ermee doen? Wat zoek je precies? Gebruik je een fatsoenlijke mat er bij? Je vraagt nu eigenlijk naar wat wij hebben, wat leuk en aardig is maar er voor jou niet toe doet (ik gebruik een Razer Deathadder)
Excuses voor de onduidelijkheid.
Wat speakers betreft, het hoeft niet gek groot te worden ofzo, gewoon goede geluids weergave voor muziek.[Veel bass dus een subwoofer is een must]
Mag 2.1 zijn, liever 4/5.1 though.

Wat toetsenborden betreft; die scissor switches is waar ik nu mee werk, niks mis mee imo.
Die rubber domes zijn echt vreselijk en wil ik absoluut niet mee werken. :P

Wat de muis betreft met een lichte draad bedoel ik in principe; lang genoeg en niet eentje die de hele tijd van het bureau af glijdt en dus trekt.
Over "zwaar", ja, ik bedoel het gewicht. :)
Ik ga er mee gamen en het zou dus wel leuk zijn om een aantal knoppen te hebben, echter niet zo bizar veel als de Naga.

En Dion_B, excuses. :)

EDIT: Voorbeelden heb ik niet echt, mij leek die corsair m90 muis wel wat b.v.

• LiquidT_NL
Nogmaals, ik wil je vragen zelf er ook wat meer in te verdiepen en eens wat reviews te lezen: dat je er niet veel van weet komt voornamelijk omdat je nog weinig tijd er in hebt gestoken. Dit geeft zo bar weinig om mee te werken, en wat houd jou nu tegen om niet gewoon je eisen in de pricewatch te kloppen en de artikelen met de betere reviews te kopen? Als je persoonlijk advies wil, moet je persoonlijke voorkeur/eisen aangeven.

Om alsnog op bovenstaande in te gaan
Wat speakers betreft, het hoeft niet gek groot te worden ofzo, gewoon goede geluids weergave voor muziek.[Veel bass dus een subwoofer is een must]
Mag 2.1 zijn, liever 4/5.1 though.
Voor muziek heb je niets aan 5.1 Kies je voor 5.1, dan betekent dat je budget over meer speakers wordt gesmeerd en daarnaast gebruik je die achter speakers niet echt met muziek afspelen. Daarnaast kan geluid van achter als ronduit storend worden ervaren.

Denk hier dus goed over na. Of begrijp ik dat je ook wel wat games/films gaat checken?
Wat toetsenborden betreft; die scissor switches is waar ik nu mee werk, niks mis mee imo.
Die rubber domes zijn echt vreselijk en wil ik absoluut niet mee werken. :P
Lees mijn post nogmaals. We zullen echt meer info (en budget) nodig hebben. Tevens is er ook een specifieke thread voor mechanische toetsenborden.
Wat de muis betreft met een lichte draad bedoel ik in principe; lang genoeg en niet eentje die de hele tijd van het bureau af glijdt en dus trekt.
Over "zwaar", ja, ik bedoel het gewicht. :)

EDIT: Voorbeelden heb ik niet echt, mij leek die corsair m90 muis wel wat b.v.
Dat zal meer liggen aan de manier hoe jouw kabel loopt en welke mat je gebruikt. Als je kabel gewoon "achter" het bureau/scherm langs loopt, glijdt hij minder. En gewicht is een kwestie van smaak.

Laat ik het zo stellen: wat zijn jouw twijfels bij de M90?

Nogmaals, denk eens goed na over je eisen. Net als dat ik niet kan zeggen "ik zoek een auto, liefst groen. Vinden pls", kan jij dit ook niet op ons dumpen. Probeer een beetje te kijken wel aanbod er allemaal is, en welke jou wel aanspreken en welke niet, en waarom. Alleen dan kunnen we jou advies geven.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• akatsui
LiquidT_NL schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:59:
Nogmaals, ik wil je vragen zelf er ook wat meer in te verdiepen en eens wat reviews te lezen: dat je er niet veel van weet komt voornamelijk omdat je nog weinig tijd er in hebt gestoken. Dit geeft zo bar weinig om mee te werken, en wat houd jou nu tegen om niet gewoon je eisen in de pricewatch te kloppen en de artikelen met de betere reviews te kopen? Als je persoonlijk advies wil, moet je persoonlijke voorkeur/eisen aangeven.

Om alsnog op bovenstaande in te gaan

[...]

Voor muziek heb je niets aan 5.1 Kies je voor 5.1, dan betekent dat je budget over meer speakers wordt gesmeerd en daarnaast gebruik je die achter speakers niet echt met muziek afspelen. Daarnaast kan geluid van achter als ronduit storend worden ervaren.

Denk hier dus goed over na. Of begrijp ik dat je ook wel wat games/films gaat checken?

[...]

Lees mijn post nogmaals. We zullen echt meer info (en budget) nodig hebben. Tevens is er ook een specifieke thread voor mechanische toetsenborden.

[...]

Dat zal meer liggen aan de manier hoe jouw kabel loopt en welke mat je gebruikt. Als je kabel gewoon "achter" het bureau/scherm langs loopt, glijdt hij minder. En gewicht is een kwestie van smaak.

Laat ik het zo stellen: wat zijn jouw twijfels bij de M90?

Nogmaals, denk eens goed na over je eisen. Net als dat ik niet kan zeggen "ik zoek een auto, liefst groen. Vinden pls", kan jij dit ook niet op ons dumpen. Probeer een beetje te kijken wel aanbod er allemaal is, en welke jou wel aanspreken en welke niet, en waarom. Alleen dan kunnen we jou advies geven.
Bedankt, dat maakt de keuze voor speakers een stuk makkelijker, dat wordt dan denk ik de Creative SoundWorks T2 [of zoiets]

Wat toetsenborden betreft, mensen die mechanisch hebben vinden het fijn, maar als ik het goed begrijp zijn de Cherry Brown switches het beste voor gaming? en ook stilte.
Daar zou ik dan graag mijn keuze op baseren.

De muiskabel loopt direct van de muis over mijn bureau, gaat dan naar onder het I/O panel van mn computer in.
Wat twijfel over de M90 betreft, ik heb nog nooit zo'n geavanceerde muis gehad, ik begrijp dat die profielen kan opslaan, echter trekt dat me totaal niet.
Geklooi met driver e.d....
Mijn Performance MX ligt geweldig in de hand heeft verder geen DPI instellingen of profielen, echter zou ik graag dat met kabel willen.

Ohja, en muismatten... ik heb er nu een met een harde kunststof bovenkant en daar blijft stof op plakken, is dit opgelost met een stoffen mat?

Dus in short:
Toetsenbord met Cherry Brown Switches lijken mij wel wat, ik heb wat reviews gelezen maar weet echt niet bij god wat ik moet kiezen of letten.
Ik wil echter wel applicatie toetsen aangezien ik mijn "Home" knop om Firefox op te starten dagelijks mishandel met vele aanslagen.

Speakers is besloten, wordt een goed, krachtig 2.1 setje.

Muis
Goede grip, mooie handvorm voor medium/large hands, met kabel, profielen zijn overbodig, eventueel DPI instellingen zou wel leuk zijn.
M90 of G9 of zoiets denk ik?
Stoffen muismat stopt vuil opbouw onder de muis?

Hopelijk nu dan toch echt genoeg duidelijkheid geboden te hebben.
Dank voor het geduld! _/-\o_ _/-\o_

• LiquidT_NL
akatsui schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:16:
Wat toetsenborden betreft, mensen die mechanisch hebben vinden het fijn, maar als ik het goed begrijp zijn de Cherry Brown switches het beste voor gaming? en ook stilte.
Daar zou ik dan graag mijn keuze op baseren.
Nogmaals, check de mechanische tobo topic, daar staat alles over de switches:
Het grote mechanische toetsenborden topic
akatsui schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:16:
De muiskabel loopt direct van de muis over mijn bureau, gaat dan naar onder het I/O panel van mn computer in.
Dan ga je dit probleem dus houden, tenzij je een mat haalt met clip, hem anders legt of ergens vast maakt.
Wat twijfel over de M90 betreft, ik heb nog nooit zo'n geavanceerde muis gehad, ik begrijp dat die profielen kan opslaan, echter trekt dat me totaal niet.
Geklooi met driver e.d....
Mijn Performance MX ligt geweldig in de hand heeft verder geen DPI instellingen of profielen, echter zou ik graag dat met kabel willen.
Dus wat wil je nu precies? Hoeveel knoppen? Die M90 heeft er 10 en gaat dan al gauw met drivers aan de slag, Razer maakt ze ook met 5 of 6 knoppen, waar je geen drivers voor MOET hebben. Als je dus een ding zonder fratsen wil, hoge DPI en geen profielen, waar zou je dan zelf opkomen? Niet de M90 lijkt mij...
Ohja, en muismatten... ik heb er nu een met een harde kunststof bovenkant en daar blijft stof op plakken, is dit opgelost met een stoffen mat?
De ene basis is de andere niet. Ik heb het dan met name over de gladheid etc, stof verzamelen doen ze allemaal tot zekere hoogte.
Dus in short:
Toetsenbord met Cherry Brown Switches lijken mij wel wat, ik heb wat reviews gelezen maar weet echt niet bij god wat ik moet kiezen of letten.
Ik wil echter wel applicatie toetsen aangezien ik mijn "Home" knop om Firefox op te starten dagelijks mishandel met vele aanslagen.

Speakers is besloten, wordt een goed, krachtig 2.1 setje.

Muis
Goede grip, mooie handvorm voor medium/large hands, met kabel, profielen zijn overbodig, eventueel DPI instellingen zou wel leuk zijn.
M90 of G9 of zoiets denk ik?
Stoffen muismat stopt vuil opbouw onder de muis?

Hopelijk nu dan toch echt genoeg duidelijkheid geboden te hebben.
Dank voor het geduld! _/-\o_ _/-\o_
Het kan nog steeds wel wat uitgebreider en ik ga derhalve dus je keus niet maken :P Wel hoop ik je hier e.e.a. te hebben meegegeven zodat je je wat beter kan oriënteren, bij vragen hoor ik het graag!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
wat boeit eigenlijk dat kleine stukje software?
ik heb nu een cyborg r.a.t 7, echt een geweldig ding vind ik dit (er is ook een 5 en 3).
deze heeft ook software (om profielen en dpi settings te maken)
dit gebruikt bijna geen resource's, je kan je muis op deze manier verschrikkelijk fijn afstellen, en je doet dit 1x tot je settings je bevallen, en raakt het verder nooit meer aan (ik iig niet)

keyboard moet je zelf echt zoeken, mechanisch vind ik heerlijk, maar ik ken zat mensen die liever scharen of rubber kbd's hebben.

speakers? ook ERG persoonlijk, lekker ergens gaan luisterren.. al denk ik niet dat er super veel kwaliteit zal zijn voor 5 tientjes (ik heb hier op werk een philips 2.1 setje spa2300 die ik ERG goed vind voor de 35 euro die ik betaald heb

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Twee centjes toevoegen hier:

Mooie gevlochten kabels van diverse beter muizen merken zijn totaal geen belemmering. Sommige mensen vinden de gerubberde kabels van Logitech budget muizen wel vervelend, maar als die eenmaal goed ligt heb je daar geen last van. Gevlochten kabels zoals op bij Logitech, Razer, Steelseries, en diverse anderen zijn ook vaak prima, maar goed, het hangt ook af van hoeveel je je muis eigenlijk beweegt. Zet de DPI één keer goed, acceleratie uit, en niet meer aanzitten / schakelen.

Schaar-knopjes / kruisjes of hoe je het ook wilt noemen ZIJN GEWOON RUBBERDOMES. Maar dus met een scharend "ciclet" of "siscor" switchje erbij, die het geheel wat meer feedback geeft, wat het fijner maakt. Hier zijn er al helemaal 1001 van, omdat iedereen het kan ontwerpen. Echte mechanische switches zijn echt wat ander maar ook veel duurder in aanschaf, onder de €60 heb je nog niets. Of het ook werkelijk fijner is is nog maar helemaal de vraag, even gaan proberen dus. Wat non-mechanisch betreft vind ik de K750 (solar) van Logitech fijn typen, niet heel veel slechter dan een echt mechanisch keyboard waar ik dagelijks mee werk. (MX Brown)
Pagina: 1