Windows boot niet met tweede (functionele!) harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een Intel SSD en een Samsung Spinpoint F3 in mijn pc zitten. Op de SSD staan Windows 8 en programma's, op de HDD staan data en wat programma's. Nu wilde ik een dual boot maken met Linux, dus heb ik de partitie op de HDD verkleind om zo een nieuwe partitie te kunnen maken. Nu heb ik dat allemaal gedaan, echter heb (volgens mij) de bootloader op de harde schijf zelf gezet, en niet in een van de partities van de Linux distributie. Het zou dus daar mee te maken kunnen hebben, maar dit weet ik niet zeker.

Mijn probleem is nu dat wanneer ik de harde schijf heb aangesloten, de pc niet boot naar Windows: fout code 0x0000001, maar deze is naar mijn idee erg generiek.

De harde schijf werkt echter nog foutloos: Ik heb Windows opgestart en daarna de schijf weer heb aangesloten (hot swappable), waarin ik gewoon bij alle data kan. Als ik de pc opnieuw start, wil Windows weer niet booten.

Ik heb al met behulp van de Windows installer de schijf te repareren, in Windows zelf, driver update gezocht, via de Linux installer, maar ik kom er maar niet uit. De schijf formatteren wil ik NIET, er staat namelijk veel data op. Wie helpt mij?

In het kort: Windows start wél zonder tweede schijf, maar niet met. Schijf aansluiten na opstarten werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Maar je had na het verkleinen dus al wel een linux distributie geinstalleerd? Of was je nog helemaal niet zover en heb je enkel de partitie verkleind?

Op welk moment stopt het systeem met booten naar Windows? Is dat tijdens het laden van Windows zelf of al vrij snel na de POST? Of krijg je wel de keuze om voor een OS te kiezen en gaat het dan direct na het kiezen verkeerd?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Linux heb ik gewoon geïnstalleerd, alleen kan ik hier volgens mij ook niet naar opstarten, dat ga ik nog even checken.

Hij stopt ongeveer een seconde nadat het Windows logo in beeld verschijnt. Hij komt dus wel langs post, maar vraag dus tijdens het laden van Windows.

Er komt geen keuze scherm, omdat ik later nog de Linux distributie wilde toevoegen aan de bootlader van Windows, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33

Speedmaster

Make my day...

Download even EasyBCD, die kan er voor zorgen dat je boot instellingen goed komen te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Ik zal het straks even proberen. Het gaat trouwens om UEFI op mijn moederbord, ik weet niet of dat een probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Staat er niet toevallig nog een opstartpartitie op die harddisk? Opstartvolgorde misschien in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Ik heb met EasyBCD wat dingen aangepast (er stonden 5 boot entries) en opnieuw opgestart, de opstartvolgorde veranderd: eerst kwam ik in de UEFI shell. Toen de UEFI: Windows bootloader op de eerste plek gezet. Nu werkt het allemaal weer.

Ik heb wel de linux partitie verwijderd in Windows, dus dat kan ik weer opnieuw gaan doen (hopelijk maak ik dan niet dezelfde fout).
Pagina: 1