Toon posts:

Processor of moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Afgelopen vrijdag heb ik een compleet gamesysteem aangeschaft, waarna ik deze zelf in elkaar heb gezet.
Bij het opstarten bleek het systeem echter niet te werken, ik heb de pc heel nauwlettend in elkaar gezet en weet zeker dat ik geen fouten heb gemaakt. Ik heb alles dubbelgechekt en dergelijke.

Het volledige systeem:
- RAM: Corsair 8GB DDR3 1333MHz
- GPU: Club3D Radeon HD 7850 royalQueen 1GB GDDR5
- CPU: AMD Phenom II x4 965
- Behuizing: Sharkoon Vaya
- HDD: Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200rpm SATA 6Gb/s 64MB
- PSU: XFX PRO550W
- Moederbord: Asrock 970 Extreme3
- Optische Drive: LG GH24NS90

Toen ik het systeem aanzette gingen de LED lampjes van de kast branden. De fans van de videokaart, CPU koeler en voeding draaiden, behalve de al ingebouwde fan in de Sharkoon Vaya behuizing (deze gaf overigens ook geen licht).

Het allereerste wat mij opviel is dat ik geen beeld kreeg. Mijn eerste aansluiting was met een HDMI kabel, dit werkte dus niet. Hierna heb ik het geprobeerd met een DVI-VGA kabel, dat werkte ook niet. Vervolgens heb ik maar een andere monitor gepakt, hierbij werkten deze ook niet. Alhoewel de monitoren wel gewoon werken op een ander systeem.

Het tweede wat me opviel is dat het moederbord geen piepjes gaf. De interne moederbordspeaker was goed aangesloten, ik heb deze voor de zekerheid ook omgedraaid om er zeker van te zijn dat deze er niet verkeerd in zat. Hierna nog steeds geen piepjes van het moederbord.
Ik besloot om systeem zo kaal mogelijk op te starten, dus met 1 busje RAM, zonder videokaart, RAM op verschillende plekken, zonder HDD, zonder Optische Drive. Helaas blijkt niks te werken, ik krijg maar geen piepje uit het moederbord.

Ik ben er zeker van dat alle stekkers goed zijn aangesloten. De 8 pins is juist aangesloten, ik heb beide stekkers geprobeerd dus de 8 pins en de 4+4 pins. De 24 pins is ook correct aangesloten.
Ook alle afstandsbusjes zijn gebruikt, allen in de juiste plaatsen.

Ik heb al een CMOS reset gedaan, dit heeft geen effect gehad.
Ik heb het ook met de batterij geprobeerd, hierbij ook geen effect.

Dus rest nu nog de vraag aan jullie, waar denken jullie dat het aan ligt?
De CPU of het moederbord?

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-02 17:41
Welke 8 pins heb je gebruikt? de 4+4 pins is namelijk voor je processor, de 8 pins is voor de videokaart en zou als het goed is niet moeten passen bij de processor aansluiting. Als je de 8pins van je videokaart in ieder geval bij je processor erin stopt kan je de boel goed slopen :P

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik heb zelden meegemaakt dat een gare CPU geen piepjes oplevert. Ik zou het moederbord verdenken voor nu, hoewel de enige manier om het uit te sluiten een ander systeem is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

Shunt

Boe

Laten we beginnen met een foto van het moederbord waar duidelijk alle kabeltjes op te zien zijn. Dan kunnen we stap voor stap alles door lopen. Verder heb je het al geprobeerd om het moederbord buiten de kast aan te sluiten mogelijk zijn er afstandhouders die roet in het eten strooien.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
K1pje schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 09:35:
Welke 8 pins heb je gebruikt? de 4+4 pins is namelijk voor je processor, de 8 pins is voor de videokaart en zou als het goed is niet moeten passen bij de processor aansluiting. Als je de 8pins van je videokaart in ieder geval bij je processor erin stopt kan je de boel goed slopen :P
Ik heb ze beiden gebruikt, misschien dat het daardoor komt dat het nu allemaal niet werkt.

EDIT: De 8 pins paste er trouwens wel gewoon in bij de processor.
LiquidT_NL schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:16:
Ik heb zelden meegemaakt dat een gare CPU geen piepjes oplevert. Ik zou het moederbord verdenken voor nu, hoewel de enige manier om het uit te sluiten een ander systeem is.
Als dat het gevel is, zou het inderdaad aan het moederbord moeten liggen. Verder heb ik geen ander systeem dat compatibel is zodat ik de componenten afzonderlijk kan testen.
Shunt schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:53:
Laten we beginnen met een foto van het moederbord waar duidelijk alle kabeltjes op te zien zijn. Dan kunnen we stap voor stap alles door lopen. Verder heb je het al geprobeerd om het moederbord buiten de kast aan te sluiten mogelijk zijn er afstandhouders die roet in het eten strooien.
Ik heb het moederbord gister afgegeven ter controle. Dus heb ik nu maar een foto van het internet geplukt en alle aansluitingen en kabels aangetoond op de onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/5875/asrock970extreme3.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:31:
Ik heb het moederbord gister afgegeven ter controle.
Vandaag heb ik een bevestiging gekregen dat het moederbord inderdaad kapot is.

Slotje kan erop.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 20:05 ]

Pagina: 1