[Testcase] Fotoshoot 4 vriendinnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 09:04
Een tijdje terug samen met een bevriende hobby fotograaf eens samen een (gratis) fotoshoot gedaan van 4 vriendinnen om van elkaar te leren. Dit zijn een paar foto's waar ik het meest tevreden over ben. Heb ze zwartwit gemaakt om het wat rustiger te houden qua hoeveelheid kleuren in de foto.

Gebruikt een reflectiescherm en 1x 430exII met paraplu (los van elkaar, niet tegelijkertijd)

Zou graag tips horen over wat er beter kan etc.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8065/8200364691_8415de283c.jpg
Vriendinnenshoot by Martijnvdueren, on Flickr
2.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8209/8201453858_d9725b8426.jpg
3.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8484/8201451476_804d21498c.jpg
4.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8341/8200356463_1b940be770.jpg
5.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8489/8200353417_ec706c22ef.jpg
6.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8338/8200427921_a130962b7e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Vind de omzetting niet slecht, maar bij vrolijke meiden zou ik ook graag vrolijke kleuren willen zien :) En wat betreft de uitsnijding: bij de eerste 3 portretten vind ik het alle drie net te krap, de hoofden worden net aangesneden. Maak er écht een close-up van en snij goed aan of snij niet aan, imo :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Goed punt, bedankt, nu je het zegt zie ik het pas en je hebt wel gelijk.

Qua kleur, bedacht net om deze foto's eens online te zetten en zat al te denken dat ik misschien ook met split toning wat aan de, in mijn ogen rommelige kleuren kan doen.

Wacht even alle tips af die ik krijg en ga dan wat ik in post nog kan doen even doorvoeren! Doe af en toe dit soort shoots en wordt graag beter! Moeilijkste vind ik nog originele poses en "scene's" verzinnen.

[ Voor 84% gewijzigd door Snuurtje op 19-11-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Degelijke foto's! Ze zijn redelijk rechttoe-rechtaan, geen excentrieke zaken of een overdaad aan originaliteit, en ik denk dat de inhoud daarmee goed tot z'n recht komt. :)

Van portretfotografie heb ik weinig kaas gegeten dus daar kan ik inhoudelijk niet op reageren, ik vraag alleen wel af waarom je alle portretten horizontaal hebt gefotografeerd. Foto #4 is prima zo, maar met name #6 zou volgens mij 'logischer' overkomen in verticaal formaat.

Heb je trouwens bewust gekozen voor de variatie in composities bij de losse portretten?

Als je wat inspiratie wilt opdoen, kijk dan eens naar foto's van bands. Daar worden ook groepen van een soortgelijk aantal mensen gefotografeerd die vaak ook een sterke band (no pun intended) met elkaar hebben. Het is ook helemaal niet zo gek om vooraf een paar tekeningetjes te maken van verschillende formaties om een idee te krijgen van wat het beste werkt. Kan op papier, maar Sketchup is ook handig voor dat soort dingen. Dat kun je dan comfortabel en zonder druk uitproberen zodat je tijdens de fotosessie niet hoeft te improviseren. :)

[ Voor 33% gewijzigd door mcdronkz op 20-11-2012 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
De variatie komt doordat dit de beste foto's waren qua totaalplaatje, heb van alle dames min of meer dezelfde foto's gemaakt. Horizontaal komt denk ik door een gevalletje teveel in mn comfortzone blijven, moet ik ook maar eens doorbreken. Bedankt voor je complimenten en tips verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het eerste gezicht best leuke foto's. Als ik beter kijk valt het me op dat je een erg klein scherptegebied gebruikt hebt en de focus vaak verkeerd ligt. Bij de eerste foto ligt de focus bv op de handen, terwijl ik automatisch verwacht dat in ieder geval de gezichten scherp zijn. Denk dat bij deze foto een groter scherptegebied beter was geweest. De tweede foto is beter, maar door het ook weer kleine scherptegebied, zijn ze niet allemaal scherp. Denk dat een diafragma van f/4 of f/5.6 over het algemeen beter was geweest. Een klein scherptegebied is mooi, maar dan is het wel belangrijk dat de focus precies goed ligt, anders werkt het averechts.

Heb je niet geprobeerd om de dames te laten poseren? Iemand die gewoon staat, een die er tegenaan leunt met een arm over de schouder, iemand gehurkt ervoor, en een die op de grond zit. Of allemaal naast elkaar liggend op het gras, in een kwart cirkel, zou ook een leuke foto op kunnen leveren. :) Ofzo, ik verzin maar wat. Het is weer makkelijk praten vanuit m'n bureaustoel. Geen idee of het me zou lukken, om tijdens een echte shoot ook zo creatief te denken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Die met die takken had idd beter rond de F4 kunnen zijn ja, stel scherp met middelste punt altijd en dan recompose. Heeft ie hier toch mis gezeten om de een of andere reden. Het was mij nog niet opgevallen en het stoort me ook niet enorm gelukkig, maar tis zeker waar. Van die individuele foto's klopt de exif niet helemaal die zijn met een analoge 135mm tair 11a genomen op F4.

En ja, het is zeker waar in mijn geval, dat je creativiteit ter plekke beïnvloed wordt als er 4 wachtende dames staan die het koud hebben :-p dan wil je toch enigzins vlot en gestructureerd werken en professioneel overkomen etc. Vantevoren ging niet want we hebben ter plekke de locaties uitgezocht. Uiteindelijk hebben we dan een paar poses bedacht bij die takken, en ook nog bij zo'n piramidevormig klimtouwen apparaat, die had die vriend van me alleen genomen dus die foto's heb ik niet geplaatst, ook al komt het idee en voorbereiding natuurlijk van ons beiden. We hadden daar ook maar beperkt de tijd ivm kou en schemering.
Pagina: 1