Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Repeaters lijken makkelijk, maar werken slecht met muren en interferentie (zijn bedoeld om bereik te vergroten, niet om obstakels te overwinnen) en halveren per definitie je snelheid.
Zeker als je begint over switches en Gb wil je absoluut niet kloten met repeaters. Maak gewoon een Ethernet backbone dmv Cat5E/6 kabels van je modem/router naar een (paar) switch(es) en hang daar AP's aan voor WiFi.
Oslik blyat! Oslik!
Een backbone aanleggen zou kunnen, maar dan heb ik al meteen een probleem omdat ik al poorten te kort kom op mijn bestaande AP. Om een extra switch er tussen te zetten is nog meer moeite en kosten en het gaat juist om makkelijk.
Een setje van twee of drie pricewatch: TP-Link TL-WA901ND of pricewatch: TP-Link TL-WA801ND leek me een werkzame oplossing.
(snelheid is van minder belang dan het lijkt, maar een film kunnen streamen zou mooi meegenomen zijn)
En ja, een Cisco 3925. Is dat raar?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Niet om reclame te maken, maar als je dit bekijkt dan snap je waarom
http://www.centralpoint.n...NSQud2i3bMCFQEd3godckEAaQ
"Makkelijk" is zelden goed.Tijgert schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:39:
Repeaters leken me al een slecht idee, mooi, is dat bevestigd. Maar AP's in bridge modus kunnen toch wel werken? Dat is toch minder 'erg' dan een repeater?
Een backbone aanleggen zou kunnen, maar dan heb ik al meteen een probleem omdat ik al poorten te kort kom op mijn bestaande AP. Om een extra switch er tussen te zetten is nog meer moeite en kosten en het gaat juist om makkelijk.
Goed kan daarentegen wel makkelijk zijn
Een switch kost veel minder dan een AP of repeater. Gewoon 5-poorts switch naast de EPC3925 hangen als je daar in de knoop komt. Vervolgens aan de andere kant van het huis een router die als AP kan werken hangen. Dan heb je gelijk nog 3 poorten UTP vrij daar.
Totale kosten hoeven voor een goedkope (single-band) oplossing nog geen EUR 50 te bedragen. Ik zou zelf altijd voor dual-band gaan, dan nog heb je voor minder dan EUR 80 alles bij elkaar.
Oslik blyat! Oslik!
2. De meningen en suggesties worden gewaardeerd, maar als we er even vanuit gaan dat ik of GEEN kabels wil trekken of dat ze er al liggen en ik gewoon in het hele huis wifi wil hebben op een enkele SSID. Wat kan ik het beste kopen?
Geef eens duidelijk aan wat de situatie is, doe eens duidelijk worden als je zinnige en relevante antwoorden wilt. Dat onze antwoorden niet helder zijn ligt puur aan je eigen (gebrek aan) input.
Oslik blyat! Oslik!
Dan geef ik ook nog eens (om de mensen die mij geen advies willen of kunnen geven anders dan dat er ergens een backbone ligt) de hypotetische situatie dat er WEL een kabel ligt en dan vraag ik ook voor die situatie om advies. (het is niet onmogelijk om een kabel te trekken, maar het is wel veel meer werk en 100 of 50Mbit maakt voor surfen weinig uit).
Het enige wat ik graag wil is internet door het hele huis op 1 SSID zodat hij zelf switched en ik niet steeds met 1 streepje zit in de ene uithoek terwijl er een andere SSID op een halve meter afstand zit.
Ik had niet verwacht dat dit zo'n strijd zou zijn...
Edit:
En voor de mensen die het dan niet snappen twee situaties.
1. Cisco modem -> lege lucht. Welke AP's/repeaters (niet dus)/andere apparatuur heb ik nodig om een eind verderop op dezelfde SSID wireless internet te hebben. Enige verbinding is draadloos.
2.Cisco modem -> switch -> kabel naar de andere kant van het huis. Welke AP's/repeaters (niet dus)/andere apparatuur heb ik nodig om een eind verderop op dezelfde SSID wireless internet te hebben. Internet komt dan via de kabel (dus volle bandbreedte beschikbaar).
Duidelijker dan dit lukt me niet.
[ Voor 33% gewijzigd door Tijgert op 20-11-2012 18:51 ]
Verwijderd
Iedereen is er mee eens:
1. Leg kabels to in de plek waar je bereik slecht is.
2. Koop meerdere AP's (of routers met WiFi erop, en die als AP instellen)
3. Koop een switch (mag een 100 Mbps switch zijn voor de AP's, WiFi haalt de 100 Mbps niet, anders je kabel modem niet). Maar als het prijsverschil tussen een 100 Mb en Gb switch klein is, koop dan die Gb switch.
4. Stel alle AP's in op hetzelfde SSID, met verschillende kanalen. Met minimaal 5 kanalen onderling verschil. Dan blijf je verbinding houden als je door je huis loopt met de laptop / smartphone in de hand.
Als je dat doet, heb je geen problemen meer.
Heb ik dan nog een bepaald soort AP nodig of werkt elke AP dan? Is wellicht een WR beter dan? (tenminste Gbit ethernet en meer poorten). Welke is dan aan te raden? (dual band wellicht te prefereren)
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND of pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
Zo heb ik er nu een D-link DIR-855 aan hangen met een ander SSID.
Begrijp ik dan goed dat ik die op dezelfde SSID kan instellen als de Cisco (maar met een ander kanaal)?
En dat ik een switch tussen de Cisco en de D-link zet en daarvan dan een kabel trek naar de rest van het huis en daar een ander AP/WR neer zet op dezelfde SSID? (en een ander kanaal weer).
[ Voor 125% gewijzigd door Tijgert op 20-11-2012 19:20 ]
De DIR-855 kun je als AP instellen (NAT en DHCP uitzetten werkt meestal, soms een optie "bridge mode"). Vervolgens zelfde SSID en pw instellen maar ander kanaal.
De DIR-855 is een simultaneous dual band WiFi-router, de EPC3925 kan slechts een band tegelijk. Gebruik je 2.4GHz of 5GHz? Je kunt er nog eentje naast kopen. Ik zou de Netgear WNDR-3700 aanraden als beste prijs/kwaliteitsverhouding, EUR 70. Als je alleen 2.4GHz wil heb je voor EUR 30 al iets redelijk. Daar zelfde mee doen, NAT en DHCP uit / bridge mode instellen.
Oslik blyat! Oslik!
Is er een reden om voor Netgear te gaan i.p.v. b.v. TP-Link(WDR4300)? Beide hebben goede ratings en de TL-WDR4300 heeft 750Mbit wifi, of is dat enkel marketing? (Netgear lijkt de antennes intern te hebben...)
Ik gebruik hoofdzakelijk 2.4, maar 5 wil ik ook wel eens doen als ik dichterbij zit (beter ontvangst).
Voor maximale snelheid en veelzijdigheid heeft 5 wel de voorkeur.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
En je kan toch niet "harder" of sneller zijn dan je ADSL / kabel internet ....
En is dat echt wel nodig? Als je een film van 4 Gb moet overtanken (bv. van NAS naar laptop), prik je de laptop in je Gb switch.... Ben je in no time klaar.
Met WiFi haal je in de regel in praktijk gemiddeld iets van 40Mb/s als je het redelijk (maar niet optimaal) voor elkaar hebt. Dat is minder dan de meest eenvoudige abo's van glas en kabel tegenwoordig. Maar veel belangrijker, het is ook de snelheid waarmee je op je LAN werkt. Als je tussen twee PCs werkt maakt het verschil 15Mb/s vs 60MB/s vs trouwens 600Mb/s bedraad wel flink uit.
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb nog een SMC 7908 VOWBR A/B en een Sitecom WL-341 over.
Het wordt dan wel een beetje een pauper setup, maar zou ik deze bij mijn D-Link DIR-855 kunnen plaatsen om een geheel dekkend Wifi netwerk te creeren met 1 SSID?
Oslik blyat! Oslik!