SSD in ouder systeem

Pagina: 1
Acties:

• jacovisscher
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik eb een paar jaar geleden een systeem voor mijn ouders samengesteld op basis van een Asus K8N-moederboerd, een AMD Athlon 64 en 1,5 GB gehugen. Het ding heeft het zo'n 6 jaar prima gedaan, totdat van de week de harde schijf het begaf. Dus ik dacht dat het wel slim zou zijn om er een SSD in te zetten (voornamelijk office-werk en internet, geen games), dan wordt 'ie lekker snel. Nu bleek het moederbord alleen SATA I te ondersteunen, nergens de optie te hebben om ACHI in te stellen én de SSD (Samsung 830 128GB) niet te herkennen. Er zijn nu twee opties:

1. SSD terug naar de winkel en een conventionele HDD (met platters enzo...) er in. Voordelen: de PC werkt weer zonder al te veel gedoe. Nadelen: hopen dat ik mijn geld nog terug krijg, computer blijft redelijk traag.

2. PCI-E insteekkaart met SATA II of III ondersteuning kopen, en daar de SSD aan hangen. Voordelen: computer wordt een stuk sneller, geen gedoe met retour. Nadelen: insteekkaart kopen.

De vraag die ik heb is deze: kan ik bij optie 2 booten vanaf de SSD? Ik heb al gelezen dat het met sommige kaarten wel kan en andere niet, maar ik kan nergens vinden waar zo'n insteekkaart aan moet voldoen om het mogelijk te laten zijn. Moet zo'n kaart bijvoorbeeld AHCI ondersteunen? Kan het moederbord het überhaupt wel aan? Is het slim om zoveel moeite te doen voor zo'n systeem?

Verwijderd

Het is al zo'n antiek systeem, dus zoveel daarin investeren is geen goed idee. De snelheidswinst in dit geval is ook niet zeer groot. Ik zou eerder voor een nieuwe HDD gaan. Het is gewoon veel goedkoper. Als je het echt snel wilt maken, moet je een nieuw systeem samenstellen van een paar honderd euro en kunnen je ouders er weer flink tegen aan gaan.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

Eagle Creek

Breathing security

Óf een heel goedkope SSD nemen (zie bv productreview: OCZ Vertex Plus R2 60GB review door Eagle Creek) of gewoon een nieuwe HDD.

Een pc van deze klasse is geen grote investering waard.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

Het kan wel een oud systeem zijn , maar die ssd haalt nog steeds de belangrijkste bottleneck weg . Als die pc dan nog lang gebruikt wordt heb je lang plezier van die ssd , als die pc kapot gaat of geupgrade wordt is zo een ssd juist de moeite mee te nemen naar een volgend syteem .

Zou hem gewoon in ide mode aansluiten die ssd :)

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 20:47:
Het kan wel een oud systeem zijn , maar die ssd haalt nog steeds de belangrijkste bottleneck weg . Als die pc dan nog lang gebruikt wordt heb je lang plezier van die ssd , als die pc kapot gaat of geupgrade wordt is zo een ssd juist de moeite mee te nemen naar een volgend syteem .

Zou hem ewoon in ide mode aansluiten die ssd :)
Zo zou ik het ook bekijken. Je moet even kijken of trim werkt in ide mode, in bepaalde gevallen werkt dit niet goed heb ik ergens gelezen. Indien trim niet werkt zou je een SSD kunnen nemen met een goed garbage collection algoritme en grote overprovisioning (niet gepartitioneerde! ruimte).

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Punt 1)
TS heeft een probleem dat zijn SSD, niet werkt in huidige configuratie, omdat hij helemaal niet herkend wordt...
Dus al het geblaat over, sluit aan in IDE mode, gaat nog niet eens op...

Dit is te verwijten aan het oude nvidia chipset dat nogal bagger is met SSD's.

Punt 2)
TS heeft een oud moederbord, met alleen pci sloten.
Dit brengt een enorme limitatie in het keuze van add-on kaarten, met name goede add-on kaarten.
Want de meeste zullen een in vergelijking met modernere chipsets een 3de rangs controller hebben. (Nog ongewenster dan een Marvell 91xx of Asmedia)
Puur doordat het feit dat deze controllers TOTAAL niet zijn ontworpen voor veel kleine I/O te kunnen verwerken kunnen ze een SSD gewoon kreupel maken...

Mijn advies dus:
Neem een HDD...

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hier ervaring met een ssd in een pc met een Sempron 18003200+ (1,80 GHz) (een Crucial M4) en laatst in onze pc met een Celeron D 352. Beiden op een SATA-150 poort.

Het blijkt dat de crucial m4 op de sempron (is bij een vriend zijn ouders btw) gewoonweg heerlijk werkt, de computer boot niet zo snel als dat dezelfde crucial op een pc met een X6 1090 doet, maar dat lijkt me vrij logisch. Heeft verder ook nog nooit problemen vertoond. Er zit geloof in ook een Nvidea chipset in.

Onze computer (van mijn ouders) is echter geheugenfouten gaan geven na het installeren van de ssd, eerst weinig, toen veel, een reepje er uitgehaald, memtest gaf toen geen fouten, maar inmiddels boot die al niet meer. Daar wordt vandaag of morgen nieuwe hardware voor besteld :)

Als je geen PCIe sloten hebt, en je moederbord doet weinig met de SSD op je onboard poorten, heb je vrij weinig aan je SSD. Een SATA controller op de PCI bus is gewoon brak, je zal sequentieel hooguit 100MB/s halen en random ook niet echt veel. Je kan dan een HDD kopen, maar je kan ook een tweedehands AM2 of S939 (toch?) S754 bordje halen waarbij je de SSD even test. Heb je een snel systeem met de SSD en kost je ongeveer net zoveel als een insteekkaartje (€20 moet lukken lijkt me) :)

Bij de Hergebruik hier worden voor €3 bordjes met een socket A verkocht, bijpassend €2 Athlon XP'tje erbij, en daar werkt een SSD ook op :P Gaat best snel 8)

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 19-11-2012 21:23 ]

Verwijderd

Wat een onzin dat zo'n computer geen SSD waard zou zijn. Integendeel! Omdat je relatief weinig geheuden hebt, en daardoor geen bergen diskcache met eventueel prefetch hebt, heb je juist méér baat bij een SSD. Dat die dan op 150MB/s begrensd is, i.p.v. de volle 300+ MB/s te halen is helemaal niet interessant. De winst zit 'm in de kleine files, waar je gewone harddisk slechts 1MB/s haalt, en je SSD alsnog >50MB/s doet.

Raar dat de SSD niet herkent wordt, aangezien het gewoon compatible zou moeten zijn met oudere SATA specs. Heb je de RAID functionaliteit van je moederbord aan staan? Vermoedelijke niet... Dan eens proberen het aan te zetten. Je hoeft dan nog steeds geen RAID in te stellen, maar wellicht ziet het moederbord dan wel je SSD.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Helemaal eens dat je juist meer baat hebt bij een snelle ssd op zo'n systeem. Zelfs al haal je niet het maximale eruit door een losse sata-controller op de een 133MHz 32-bits pci-bus, dan nog is het veel sneller dan een harde schijf. Een ssd doet 20MBps random read, een harde schijf 0,5MBps. Ik heb zo'n takketrage Atom-netbook gehad en de enige manier om daar nog wat plezier aan te beleven was door er een ssd in te stoppen.

• jacovisscher
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 20:23:
...Als je het echt snel wilt maken, moet je een nieuw systeem samenstellen van een paar honderd euro en kunnen je ouders er weer flink tegen aan gaan.
Ik meende juist te hebben begrepen dat de (vooral oudere) HDD vaak de bottleneck is in een systeem. Het uitvoeren van de normale taken gaat ook rap zat, maar het laden van Windows en de programma's duurt gewoon wat langer. Ik dacht dat het systeem er met een SSD wel weer een jaar of 2 á 3 tegenaan zou kunnen.
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 20:47:
...Zou hem gewoon in ide mode aansluiten die ssd :)
Ik had hem dus al direct op het moederbord aangesloten, maar de SSD werd niet herkend. Daarom twijfel ik dus tussen een insteekkaart of een normale HDD.
Swordlord schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:03:
Punt 1)
...Dit is te verwijten aan het oude nvidia chipset dat nogal bagger is met SSD's.
Punt 2)
TS heeft een oud moederbord, met alleen pci sloten.
Ik kon punt 1 nergens op het internet bevestigd krijgen. Ik weet idd dat de chipset nogal oud is, maar SATA is toch backwards compatible? Waarom een HDD wel herkennen en een SSD niet?
Punt 2 is idd wel belangrijk om te vermelden. Helaas heb ik in de TS PCI-E geschreven, maar dat was een typo in de gauwigheid (wie schrijft er anno 2012 nog over PCI-sloten?). De vraag is dus: bestaan er nog PCI-insteekkaarten waarvanaf je kunt booten met een SSD? En als ze al bestaan, is het de moiete waard?
marcop23 schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:09:
...maar je kan ook een tweedehands S754 bordje halen waarbij je de SSD even test. Heb je een snel systeem met de SSD en kost je ongeveer net zoveel als een insteekkaartje (€20 moet lukken lijkt me) :)

Bij de Hergebruik hier worden voor €3 bordjes met een socket A verkocht, bijpassend €2 Athlon XP'tje erbij, en daar werkt een SSD ook op :P Gaat best snel 8)
Waar is dat precies? Een moederbordje met PCI-E, goede SATA (II) ondersteuning en S754 zou natuurlijk een groot deel van de prolemen oplossen...
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:39:
...Heb je de RAID functionaliteit van je moederbord aan staan? Vermoedelijke niet...
Heb ik ook al geprobeerd. Zowel bij RAID Enabled als Disabled werd de schijf niet herkend. Veel meer (relevante) opties zitten er ook niet in de BIOS... Ik zal donderdag (zit nu niet bij mijn ouders) eens kijken of ik een paar screenshots kan plaatsen.
Femme schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:14:
...losse sata-controller op de een 133MHz 32-bits pci-bus...
Ze bestaan dus? En kun je er vanaf booten?

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:32
Ze bestaan, maar van deze (goedkope) variant heb ik niet kunnen booten. De controler werd wel herkend en werkte in Windows 7 zonder verdere installatie, maar kwam met geen mogelijkheid tussen de boot-opties te staan. Dat zou overigens ook heel goed met de moederbord UEFI BIOS te maken kunnen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door HenkDePoema op 20-11-2012 12:54 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:07
Mijn vaders computer van een jaar of 8 oud heb ik voorzien van een SSD d.m.v een sata->ide verloopstukje.
Zijn computer had sowieso geen Sata aansluitingen, dus dan maar over IDE. werkt perfect, en de Samsung software hielp me met XP geschikt maken voor een SSD.
Overigens heb ik ook een goedkoop PCI-kaartje geprobeerd, maar daar wilde de pc niet van booten.
Oh ja, zijn computer voelt nu sneller dan de mijne :( ondanks dat de XP al een jaar of 8 oud is.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Ik ben het totaal eens met Swordlord: dit systeem is (voornamelijk vanwege de Nvidia chipset) geheel ongeschikt voor SSD's. Teveel risico op falen en slechte performance.

Gewoon de goedkoopste beschikbare harddisk aanschaffen om er(hoogstwaarschijnlijk) nog maar heel even gebruik van te maken.

Beste oplossing: kijken voor een leuke instap computer en dan alsnog een SSD erin zetten.

Verwijderd

Een SSD in een heel oud systeem kan enorm veel verschil geven en kan zeker de moeite lonen omdat je SSD ook meegenomen kan worden in een nieuw systeem wat er mogelijk snel komt.

Maar ik begrijp dat je mooie Samsung 830 niet werkt op je nVidia SATA/150 controller - in de tijd dat SATA support nog vaak afweek van de specs, en gezeik met nVidia/VIA en andere chipjes die niet altijd je schijf pakt.

Afgezien van de prestaties, is een oude computer ook veel minder zuinig. Afhankelijk van hoeveel je hem gebruikt, kan het aanschaffen van een nieuw computersysteem bijna 'gratis' zijn. Als je 50W winst boekt, en je hebt de computer de helft van de tijd aan, is dat 150 euro in je zak na 3 jaar gebruiksduur. En die 150 euro is wel ongeveer de prijs voor een low-end computersysteem ex voeding en kast. Dan je SSD erbij en je hebt een semi-modern systeem.

Verwijderd

Een ouder systeem heeft wel opties die je bij nieuwe mobo s niet meer ziet, natuurlijk speelt die chipset ook een rol in die computer .

Midi poort en paralelle poort zitten op dit P965 mobo , dat is ook niet eens zo oud maar deze heeft sata 1 .
Vindt een p3 zonder sata te veel gedoe , zo een p4 met sata is dan een leuk compromie ,je mist alleen tante isa :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YXMLq3BlNTPZ17aJyyjwgvdL/full.png

• jacovisscher
Hmm, veel tegenstrijdige adviezen hierboven. De een zegt dat het wel slim is om er een SSD in te hangen, de ander vindt het systeem de moeite niet meer waard. Maar ik heb nog steeds geen antwoord op de kernvraag:

Is er een PCI-controller voor SATA (I of II) vanwaar je kunt booten met een SSD?

Als die er niet zijn, is het namelijk over. Dan wordt het een HDD, of een nieuw systeem. (Ik heb net even gekeken in de Pricewatch, en een fatsoenlijke proc+mobo+geh. komt al gauw richting de 180 euro. Kijken of ze dat de investering waard vinden.)

• jacovisscher
Even een update.

Gisteravond ben ik met een HDD naar mijn ouders getogen, om daar tijdelijk Windows XP op te zetten, zodat ze weer wat konden met de PC. Maar aangezien ik toch al in de kast aan het rommelen was, heb ik de SSD er als tweee schijf in laten zitten. Wonder boven wonder herkende de PC toen opeens wél de SSD. Ik heb er Windows 7 op geïnstalleerd, en de HDD er uit gehaald. Het systeem werkt nu als een zonnetje (hoewel 1GB geheugen echt het minimum is voor Win7). Alle hardware werd out-of-the-box herkend, en de prestatie-index zit voor de meeste onderdelen op een 4 (SSD meer, geheugen en grafisch minder).

Al met al is mijn probleem dus opgelost, maar mijn vraag nog niet beantwoord. Dat hoeft ook niet, maar als iemand het weet, dan is het misschien handig voor anderen die met een soortgelijk probleem kampen.

[ Voor 0% gewijzigd door jacovisscher op 23-11-2012 13:10 . Reden: Typo's ]

Verwijderd

Natuurlijk zijn er bootbare pci controllers , zowel in raid vorm als voor een single disk . Of dat aan te raden is voor zo een syteem is weer wat anders .Het is gellukig allemaal gelukt zonder zo een controller , je kan met zo een controller dezelfde problemen verwachten wat incompatibiliteit betrefd als met een ssd.hd . Niet altijd maar het brengt weer een hoop rompslomp met zich mee , inbouwen , met windows instaleren F6 extra driver instaleren .

Iniedergeval geloof ik graag dat je ouders wel plezier zullen hebben van die ssd ,een ouder systeem of hoeveel ram je hebt maakt niet uit , heb maar 500MB in die p4 :)
Pagina: 1