Toon posts:

oud beestje komt niet verder dan de BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Het probleem
Ik ben nog niet zo'n hardware held, maar ik mag de computer van iemand anders repareren. hiep hoi. De computer van mn vader is in de aow beland. Bij het opstarten wordt kort het plaatje van het moederbord getoond (asus k8ne-deluxe). Vervolgens verschijnt een scherm in een fractie van een seconde met de naam van de harddrive met de boodschap (press ctrl+s f4 to enter raid bla bla). En dan gebeurt er niets, windows start niet op en er is een zwart scherm. Vlak voor dat zwarte scherm hoor je een soort (oud)printer geluid, waarbij de rails terug loopt alleen dan zonder vrolijk belletje.

Wat heb ik gedaan:
opstarten met de Hardeschijf
De sata harde schijf (met OS) heb ik als primaire opstartschijf geselecteerd, maar geen geluk. Nog steeds een zwart scherm. Het sata snoertje vervangen, geen geluk. Ander 4 pins voedingkje erin, ook geen geluk, nog steeds een zwart scherm. Harde schijf eruit gehaald en de hardeschijf blijkt leesbaar met zo'n hip kastje waar je de schijf inlegt.

opstarten met dvd
Aangezien mn vader windows xp heeft, voor hem besloten linux erop te zetten. Opstart dvd gemaakt. Dvdspeler als primair opstart apparaat gekozen. Maar net als de harde schijf komt na het asus plaatje, een zwart schijf. Je hoort de dvd-speler wel even zn gang gaan, maar dan hoor je hem vertragen.

cmos gecleared
Ergens stond dat wellicht de cmos gecleared moest worden. Na wat gepiel dit gedaan, maar ook dit helpt niet.

ram van plaats verwisseld
ergens anders stond probeer de twee ram reepjes van plaats te verwisselen, gedaan maar ook dat geeft geen succes.

hulp nodig
Ik heb er nu een goed dagje op zitten en als het aan mij ligt gooi ik dit apparaat uit een raam. Echter ik kan mij zo voor stellen dat er een aantal mogelijkheden zijn. Ik dacht zelf wellicht is het ram gewoon kapot of het moederbord. Aan het eind van de dag zei mn vader, dat onlangs wel bij alle buren de stoppen waren doorgeslagen. Dus wellicht is zelfs de processor naar de maan.

Hoe dan ook als iemand iets weet laat het weten, ik ben bereid er aan te gaan sleutelen. 8)7

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 21:07
Wat gebeurt er als je zonder HDD van DVD op probeert te starten? Een defecte HDD kan hele rare kuren geven namelijk.

Edit: Ook als deze nog wel te benaderen is via USB.

[ Voor 19% gewijzigd door spNk op 19-11-2012 19:36 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
Zoveel mogelijk hardware verwijderen, zeker usb apparaten.

In de bios gaan en reclame scherm uitzetten, dan zie je meer met booten.

Heb je in je moederbord lampjes om foutmeldingen te geven?
Draaien alle ventilators?
Andere videokaart proberen.(lenen)
Andere voeding proberen.(lenen)

[ Voor 66% gewijzigd door jan99999 op 19-11-2012 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ha beiden ik zal even, de tips testen.
Ik weet alleen niet hoe ik het 'reclame scherm' moet uit zetten heeft dat nog een hippe (technische) naam of iets?
Alle ventilatoren draaien. ik heb er wel een usb muis + keyboard in zitten. Ik ga even achter een andere voeding aan ik heb die niet echt liggen. Iemand anders nog meer tips in de tussentijd?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:01
Dat reclamescherm zal wel iets zijn van "Show boot screen logo on startup" ofzo.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
OK cool ga het even bekijken, Maakt het nog uit of the dvd speler in the primary ide(blauw) zit? momenteel in secundary ide (zwart). Harde schijf eruit gehaald, videokaart alleen niet, want anders heb ik geen scherm.

-edit: Ok net even gekeken, ik heb het logo uitstaan en krijg een soort spreadsheet met alle meuk die op het moederbord zit. vervolgens wilt hij booten (soort count down onderaan). En dan hoor ik de dvd speler en zegt de computer. reboot and Select proper boot device or insert bla bla and press any key.
Ik heb de linux 64bit iso op dvd in de speler zitten. Iemand een idee?

-edit2
Ha gasten, ik heb net even van mn eigen computer de windHo's dvd er in gedaan en er wordt iets geladen. Dus ik vermoed, dat de iso van linux corrupt op de dvd is gebrand. Dus morgen even een plaatje kopen en kijken of dat werkt.
-oh ik had nog ergens een ergens oude dvd liggen met linux server en die is start vrolijk op, dus ik denk dat dit goed komt. Ik laat het morgen nog even weten. Dank iniedergeval aan de tweakers hierboven ! _/-\o_

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2012 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ha Tweakers,

De buurman had nog een cd liggen, Linux has landed en de computer draait!
Topic solved, waarschijnlijk was de windows installatie beschadigt, helaas ontbrak de cd.
Groeten en dank!

Cyress

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan je windows installatie redden met een kopie, moet je wel weten hoe. Kan zijn dat de bootsector zelfs beschadigd is of andere bestanden wat beschadigd.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
Ha Damic,

Ja ik had er wel over gelezen, maar ik had geen originele cd meer en een kopie kon ik zo snel niet aan komen. Heeft ook weer een voordeel, hij draaide xp, niet echt de moeite om dat in stand te houden :)
Pagina: 1