Lekke koppakking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50
Afgelopen weekend mijn auto weer opgehaald bij de garage. Had een aantal puntjes opgemerkt die ik verholpen wilde hebben. Dat is allemaal netjes gebeurd.

Een ding dat niet verholpen is, is dat hij wat koelvloeistof verliest, ergens. Ik vermoed de kachelradiator omdat dit een veel voorkomend probleem bij deze auto is (Citroen ZX) en omdat er een vreemde geur het interieur in komt als ik de verwarming aan heb staan, dit zou dus koelvloeistof zijn die ik ruik, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Bij de garage kwamen ze met nog een mogelijke oorzaak. Een beginnende lekkende koppakking. Ook dit is iets dat vaker voorkomt bij de ZX. De koppakking heeft een zwakke plek voorop de motor (waar je tegen aan kijkt als je de motorkap open doet zeg maar), bij cilinder 1 (gezien vanaf distributiezijde).

Het lek is nog niet dusdanig groot dat het er met liters tegelijk uit loopt, maar ik ben de laatste 7500km toch wel een halve tot een hele liter kwijt geraakt + dat ik zelf nu ook nattigheid geconstateerd heb op de bewuste plek. Ik wist bij aankoop al dat dit een zwakke plek was, heb er nog specifiek op gelet, maar was toen niets te zien.

Nu is mijn vraag, aangezien de garage al begint over motorrevisie ( 8)7 ). In mijn ogen gewoon kwestie van nieuwe koppakking maar goed...

Mijn vraag is, hoe kan ik dit zo lang mogelijk rekken? Hoe zorg ik ervoor dat die pakking het nog zo lang mogelijk volhoud? Ik zou denken niet al teveel toeren maken (ik kom sowiezo amper boven 3000 toeren uit) en niet teveel gas geven (druk op de cilinders door hevigere verbranding?). Evt. andere dingen waar ik aan moet denken die kunnen helpen met het vertragen van dit proces?

Auto in kwestie:

Merk: Citroen
Model: ZX
Uitvoering: Aura E2 (Airco, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, verstelbare bestuurderstoel, elektrische ramen/buitenspiegels etc.)
Bouwjaar: 1996 (gekocht in februari '96)
Motorisering: 1.8 8v benzine
Huidige kilometerstand: 265k km

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 19-11-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:03

Bommes

Capo del formaggio

Uitstel is lang de kant stil komen te staan, met dan inderdaad een revisie voor de boeg.
Gewoon (laten) vervangen.
Is een makkelijke motor om aan te sleutelen (zeker omdat het een 8v is).
Kop er af, weg brengen om af te persen, nieuwe pakking set er tussen, distributie vervangen klaar.

Oh en die kachel radiator, je zegt dat je iets vreemds ruikt als je de verwarming aan zet..??
ff met je vinger over de binnen kant van het voorraam en aflikken.. :P
Zonder dollen, koelwater smaakt zoet, en als er dus een lekje is verdampt de koelvloeistof op de voorruit en kun je het dus proeven.
Overigens niet aan te raden als er jaren in de auto is gerookt. :r

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000

Destruction

(ex-)Automonteur

Je kunt het proces niet echt vertragen. Een beginnende lekke koppakking zal na verloop van tijd verder doorscheuren, en een auto met een lekke koppakking zal er uiteindelijk gewoon mee ophouden. Denk aan het gevaar van koelvloeistof bij je olie, slechte(re) smering tot gevolg en zo zal het probleem steeds groter worden.

Als de auto verder nog in goede staat is en je er nog een tijdje mee wil rijden, zou ik de koppakking gewoon laten vervangen.

Een goede garage maakt dan een offerte voor dit pakketje:
- Koppakking
- Kopbouten
- Kleppendekselpakking, in- en uitlaatspruitstuk pakking
- Distributiekit (als je de cilinderkop demonteert moet de riem er immers af, beter gelijk doen)
- Vlakken/schoonmaken van de kop (zeker zijn dat je geen kromme kop er weer op zet en eigenlijk op korte termijn hetzelfde probleem zult hebben)

De prijzen voor dit pakket zitten tussen de 350 en 1000 euro. De dealer rekent uiteraard 1000, een beetje redelijk garage zal meer rond de 500 zitten, etc.. :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48
Kop vlakken is lang niet altijd nodig. Heb wel vaker een koppakking vervangen en nooit gevlakt. Als je er maar op tijd bij bent en het hele ding niet krom is getrokken door oververhitting is er niets aan de hand.

Distributieset zou ik inderdaad ook direct doen. Kleppendekselpakking ook. Kopbouten kom je niet omheen In- en uitlaatspruitstukpakking zou je eventueel kunnen laten zitten, met een beetje handigheid hoeft dat niet los.

Vooral bij wat oudere auto's is het helemaal zo moeilijk niet. Als je 2 rechterhanden hebt dan lukt het zelf ook wel. Onderdelen totaal.. Mij kostte het rond de 200 euro en dan heb je dus ook direct je distributieriem en alles te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:13

-tom-562

Oliesjeik

Je kunt hem eerst eens afpersen, dan zie je of 't ding echt ergens lek is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Distributie vervangen lijkt me ook niet echt nodig. Dat is 2 jaar geleden nog gebeurt bij 216k km. De volgende wissel duurt dus nog zo'n 50k km. Gezien het aantal km's dat ik er mee rij (20k per jaar max), tegen die tijd heb ik 'm toch niet meer.

Auto is verder in prima staat, bijna nergens roest. Bodem is nog hard. Zelf heb ik redelijk wat verstand van auto's, ben er ook voor naar school geweest, maar ik ben vooral goed in de theorie, het echte sleutelen ben ik nooit zo handig in geweest. Veel verder dan een lampje of remblokken vervangen ben ik niet gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 20:09

Part

Helemaal niets.....

Heb je witte drab in de olie?
Loopt de druk direct op in het koelcircuit bij het starten met koude motor?
Zie je luchtbellen in de koelvloeistof?
Veel witte rook uit de uitlaat?

Zo niet kijk dan eerst of een slang niet ergens een beetje lekt. Je ziet dan groen of blauw poeder meestal bij een slangen klem.
Verder eerst maar eens de radiator onderzoeken, waterpomp en natuurlijk de kachel radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
- Mayo in de dop nog niet gechecked. Garage heeft vorige week ook olie en oliefilter vervangen
- Hoe kan ik zien dat de druk oploopt? Enige dat ik heb is een vloeistof temp metertje. Temperatuur schommelt wel wat als ik bochten neem, maar dat is meer een teken dat het vloeistof niveau laag is
- Luchtbellen niet gechecked
- Witte rook uit de uitlaat, nee, niks meer dan normaal met deze temperaturen

Duidelijk nattigheid bij de bekende zwakke plek, zal er eens een foto van zien te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 19-11-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Met een koude motor kun je de dikke koelslangen met gemak indrukken/knijpen.
Als de druk direct oploopt merk je dat aan het hard worden van deze slang.

Maar ga eerst de natte plek onderzoeken. Als daar ook de warmtewisselaar van de airco zit dan kan het echter ook condenswater zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De airco is al een maand of 2 niet aan geweest. Afwatering van de airco zit achter het blok, loopt langs de downpipe van de uitlaat naar beneden.

[ Voor 68% gewijzigd door FastFred op 19-11-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

FastFred schreef op maandag 19 november 2012 @ 19:32:
Distributie vervangen lijkt me ook niet echt nodig. Dat is 2 jaar geleden nog gebeurt bij 216k km. De volgende wissel duurt dus nog zo'n 50k km. Gezien het aantal km's dat ik er mee rij (20k per jaar max), tegen die tijd heb ik 'm toch niet meer.
De meningen zijn er over verdeeld maar ik zal nooit een reeds gebruikte distributieriem terug plaatsen.
En ik denk dat je maar weinig garage zult vinden die dat wel doen.
Die paar tientjes die de riem kost zijn het niet waard om het risico voor te nemen.

Koppaking lek, als het naar een koelwater kanaal is kun je middels een meet apparaatje gewoon laten controleren. (co2 metertje)

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 19-11-2012 20:04 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:19
Mooi moment voor een nieuwe auto, het is goed geweest met 16 jaar oud en 265k km.

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 19-11-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
17 jaar, bijna dan. En ik heb 'm pas sinds juni. Rijd verder prima, is droog, warm, roestvrij, luxe en comfortabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:04
Och, als de rest van de auto nog prima in orde is valt er nog wat te zeggen voor een (gedeeltelijke) revisie. Vorig jaar bij de auto van mijn vriendin ook gedaan. Nieuwe koppakking, kop en kleppen schoon gemaakt, kleppen ingeslepen, cilinders gehoond, zuigers schoongemaakt en nieuwe zuigerveren gemonteerd. Heeft in totaal zo'n 250 euro gekost. Garage is uiteraard duurder, maar dan kost het nog steeds minder dan een andere auto :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Kop revisie bij een garage zal voor deze auto tussen de 1250 en 1750 euro zijn.
Wil je daarbij ook nog het onderblok aan pakken dan mag je het bedrag maal 2 a 3 doen.

Eerst maar uitzoeken waar het probleem zit. Beetje jammer als het na een motor revisie een lekkende kachelradiator bleek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:54
Even een linkje...

Niet iets om zomaar zelf te doen maar een blokrevisie is vaak echt nog niet nodig... Misschien via de klussen-sectie van Marktplaats? Als je bereid bent zelf te helpen misschien ook nog wel heel leerzaam en leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

FastFred schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:44:
17 jaar, bijna dan. En ik heb 'm pas sinds juni. Rijd verder prima, is droog, warm, roestvrij, luxe en comfortabel
Dan gewoon laten maken, dat moet voor rond de 500 euro wel lukken (incl. distributie e.d).

Het vervangen van de koppakking is nog geen revisie. En garages die voor dit klusje bij dit type auto/motor 1000 of meer vragen zijn gestoord.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Part schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:22:
Kop revisie bij een garage zal voor deze auto tussen de 1250 en 1750 euro zijn.
Wil je daarbij ook nog het onderblok aan pakken dan mag je het bedrag maal 2 a 3 doen.
Bij de dealer misschien, een goede algemene garage vervangt je koppakking en laat je kop vlakken voor een fractie van dat bedrag. En waarom zou je voor 4k het onderblok en de kop laten reviseren bij een lekke koppakking? Ik ken echt niemand die dat ooit heeft laten doen.

Verder ben ik het wel met je eens dat de bron van het probleem wel echt gedetecteerd moet worden, voor je zoiets duurs als een koppakking laat fixen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43
Ik zou eerst maar eens checken of je kachelradiateur niet gewoon lek is, dat is gelet op de geur die je beschrijft als de verwarming aanstaat veel aannemelijker dan een lekke koppakking. Zeker aangezien je ook geen witte rook hebt en geen sludge aan de olievuldop. Dat je koelvloeistof verliest is, als de kachelradiateur lek is, natuurlijk logisch.

Zoek de kachelradiateur eens op in je auto, en kijk of je daar nattigheid ziet/voelt.

En die natte plek bij de 'bekende zwakke plek' eerst even goed analyseren: is het wel koelvloeistof? (even proeven), kan het ook ergens anders wegkomen?

Je zegt trouwens dat je de airco al 2 maanden niet aan hebt gehad. Vaker aanzetten dat ding, anders kom je er komende zomer achter dat hij het ineens niet meer doet. Airco moet je elke twee weken even laten draaien.

Een garage die trouwens meteen een motorrevisie adviseert bij slechts een vermoeden van een lekke koppakking, zou ik meteen laten vallen.

En naast kachelradiateur en koppakking kan je natuurlijk ook nog op tal van andere plaatsen koelvloeistof lekken. Radiateur, leidingen, waterpomp.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Grrrrrene schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:19:
[...]

Bij de dealer misschien, een goede algemene garage vervangt je koppakking en laat je kop vlakken voor een fractie van dat bedrag. En waarom zou je voor 4k het onderblok en de kop laten reviseren bij een lekke koppakking? Ik ken echt niemand die dat ooit heeft laten doen.
...
Was ook een reactie op het bericht er boven, 250 euro voor een bijna gehele motor revisie.

Komt de TS nog met de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ZX'je met koppakking die olie zweet boven de dynamo? Dat is vrijwel standaard, en kunnen ze nog heel oud mee worden. (Gewoon af en toe bijvullen met cheape motorolie.) Als het echt te erg is, monteer je een nieuwe pakking en een distributiesetje, 2-3 uurtjes werk, zo gebeurd..
Echt lek gebeurt veel minder, en dan heb je echt wel duidelijke symptomen, zoals mayo in de kvs en onder de oliedop, etc..

KVS verliezen + zoetige/amandelige geur in het interieur als je de verwarming aandoet, dan is je kachelradiator inderdaad gewoon lek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Glenfiddich schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:39:
Ik zou eerst maar eens checken of je kachelradiateur niet gewoon lek is, dat is gelet op de geur die je beschrijft als de verwarming aanstaat veel aannemelijker dan een lekke koppakking. Zeker aangezien je ook geen witte rook hebt en geen sludge aan de olievuldop. Dat je koelvloeistof verliest is, als de kachelradiateur lek is, natuurlijk logisch.

Zoek de kachelradiateur eens op in je auto, en kijk of je daar nattigheid ziet/voelt.
Als ik dat moet checken vervang ik 'm het best gewoon direct, je bent een hele dag bezig omdat het complete dashboard er uit moet om er bij te kunnen.
En die natte plek bij de 'bekende zwakke plek' eerst even goed analyseren: is het wel koelvloeistof? (even proeven), kan het ook ergens anders wegkomen?
Dat ga ik inderdaad nog doen ja
Je zegt trouwens dat je de airco al 2 maanden niet aan hebt gehad. Vaker aanzetten dat ding, anders kom je er komende zomer achter dat hij het ineens niet meer doet. Airco moet je elke twee weken even laten draaien.
Nouja, ik gebruik 'm s'ochtends wel eens om beslagen ruiten weer helder te krijgen, maar zodra die helder zijn gaat ie ook weer uit.
Een garage die trouwens meteen een motorrevisie adviseert bij slechts een vermoeden van een lekke koppakking, zou ik meteen laten vallen.
Ahum, Citroen dealer :z
En naast kachelradiateur en koppakking kan je natuurlijk ook nog op tal van andere plaatsen koelvloeistof lekken. Radiateur, leidingen, waterpomp.
Dat is ook een idee inderdaad, heb echter nog nooit natte plekken onder de auto gezien

EDIT:
Part schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:19:
[...]

Was ook een reactie op het bericht er boven, 250 euro voor een bijna gehele motor revisie.

Komt de TS nog met de foto's?
Ga ik nu proberen te maken met een zaklamp erbij :)

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 21-11-2012 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AlexanderB schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:27:
ZX'je met koppakking die olie zweet boven de dynamo? Dat is vrijwel standaard, en kunnen ze nog heel oud mee worden. (Gewoon af en toe bijvullen met cheape motorolie.) Als het echt te erg is, monteer je een nieuwe pakking en een distributiesetje, 2-3 uurtjes werk, zo gebeurd..
Echt lek gebeurt veel minder, en dan heb je echt wel duidelijke symptomen, zoals mayo in de kvs en onder de oliedop, etc..

KVS verliezen + zoetige/amandelige geur in het interieur als je de verwarming aandoet, dan is je kachelradiator inderdaad gewoon lek..
Met hem,
Vermoed gewoon de kachelradiator en dat zweten/lekken op de hoek is niet z'n probleem, gewoon je oliepijl goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mwoah, als hij water verbruikt is dat echt wel een hint dat er iets niet goed is. Goed nakijken of er verder nergens een lek zit. Anders altijd nog de bekende truuk van het warm rijden, en dan voorzichtig de dop van het kvs reservoir/radiateur afhalen (LET OP: VOORZICHTIG!!), buiten een "pssjt" mag er geen druk op het systeem staan (ook niet met draaiende motor!). Als je de dop eraf haalt goed uitkijken en klaar staan om weg te sprinten als het lek groot is (dan spuit de kvs je tegemoet namelijk).

Ik denk dat dat wel een van de belangrijkste tests is om na te gaan of je een lekke koppakking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Foto in het donker is niet zo'n succes, zal morgen op m'n werk in de pauze even een plaatje schieten.

Zweten doet ie aan de carterpan ook behoorlijk ja. Er zit op de bewuste plek wel wat nattigheid, maar zit ook wat vuil/stof, bij, morgen ook ff schoonmaken.

Heb trouwens een maandje geleden met een stift een streepje gezet op het koelvloeistofreservor, om het huidige peil aan te geven. Net ff gechecked, het peil is ongeveer 1 centimeter gezakt. Het reservoir is vrij smal en lang, dus heel veel is er niet uit

[ Voor 67% gewijzigd door FastFred op 21-11-2012 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Eerst niet uit willen lijnen nu de koppakking uit willen stellen... :N

Je begrijpt dat autorijden geld kost toch?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Destruction schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:05:
Mwoah, als hij water verbruikt is dat echt wel een hint dat er iets niet goed is. Goed nakijken of er verder nergens een lek zit. Anders altijd nog de bekende truuk van het warm rijden, en dan voorzichtig de dop van het kvs reservoir/radiateur afhalen (LET OP: VOORZICHTIG!!), buiten een "pssjt" mag er geen druk op het systeem staan (ook niet met draaiende motor!). Als je de dop eraf haalt goed uitkijken en klaar staan om weg te sprinten als het lek groot is (dan spuit de kvs je tegemoet namelijk).

Ik denk dat dat wel een van de belangrijkste tests is om na te gaan of je een lekke koppakking hebt.
Dat klopt maar dat kan ook je kachel radiateur zijn, verklaard de lucht ook gelijk, lijkt me verstandiger dit te checken dan gelijk een koppakking te gaan laten vervangen.

• FastFred
911GT2 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 23:14:
Eerst niet uit willen lijnen nu de koppakking uit willen stellen... :N

Je begrijpt dat autorijden geld kost toch?
Begin je nou weer? Als je alleen maar hier komt om te gaan zitten zaniken op andermans keuze's, sodemieter dan fijn een eind op. Uitlijnen is wel heel wat goedkoper dan het vervangen van een koppakking bij een 17 jaar oude auto, m.a.w. is het het nog waard

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:56
offtopic:
Mwa, het feit dat je uit kosten overwegingen echt overweegt om de auto niet uit te lijnen blijft een No-Go voor een hoop mensen hoor

Check de kachelradiator, zoals AlexanderB zegt, is die lek en je symptomen zijn weg bij het vervangen ben je klaar. Verder op de sludge letten en letten op je olieverbruik. Dat zijn de kosten ook niet toch?

K to the KillaZ

• FastFred
Olieverbruik hou ik sowiezo al in de gaten, geen druppel. Ik peil ongeveer iedere maand

EDIT: foto's

Koelvloeistof is rood van kleur toch :(

Overzicht foto, links is distributiezijde. Tussen de slangen door is rood te zien
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/20Z7dBf9xO9KzDGq9D8ew6Lc/full.jpg

Onder (rood) is blok, daarboven is kop
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8rzRPXacs7I6JmJFWjVR8UnK/full.jpg

Beetje vuil en rotzooi daar, even schoongemaakt. Waar is dat gat goed voor? Kan m'n wijsvinger er tot de eerste knokkel insteken
auto03

[ Voor 87% gewijzigd door FastFred op 22-11-2012 13:21 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:08
Eh, ik begrijp niet helemaal waar de foto's van zijn, als in, hoe ik het moet zien. Maar dat is wel KVS ja. Je hebt rooie en groene (of blauwe) varianten. Je hebt de rooie. En het kan ook aanwezig zijn in de vorm van wittige aanslag.
Dus je hebt wel een lek gevonden lijkt me zo. Probeer daar het e.e.a. even aan te draaien of te kijken wat het anders is. En even schoonmaken om te kijken of het terug komt.

Nou weet ik niet hoeveel je per maand rijdt, maar als het maar 1 cm per maand daalt zou ik er eigenlijk niks aan doen. Als het toch meer begint te worden zou ik zoals ze hier in het topic al zeggen, zelf proberen de koppakking te vervangen, lijkt me goed mogelijk bij deze auto.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• FastFred
Ik heb sinds aanschaf eind juni dit jaar bijna 8000km gereden. Echter ivm het gevonden hebben van een baan, doe ik nu zo'n 1500km per maand

De eerste foto is een, zie ik nu, wat onduidelijke overzichtsfoto.

Foto 2 en 3 laten het 'lek' zien ter hoogte van cilinder 1. De zwarte buis rechtsbovenin op foto 2 is de inlaat van cilinder 1

[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 22-11-2012 14:01 ]

• !null
Oh zo, ja nu ik het plaatje nu wat duidelijker voor me hebt lijkt het wel alsof het rechtstreeks bij de koppakking er tussen uit komt. Maar boven de laag van de koppakking zit ook witte aanslaag, komt het niet van een hoger punt naar beneden gelopen?

Zoals gezegd moet je even in de gaten houden of er geen mayonaise in je olie komt, of dat je sporen van olie in je KVS ziet (wat denk ik lastiger te zien is bij rode KVS)

• FastFred
Nou, ik heb het getest. Bij thuiskomst de motor direct uitgezet, motorkap open en dop van koelvloeistofreservoir eraf: helemaal niets, geen pssjt en geen fontijn van koelvloeistof. Niets.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

FastFred schreef op donderdag 22 november 2012 @ 07:59:
[...]

Begin je nou weer? Als je alleen maar hier komt om te gaan zitten zaniken op andermans keuze's, sodemieter dan fijn een eind op. Uitlijnen is wel heel wat goedkoper dan het vervangen van een koppakking bij een 17 jaar oude auto, m.a.w. is het het nog waard
Tja als je het zelf kan is het het wel waard... anders zou ik overwegen naar een andere auto te kijken. Deze niet naar de sloop brengen maar proberen te verkopen aan een bedrijf wat auto's exporteert. Die geven er meestal meer voor terug!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Euhm als de koppakking naar buiten toe lekt, zoals duidelijk op de foto te zien is, dan hoeft er dus nog niet perse kvs naar de olie te lekken. Zoals ik het zie gaat de koppakking gewoon op een gegeven moment, als de motor op bedrijfstemperatuur is, naar buiten toe ploffen en lekken. En dan kun je niet meer verder zonder de motor te beschadigen.
Doe je niks tegen, want als er eenmaal een kleine lekkage is dan rot de koppakking weg en het warm worden en afkoelen van de motor versnelt dat alleen maar.

Dus of een nieuwe koppakking erop knallen of het hok weg doen en wat anders zoeken. :')

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Geen psst? Dan issie in ieder geval niet lek op de koppakking naar de verbrandingskamers toe, want dan zou het dr behoorlijk uit komen spuiten.. Een cm water kwijtraken in de vulhals in een maand kan prima een miniscuul lekje zijn..

Zo'n klein lekje bij de kachel zou genoeg zijn om n geur te veroorzaken, maar zonder alles zeiknat te maken binnen in je auto..

Die rode korst ziet er aardig opgedroogd/oud uit, met vuil en olie dr overheen, kan prima zijn dat iemand bij het monteren iets van rode pakking gebruikt heeft dat dat dr tussenuit geknepen is.. Of je hebt een heel miniscuul lekje naar buiten gevonden, dan zou je dr eventueel wat aan moeten doen ja, maar zo ziet het dr niet uit..

In principe hoort er blauwe KVS in te zitten, welke kleur heeft het onder de vuldop? Kan zijn dat iemand de boel heeft vervangen door rode (roze) van VW, dat kan je absoluut niet mengen met blauwe, dan krijg je een mayonaise/pindakaas-achtige troep die alles verstopt..

Verder even melden, dit is geen TU blokkie, maar een XU, dus waarschijnlijk een 1.8i en die zijn zo mogelijk nog betrouwbaarder wat koppakkingen betreft, als er 1 ding goed is aan die auto's is het die motor wel..

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 22-11-2012 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zie topicstart, is een 1.8i 8-kleppert inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Goed, vandaag even terug geweest bij de Citroen dealer. Had sinds het onderhoud namelijk een geur van verbrand rubber rond de auto hangen als ik een stuk gereden had!

Dit bleek dus een lekke klepdekselpakking te zijn, die olie lekte op het uitlaatspruitstuk, wat ook de stoom veroorzaakte waarvan ik eerst dacht dat dat van de afwatering van de airco kwam. Wat ik even helemaal vergeten was, waar de monteur mij op wees, rubber wordt ook van olie gemaakt, vandaar de geur.

Direct even gevraagd waar ze nu exact die lekke koppakking geconstateerd hebben, dat blijkt dus niet alleen thv cilinder 1 te zijn, maar ook net rechts van cilinder 4. Argh :(

Dus even goed nadenken wat ik nu ga doen, die geur is vervelend, maar kan de auto gewoon oud mee worden (is ie al, hahahah _O- ), maar de koppakking is natuurlijk wat ernstiger, moet het maar eens goed in de gaten houden, overtollige rook uit de uitlaat (nog geen last van), of mayo in de vuldop zijn tekenen dat het zover is.

Misschien dat ik 'm gewoon op rij. Ik ben wel stiekem al aan het kijken naar ZX'en met dezelfde motor, met lage km-stand, voor heel misschien een motorswap als het nodig is, maar daar moet ik eens goed over na gaan denken

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 26-11-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als hij verder bijna niks verbruikt kun je er gewoon mee doorrijden.

Maar die kleppendeksel lekt nu ook, of is het het rubber dat aan het verbranden/verdampen is?
Hoe dan ook, als je auto er echt van gaat stinken lijkt het me niet erg relaxt. Bovendien zit je zelf in de geur wat dan ook niet echt fantistisch is. Al weet ik niet hoe erg het is.
Kleppendeksel is overigens echt makkelijk om te vervangen, dus dat kun je zo zelf doen. Paar tientjes voor nieuwe pakking denk ik.

En waarom zou je een motorswap doen? Kun je toch beter gewoon die andere ZX met lage km stand gaan rijden? Motorswap is wel veel werk voor zo'n oude auto, is wat anders dan een pakking vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 26-11-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tja, maar als dat op de lange duur goedkoper is? En in de mijne zit airco, en nog wat meer extra's die je niet zomaar in een andere ZX vind.

Kleppendeksel deed hij dus waarschijnlijk al vanaf aankoop (eind juni), want toen kwam de damp (leek waterdamp, vandaar mijn conclusie toendertijd dat het de afwatering van de airco moest zijn, zat toen ook geen geur aan, na de onderhoudsbeurt (nieuwe olie + filter) wel) ook al achter de motor vandaan.

De geur valt mee, als ik rijd ruik ik het niet, maar als ik stil sta, hebben die dampen de kans om in het ventilatiesysteem te komen, en ruik ik het dus in het interieur. Verder ruik je het amper, soms als ik uit de auto stap als de wind goed staat :P

Het kleppendeksel zelf heb ik nog niet gezien, er zit een plastic kap overheen waar het luchtfilter eerst nog weer onder zit volgens mij, maar tussen de naden van die plastic kap komt het tussen vandaan.

Verder schijnt het vaker voor te komen, blijkt na wat Googlen, bij de 1.8 8v (XU type) in de ZX.

Ik zal dit weekend eens zien hoe ver ik kom met het weghalen van die plastic kap, en of het echt zo simpel is te vervangen

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 26-11-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 18:16

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik snap het hele punt niet zo. Je rijdt nu een auto van een paar honderd euro, dat is dan toch gewoon afrijden en daarna naar de sloop brengen? Een reparatie kost je snel 500 euro en voor dat geld heb je ook een nieuwe ZX Aura.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nieuw? Worden ze nog gebouwd dan?

Het is m'n eerste auto, ben er zuinig op. En ik raak vrij snel gehecht aan dingen, soms erg vervelend. Als de auto het volhoud dan rij ik nog 10 jaar met deze auto

Maar ik hoor het wel, hier heeft iedereen het wat breder en rijd het gros in leasebakken en intresseren jullie je niet in het rijdend houden van een wat oudere auto, hier denkt men te snel, "naar de sloop met dat ding, koop maar wat anders"

Dus ik trek mij wel weer terug richting Citroen-forum, daar snappen ze het wel :)

[ Voor 47% gewijzigd door FastFred op 26-11-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Het is niet dat we je niet snappen, ik rijd/reed ook jaren in auto's van +/- 500 euro.
Maar als daar ook maar iets kapot ging wat niet op een lampje leek ging het ding de deur uit.
Hechten aan een auto is leuk ,maar kom op een zx met die kilometerstand is met een lege tank al economisch total los.. :P

Nee zonder dollen, ga nou niet lopen motor ruilen, gewoon kijken of je een garage kunt vinden die het voor max 500 kan fixen, als je echt zo gehecht bent aan het ding en er verder niets mis mee is.
Gaat het meer kosten of is er eigenlijk nog meer loos dan gewoon op mp zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 12:00

Wok

Dakloos...

Afgaand op je beschrijving en je foto's denk ik dat je gewoon een lekkende kachelrad hebt... ( * Wok rijdt al jaren PSA met XU-motoren). Douw er lekker een nieuwe kachelrad in voor een paar tientjes (wil ik je evt. best mee helpen; stuur maar ff een DM hierover) en je kunt nog járen vooruit :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

FastFred schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:28:

Het is m'n eerste auto, ben er zuinig op. En ik raak vrij snel gehecht aan dingen, soms erg vervelend. Als de auto het volhoud dan rij ik nog 10 jaar met deze auto
Als dat je intentie is dan kun je beter niet starten met een (matige) auto die al bijna aan het eind van zijn leven is. Bovendien kun je de auto niet zelf onderhouden en ben je blijkbaar voor alles afhankelijk van een garage. Waarvan je vervolgens het advies weer niet kunt beoordelen omdat je hier geen ervaring mee hebt.

Ik denk dat je je verwachtingen van het autorijden gewoon wat bij moet stellen. Wat jij wilt lukt niet met een ZX met 250k op te teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Jazzy, niet zo negatief. Een pakkingkje hier en daar (of dus zo'n kachelrad) is allemaal niet zo spannend qua kosten, en zo kun je dus nog prima even doorrijden, want verder gaat hij prima. Maar je moet dus niet alles door de garage laten doen, want dan schiet het niet op qua kosten.

Dingen zoals een motorswap is wel nutteloos ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat was ook maar even een hersenspinsel hoor. Wok gaat een DM krijgen

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 27-11-2012 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43
FastFred schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:28:

Maar ik hoor het wel, hier heeft iedereen het wat breder en rijd het gros in leasebakken en intresseren jullie je niet in het rijdend houden van een wat oudere auto, hier denkt men te snel, "naar de sloop met dat ding, koop maar wat anders"

Dus ik trek mij wel weer terug richting Citroen-forum, daar snappen ze het wel :)
Ik heb het ook niet slecht maar ik rij wel in een oudere auto en ben er ook wel aan gehecht geraakt. Maar je moet wel reëel blijven. Een oude ZX is geen dure bak, dus als het onderhoud teveel in de papieren gaat lopen dan kan je beter het goedkopere onderhoud wel doen en hem verder oprijden (voor hetzelfde geld rij je er nog jaren mee door en kost het je alleen een vaatje koelvloeistof per jaar). Is hij op, dan sloop je de goede onderdelen er af, voer je de rest af naar de sloop en haal je van marktplaats gewoon weer een andere ZX van hetzelfde type.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vervelende update:

Zojuist voor het eerst sinds de nieuwe olie + filter ( ~2 weken terug) het olie gepeild. Dikke mayonaise langs de gehele oliepeilstok en in de olievuldop.

De koppakking is nu dus bevestigd lek, hij lekt niet alleen koelvloeistof naar buiten (laatste tijd goed in de gaten gehouden), maar dus ook in de oliekanalen

Ik ben nu her en der aan het rondvragen naar mensen die me hierbij kunnen helpen/dit vaker gedaan hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 08-12-2012 15:30 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:26
Zelf heb ik ook een ZX met 200k op de teller gehad, en deze weggedaan met 300k op de teller. Reden om deze weg te doen? De uitlaat was van voor tot eind straalverrot en de auto moest voorzien worden van 4 nieuwe bandjes. Dit was deatijds duurder dan een andere auto kopen.

Wel is het zo dat de ZX een erg prettige en betrouwbare auto. Toen ik mijn ZX kocht was het de bedoeling om deze tijdelijk te bereiden totdqt ik geld voor wat anders had. Dit tijdelijk werd al snel 100k door heel Europa.

Advies voor de TS... Een kop repareren is qua kosten niet heel erg aanbevolen bij een ZX tenzij je een bijzonder type hebt. Je zou kunnen proberen om een transplantatie blok op de kop te tikken voor een paar centen. Das mijn inziens economisch gezien de beste oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door merauder op 20-12-2012 08:29 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

merauder schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:27:
Advies voor de TS... Een kop repareren is qua kosten niet heel erg aanbevolen bij een ZX tenzij je een bijzonder type hebt. Je zou kunnen proberen om een transplantatie blok op de kop te tikken voor een paar centen. Das mijn inziens economisch gezien de beste oplossing.
I beg to differ ;)

Blok uit een sloper zal ook snel €100 kosten en dan moet je hem nog inbouwen en dat laatste is stiekum nog best veel werk: zelfs een ervaren sleutelaar gaat toch zeker een dag nodoig hebben om het oude blok uit te bouwen en het andere blok er weer in te leggen.

Komt vervolgens nog eens bij dat ik persoonlijk nooit een ander blok erin zou leggen zonder daarvan ook de distributieriem/spanrol/waterpomp te vervangen (tenzij aantoonbaar recent vervangen). Zit je ook al snel weer aan €100 aan materialen.

Reken voor een blokwissel op een dikke €800 en dan zit ik nog aan de optimistische kant...

Een goede 'beunhaas' wisselt een koppakking incl. distributieset voor €500-€600. Ik zou me de ellende van het uit- en inbouwen van blok besparen...

• GH45T
Een ervaren sleutelaar een dag om een blok om te wisselen?

Toen ik er eenmaal een beetje handigheid in had legde ik in mijn Corsa het blok om in een uur of 4. En dat was zonder motortakel, zonder brug, zonder fuseetrekkers en dat soort dingen. Gewoon eenvoudig gereedschap en een schommel met handtakel.

Die oude auto's zitten zo eenvoudig in elkaar dat het allemaal best meevalt.

Blijft alleen wel dat je ook niet weet wat je krijgt bij een ander blok. Wellicht is dat ook helemaal niet zo goed als je hoopt..

[ Voor 5% gewijzigd door GH45T op 20-12-2012 16:16 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Als je het hele topic had gelezen dan wist je dat dit een uitvoering met airco en stuurbekrachting en alles is.
Tegenwoordig meer standaard dan een optie, maar dat maakt om/inbouw van een ander blok wel ff wat meer werk.
De in jouw voorbeeld aangehaalde blokwissel bij een corsa zie ik je ook niet in die tijd doen bij recente corsa gsi met een bult opties.

• GH45T
Goed dan, bij mijn Vectra uit 1999 waar ook airco en stuurbekrachting op zit heb ik ook wel eens het blok er uit gehad. Niet in 4 uurtjes, maar een uur of 5 a 6 is het wel gepiept. Dat is dan alleen en zonder uitgebreide werkplaats.

Een recente corsa gsi met een bult opties is geen vergelijking. Auto's worden motorisch steeds compacter gebouwd. Bij een moderne auto kom je nergens meer snel bij en dat ligt niet alleen aan het aantal opties wat er op zit, maar ook allerlei extra afdekkapjes, andere carosserie etc. In die zin is een ZX uit 1996 beter vergelijkbaar met een oude corsa dan met een nieuwe corsa gsi met een bult opties.

Overigens lees ik nergens iets van stuurbekrachtiging...

• !null
Wel vervelend, want dan moet je opnieuw airco laten vullen. En de TS heeft volgens mij nog niet eerder een blok gewisseld, dus die doet er sowieso langer over.

Hoe dan ook, het lijkt me simpeler om gewoon de koppakking te vervangen. Lijkt me ook goedkoper.

Maar goed, ik denk dat de TS voorlopig doorrijdt en het even aan kijkt, heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27

Bestla

M/M -> V/F

Nou nee, want met mayo in de olie kom je niet ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk in ieder geval dat hij dat van plan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik blijf er bij dat de auto omwisselen voor een andere de snelste en goedkoopste optie is. Voor een paar honderd euro heb je een andere ZX Aura met 150.000 km op de teller. Kun je mooi weer een jaartje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Bestla schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:01:
Nou nee, want met mayo in de olie kom je niet ver.
dan sta je toch raar te kijken hoe ver je nog kan komen met sludge.
zelf ervaring gehad met dit ongein, koste toen wel een nieuwe motor maar van frankrijk, met caravan en constante snelheid waarbij ieder moment je je benen wilde strekken ook meteen de koelvloeistof en olie nakijken.
de rit die ik heb gedaan was 1400 kilometer. en dat met lekke koppakking.
koelvloeistof bleef dusver redelijk op niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Jazzy schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:32:
Ik blijf er bij dat de auto omwisselen voor een andere de snelste en goedkoopste optie is. Voor een paar honderd euro heb je een andere ZX Aura met 150.000 km op de teller. Kun je mooi weer een jaartje rijden.
En als je een handige jongen bent of kent kun je voor dat zelfde geld de motor (gedeeltelijk) reviseren (hoeft de motor er niet eens uit) en kun je veel langer dan 'weer een jaartje' rijden :) Ik weet wel wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Peenutzz schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 18:29:
[...]

En als je een handige jongen bent of kent kun je voor dat zelfde geld de motor (gedeeltelijk) reviseren (hoeft de motor er niet eens uit) en kun je veel langer dan 'weer een jaartje' rijden :) Ik weet wel wat ik zou doen.
Als je een beetje handige jongen bent dan doe je dat gewoon en open je geen topic op Tweakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Daar zit wat in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27

Bestla

M/M -> V/F

Anoniem: 97348 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:44:
[...]

dan sta je toch raar te kijken hoe ver je nog kan komen met sludge.
zelf ervaring gehad met dit ongein, koste toen wel een nieuwe motor maar van frankrijk, met caravan en constante snelheid waarbij ieder moment je je benen wilde strekken ook meteen de koelvloeistof en olie nakijken.
de rit die ik heb gedaan was 1400 kilometer. en dat met lekke koppakking.
koelvloeistof bleef dusver redelijk op niveau.
Ook ik ben met een lekke koppakking van Barcelona naar Nederland gereden. Alles kan maar goed is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
mwah, kameraad van me heeft een Fiat Seicento met een lekke koppakking, ook mayo in het blok, die rijd er al een jaar mee rond ofzo.

Update van mijn kant dan maar, de garage had er 5W40 ingegooid, terwijl in het boekje 10W40 stond. 2 weken later (eerste keer oliepeilen sinds oliewissel) kwam ik dus mayo tegen. Nu, weer een week of 3 later even mee naar de garage geweest, natuurlijk de olie niet gechecked voor ik erheen ging. En de mayo was verdwenen, helemaal niks meer, peilstok was schoon, olievuldop was niks in te zien.

Conclusie van de garage is dat de mayo vermoedelijk van vocht/condens in de motor kwam, door de lagere temperaturen toen. De 5W40 had daar weinig mee te maken.

Airco schakelt ook weer in nu de temperaturen wat hoger liggen, hij schijnt onder een bepaalde temperatuur gewoon niet in te schakelen, nog nooit van gehoord, maarja, het zal wel. Vandaag getest en hij schakelt inderdaad weer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21
Dat airco-verhaal kan ik misschien wel verklaren, het is namelijk inherent aan de werking van een airco.
In feite is het niets anders dan een warmtepomp. Bij koude temperaturen bevriest de verdamper waardoor het systeem niet meer werkt, het kan er zelfs kapot van gaan.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Puch-Maxi schreef op zondag 23 december 2012 @ 17:48:
Dat airco-verhaal kan ik misschien wel verklaren, het is namelijk inherent aan de werking van een airco.
In feite is het niets anders dan een warmtepomp. Bij koude temperaturen bevriest de verdamper waardoor het systeem niet meer werkt, het kan er zelfs kapot van gaan.
^^ Dat dus :Y Daarom schakelt bij veel auto's de airco automatisch uit beneden een bepaalde buitentemperatuur (doorgaans +3°C) om bevriezing - en daarmee (gevolg)schade - te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Kijk, dat wist ik niet. Dank voor de verklaring, ik wist dat het zoiets moest zijn, maar zeker weten wist ik het niet.

Toch vreemd, bij andere auto's waar ik wel eens in rij, die ook airco hebben, werkt ie wel bij lagere temperaturen. True, dat zijn wat recentere auto's. Plus dat het vervelend is als ik m'n ruiten beslagen heb

[ Voor 47% gewijzigd door FastFred op 23-12-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je hebt ook een droger... die doet het wel met lage temperaturen...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik denk dat in modernere autos het lampje gewoon aangaat en blijft ook bij temperaturen dat de airco niet eens inschakelt.
Bij zowel mijn prive auto (fiat uit 2000) als mijn werk auto (VW uit 2011) gaat dat airco lampje gewoon altijd aan ook al is het min 20 buiten.
En ik geloof er niks van dat die dan daad werkelijk inschakelt.

Pagina: 1