[W7] Windows Explorer laadt mappenstructuur niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zit nu al een aantal weken met een vrij apart probleem. De oorzaak kan ik maar niet herleiden en ook kan ik niet achterhalen wanneer dit probleem begonnen is. Een wilde gok is dat het begonnen is toen ik mijn Raspberry Pi had en hiervan een netwerklocatie toevoegde aan 'Deze Computer'.

Het probleem
Op willekeurige momenten wil de Windows Explorer de mappen structuur niet meer laden. Een goed voorbeeld hiervan is onderstaand screenshot dat heb ik genomen.

Explorer.exe probleem

Mappen zijn op dit moment nog wel benaderbaar evenals schijven. Je moet hier echter wel een snelkoppeling naar hebben of het adres uit je hoofd weten en deze intikken in de adres balk.

De, onhandige, oplossing
De oplossing is nu om het explorer.exe proces te beëindigen in taakbeheer en deze handmatig weer te starten. Dit handmatig starten doe ik vanuit taakbeheer, namelijk zo; taakbeheer -> bestand -> nieuwe taak uitvoeren -> explorer.exe invullen -> enter.

Alles werkt hierna weer en de mappen structuur verschijnt dan ook weer netjes.

Geprobeerde oplossingen
  • Netwerklocatie van de Raspberry Pi verwijderen
  • Met shexview alle niet Windows items uitschakelen
Beide acties hebben helaas niet tot een definitieve oplossing geleid. Ik weet dan ook even niet meer hoe ik dit probleem nu het best verder kan aanpakken.

PC setup
Processor: i7 920
Moederbord: Gigabyte GA-EX58-UD5
Geluidskaart: Auzentech X-FI Prelude 7.1
Geheugen: 2x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
Voeding: Cooler Master Real Power M700
SSD: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
HDD: 2x Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB + 1x Samsung HE502IJ 500GB
Operating System: Microsoft Windows 7 Ultimate (NL Retail)

[ Voor 12% gewijzigd door Perkouw op 03-12-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerste wat ik zou doen, is scannen op mallware, virussen en andere bende. Daarna een sfc /scannow vanuit een admin prompt en daarna kijken of andere Explorer varianten, zoals Explorer++, er ook last van hebben. Tevens even checken in Veilige Modus, zonder en met netwerkmogelijkheden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Helaas, ik dacht het probleem gevonden te hebben. Aanvankelijk dacht ik dat het aan een 320GB externe 2.5'' harddrive lag welke nu ligt te wachten op een RMA.

Ook een falende SSD gehad (na 1½ jaar gebruik) en deze gratis kunnen omruilen voor een nieuw exemplaar, schijf was nog in de garantie. Na een back-up terug geladen te hebben leek het probleem verdwenen. Echter komt het nu weer terug.

Al met al;
- Externe harddisk uit de pc gehaald, ligt het helaas ook niet aan.
- SSD vervangen voor een nieuwe wegens stuk gaan, ligt het ook niet aan.

Ik weet het echt niet meer |:(

[ Voor 108% gewijzigd door Perkouw op 27-11-2012 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Toch even bump met een aanvullend screenshot;

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oNLyXUW95P5VoQUXhpQg43vK/medium.png

In bovenstaand screenshot is te zien dat de rest netjes geladen word maar 'Deze computer' niet. Echter als ik dit scherm weg klik en een willekeurige map aan klik krijg ik hetzelfde te zien als in mijn eerste screenshot uit de topicstart.

Iemand enig idee waar ik verder naar zou kunnen gaan zoeken ? Ik ben echt clueless.
Ook nu geld weer dat wanneer ik explorer.exe kill en deze weer start vanuit taakbeheer alles weer normaal werkt. Alleen voor hoe lang is dan de vraag natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Perkouw op 27-11-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem en geraak stilaan radeloos ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 18:06:
Ik heb net hetzelfde probleem en geraak stilaan radeloos ... 8)7
Duister. Ik kan de vinger er maar niet op leggen. Vandaag heeft het probleem zich nog geen één keer voor gedaan, en dat terwijl ik toch de gehele dag achter de pc zit en nog steeds zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, het is maar af en toe dat het gebeurd, idem hier ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doet is dat ook op de desktop? If so: check de mapopties, en dan met name de weergave eens. Vink "Laat verborgen bestanden, mappen en drives" aan, klik op ok. Vink nu die optie weer uit. had toevallig vandaag onder W7 een zelfde effect op de machine van een collega van me namelijk, die had een icoon daar staan die uit het niets kwam. Die optie aan en weer uit en probleem opgelost :)

Sowieso is het in dit geval denk ik zinnig om even je weergaveopties na te kijken, zeker als ie dit bij iedere map doet.

Oh ja, en kijk ook vooral de SMART data van de disks even na ;)
Tot slot: een voeding die aan het overlijden is kan zoiets ook veroorzaken. Seen it before. Long shot, maar het kan wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Op de desktop eigenlijk nog nooit gehad, voor de zekerheid toch maar even geprobeerd. Even kijken of het werkt. :)

SMART data is geheel in orde. Voeding lijkt me ook in orde, pc werkt verder prima en verder geen rare verschijnselen.

Vind het zo vervelend dat ik er gewoon niet achter kom wat het probleem nu is, het is ook zo random en vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja vandaag heb ik het bijvoorbeeld nog niet voorgehad, kan goed zijn wanneer ik straks op deze computer terug klik dat het weer van dat is, herstarten is dan de enigste oplossing of wachten tot het zich vanzelf oplost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:34:
Ja vandaag heb ik het bijvoorbeeld nog niet voorgehad, kan goed zijn wanneer ik straks op deze computer terug klik dat het weer van dat is, herstarten is dan de enigste oplossing of wachten tot het zich vanzelf oplost :)
Herstarten is voor mij niet nodig. Gewoon naar taakbeheer -> explorer.exe killen en dan weer explorer.exe starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perkouw schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:51:
[...]

Herstarten is voor mij niet nodig. Gewoon naar taakbeheer -> explorer.exe killen en dan weer explorer.exe starten.
Werkt bij mij niet, dan krijg ik steeds de foutmelding 'can't open windows explorer the remote procedure call failed' wanneer ik de explorer open.

En ja ik heb die service proberen te herstarten enzo, werkt niet ...

Vreemd dat niemand ooit dit probleem heeft gehad ...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 18:56:
[...]

Werkt bij mij niet, dan krijg ik steeds de foutmelding 'can't open windows explorer the remote procedure call failed' wanneer ik de explorer open.

En ja ik heb die service proberen te herstarten enzo, werkt niet ...

Vreemd dat niemand ooit dit probleem heeft gehad ...
Dan heb jij toch een ander probleem denk ik zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Symptomen zijn hetzelfde, dit ligt aan het herstarten van de explorer service, blijkbaar wilt er een rpc service niet herstarten bij mij dus moet ik herstarten ...

Dus het initiele probleem is hetzelfde bij jou en mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 18:56:
[...]

Geen addons of codec packs geinstalleerd (die thumbnails moet genereren)?
Die willen in sommige gevallen ook wel eens de boel ophangen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 13:44
Geen idee of dit gaat helpen, maar je zou je pc kunnen scannen met Malwarebytes Anti-Malware (linkje)
Dit programma scant behalve op virussen, trojans, e.d. ook op registerinstellingen die niet goed staan (al dan niet als gevolg van malware)
Een volledige scan is wel even bezig, btw

Heb je trouwens de tip van Hero Of Time opgevolgd?
Hero Of Time schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:46:
Eerste wat ik zou doen, is scannen op mallware, virussen en andere bende. Daarna een sfc /scannow vanuit een admin prompt en daarna kijken of andere Explorer varianten, zoals Explorer++, er ook last van hebben. Tevens even checken in Veilige Modus, zonder en met netwerkmogelijkheden.
Lijkt mij ook de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal al gedaan ja :) maar bedankt voor de suggesties.
Ik zal het initiele probleem nog eens proberen te verduidelijken.
Normaalgezien wanneer je op deze computer (my computer) klikt opent zich opgenblikkelijk een scherm met je partities enzo ... Bij ons werkt dat dus de helft van de tijd niet. Er opent zich dan wel scherm maar hij blijft zogezegd laden en laden en laden. Wanneer ik dan in het geopende scherm rechts klik op deze computer en zeg open in new window laadt hij het wel meteen ... En het probleem verhelpt zich dus na verloop van tijd, na een reboot of het explorer proces heropstarten ... Ik heb CCleaner, malwarebytes en avast al laten lopen dus ik vermoed dat het register, virus, malware aspect niet aanwezig is bij mij en perkouw. Sfc heb ik al tweemaal gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ShellExView geprobeerd?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken ik niet, eens kijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 13:44
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:44:
Normaal gezien wanneer je op deze computer (my computer) klikt opent zich opgenblikkelijk een scherm met je partities enzo ... Bij ons werkt dat dus de helft van de tijd niet. Er opent zich dan wel scherm maar hij blijft zogezegd laden en laden en laden.
Dat voortdurend blijven laden zonder drives weer te geven, herken ik alleen van defecte harde schijven (Windows probeert te initialiseren), corrupte kaartlezers of optische drives, zoiets. Zou je kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mhm mja mss ligt het aan daemon tools, heb het eens verwijderd, op hoop van zegen ...
@alt-92, wat ben ik juist met shellexview, het probleem heeft toch niets te maken met com objecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je dat 100% uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen ma het vraagt wel enorm veel werk :)

BTW, explorer++ kent het probleem niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klik
Dit heeft het bij mij opgelost gekregen ...

Te vroeg victorie gekraaid, het probleem is al terug :'(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Hmm. Ik denk dat ik een toch een serieus probleem heb hier.
Exact een week geleden wilde ik mijn pc opnieuw opstarten vanwege het euvel wat erg vaak optrad en ik had geen zin telkens explorer.exe te killen en te starten via Windows Taakbeheer. Goed dat hielp niet, dus ik nog een keer rebooten........maar toen... toen werd mijn ssd niet meer herkend.

In een andere pc last van en ook een trucvan Crucial (ik heb een Crucial M4) mocht niet baten.
Zes dagen later echter, bleef mijn pc hangen bij afsluiten. Dus ik wilde mijn pc weer rebooten, en ja hoor weer werd de SSD niet herkend. Zelfde verhaal als de vorige keer. Andere pc's werkte niet en het truucje van Crucial ook niet.

Lang verhaal kort;
- SSD heeft een goed 1½ jaar prima gewerkt
- 2e SSD heeft 6 dagen prima gewerkt, één keer het Windows Explorer probleem gehad.
- 3e SSD doet het vooralsnog goed

Dan ga je toch aan een aantal zaken denken als;
- Voeding? Nee, zitten nog 3 harddisks op en deze werken prima
- Sata kabel ? Nee, geen errors in HDTune. En de pc werkt ook prima, het 'doodgaan' is beide keren na een reboot gebeurd.
- Controller ? Ja/nee ? Lijkt me niet, andere schijven werken prima.

Dus is dit nu puur toeval en heb ik gewoon een defecte SSD gehad en toevallig dus nog een 2e erachteraan ? Zelf heb ik toch het idee dat er hier een wat diepgaander probleem aan de hand is, maar wat ?

Wat kan een SSD nu zo vernaggelen dat het in geen enkel systeem meer word herkend en omgeruild moet worden bij de winkel voor een nieuwe ? Nogmaals, mijn systeem werkt verder echt helemaal in orde. Geen vastlopers/foutmeldingen en ga zo maar door.

Wie o wie heeft hier een idee wat het probleem kan zijn en/of dit gerelateerd is met mijn Windows Explorer problemen ? Ik houd me hart vast of deze ssd het gaat uithouden en zo ja hoelang. Een derde exemplaar bij de winkel halen doe ik liever niet, en ik denk dat de winkel in kwestie dan ook moeilijk gaat doen.

Voor het gemak overigens hieronder mijn setup, misschien toch wel handig.
Processor: i7 920
Moederbord: Gigabyte GA-EX58-UD5
Geluidskaart: Auzentech X-FI Prelude 7.1
Geheugen: 2x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
Voeding: Cooler Master Real Power M700
SSD: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
HDD: 2x Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB + 1x Samsung HE502IJ 500GB
Operating System: Microsoft Windows 7 Ultimate (NL Retail)

[ Voor 14% gewijzigd door Perkouw op 03-12-2012 21:16 ]

Pagina: 1