[feat] font grootte aan te passen via instellingen-menu.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-07 22:48
Met betrekking tot de nieuwe lay out en de nieuwe knop om de achtergrondkleur en dichtheid in te stellen:

Vraag
Zou er ook een slider kunnen komen voor de font grootte van broodtekst—tekst in artikelen e.d.? Momenteel kan ik het enorm slecht lezen, met name als het meerdere alinea’s betreft en vond na uitproberen 18px het comfortabelst. Nu weet ik dat niet iedereen daar zo over denkt (hoge informatiedichtheid is hier vaak gewenst).

Onderbouwing
Niet alleen de grootte is wat momenteel de leesbaarheid omlaag brengt maar ook het aantal karakters per regel. Momenteel zijn dat standaard net iets meer dan 100 waar normaliter tussen 50 en max. 75 karakters aanbevolen worden.

Als ik nu een artikel bekijk met een font grootte van 18px is het aantal karakters per regel met nog steeds 77 karakters aan de hoge kant. Vind het op zich een gemiste kans omdat deze richtlijnen voor regellengte al jaren oud zijn en typografie best een ondergeschoven kindje lijkt voor een website waar 90% van de informatie tekst is.

referentie
http://baymard.com/blog/line-length-readability

[ Voor 3% gewijzigd door n8n op 19-11-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op zich kunnen we dat doen. Het is wel aardig wat werk om door te voeren over de hele site en als we instellingen aanbieden dan moet het er ook goed uitzien. Als je een lettergrootte van 18 pixels (wat enorm is) nodig hebt om brooddteksten goed te kunnen lezen dan zouden we bijvoorbeeld ook de menuitems moeten meeschalen en die passen bij 18px niet op één regel. Het alternatief is inzoomen in de browser waarbij alles wordt opgeschaald. Bij het aanbieden van voorkeuren denk ik eerder aan de bereik tussen 11 en 15 pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
18px voor broodtekst is niet zo heel groot waar 16px ‘standaard gedrag’ is. voor menu-items—en zelfs reacties onder een bericht—is het veel makkelijker leesbaar omdat het (veelal) korte teksten betreft. Bij een ontspannen houding is 12px (gokje) erg klein, mede omdat de ppi van schermen niet meer rond de 72–96 ligt maar eerder richting de 110–130ppi gaat.

De leesbaarheid kan overigens ook vergroot worden door de interlinie iets groter te maken maar dat heb ik nog niet getest. 1.4–1.5 is voor websites prettiger itt print waar 1.2 vaak al afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:19

crisp

Devver

Pixelated

De interlinie (line-height) staat voor artikelen zelfs al op 1.6 ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
Ah das waar ook mijn fout, leek optisch wat minder door de lengte van de regels

anyhow, bedankt voor het zien als een mogelijkheid :9~

[ Voor 27% gewijzigd door n8n op 19-11-2012 18:20 ]