Netwerk koppelen dmv switch/router?

Pagina: 1
Acties:

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn ouders zijn bezig geweest met alles te verbouwen en zo ook het netwerk. Voor mijn ouders is een netwerk hetzeflde als met de elektriciteit, stekker er in en het werkt. Om die reden hebben ze nu in eens 2 netwerken gecreëerd:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/46553222/situatie%201.jpg

Nu werkte alles zonder problemen, alleen kon ik de TV vanuit het netwerk niet bereiken en kon de TV het netwerk met de gedeelde films niet vinden. Daarom heb ik de TV van het bedrade netwerk afgehaald en op het draadloze netwerk gezet.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/46553222/situatie%202.jpg

Dit werkt zonder problemen, alleen nu kwam ik erachter dat de TV geen .srt bestanden via DLNA meeneemt. Hij doet dat wel als ik de harde schijf aansluit op de USB aansluiting 8)7. Daarom had ik het idee om mijn Raspberry Pi icm XBMC te gebruiken om alles te gaan streamen. Probleem is alleen dat die geen draadloos internet heeft (dat kan er wel op, alleen had ik gelezen dat hij dan moeite krijgt met het streamen van HD films...).

Nu zat ik te kijken wat de beste oplossing was en kwam ik bij de volgende ideeën:

Optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/46553222/optie1.jpg
Ik verplaatst de std router naar voren, daar kan ik dan alle kabels op aansluiten en koop een extra acces point om de plek van de router over te nemen.

Optie2:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/46553222/optie2.jpg
ik zet een switch ertussen en laat alles staan. Denk alleen dat niet gaat werken, aangezien het signaal niet eerst bij de router is geweest. Zou kunnen kijken of ik de ziggo modem als router kan gaan gebruiken, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Optie3:
Tja, die weet ik niet. Vandaar ook mijn vraag hier, welke oplossing zou het beste zijn? Of zijn er nog betere oplossingen waar ik niet aan heb gedacht?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modem > Router > Switch > Alle netwerkapparatuur.

Niet moeilijker maken dan het is ;)

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2012 13:48 ]

• Eppo ©
  • Niet online
Dus gewoon optie 1? Mogelijk dat de switch een acces point moet worden, gezien die nu centraal staat en de router in die optie tegen de buitenmuur wordt geplaatst. Nog een advies voor een goedkoop acces pointje?

• ThinkPad
  • Nu online
Je bent niet duidelijk genoeg.

Alle apparatuur die via wifi een netwerkverbinding nodig heeft kan toch via de Linksys router het internet op?
Alle apparatuur die via een netwerkkabel verbinding maakt kan je dan toch in de switch prikken?

• Eppo ©
  • Niet online
Ja dat klopt, maar op dit moment loopt er een netwerkkabel van het modem naar een centraal punt in het huis naar de router en daar wordt alles verdeeld (draadloos en bedraad). Als ik de router ga verplaatsen naar het modem, dan is hij het centrale punt kwijt (komt dan tegen de buitenmuur te zitten, naast het punt waar de kabel binnenkomt) en ben ik bang dat ik op sommige punten mijn draadloze netwerk kwijt raak. Vandaar het idee om ipv van een switch een acces point te plaatsen.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-12 21:16
Maak er gewoon één netwerk van... dan kan je de huidige situatie blijven gebruiken. Dan maak je van de Linksys gewoon een acces point en laat je Ziggo alles routeren/switchen/etc

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12 22:46
Wat er nu gebeurt, door de linksys router creëer je twee verschilelnde netwerken.

Als je de linksys router aansluit door de kabel vanaf je Ziggo modem in een switchpoort (dus niet de WAN poort) doet, fungeert de router eigenlijk als switch met accesspoint. Zo heb je één netwerk en zou je geen problemen moeten hebben met het vinden van je apparatuur in je netwerk.

• ThinkPad
  • Nu online
Kalkran schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:52:
[..]
Als je de linksys router aansluit door de kabel vanaf je Ziggo modem in een switchpoort (dus niet de WAN poort) doet, fungeert de router eigenlijk als switch met accesspoint. Zo heb je één netwerk en zou je geen problemen moeten hebben met het vinden van je apparatuur in je netwerk.
Grote kans dat dat niet gaat werken, tenzij het modem van Ziggo ook een router heeft ingebouwd.

• maarud
ThinkPadd schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:05:
[...]

Grote kans dat dat niet gaat werken, tenzij het modem van Ziggo ook een router heeft ingebouwd.
Als het een Ubee modem is, dan wel... die oudere niet. Maar volgens mij heeft iedereen nu de Ubee al :)

• Eppo ©
  • Niet online
Dat zou helemaal mooi zijn! Zou zo meteen even controleren wat voor modem we van Ziggo hebben. Voor de veiligheid, stabiliteit, enzo zou dat geen problemen mogen geven?

• maarud
Nee, sterker nog, misschien is het zelfs wel beter... maar dat ligt er maar net aan hoe oud die linksys is :+

• Eppo ©
  • Niet online
Het is een Ubee (evm3200) modem, dus met router functie (het is trouwens een oude Linksys, Linksys WRT54G met Tomato erop). Moet ik alleen even een switchje halen en de de kabel ompluggen.

• ThinkPad
  • Nu online
Misschien is het toch beter om de Linksys te houden. Ik weet niet hoe stabiel de Ubee is, maar ik prefeer zelf toch echt mijn WRT54GL (ook met Tomato trouwens). Die is rock solid, en klapt er ook niet uit bij torrent downloads etc.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2012 16:40 ]

• Eppo ©
  • Niet online
Nou het hele netwerk overhoop gehaald, zit er volgens mij helemaal geen router functie in. Denk plug het kabeltje even om, pas de instellingen aan en klaar ben ik. Kreeg nergens meer internet op, dus dan maar laptop direct aan het modem hangen. Eerst kreeg ik het al niet voor elkaar om in te loggen, veel gezocht op internet maar daar kom je alleen maar de EVM 3200 met wifi tegen (ook de ziggo site spreekt daar over). Die heb ik dus niet...

Op den duur eens gaan kijken welk ip adres ik van de modem krijg in Windows en blijkbaar krijg ik direct mijn externe ip adres en wordt er helemaal geen intern netwerk opgezet. Hierdoor valt volgens mij de hele optie af (of moet de ubee het kunnen en moet ik gewoon door gaan met zoeken?)

• heerhugo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-12-2020
Weet je zeker dat je goed hebt gezocht? Je hebt namelijk de evM en de evW...
De evM heeft namelijk helemaal geen router functie. De Ziggo site spreekt alleen maar over de evW router/modem combi.

• Eppo ©
  • Niet online
Ja klopt, was mijn typefout. Had die typenummers zo vaak voorbij zien komen en nu maak ik die fout dus zelf ook nog.. |:(

Ik heb dus de evM versie, zonder router. Ga dan maar kijken wat ik dan ga doen, want de Linksys past niet bij het modem. Denk dat ik gewoon de Raspberry Pi draadloos maak en het daarbij laat zitten..

Zie nu pas dat ik bij de plaatjes de p ben vergeten, ach ja, het was duidelijk...

• ThinkPad
  • Nu online
Waarom past de linksys niet bij het modem? Als je een netwerkkabel vanuit het modem in de WAN poort van je linksys stopt ben je er toch?
Pagina: 1