• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:58

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Topicstarter
In de handleiding van de Corsair Hydrocoolers (H40/H50 enz.) staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8350/8199857220_796d5d58be.jpg

Zelf zou ik de airflow juist precies de andere kant op willen...

Wie kan wat licht op deze zaak schijnen?

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 14:30
Ik snap het probleem niet echt. Als je de airflow de andere kant op wilt hebben monteer je de fan toch andersom? Aangezien dit waterkoeling is lijkt mij de airflow op deze manier wel goed. Volgens mij ondervinden de waterkoelblokken niet zoveel hinder van de warmere lucht in de behuizing.

Airflow andersom zou niet logisch zijn omdat warme lucht dan door de koeler getrokken wordt.

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Nouja, een probleem is het ook niet echt natuurlijk, maar gezien Corsair anders adviseerd dan wat ik normaalgesproken op het web voorbij zie komen vroeg ik me af wat de gedachte hierover is.

Normaal gesproken heb je in een kast aan de voorkant 1 of 2 fans die koele lucht aanzuigen, en zou ik het persoonlijk dus raar vinden om deze fan daar precies tegenin te laten blazen. Ook staat mij bij dat een ventilator over het algemeen beter werkt als hij aan een radiator zuigt dan als hij er tegenaan blaast.

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 14:30
Als je hele systeem waterkoeling heeft is het niet echt noodzakelijk om de airflow van de voorkant naar de achterkant te laten lopen, het kan ook andersom. Als je systeem half om half is (dus nog wel onderdelen met luchtkoeling) is de richting van de airflow belangrijker.

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Met een dergelijk gesloten waterkoel-kitje lijkt het me duidelijk dat er nog zat componenten in de behuizing aanwezig zullen zijn die niet watergekoeld worden, maar ook bij volledige waterkoeling zou ik er altijd voor kiezen om zo laag mogelijk lucht aan te zuigen en deze zo hoog mogelijk weer af te voeren, met oog op stijgende warme lucht (hoewel dit effect mogelijk minimaal is).

Maargoed, je mening is duidelijk, waarvoor dank! Ik zou graag nog wat 2nd opinions willen.. ;)

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Als je de radiator van de koeler aan de achterkant of bovenkant monteert is het beter om de ventilator naar buiten te laten blazen, warmte stijgt op en daarom wil je de fans achterin en bovenin naar buiten laten blazen.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-11 13:18

Axon

Dikke tetten

De reden waarom Corsair het op deze manier adviseert te bevestigen is omdat er in dit geval koude lucht van buiten door de radiator geblazen wordt, ipv de al voorverwarmde lucht uit de behuizing zelf door de videokaart en overige apparaten :)

Tetten.

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Maar is dat niet uiteindelijk een beetje hetzelfde? Je kan koelen door de warmte af te voeren, of door koude lucht aante voeren, maar als je met dezelfde warme en dezelfde koude lucht werkt kan ik me niet voorstellen dat de richting hierin een verschil maakt. Het enige wat je naar mijn idee met de door corsair genoemde airflow voor elkaar krijgt is het bemoeilijken van de koeling van je (bijv.) videokaarten.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Laat die fan naar buiten blazen, en doe een stresstest.
Fan andersom, en dan wederom een stresstest.

Dan zie je wat voor verschil het je oplevert.
Pagina: 1