wd3200jb-320gb naar 128GB hoe kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een aparte ervaring met wdc wd3200jb
Linkje: pricewatch: Western Digital Caviar SE WD3200JB, 320GB PATA-100, 8MB, 7200rpm
De schijf was zeer traag met schrijven en Partition Magic gaf status BAD voor deze disk.
Het is echter een 320GB disk en na formateren blijkt er maar 128GB over te zijn.
Ik krijg met geen mogelijkheid de 320gb weer terug.
Wat is er met de disk aan de hand?
zie ook eigenschappen in windows:
Afbeeldingslocatie: http://i872.photobucket.com/albums/ab282/kawa900jc/wdc320gb.png
Hoe krijg ik de 320gb weer terug?

[ Voor 6% gewijzigd door clemento op 19-11-2012 08:37 . Reden: linkjes en plaatjes moet ik nog ff editen. ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-01 14:51
Post eens wat SMART waardes.

Even niets...

• clemento
De SMART waardes later misschien.
Ik heb de disk met FAT32 geformateerd.
Collega vertelde dat het te maken heeft met MBR die ik zou moeten deleten met fDisk.
Heb een Hirren opstart CD waarmee dat zou kunnen maar daar kom ik nog niet uit.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-01 14:51
Ik zou nog geen oplossingen proberen uit te voeren, voordat je precies weet wat er aan de hand is...

Controleer eerst of de schijf niet kapot is, anders ga je misschien sporen uitwissen van een oorzaak die je daarna dus nooit meer kan achterhalen...

Even niets...

Verwijderd

-Partition Magic gaf status BAD voor deze disk-

Eerste stap is altijd de SMART gegevens...
Van daaruit kun je verder...

• clemento
ok
Disk is op het werk.
Hoe kum ik met W7 of XP aan "SMART waardes"?
Ga ik die morgen posten.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

CrystaldiskInfo
of
Hdtune

• clemento
Bedankt.
Ik heb beide programma's op twee PC's gezet.
Crystaldiskinfo geeft geen info over de wd3200jb-320gb helaas, maar Hdtune wel wat info maar niet heel veel. Eerste afbeelding van de wd3200jb-320gb en de tweede van een andere disk in het systeem die gewoon goed is.
Afbeeldingslocatie: http://i872.photobucket.com/albums/ab282/kawa900jc/HDTune_Info_WDC_WD3200JB-00KFA0.png
Het uitlezen van de SMART waardes lukt dus niet op dit moment
Afbeeldingslocatie: http://i872.photobucket.com/albums/ab282/kawa900jc/HDTune_Info_SAMSUNG_HD103SJ.png
Voor de andere disk ziet het er goed uit.
De disk is via USB gekoppeld aan het systeem maar andere disken ook en die worden wel herkend door Crystaldiskinfo zie afbeelding;
Afbeeldingslocatie: http://i872.photobucket.com/albums/ab282/kawa900jc/Crystal.jpg
Hoe de brakke disk uit te lezen via Crystaldiskinfo?
Of is de info van Hdtune voldoende?

mvg,
Jan

[ Voor 0% gewijzigd door clemento op 20-11-2012 09:18 . Reden: spelling ]

Verwijderd

In HD Tune moet je de tab "health" selecteren, niet "info"...

Er zijn wel programma's die de smart in zo'n geval sowieso wel uit kunnen lezen, zoals Aida64.
Het programma heeft een 30 dagen test periode.
http://www.aida64.com
http://www.aida64.com/downloads

Maar ja, ik geef je weinig kans.
Beste is de schijf af te schrijven.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 10:21 ]

• clemento
Het tabje info geeft geen info voor deze disk.
De scan geeft het volgende beeld:
Afbeeldingslocatie: http://i872.photobucket.com/albums/ab282/kawa900jc/error_scan.jpg

Ook ff AIDA64 Extreme Edition geprobeerd.
Daar ook geen SMART waardes, alleen dit:
Afbeeldingslocatie: http://i872.photobucket.com/albums/ab282/kawa900jc/aida.jpg
Disk is denk ik bijna dood ;( :-(

Verwijderd

Bijna dood? De helft is rood... ;)

Als je in Aida het tabje SMART aanklikt, geeft hij dan geen gegevens?... :?
Kan het me bijna niet voorstellen...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 12:29 ]

• clemento
Bij SMART kan ik deze disk niet selecteren.

Verwijderd

Dan rest alleen de prullenbak...

Verwijderd

Dat alles rood is kan simpelweg zijn om andere reden zoals een brakke kabel. Als je allerlei tests gaat doen zonder eerst de SMART veilig te stellen, kan het lastig worden het probleem te isoleren.

Wat ik zou doen:
1. stroom UIT (resetknop is geen stroomknop; dus stroom UIT)
2. stroom AAN
3. boot met USB Stick in Ubuntu Linux
4. Linksboven menu/start aanklikken, 'disk utility' starten
5. Selecteer je disk, klik op de knop om SMART gegevens te zien
6. Print-screen om een screenshot te maken, deze kun je via firefox uploaden

En als je dan heel veel UDMA CRC Error Count ziet heb je geluk, dan is het waarschijnlijk gewoon de kabel. Als er andere dingen aan de hand zijn kan het natuurlijk goed zijn dat je schijf inderdaad op sterven ligt. Maar fijn om dat te kunnen verifiëren lijkt me. Je auto flikker je ook niet zomaar op de vuilnisbelt als hij een paar keer niet start. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 13:59 ]

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Kom op jongens...zo moeilijke is het niet.
clemento schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:10:
De SMART waardes later misschien.
Ik heb de disk met FAT32 geformateerd.
Collega vertelde dat het te maken heeft met MBR die ik zou moeten deleten met fDisk.
Heb een Hirren opstart CD waarmee dat zou kunnen maar daar kom ik nog niet uit.
Alle bovenstaande goede bedoelingen ten spijt...dat gaat niet werken, en moet je ook geen tijd aan verspillen:

FAT32 gaat alleen maar tot 128 gigabyte! 8)7 ;)
FAT32
FAT32 is an enhanced version of the FAT file system that can be used on drives from 512 megabytes (MB) to 2 TB in size. The partition size limit is approximately 128GB.
Dus: als je een 320 gb harddisk probeert te formateren als 320gb schijf in fat32, dan formateert je software alleen 128gb, en ben je de rest van je ruimte op je HD kwijt binnen die 320 gb partitie. Je kunt dan dus ook geen andere partitie er meer bij zetten. Maak je voor bijvoorbeeld windows xp meerdere FAT32 partities aan van bijvoorbeeld 100 GB, dan heb je WEL 3 x 100 gigabyte...

OF je kunt ook gewoon je harddisk in NTFS formateren, dan kun je hem wel formateren als 320 gb partitie.

Wanneer je met NTFS nog STEEDS niet meer dan 128gb kan formateren, dan moet je even een extra driver in windows xp installeren, waardoor je harddisk als groter dan 128 gb wordt herkent...deze drivers kun je vaak vinden op de website van je harddiskfabrikant.

CASE CLOSED :*)

PS: dat je schijf zo traag is met formateren komt door:
1. het is een PATA-100 schrijf...die zijn traag, en deze interface is allang vervangen door S-ata300 of S-ata 600...daar kun je weinig aan doen.
2. wanneer je een harddisk helemaal weer naar fat32 formateert, dan duurt dat lang. windows heeft het in NTFS formateren een snel-formateren actie beschikbaar...dat scheelt een hoop tijd. 8)

[ Voor 54% gewijzigd door DeArmeStudent op 20-11-2012 15:14 ]

• clemento
DeArmeStudent schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:53:

Nee ook bij NTFS 128 GB.
Lege partitie geeft ook 128 GB.

Er is gewoon iets stuk in de diks lijkt het maar kan natuurlijk ook software zijn.
De diks met meerdere USB cases met systemen verbonden maar zal donderdag ook nog Ubunto opstart proberen.

mijn dank voor het meedenken :)

Verwijderd

DeArmeStudent: een filesystem is wat anders dan een partitie. Als een schijf maar 128GiB aan LBA heeft, komt dat door 32-bit LBA addressing en niet door een filesystem. Een filesystem heeft geen invloed op de hoeveelheid LBA van een storagedevice.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

DeArmeStudent schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:53:
Kom op jongens...zo moeilijke is het niet.

[...]

Alle bovenstaande goede bedoelingen ten spijt...dat gaat niet werken, en moet je ook geen tijd aan verspillen:

[...]

Wat een blaak van zelfvertrouwen, die kant nog wal slaat...

OS is minimaal Windows vista (zie maar de interface)
ATA100 is geen probleem... Die is nog perfect voor HDD's...
De drive faalt gewoon vanaf de LBA van 128 GiB, er is gewoon niet meer toegankelijk, dit staat los van het filesysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 20-11-2012 18:37 ]

Verwijderd

"Maar als je had gegeken zag je de Crystaldiskmark aangaf dat het een SATA drivce is.."

En de screenshot van CrystalDiskMark een Hitachi drive van 1TB betrof,
en niet de Western Digital 320GB...
;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 18:27:
DeArmeStudent: een filesystem is wat anders dan een partitie. Als een schijf maar 128GiB aan LBA heeft, komt dat door 32-bit LBA addressing en niet door een filesystem. Een filesystem heeft geen invloed op de hoeveelheid LBA van een storagedevice.
Maar dat heeft DeArmeStudent ook helemaal niet gezegd...
Hij heeft alleen aangegeven dat binnen het FAT32 filesysteem, de partitiegrootte beperkt is tot max. 128GB...

Verwijderd

Dat impliceerde hij wel degelijk:
Hij stelt dus dat het filesystem het probleem is. Dat had gekund, ware het niet dat de detectie van capaciteit op de raw device afgaat, en niet op partities laat staan filesystems.

Edit: nogmaals zijn reactie doorgelezen. Ik weet niet wat jij er in leest, ik lees er in dat hij stelt dat het probleem is dat het FAT32 filesystem maar tot 128GiB gaat, en dat dat de oorzaak is dat hij de extra ruimte niet kan zien. Dat klinkt inderdaad logisch, ware het niet dat de ruwe device 128GiB is en niet een partitie of filesystem.

Dat mag ik toch zeggen, of ben ik dan gelijk onaardig? :P

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 20:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:04:
Dat impliceerde hij wel degelijk:

[...]

Hij stelt dus dat het filesystem het probleem is. Dat had gekund, ware het niet dat de detectie van capaciteit op de raw device afgaat, en niet op partities laat staan filesystems.
Het is maar hoe je het wilt lezen...
Ik laat het hierbij...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 20:11 ]

• clemento
UPDATE
SMART waardes krijg ik met geen mogelijkheid zichtbaar.
Disk is nu gewoon 128GB ipv 320GB
Als er een iemand is die deze disk wil hebben dan stuur ff berichtje.
Ga er geen tijd meer in stoppen.
edit: wd3200jb-320gb is opgehaald.
Mogelijk wordt hier nog gepost of het probleem is opgelos.

[ Voor 19% gewijzigd door clemento op 26-11-2012 08:47 . Reden: wd3200jb-320gb is opgehaald. ]

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-01 14:58
Hierbij de update dan, ik heb gisteren het schijfje even opgehaald bij jan.
Vanmorgen even aan een oude pc gehangen en het schijfje gaf inderdaad zoals Jan al aangaf maar 128GB aan.

Daarna even in mijn software aan het zoeken geweest en daar kwam ik HDD Capacity Restore 1.2 tegen daarmee was het een kwestie van 30 seconden om de originele 320GB terug te krijgen.
Het programmatje gaf keurig aan dat er inderdaad 128GB beschikbaar was en dat er origineel 320GB van te maken was.

Hierbij even de smartwaardes en ook het bewijs dat er weer 320GB beschikbaar is:

Afbeeldingslocatie: https://2pprwq.blu.livefilestore.com/y1pVcXLHJZFEUNd3y4r686Rj4MR9bYH4nvrqjjHr9zdRi26Sz7bJVtlHxHFHp2yef93T6WqfU9tH_3jn5UBR8Aw2yG2l79heMlZ/smart%20wd%20320%20gb.JPG?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://2pprwq.blu.livefilestore.com/y1pjGCuaBnyUG3Kok5XYKgSxS_S2duksdmeNXpYB1Mr0jhxqf_9wSMUqMengLyqJcwPN0juuMPevw1Q7u5mcA6E73gihT-vRtpO/wd%20320%20gb.JPG?psid=1

• clemento
Jammer dat ik die tip hier niet gekregen heb van HDD Capacity Restore 1.2
Maar veel meer plezier gewenst met je nieuwe aanwinst.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-01 14:58
Ik had hirens boot cd al geprobeerd maar daar wilde het niet mee lukken, vervolgens ben ik in mijn software mappen gaan zoeken en kwam ik dit tegen (anders had ik je die tip wel gegeven)
Was voor mij ook de eerste keer dat ik het gebruikte (is mijn bewaartik toch nog ergens goed voor)
Pagina: 1