• Berty89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-01-2022
Beste tweakers (lezers),

Voor zowel mijn oom als voor mijn vader wil ik in de nabije toekomst een HTPC gaan samenstellen en bouwen waar mediaportal op draait waarmee TV zowel bekeken als opgenomen kan worden. Aangezien ze buitenaf wonen is schotel het enige tv aanbod wat er is en daarom maken ze beiden gebruik van Canal Digitaal.
Afbeeldingslocatie: http://apps.canaldigitaal.nl/uploadedImages/10_Meer_weten/smartcard.jpg

Nu is mijn vraag aan jullie wat ik hiervoor allemaal nodig heb. Met Mediaportal heb ik redelijk wat ervaring, maar met de hardware voor een HTPC en vooral met het realiseren van TV kijken en recorden via een HTPC erg weinig.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen en willen helpen, of me op de goede weg kunnen wijzen als hier handleidingen of topics over te vinden zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Je zal in ieder geval een DVB-S-tuner nodig hebben, en iets waar je de smartcard in kan steken, zoals een Terratec Cinergy S2 PCI HD, of een TechniSat SkyStar. Volgens mij moet het met een AnySee ook wel kunnen, maar je kan ook een CAM erin plaatsen. Volgens mij heb je daar dan ook een AlphaCrypt Classic voor nodig, zoals ook bij DVB-C gebruikt kan worden.

Qua software kan je uiteraard dan MediaPortal gebruiken, of alleen de TVServer backend van MediaPortal en XBMC als frontend gebruiken (en die dus laten connecten naar de MediaPortal backend).

iRacing Profiel

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36
Nodig:
  • DVB-S(2) tuner. Ik gebruik zelf een tweetal Terratec S7's (USB), bij mijn vader heb ik een setup met DigitalDevices DuoFlex S2 & Octopus Twin CI (Twin tuner)
  • CI/CAM: Kun je gewoon bestellen via CanalDigital, of bij tig webshops. Ik heb zelf daarnaast een Unicam voor wat extra duitse zenders.
  • Smartcard: Ook gewoon te bestellen via CanalDigital.
  • Pc :)
Mijn praktijk ervaring software:
Ik ben zelf een grote fan van MediaPortal en XMBC vanwege de grafisch mooie skins en de vele goede plugins. Echter... als er voornamelijk TV gekeken gaat worden met de PC/TV dan raad ik het absoluut af.
Het is daarvoor toch helaas niet iets te instabiel, dag in dag uit stabiel houden is mij in ieder geval niet gelukt, en hoewel ik me niet druk maak om een crash af en toe is het voor mij ouders wel een issue. Het primaire doel van beide programma's is niet TV kijken, en vooral mijn ouders vinden de interface te verwarrend.

Bij mijn ouders wordt enkel en alleen DVBViewer gebruikt, rete stabiel en snel en volledig gericht op TV. De mediaspeler onderdelen doen iets onder voor XMBC/Mediaspeler, maar voldoen.
Thuis is DVBViewer ook het meest in gebruik. Op de server zij alle ontvangers geintalleerd (naast de 2 DVB-S Tuners ook 2 DVB-C Tuners) en draait DVBViewer's recordingservice. Op de PC in de woonkamer en in de slaapkamer is draait DVBViewer. Momenteel test ik de combinatie RecordingService met XMBC (Frodo) en DVBViewer PVR Client, veelbelovend maar nog te traag en mist wat functionaliteit.

Maar.... Waarom niet gewoon een TV met DVB-S tuner of een standaard settop box. Voor "gewone gebruikers" meestal de gebruiksvriendelijke oplossing

[ Voor 4% gewijzigd door amontillado op 19-11-2012 21:32 ]

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• kroegtijger
Maar.... Waarom niet gewoon een TV met DVB-S tuner of een standaard settop box. Voor "gewone gebruikers" meestal de gebruiksvriendelijke oplossing
qft :Y

Dit soort dingen met een HTPC doen is een leuk speeltje, maar in de praktijk kijk ik eigenlijk nooit via de DVB-C tuner in mn HTPC, maar gewoon via de tuner in mn TV. De HTPC is voornamelijk voor opnemen (en dat doe ik weer meestal op de HDD-recorder :') ik snap ook wel dat mn vriendin me voor gek verklaart met zoveel mogelijkheden voor TV ;) )

iRacing Profiel

• Berty89
Beide partijen maken nu gebruik van een Externe tuner met opname functie, als ik jullie goed gebruik kan ik de ambitie om alles via de HTPC te laten lopen beter voor later bewaren en nu eerst gewoon een HTPC bouwen waarmee gewoon lekker films en eventueel een DVD of Bluray bekeken kan worden.

Ik denk dat ik me daar dan eerst maar op concentreer en misschien in de toekomst wanneer alles wat stabieler is uitbreidt naar de TV functie.

Alsnog kan ik hulp gebruiken bij het ontwikkelen van een HTPC voor een budget van ca. 300-400 euro die gewoon prima full hd filmpjes af kan spelen. Hoe begin ik hier mee? Waar kan ik het best onderdelen bestellen etc?

Ieder hierboven veel dank voor de informatie tot zo ver.

• kroegtijger
Als je een HTPC bouwt, kan je er natuurlijk net zo goed een tuner bij zetten, maar verwacht niet dat dit in de praktijk heel erg handig werkt voor TV te kijken. Een HTPC is een 2e tuner erbij; niet "in de plaats van".

Wat betreft je build zou je met een AMD A6-5300K moeten kunnen volstaan. Dat kan je dan icm een Asus F2A85M LE doen en 4 of 8GB DDR3-1600. Zoek daar een leuke behuizing, en eventueel voeding bij, en dan is alleen nog de vraag wat je met storage wilt gaan doen. Als je een HDD gebruikt is een SSD weinig toegevoegde waarde, behalve kortere boot-tijden. Als je een NAS hebt is een SSD perfect. Relatief goedkoop (je kan met 64GB af) snel en stil. CPU, bord, geheugen en SSD is bij elkaar zo’n 250,-. Heb je geen centrale storage, dan is een SSD weinig nuttig, en kan je beter alleen een 2TB HDD nemen en kom je grofweg 50,- hoger uit.

Eventueel kan je er nog een DVB-S/S2 tuner bij nemen voor satelliet.
Wat betreft koeling is het erg afhankelijk van wat je voor behuizing kiest (en daar komt dan dus weer eventuele bediening bij, mocht de case dat niet bieden).

iRacing Profiel

• Berty89
Kroegtijger, bedankt voor de informatie.

Ben een beetje wisselvallig maar zat zelf net even de 2e hands opties te bekijken die hier op tweakers aangeboden worden.

Wat denk jij (jullie) van deze keuze:

V&A aangeboden: Origen AE H6 HPTC (SSD, Wifi, VFD/LCD, MCE remote)

Mijn oom heeft momenteel een mediaplayer met 1tb opslaggeheugen die net gesneuveld is (HDD) binnen de garantieperiode, als hier een nieuwe voor in de plaats komt zou ik deze gewoon hierin kunnen schroeven met mss nog 1 of 2 tb er bij.

Graag hoor ik jullie mening over deze HTPC

• kroegtijger
Het is een wat gedateerd modelletje, maar een Athlon II X2 250 heeft in principe genoeg power aan boord om het meeste wel te kunnen weergeven. Er wordt een MCE-remote meegegeven, wat op zich prima functioneert, maar wat je ook steeds minder begint te zien. Mocht je 3D willen gaan afspelen, dan heb je kans dat er nog een andere videokaart in moet (een HD6570 kan dit prima afhandelen. Passief verkrijgbaar voor zo'n 55,-). Qua hardware is het dus niet veel bijzonders, maar genoeg voor HTPC-doeleinden. Zeker als je bijvoorbeeld OpenElec gaat draaien is dit voldoende. De prijs lijkt me met name gebaseerd te zijn op de case. Ik vind 't zelf wat aan de hoge kant, maar absurd hoog is het nu ook weer niet.

iRacing Profiel

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-01 23:03
kroegtijger schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 00:22:
[...]

qft :Y

Dit soort dingen met een HTPC doen is een leuk speeltje, maar in de praktijk kijk ik eigenlijk nooit via de DVB-C tuner in mn HTPC, maar gewoon via de tuner in mn TV. De HTPC is voornamelijk voor opnemen (en dat doe ik weer meestal op de HDD-recorder :') ik snap ook wel dat mn vriendin me voor gek verklaart met zoveel mogelijkheden voor TV ;) )
Een goed geïnstalleerde HTPC kan prima dienen voor stabiel 24/7 gebruik. Op het moment dat je alleen zonder kennis aan zo'n project begint kan het alleen wel even duren voor je alles optimaal hebt werken.

Maar wanneer dit eenmaal het geval is wil je niet meer terug! (is mijn ervaring althans) Ik draai al een hele tijd tot volle tevredenheid mediaportal icm 4therecord met een Anysee DVB-C tuner.. Hier heb ik ook een handleiding voor geschreven (https://docs.google.com/f...NDQ5MjFj/edit?hl=nl&pli=1)

@TS: Ik zou als ik jou was zorgen dat je zeker voor in het begin een (goedkope) settopbox achter de hand houdt voor allerdaags gebruik, en je lekker bezig gaat met het bouwen van een leuke HTPC..

Voor mij werkt digitale tv echt super goed en stabiel op mijn HTPC. Zappen gaat sneller dan bij mijn cisco interactieve tv decoder (welke ik inmiddels ook allang de deur uit heb gedaan) en met plugins zoals Onlinevideos voor mediaportal heb je een volwaardig interactief tv systeem.

Wellicht heb je niet zoveel aan m'n verhaal omdat ik zelf geen dvbs gebruik, maar ik wilde je in ieder geval aanmoedigen voor het bouwen van een htpc.. Veel succes!

• Berty89
Wat leuk, powermarcel ik ken jou HTPC setup van Youtube!

Ik denk inderdaad dat ik de TV ambitie bewaar voor wanneer ik zelf een budget heb en alles voor mezelf bouw, aangezien het voor de mensen waarvoor ik nu een oplossing erg vervelend is als ik er nog een half jaar mee bezig ben om alles werkend te krijgen en bovendien is het geen pre.

Handig die handleiding van je, heb hem gebookmarked en zal hem in de toekomst vast gebruiken!

[ Voor 77% gewijzigd door Berty89 op 20-11-2012 16:51 ]

• Berty89
kroegtijger schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:34:
maar genoeg voor HTPC-doeleinden. Zeker als je bijvoorbeeld OpenElec gaat draaien is dit voldoende.
Ik ben dus van plan mediaportal te gebruiken..

• kroegtijger
powermarcel10 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:43:
[...]

Een goed geïnstalleerde HTPC kan prima dienen voor stabiel 24/7 gebruik. Op het moment dat je alleen zonder kennis aan zo'n project begint kan het alleen wel even duren voor je alles optimaal hebt werken.
En als het eenmaal stabiel draait, ga je weer functionaliteiten toevoegen en duurt het allemaal weer even ;) een HTPC is imho geen gebruiksvoorwerp, maar een hobby met mogelijkheden :P
Maar wanneer dit eenmaal het geval is wil je niet meer terug! (is mijn ervaring althans) Ik draai al een hele tijd tot volle tevredenheid mediaportal icm 4therecord met een Anysee DVB-C tuner.. Hier heb ik ook een handleiding voor geschreven (https://docs.google.com/f...NDQ5MjFj/edit?hl=nl&pli=1)
Ik draai zelf met een AlphaCrypt CAM en MediaPortal TV-backend icm 4TheRecord en XBMC-frontend. Werkt prima inderdaad, maar ik geef zelf toch de voorkeur aan de OSD van mn TV (waar een CI+ in zit). Het is qua functionaliteit allemaal wel goed in orde, maar qua feeling is de TV imho toch prettiger.
@TS: Ik zou als ik jou was zorgen dat je zeker voor in het begin een (goedkope) settopbox achter de hand houdt voor allerdaags gebruik, en je lekker bezig gaat met het bouwen van een leuke HTPC..

Voor mij werkt digitale tv echt super goed en stabiel op mijn HTPC. Zappen gaat sneller dan bij mijn cisco interactieve tv decoder (welke ik inmiddels ook allang de deur uit heb gedaan) en met plugins zoals Onlinevideos voor mediaportal heb je een volwaardig interactief tv systeem.
Vrijwel ALLES gaat sneller dan de Cisco-decoder :') De Cisco harddiskrecorder die ik er ook nog bij heb staan is zo traag als dikke stront, maar is wel het meest betrouwbaar gebleken (en ook dat is nog niet ideaal aangezien recordings op basis van EPG worden gescheduled, net als op je pc, maar de EPG vaak niet wordt bijgewerkt door de zenders, met als gevolg dat je de laatste 10 minuten van je opname mist :(
Wellicht heb je niet zoveel aan m'n verhaal omdat ik zelf geen dvbs gebruik, maar ik wilde je in ieder geval aanmoedigen voor het bouwen van een htpc.. Veel succes!
DVB-C en DVB-S verschilt niet veel van elkaar. De bron waar het signaal vanaf komt is anders, maar het principe van werken is gelijk. Ook dit kan dus gewoon met een MediaPortal backend, for the record etc etc.

iRacing Profiel

• powermarcel10
@kroegtijger: Je kunt er inderdaad mee blijven klooien, maar dat is natuurlijk aan jezelf.. Je kunt het ook één keer goed installeren, en er dan gewoon niet meer aankomen.. Als echte "tweaker" blijf je natuurlijk prutsen, maar ik moet zeggen dat ik het de laatste tijd gewoon met rust laat omdat het al tijden prima functioneert. Klooien en tweaken doe ik wel m'n "gewone" pc als ik daar de behoefte voor voel.. ;)

Ik vind de tv functionaliteit prima en stabiel aanvoelen op mijn HTPC. Alles ziet er heel gelikt uit, zappen gaat prima, net als tv opnemen. Daarnaast ziet de gids (EPG) er ook nog eens super strak en overzichtelijk uit in tegenstelling tot sommige andere decoders. Maar het kan natuurlijk per systeem verschillen hoe je het beleeft. Ik heb een vrij snelle HTPC, en deze doet qua tv functionaliteit echt niet onder voor veel tv's en decoders. M'n vader had laatst een nieuwe tv van sharp gekocht met ingebouwde ci. Ik vond de menu's (en ook de zaptijden) om eerlijk te zijn om te janken.. Als ik thuis mijn mediacenter weer bedien voelt dat toch echt een heel stuk meer solide...

Je hebt gelijk voor wat betreft die cisco decoders.. Onvoorstelbaar dat die dingen nog steeds worden gemaakt (en verkocht). Ik had één van de eerste versies van dat apparaat icm een ziggo interactief tv abbo. Er werden destijds allerlei updates belooft, maar die haalden weinig tot niks uit. Ik stond echt versteld toen m'n broer laatst ook zo'n apparaat thuis gestuurd kreeg bij zijn abbo. het zal vast een nieuwere versie zijn geweest, maar de interface was nog steeds zo traag als stront, en nog steeds even lelijk..

• Berty89
@kroegtijger

Denk je dat deze ook oke is?

V&A aangeboden: MediaCenter HTPC

Geen SSD maar dat voegt voor een HTPC toch ook niet heel veel toe?

• powermarcel10
Berty89 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:31:
@kroegtijger

Een SSD voegt juist in gebruik bij een HTPC veel toe.. Snel opstarten is toch wel een beetje een must voor een HTPC.. Daarnaast worden skinbestanden met bijvoorbeeld Mediaportal sneller ingeladen.. Ik heb het idee dat de overall-experience wat beter is wanneer je een SSD gebruikt..

• kroegtijger
Berty89 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:31:
@kroegtijger

Voor deze geldt een klein beetje hetzelfde. Alle hardware is een beetje gedateerd, maar zal wel functioneren voor je doeleinde zolang je niet meer wensen dan wat je nu hebt gaat toevoegen. De 2x 7200RPM HDD's zullen wel het nodige geluid weten te produceren, en het totaal van 1TB aan opslagcapaciteit is dan een beetje karig ten opzichte van het geproduceerde geluid. Dan denk ik toch al snel aan de 2 disks eruit halen, en een 2TB disk ervoor in de plaats te zetten.
Dat er geen SSD in zit is qua mogelijkheden geen probleem, maar zoals gezegd is je boot-tijd wat langer. In functionaliteit mis je er in ieder geval niets door. Ten opzichte van de andere HTPC is deze weliswaar iets goedkoper, maar de andere case is (aanzienlijk) beter.

Nu kan ik natuurlijk niet voor je oordelen wat qua budget verantwoord is, maar gegeven dat een bord met processor en geheugen nog geen 200,- kost, en je dan alleen nog storage en een behuizing nodig hebt, zou ik zelf toch meer naar "nieuw" kijken. Eventueel een case met voeding uit de V&A opduikelen kan altijd, en storage is afhankelijk van wat je zelf wilt uiteraard. Misschien heb je nog een disk ergens liggen?? Voor 300 a 350,- heb je een volledig up to date machine... Dan is 200 voor een outdated machine toch wel een hoop geld.

iRacing Profiel

• Berty89
Ik sta er voor open. Mijn vader investeert liever ook wat meer dat het goed werkt en blijft werken dan dat hij een systeem heeft wat over een tijdje weer te traag is. Wellicht kun je me aanbevelingen doen op het gebied van mainboards en processors?

• kroegtijger
Dat is natuurlijk enigszins afhankelijk van je eisen, maar je kan bijvoorbeeld denken aan een AMD A6-5300K met 8GB DDR3-1600 en een Asus F2A85M-LE bord. Volgens mij heb je daar een heel knappe basis aan om op door te bouwen in de toekomst, en heb je een vlot, maar energiezuinig en betaalbaar systeem. Moet er nog wel een case bij (dat kan je zo gek maken als je wilt), voeding (afhankelijk van de case, maar je hebt niet veel vermogen nodig) en storage (en dat is weer afhankelijk van case, budget en storage-locatie).

iRacing Profiel

• Berty89
Ik heb uiteindelijke toch gekozen voor een 2e hands die ik al op het oog had.
Namelijk deze:

Origen AE H6 aluminium geborstelde kast met VFD/LCD
Gigabyte GA-MA785GM-US-2H
AMD Athlon II X2 250
Scythen Big Shuriken rev. B
2x2GB Samsung 6400-666 geheugen
Be Quiet 300w voeding
32GB SSD Transcend TS32GSSD25S-M SATA
Linksys WMP600n wifi
Optiarc CD/DVD brander
AKASA geluidsisolatie in de kast
2x SilenX fans (kast).

Ik heb hem helemaal opnieuw geinstalleerd met Mediaportal erop, en hij draait als een treintje, helemaal perfect en superstil. De TV optie is iets voor later, of gewoon niet. Mn oom en tante zijn er zeer tevreden mee en zijn erg onder de indruk van MP. Bedankt voor de support en misschien post ik nog eens een showcase.

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Aangezien we GOT graag wat net houden, Bouw ik maar verder in dit topic. Zit namelijk ongeveer met hetzelfde. Ik ga het alleen dan nieuw kopen en zelf bouwen.

AMD A10-5700, 3.4GHz, 4MB, FM2, HD7660D
Gigabyte GA-F2A75M-D3H FM2 A75 4xDDR3 mATX
Intel 330 Series 60GB 2.5" SATA3 (Boxed)
SilverStone Grandia GD06B, ATX, Zwart
Kingston HX blu 4GB(2x2GB) DDR3 1600MHz CL9
Microsoft Windows 8 UK, 64b. OEI, DVD
Scythe BIG Shuriken 2 Rev.B
LG BH10LS38 10x Blu-ray brander, zwart, SATA,
(moet nog een voeding in)

Maar dan de grote vraag, welke Dvb-S2 Tuners, zodat ik kan kijken en opnemen tegelijk.
In combinatie met Canal Digitaal. Een CI module en kaart heb ik dus van hun al.

Wat ik allemaal lees hier en extern zijn er 2 goede?
De Terratec Cinergy HD S2
of:
Digital devices Duoflex S2 en Octopus Single CI bundle
2x DVB-S2 HDTV + 1x CI

Prijs is even het minst belangrijk, stabiliteit en compatibiliteit het hoogst.

Dit wil ik ook allemaal laten werken met XBMC....

[ Voor 4% gewijzigd door Centropy op 26-12-2012 15:30 ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-01 11:53
Ik heb zelf een TBS6981 en draai hierop TVHeadend+XBMC onder Linux. Werkt goed, maar niet perfect. De problemen ontstaan meestal nadat Canal Digitaal weer eens wat aan de frequenties veranderd oid. Dan moet je eerst uitvinden hoe en wat en de instellingen aanpassen.

Ik gebruik als CAM trouwens een SmartReader+OSCam.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Die TBS6981 sluit je dan aan op die smartreader+oscam voor het kijken van versleutelde kanalen?

Maarja ik lees ook meteen dat het niet altijd goed werkt, ik zoek juist iets wat wel goed werkt.

• amontillado
Zoals hierboven al geschreven gebruik ikzelf een tweetal Terratec S7's (USB), bij mijn vader heb ik een setup met DigitalDevices DuoFlex S2 & Octopus Twin CI (Twin tuner). De DigitalDevices bevalt me beter, gebruikt minder resources en gaat beter om met standby dan de USB terratecs.
Voor mij geen 'gedoe' met OSCam, gewoon een ci+cam in de ontvangers, werkt altijd.

Test inmiddels ruim een maand XMBC met de recordingservice van DVBViewer.
Het aantal keren dat CD de frequenties wijzigt is zeer beperkt en met de recodingservice (eigenlijk Transedit) zo bijgewerkt.
Blijf er wel bij dat als je de PC primair gebruikt om TV te kijken XMBC nog niet geschikt is, het is niet 100% stabiel en kan kwa snelheid niet op tegen DVBViewer. Voor sporadisch gebruik is het redelijk.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Dus om Tv te kijken is het af te raden, er is dus niet een degelijke setup waarvan je kan zeggen dat je er prettig mee dagelijks tv kan kijken vanuit htpc gezien?

Of doel je primair op XBMC als TV frontend? Want een andere app gebruiken om tv te kijken is geen probleem, dan gebruiken we xbmc toch alleen voor het afspelen van opnames? En ik mag toch aannemen dat nu ze het wel gaan ondersteunen het alleen maar beter gaat worden?

Heel erg bedankt alvast voor je vergelijking tussen de 2 die ik noem.
Ik heb genoeg dus aan de "DigitalDevices DuoFlex S2 & Octopus Twin CI (Twin tuner)" voor het kijken van 1 kanaal het het opnemen van een ander? zonder dat ik meer Cam modules en kaarten nodig heb dan ik nu heb?

• amontillado
Ik vind XMBC voor primair TV gebruik niet geschikt. De htpc die ik dagelijks gebruik voor tv kijken draait volledig op DVBViewer, in mijn mening is dat echt stukken beter voor tv kijken. Alleen zijn daar de overige media center functies net iets minder ontwikkeld (voor mij voldoende maar XMBC / Mediaportal kan daar meer).

Ligt de nadruk bij je meer op mediacenter achtige zaken kun je ook mediaportal + Argus overwegen, is ook een goed alternatief.

• Berty89
Is deze kaart geschikt voor Canal Digitaal en mediaportal? Met HD zenders? En kan ik hiermee tegelijk kijken en opnemen? En wat heb ik dan hiernaast nog meer nodig? Ik neem aan een kaart reader zoals Anysee?

http://www.marktplaats.nl...anal-digitaal-module.html

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden. >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Berty89 op 08-05-2014 14:27 ]

• kroegtijger
Op zich zou het moeten functioneren; het is een DualTuner voor DVB-S en DVB-S2 met een CI-bracket erbij. Je zal dan dus nog wel een CAM erbij moeten hebben en uiteraard een smartcard voor erin met je abbonement. Welke CAM je hiervoor moet hebben durf ik niet zo te zeggen, maar zeer waarschijnlijk dat MASCOM er wel een geschikte voor heeft.
Overigens is de prijs niet heel aantrekkelijk. Een Hauppage WinTV HVR 5500 is nieuwprijs 152,- en een TechniSat SkyStar 2 Express HD is pakweg 55,- nieuwprijs.
Dan is dit voor een gebruikt kaartje toch wel heel erg prijzig als er geen CAM bij wordt meegeleverd.

iRacing Profiel

• Berty89
Bedankt voor je reactie kroegtijger.

Als ik het goed begrijp is die TechniSat kaart een kaart met 1 aansluiting, in dat geval zou ik er toch 2 nodig hebben mocht ik willen opnemen en afspelen tegelijk?

Verder vroeg ik me af of mijn HTPC krachtig genoeg is om mijn wensen in vervulling te brengen (tv kijken en opnemen).

V&A aangeboden: Snelle en stille (HT)PC aangeboden

En is er iemand die me kan vertellen wat voor CAM ik nodig heb?
Pagina: 1