• Justin91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
Beste Tweakers,

Dit is het verhaal;

Bij het spelen van Wolfenstein - Enemy Territory (2003) loopt de computer na een tijdje, meestal rond de 45 minuten, compleet vast. Meestal werkt de reset knop dan niet meer en moet de aan-uit schakelaar worden ingedrukt. Het maakt niet uit of ik overclock (met XMP) of niet. Voltages zijn volgens hwmonitor en asus ai suite stabiel als ik stress tests draai.

Het gekke is dat ik urenlang Fallout New Vegas kan spelen zonder problemen. Ook heb ik prime95 en intel burn in test gedraaid; geen vastlopers.

Wat ik ook vaak meemaak is dat wanneer ik iets aanpas in het BIOS en het opsla, de computer uitvalt en na een paar seconden weer aangaat. Soms worden instellingen dan niet opgeslagen. Nu maakt dit mij verder niet uit maar kan dit betekenen dat de voeding te weinig geeft of is er meer aan de hand? Gewoon cold- en warm booten gaat wel altijd goed.

Misschien weten jullie iets.

Alvast bedankt. :)
Justin

Dit is het systeem, nu een week oud;

Intel Core i5-3570K
Asus P8Z77-V Pro
Corsair Vengeance 8GB(2x4GB) DDR3 1600
AMD HD 6870
Antec Earthwatts 500 watt, 4 jaar oud

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het probleem dat je aangeeft dat als je een bios instelling verandert en dat je pc dan 'reset' en niets opslaat kan duiden op een 'gaar' moederbord. Je zou kunnen proberen je bios een update te geven.

Wel raar dat je systeem vast loopt bij WET maar niet bij FNV. Misschien toch eens een nieuwe/andere voeding proberen?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Niet opslaan van instellingen kan ook een (bijna) leeg bios batterij zijn. dat geeft soms ook andere problemen. 2e verdachte is inderdaad je voeding

Verwijderd

Welke windows versie?
Is de game up to date? Alle patches geïnstalleerd?
Indien win7 heb je geprobeerd de game in xp modus te spelen of admin?

Dat de computer uitvalt is normaal bij asus na het wijzigen van de bios instellingen.
Als hij de instellingen niet opslaat kan dat mogelijk duiden op verkeerde instellingen die hij niet accepteert, kijk voor de zekerheid toch even of de batterij nog ok is.
Ik denk echter dat dit bij een dergelijk recent bord niet het probleem is.

• Justin91
OS is Windows 7 SP1, XP mode heb ik nog niet geprobeerd.

De game is up to date, ook al is de laatste patch al jaren oud. Met mijn vorige systeem (asus moederbord, phenom ii, zelfde videokaart) had ik nooit problemen met dit spel. Ook viel dat bord nooit uit in het BIOS.

Ik denk dat ik toch even een mailtje stuur naar Asus, misschien is het bios uitvallen bekend bij dit moederbord en zijn ze ermee bezig, wie weet.

Ik zal ook een andere voeding en andere batterij proberen.

Bedankt voor de reacties!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
Je kan kijken of die dit ook doet als je 'overbodige hardware' niet hebt aangesloten. Denk aan de brander en cardreader bv.

• Justin91
Nou ik geloof dat ik eruit ben.

Er zitten twee switches op het moederbord, TPU en EPU. EPU is voor energiezuinige dingetjes en TPU overclocked het moederbord op een "intelligente" manier.

Met de TPU switch uit valt de computer niet meer uit. Het kwam dus waarschijnlijk doordat hij de pc moet power cyclen om een goede kloksnelheid te berekenen ofzo? Als ik XMP in het Bios aandeed met de switch op ON ging de CPU snelheid ook naar 4100 mhz. Nu met de switch op OFF gaat alleen het geheugen op 1600 ipv 1333 mhz. Misschien loopt wolfenstein nu ook niet meer vast.

In ieder geval is dat probleem dus vooralsnog opgelost. Mocht hij weer uitvallen en het dus niet aan die switch liggen dan post ik weer terug.

Bedankt!
Pagina: 1