Toon posts:

Routers voor een Cisco lab

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop tegen de beperkingen aan van Cisco packet tracer dus ik wil oefenen met echte apparatuur.
Ik heb nu een aantal 2950 switches kunnen bemachtigen, zo heb ik al goed kunnen oefenen met STP, nu wil ik uitbreiden met 2 routers.
De 2600 serie routers zijn goed en goedkoop te vinden op Marktplaats. Echter, die hebben 9 van de 10 x geen WICs waar je iets aan hebt en meestal maar 1 FE poort.

Zijn er nog andere switches die ik kan gebruiken om te oefenen? Ik wil met name oefenen met 2 netwerken aan elkaar knopen, ik moet dus iets hebben wat aan een WAN kan hangen.

Zijn er nog mensen die wat hebben liggen??

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een 2600 kan precies wat je wilt, ook zonder wics. Aangezien alles tegenwoordig over ethernet aangeleverd wordt, zet gewoon 802.1q vlans op die ethernetpoort.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32
Een andere optie is natuurlijk oefenen met GNS3. Dan heb je geen fysieke hardware nodig, maar draai je wel de officiële IOS. Er zijn voor zover ik weet ook mogelijkheden met GNS3 om dat vervolgens aan fysieke infra te koppelen, dus kun je ook nog steeds je 2950's gebruiken.

Andere opties zijn het huren van labs. Dit kost vaak niet heel veel en geeft je de beschikking over heel veel hardware in configuraties die CCNA waardig zijn.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
@CyBeR: ja dat is ook zo, zo moet ik er uiteindelijk ook mee gaan werken. Het zou dus volstaan als ik 2 2600 routers heb met alleen de vaste ethernet poort?
Ik heb van een collega een Cisco 870 te leen, heb ik daar nog wat aan?

Verwijderd

Topicstarter
Dat GNS3 is trouwens ook best mooi. Ik heb echter geprobeerd een IOS image te laden maar krijg steeds een error.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:12

ShadowBumble

Professioneel Prutser

2600 serie heeft wel router met dual FA interfaces dit zijn meestal de XM series die hebben vaak ook default meer geheugen en flash, zijn ook voor een prikkie te krijgen op marktplaats. en Anders zou ik zoals hier boven staat lekker GNS3 gebruiken. Werkt prima

GNS ondersteunt niet de nieuwe typen routers ( voornamelijk de ISR's en ISR0G2 ) maar met de oude types kom je een heel eind. 7200 zijn namelijk nog steeds beesten van machines en voor een labje meer dan voldoende, ik gebruik altijd voor CE de 3600 en voor PE de 7200

[ Voor 34% gewijzigd door ShadowBumble op 19-11-2012 13:36 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:27:
@CyBeR: ja dat is ook zo, zo moet ik er uiteindelijk ook mee gaan werken. Het zou dus volstaan als ik 2 2600 routers heb met alleen de vaste ethernet poort?
Wat mij betreft wel. WICs zijn geinig als je 't ding aan je DSL of een of andere seriele verbinding wil hangen. Dat eerste is op zich nuttig maar dat 2e ben ik echt alleen nog op school tegengekomen, waar we twee 1700s met serieel aan elkaar moesten knutselen. (Je ziet 't ook wel 's bij sommige H/SDSL verbindingen maar 't wordt steeds zeldzamer.)
Ik heb van een collega een Cisco 870 te leen, heb ik daar nog wat aan?
Die draaien iOS maar volgens mij kunnen ze niet superveel, wel?

• MagicTempest
Het nadeel met Cisco is dat ze heel erg op de Amerikaanse markt focussen. Daar zijn seriele verbindingen of frame relay en dergelijken helaas nog iets normaler dan hier. Om die reden zit die onzin dus ook nog steeds in het lesmateriaal en in de examens.

Om daarmee te oefenen kun je wel het beste GNS3 gebruiken.

Bij errors met GNS3 gebruik ik meestal een ander IOS. Sommige IOS'en doen het niet om een of andere reden.

Met een 870 moet je volgens mij wel een router on a stick kunnen doen. Dan heb je al een aardig deel van je CCNA labs te pakken volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Je schijnt ook multiple VLANs te kunnen maken met sommige IOS versies op de 870

Verwijderd

Topicstarter
Vooralsnog heb ik de halve avond gespendeerd om via de console verbinding te krijgen. Krijg op geen enkele manier verbinding met dat ding. Met de consolekabel kan ik wel de switches programmeren dus daar ligt het niet aan. Iemand een idee? Hij zou op factory defaults moeten staan.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12 21:50
Misschien verschillende baud rate (Bits per second) proberen? Standaard staat het 9600.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zou standaard op 9600,8,N,1 moeten staan maar met andere varianten kreeg ik het ook niet voor elkaar.
Zijn deze apparaten op 1 of andere manier hardwarematig naar factory defaults te zetten?

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 08:31
GNS3 is ideaal, nadeel is dat het simuleren van switches nog steeds lastig is.

Bovendien kan het behoorlijk veel geheugen gebruiken als je boven de 10 routers komt. Dat probleem hebben wij nu opgeslost door op ons UCS chassis ;) in het lab. Hierop hebben we een GNS 3 VM(Ubuntu) draaien waar we 24 Gb geheugen aan toe hebben gewezen.

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom jij aan de juiste IOS images dan?

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:38
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:32:
Hoe kom jij aan de juiste IOS images dan?
Uit een router trekken die je al hebt, of via minder legale manieren die we hier niet mogen bespreken...
edit: Of inderdaad via een Cisco account :)

[ Voor 7% gewijzigd door Schumaster op 21-11-2012 11:37 ]

• MagicTempest
Als je het juiste Cisco account hebt kun je ze gewoon bij Cisco downloaden. Lukt het niet om ze bij Cisco te downloaden dan heeft het bedrijf waar je voor werkt misschien wel een paar IOS images die je kan gebruiken.

Er zijn natuurlijk ook andere manieren om aan IOS images te komen, maar dat hoeven we je als tweaker natuurlijk niet te vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat hoef je me niet te vertellen. Helaas doe ik CCNA bij Dirksen dus geen Cisco account

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12 21:50
Wat de tweakers bedoelen is een CIsco CCO account. Met zo'n account kan je IOS downloaden van Cisco device waar een contract op zit. Smartnet of zoiets.

Een cisco account maken is niet moeilijk. Alleen moet je wel de rechten hebben om Cisco IOS down te loaden.

[ Voor 26% gewijzigd door plizz op 21-11-2012 12:28 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mochten ccna-docenten niet gewoon daar bij?

• MagicTempest
Officiële CCNA docenten wel, maar er worden ook heel veel CCNA cursussen gegeven die niet officieel zijn. Ik geeft zelf ook CCNA trainingen, maar ik ben geen Cisco Certified Trainer. Ik weet overigens niet zeker of een CCT wel direct bij de IOS images mag. Volgens mij moet hij/zij dan ook nog eens werken voor een Cisco partner.

Om die reden noemen we de cursus dan ook geen CCNA cursus, maar meestal iets in de vorm van examentraining. Gelukkig hebben we wel de fysieke hardware om labs gewoon in real life te doen ipv GNS3.

Pagina: 1