Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-10 23:19
Geachte tweakers,

Ik heb van de week een systeem gekocht waarbij je via Wi-Fi schakelaars en dimmers kan bedienen. Ik kwam toen op het idee om ook mijn desktop hierop aan te sluiten omdat deze 24/7 aanstaat vanwege downloaden en streamen.

Ik bedacht me toen echter dat dit niet handig is omdat de stroom ook echt fysiek wordt afgesloten en de PC ook direct wordt uitgeschakeld zonder windows af te sluiten, ook vraag ik me af of het goed gaat als ik van afstand de PC weer aanzet, etc, etc.

Daarom had ik het idee om parallel over de aan-uit knop een relais te schakelen welke is gekoppeld aan een schakelaar welke bediend wordt via het bovengenoemd KlikAanKlikUit systeem. Nu heb ik echter problemen om de juiste relais (of schakeling) te vinden, ik heb uiteraard al gezocht maar het is moelijk om dit te vinden zonder dat je precies weet hoe het heet, ik denk dat dit aan mijn wensen voldoet:

- Conrad relais
- Handleidingen Relais

Het probleem is echter dat Duits niet mijn sterkste punt is, zeg maar gerust mijn zwakste, ik kan dus niet uit de handleiding opmaken of dit aan mijn wensen voldoet.

Resume:

Ik heb een relais (of schakeling) nodig welke als drukknop fungeert (bijv schakelt tussen 0.5 en 3 seconden) maar waarbij na het 'loslaten' van het contact het niet een probleem is dat er spanning op het relais blijft staan (want dit komt van de KlikAanKlikUit schakelaar en deze wordt pas weer veranderd op het moment dat ik de PC weer aan of uit wil zetten).

Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is? Zo niet dan probeer ik het wellicht visueel toe te lichtten.

Wie kan mij helpen hiermee? Is dit uberhaupt mogelijk en welke onderdelen heb ik hiervoor nodig?

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je pc 24/7 aanstaat, waarom wil je 'm dan aansluiten op KAKU??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik snap wat je wilt doen denk ik, dat is de pc aan/uitschakelen doormiddel van zo'n draadloze prul?

Dat kun je heel simpel doen door een 230V relais te halen, de spoel aan te sluiten op je draadloze ontvanger en het contact parallel over je powerbutton zetten. Als je dan je pc aan/uit wilt zetten, klik je gewoon kort even de ontvanger aan en uit.
Om een schakeling te maken waarbij je maar 1 keer hoeft te drukken (aan óf uit), is wat meer nodig, zoals een tijdrelais zoals je al schreef en nog wat componenten. Ik denk dat bovenstaande de aller gemakkelijkste en goedkoopste oplossing is.

[ Voor 71% gewijzigd door Bartjezz op 19-11-2012 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 09:53:
Als je pc 24/7 aanstaat, waarom wil je 'm dan aansluiten op KAKU??
Omdat ik niet meer wil dat ie 24/7 aanstaat, maar dat ik ook niet elke keer als ik een serie/film aan het kijken wil beneden op m'n XBMC dat ik naar boven moet om mijn PC aan te zetten, ja ik weet het luiheid.

Ik heb de wake-up on wlan functie ook even bekeken, maar volgens mij is mijn netwerkkaart hier niet geschikt voor.
Bartjezz schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:20:
Ik snap wat je wilt doen denk ik, dat is de pc aan/uitschakelen doormiddel van zo'n draadloze prul?

Dat kun je heel simpel doen door een 230V relais te halen, de spoel aan te sluiten op je draadloze ontvanger en het contact parallel over je powerbutton zetten. Als je dan je pc aan/uit wilt zetten, klik je gewoon kort even de ontvanger aan en uit.
Om een schakeling te maken waarbij je maar 1 keer hoeft te drukken (aan óf uit), is wat meer nodig, zoals een tijdrelais zoals je al schreef en nog wat componenten. Ik denk dat bovenstaande de aller gemakkelijkste en goedkoopste oplossing is.
Ja, maar het mooiste zou zijn om 1x drukken wat dan hetzelfde resultaat geeft als het fysiek indrukken van de powerbutton.

Ik denk dat jouw oplossing inderdaad het beste alternatief is, een relais op de ontvanger aan te sluiten en dan de KiKa ontvanger even aan- en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:54
Of je kan werken met een multifuncioneel relais.
Dan kan je de pulsduur instellen bij in- en uitschakelen.

bv http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503089/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-10 22:41
Je kunt ook in je download programma aan geven dat hij na het afronden van de download de pc moet uitschakelen en voor een WOL (Wake-On-Lan) oplossing gaan. Geef even aan wat voor netwerkkaart je hebt, bij onboard je moederboard type opgeven.

[ Voor 25% gewijzigd door muppet99 op 19-11-2012 16:28 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:54
Maar na een film te streamen gaat dit niet hé.
Ik was ook in die richting aan het denken, en met even te googelen, gezien dat er ook een programma bestaat poweroff on lan.
Of zelfs van windows bestaat er zoiets.
Het hulpprogramma Remote Shutdown gebruiken om een computer af te sluiten en opnieuw op te starten in Windows 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 13:50
Mijn windows-computers gaan altijd vanzelf uit (hibernate) na een kwartiertje niksen.
En met een WOL-puls zet ik de laptop met mediaschijf weer aan, zodat hij weer een filmpje kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
bij windows kan je instellen dat (wanneer je op 'power button' drukt) windows alle programma's afsluit en dan zelf afsluit. en aanzetten ook door een puls van een relais, kind kan de was doen.

zelfs als je het 'netjes' wilt doen, meestal zit op je mobo 2x een aansluiting om je pc aan te zetten. 1 gebruikje voor die op je kast, kan je de andere gebruiken voor je relais.

voor het aansturen: je pakt een KAKU ide je op afstand kan aan zetten of uitzetten (230v) en dat over een 230V-spoel relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:19
Ik heb nog nooit een moederbord gezien met dubbele power headers hoor, alleen met een fysiek knopje erbij dat wel. Waar ik alleen aan denk, stel het relais blijft instaan, doordat kaku niet uitgaat, dan blijft powerbutton ingedrukt met alle problemen van dien. Ik zou toch een tijdrelais pakken zoals hierboven gelinked of (goedkoper) voor de WOL oplossing.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
gauntlet schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:24:
Of je kan werken met een multifuncioneel relais.
Dan kan je de pulsduur instellen bij in- en uitschakelen.

bv http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503089/.
Maar kun je dan ook een puls genereren op het moment dat je de stuurspanning er af haalt?
muppet99 schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:27:
Je kunt ook in je download programma aan geven dat hij na het afronden van de download de pc moet uitschakelen en voor een WOL (Wake-On-Lan) oplossing gaan. Geef even aan wat voor netwerkkaart je hebt, bij onboard je moederboard type opgeven.
Zoals hieronder ook al aangegeven, het gaat eigenlijk om meerdere dingen waardoor hij 24/7 aanstaat:

- Downloaden
- Streamen
- Maar ook logmein, als ik bijvoorbeeld vanaf werk even op mijn desktop wil
Luukje01 schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:14:
bij windows kan je instellen dat (wanneer je op 'power button' drukt) windows alle programma's afsluit en dan zelf afsluit. en aanzetten ook door een puls van een relais, kind kan de was doen.

zelfs als je het 'netjes' wilt doen, meestal zit op je mobo 2x een aansluiting om je pc aan te zetten. 1 gebruikje voor die op je kast, kan je de andere gebruiken voor je relais.

voor het aansturen: je pakt een KAKU ide je op afstand kan aan zetten of uitzetten (230v) en dat over een 230V-spoel relais.
Mijn windows is al zo afgesteld dat de power button er voor zorgt dat hij netjes afsluit. Echter het probleem is dat een relais constante voeding genereert en de power button dus ingedrukt blijft houden, tenzij ik handmatig de KIKA schakelaar nogmaals bedien om de spanning v.h. relais af te halen, nu is dit natuurlijk geen onoverkomelijk probleem, maar het mooist zou zijn om 1x knop te gebruiken.

Ik zoek juist jouw 'puls van een relais', welk relais kan dat doen op basis van constante stuurspanning en ook bij het afschakelen van de stuurspanning hoe zorg ik ervoor dat er maar even (1-3 sec) een puls wordt gegenereerd? Dan zou ik m.i. al met meerdere relais moeten werken?
Jim423 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:21:
Ik heb nog nooit een moederbord gezien met dubbele power headers hoor, alleen met een fysiek knopje erbij dat wel. Waar ik alleen aan denk, stel het relais blijft instaan, doordat kaku niet uitgaat, dan blijft powerbutton ingedrukt met alle problemen van dien. Ik zou toch een tijdrelais pakken zoals hierboven gelinked of (goedkoper) voor de WOL oplossing.
Dit is inderdaad een nadeel dat de KaKu hapert, wellicht dat ik eerst even aankijk hoe goed dit systeem werkt en dan een keuze maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Waarom wil je eigenlijk uberhaupt dit proberen ipv WOL?

Ik denk eerlijk dat al zou je moederbord geen WOL ondersteunen, dat een ander moederbord kopen nog steeds een veel praktischer en weinig duurdere oplossing is dan externe schakelaars aan je PC klussen.
-edit-
alleen een andere netwerkkaart kan natuurlijk ook.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 20-11-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
mcDavid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:37:
Waarom wil je eigenlijk uberhaupt dit proberen ipv WOL?

Ik denk eerlijk dat al zou je moederbord geen WOL ondersteunen, dat een ander moederbord kopen nog steeds een veel praktischer en weinig duurdere oplossing is dan externe schakelaars aan je PC klussen.
-edit-
alleen een andere netwerkkaart kan natuurlijk ook.
True,

Maar dat is niet mijn vraag, de vraag is of dit kan en zo ja, welk relais ik hiervoor kan gebruiken. Ik zie nog praktische bezwaren bij WOL, ik kan de PC van afstand dan aanzetten, maar hoe zet ik deze weer uit via WOL? Los daarvan vindt ik het beter via een KaKu systeem, en daar vraag ik jullie hulp bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Een computer uit krijgen is nooit een probleem, je kunt gewoon een scriptje aanroepen dat een shutdown commando geeft.

Maar om gewoon je vraag te beantwoorden: ik zou denk ik geen KaKu-schakelaar gebruiken, maar zelf iets klussen. Benodigdheden: een arduino, een 433MHz-ontvangertje en een optocoupler. De arduino kun je waarschijnlijk gewoon voeden vanaf een USB-poort, die blijven vaak onder spanning staan als de computer uit is. Vervolgens kun je een scriptje maken dat de optocoupler een halve seconde ofzo open zet, en dan een minuut lang alle signalen negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
mcDavid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:53:
Een computer uit krijgen is nooit een probleem, je kunt gewoon een scriptje aanroepen dat een shutdown commando geeft.
Hoe roep ik dat scriptje aan dan? Als ik beneden op de bank zit? Logmein heeft geen zin, dan kan ik net zo goed via logmein op afsluiten drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Aangezien je het al via wifi wilt bedienen dus waarschijnlijk via een smartphone of tablet: draai een webservertje en maak op je smartphone een bookmark naar een webscript.

Heb zelf eigenlijk het omgekeerde: een home-servertje dat altijd aanstaat en een webpagina serveert waarmee ik overal vandaan mijn muziek en verlichting aan en uit kan zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door mcDavid op 20-11-2012 15:38 ]

Pagina: 1