• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Beste tweakers,

ik zit al een tijdje met een tearingprobleem. Aan mijn PC zitten twee beeldschermen: een pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zilver, Zwart en een pricewatch: Samsung LE37A552. Normaal gesproken heb ik een HD6870 in mn PC. Deze kaart heeft twee DVI uitgangen en beide schermen zijn hierop aangesloten. Omdat ik tijdelijk even geen games op de PC speel heb ik de kaart eruit gehaald (scheelt ~50W) om over te gaan op de IGP van mijn pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed.

Mijn moederbord (pricewatch: Asus P8Z68-V) heeft echter maar één DVI uitgang. Maar wel een extra HDMI uitgang. Dus ik heb mijn TV aangesloten via HDMI. Dit geeft echter tearing iets onder het midden van het beeld. Een update van de graphics driver (meuk: Intel HD Graphics 15.28.7.2867) heeft het probleem niet opgelost. In de opties van Intel HD Graphics heb ik uitgezet maar de tearing lijn is alleen verschoven naar de bovenkant van het scherm. Geen oplossing dus.

Toen ik de videokaart er weer in stopte heb ik geprobeerd de HDMI-uitgang van de kaart maar eens te gebruiken. Dit geeft hetzelfde probleem. Dus ik denk, waarschijnlijk is er iets mis aan de kant van mijn TV. Firmware heb ik ook naar de nieuwste geüpdatet. Koppel ik daarnaast mijn monitor (die dus via DVI is aangesloten) los, dan is de tearing opeens weg! So, what gives?

Ik heb van alles al geprobeerd en een zoekopdracht op internet geeft ook geen resultaten. Dus als jullie een oplossing weten heel graag :) . Want anders zou ik mijn videokaart weer moeten gebruiken en dat is nogal zonde van de stroom.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
HDMI poort op het beeldscherm brak.
Kan geen andere verklaring verzinnen.
Probeer het anders even met een ander scherm daar geen tearing via hdmi betekent dat de poort op het eerdere beeldscherm brak is.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Lijkt me niet. Ik had het niet duidelijk gezegd. Maar de TV heeft geen DVI aansluiting, dus wanneer ik de HD6870 gebruik, gebruik ik een DVI->HDMI kabel. Er wordt in alle gevallen gebruik gemaakt van dezelfde poort. Maar ik zal een kijken of ik nog ergens een beeldscherm met HDMI heb.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-02 13:17
Er mag in principe geen verschil tussen zitten, want wat betreft videosignaal zijn DVI en HDMI identiek... Als er werkelijk een dergelijk verschil te zien is dan zal je het in instellingen moeten zoeken of eventueel de hardware zoals de kabels e.d. En als ik jouw verhaal zo even doorlees... dan geef ik de gebruikte kabel de schuld of de connector op de televisie. Ik zou beginnen met het wisselen van kabels en het testen van een ander televisie/monitor met hdmi om in ieder geval dingen te kunnen uitsluiten.