Toon posts:

keuze voor iPad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vrouw en ik willen na een tijdje de kat uit de boom te hebben gekeken ook een tablet aan gaan schaffen. We hebben al wat look-and-feel bezoekjes gebracht aan enkele winkels. Mijn vrouw geeft op deze wijze de voorkeur aan de iPad2. Ik kan me hier goed in vinden. Maar wat betreft het gebruik thuis hebben we nog wat discussie over de juiste keuze van OS-platform voor ons, Android of iOS dus. De Playbook van RIM laat ik na kort inlezen op internet voorlopig buiten beschouwing.

Deze vraag kan mijn inziens alleen beantwoord worden door te kijken naar onze wensen. Het voorstel is dus de iPad2. Surfen, email en aantekeningen maken lijken mij geen probleem. Voor het bedienen van onze Squeezebox heb ik al enkele apps gevonden. Ook voor ebooks (epub) lezen heb ik al enkele apps gevonden. Dit lijkt me allemaal prima te doen.

Dan wat betreft de foto's. Hier twijfel ik over. Wij hebben in de orde van 10GB tot 20GB aan foto's op onze Synology NAS staan met DSM2.0. Er bestaat een DSPhoto app hiervoor. Maar deze werkt alleen voor DSM 3.0 en hoger. Ik aarzel om onze DS107+ met 128MB geheugen die op dit moment lekker draait met de firmware te gaan updaten van 2.0 naar 3.0. Dat betekent voorlopig even dat deze app afvalt. Nu ben ik bang dat ik met een willekeurige File Navigator App niet zomaar door mijn foto's op mijn NAS kan scrollen. Als dat wel lukt, hoor ik het natuurlijk graag.

Hier zie ik wel een voordeel voor Android. Op mijn Android telefoontje kan ik met mijn ES File Explorer App mooi door mijn foto's op mijn NAS heen scrollen. De snelheid valt hierbij wel flink tegen. Waarschijnlijk ligt dat aan de snelheid van mijn telefoon. Ik ben benieuwd of dit echt een verschil maakt tussen Apple en Android.

Verder heb ik het gevoel dat er met Android veel meer te tweaken valt dan met iOS. Maar de vraag is of je dat belangrijk vindt. Laat mij maar tweaken op mijn pc-tje en mijn vrouw zonder gedoe de iPad gebruiken. Zij houdt niet zo van tweaken :-).

Ten slotte, bij de specificaties van de iPad2 zie ik bij wifi 802.11a, 802.11n en 802.11b staan. Thuis hebben we op dit moment met onze router 802.11g aan staan en 802.11b uit. Begrip ik het goed dat de iPad2 het niet doet op 802.11g en kan ik dit oplossen met het aanzetten van 802.11b op mijn router? Biedt deze 802.11b een beetje acceptabele bandbreedte, of moet ik met een nieuwe router naar de 802.11n toe die ook simultaan mijn andere 802.11g ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Om je wifi-vraag te beantwoorden: de iPad 2 ondersteunt 802.11 a/b/g/n, dus het gaat gewoon werken. Voor zaken als Airplay wil je misschien wel t.z.t. je router vervangen voor een model dat 802.11n ondersteunt.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dura
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 04:55
Ik heb de ipad 2 gehad en heb sinds zaterdag de 4, en heb ook nog even een mini gehad, maar die was te klein voor me.
Ipad 2 is een prima tablet, betaalbaar, uitstekend gebouwd en lange batterijduur.
Echter, voor foto's geeft het retinascherm van de ipad 4 een duidelijk beter beeld. Maar die is dan weer duurder, batterijduur is wat korten ne het opladen duurt langer.
In de winkel vond ik het verschil tussen de 2 schermen niet zo opvallen, maar thuis werd dat veel duidelijker; retina is echt prachtig! Ik zou niet meer terug kunnen, niet alleen zijn foto's veel mooier, maar ook tekst is opvallend makkelijker leesbaar.
Maar desondanks was ik anderhalf jaar erg gelukkig met mijn Ipad 2 (die heeft overigens ook een mooi IPSscherm).
Volgens mij kun je alles wat je wilt wel met deIipad; de NAS-benadering heb ik zelf niet geprobeerd maar er zijn tig apps voor het benaderen van externe gegevens op NAS of PC.
Ik heb ook een Squeezebox Touch, zowel Ipeng (mijn favoriet) en Squeezepad voldoen prima.
Epubs gaan ook prima, hoewel ook daar de 4 nog wat lekkerder leest dan de 2.
Verder heb ik een android telefoon, de Galaxy Note; eerlijk gezegd, geef mij maar IOS. apps werken vaak niet naar behoren, lopen vast, blijven ongewenst op de achtergrond interfereren etc. Maar de Note heeft een groot voordeel; het is een uitstekende ereader, de Iphone heeft een te klein en te smal scherm, vandaar mijn keuze.
Kortom, mijn advies zou zijn een ipad 2 of 4, afhankelijk van hoe belangrijk je het scherm vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
dura schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:57:
Ik heb de ipad 2 gehad en heb sinds zaterdag de 4, en heb ook nog even een mini gehad, maar die was te klein voor me.
Ipad 2 is een prima tablet, betaalbaar, uitstekend gebouwd en lange batterijduur.
Echter, voor foto's geeft het retinascherm van de ipad 4 een duidelijk beter beeld. Maar die is dan weer duurder, batterijduur is wat korten ne het opladen duurt langer.
In de winkel vond ik het verschil tussen de 2 schermen niet zo opvallen, maar thuis werd dat veel duidelijker; retina is echt prachtig! Ik zou niet meer terug kunnen, niet alleen zijn foto's veel mooier, maar ook tekst is opvallend makkelijker leesbaar.
Maar desondanks was ik anderhalf jaar erg gelukkig met mijn Ipad 2 (die heeft overigens ook een mooi IPSscherm).
Volgens mij kun je alles wat je wilt wel met deIipad; de NAS-benadering heb ik zelf niet geprobeerd maar er zijn tig apps voor het benaderen van externe gegevens op NAS of PC.
Ik heb ook een Squeezebox Touch, zowel Ipeng (mijn favoriet) en Squeezepad voldoen prima.
Epubs gaan ook prima, hoewel ook daar de 4 nog wat lekkerder leest dan de 2.
Verder heb ik een android telefoon, de Galaxy Note; eerlijk gezegd, geef mij maar IOS. apps werken vaak niet naar behoren, lopen vast, blijven ongewenst op de achtergrond interfereren etc. Maar de Note heeft een groot voordeel; het is een uitstekende ereader, de Iphone heeft een te klein en te smal scherm, vandaar mijn keuze.
Kortom, mijn advies zou zijn een ipad 2 of 4, afhankelijk van hoe belangrijk je het scherm vind.
Zelfde verhaal hier. Wat betreft retina display kan ik het bovenstaande beaamen. Daarnaast is de iPad 4 merkbaar sneller dan de iPad 2. Wil niet zeggen dat de iPad 2 niet snel is. Deze is snel zat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Wifi is helder nu.

Iemand concreet ervaring met het browsen door de foto's die op een NAS (Synology DS107+ met DSM2.0) staan? Lukt dit met een iPad? Is er een app voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Heb je dit al eens bekeken? https://itunes.apple.com/...files-on/id364738545?mt=8
Er zijn vermoedelijk nog een hele berg apps, dus het lijkt me wel dat dit moet lukken.

edit
Nog even over het iPad verhaal zelf. Ik heb zelf een iPad2 en heb nog altijd geen behoefte om te upgraden naar een nieuwere versie. Ik zou durven twijfelen over de iPad Mini, maar uiteraard puur en alleen voor de form-factor aangezien de hardware nagenoeg identiek is.
De nieuwste apps draaien zonder problemen en het scherm is meer dan goed genoeg om relaxed foto's te kijken, te lezen, etc. Ok, een retina iPad zal een stuk mooier zijn qua beeldweergave, maar zolang ik die niet naast m'n iPad2 leg is alles prima :P

Het niet kunnen tweaken van een iPad vind ik persoonlijk ook niet echt een argument. Het kan heel erg als een fanboy overkomen, maar het werkt allemaal vlot en gebruiksvriendelijk dus heb ikzelf echt nog geen moment gemist dat er weinig te tweaken valt.

[ Voor 72% gewijzigd door Darkstar op 20-11-2012 20:32 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bezit zelf een Synology DS111, maar draai wel DSM4.1 upgraden is absoluut de moeite waard. Die 128 mb gaat echt geen belemmering worden.
De DSphoto app draait bijna vloeiend op een iPad en heb sinds vandaag een mini en kan niet anders zeggen dat t super is..uploaden is echt een bittere pil, maar als ze er 1x op staan _/-\o_

Verder zijn er nog diverse apps die zowel video,mp3 als fotoos afspelen. Ieder weer anders en kwestie van smaak welke bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marcoryn, dank voor je reactie. Maar lees ik het goed? Moet je eerst je foto's uploaden (met app #1) naar de iPad voordat je ze kunt (met app #2) bekijken? Ik hoop dat je ze real time on-the-fly kunt scrollen - meteen - wanneer je wilt.

Dus dat het een tweetraps proces is met twee apps? Dat je eerst je foto's naar de Ipad haalt en daarna pas kunt bekijken? Of kan alles in een enkele app de DSphoto app? Je zegt ''uploaden is echt een bittere pil''. Waar ligt dit dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:00
Wat betreft de keuze ipad/android kan ik je niet helpen, ik heb zelf 2 ipads gehad waar ik niet mee uit de voeten kon, en ben voor een Asus Transformer gegaan. Android werkt voor mij fijner. Dat betekent NIET!!! dat alles altijd zo soepel draait (beeldovergangen etc) als op een Ipad, maar 99% van de tijd wel.

Daarnaast, en dat is eigenlijk mijn punt, zou ik gewoon je Synology updated. Synology heeft dat proces goed voor elkaar, en als je een goede backup hebt kan er niks gebeuren. Dan kun je gewoon de Synology apps gebruiken die op mijn android telefoon en tablet perfect werken, voor Apple zal dat niet anders zijn.

Just my 2 cts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, eenmaal op de NAS kun je de fotoos overal bekijken met DSPhoto. Het uploaden van mijn fotoos doe ik via de laptop en DSAssistant. Ik had ongeveer 6000 fotoos waaronder een aantal korte filmpjes en de Syno heeft hier 48 uur over gedaan.

Combi Synology en iPad Mini is echt geweldig voor mij. Overdag veel muziek, savonds gaan de series aan en ook de fotoos worden regelmatig bekeken.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:00
^ Hoeze nee? Dat is precies wat ik zeg. Overigens kun je je media gewoon naar een share copy/pasten hoor, dat hoeft echt niet via assistant.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

KnoxNL schreef op donderdag 22 november 2012 @ 07:38:
^ Hoeze nee? Dat is precies wat ik zeg. Overigens kun je je media gewoon naar een share copy/pasten hoor, dat hoeft echt niet via assistant.
Ik denk dat die "nee" bedoeld is op de vraag van Jansen181, niet op die van jou ;)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Pagina: 1