Snelheid tussen PC-router fluctueert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-07 11:16
Ik heb weinig verstand van de details van netwerken, vandaar deze post. Hopelijk kan een van jullie mij wat bijles geven :9

Ik woon in een appartementencomplex voor studenten, en deel hier met 2 andere medestudenten een internetlijntje van Ziggo (60 Mbit up/6 Mbit down). Alles prima, maar... de ene keer haal ik de volledige snelheid (als ik even een speedtest uitvoer, bijv. via http://speedtest.ziggo.nl/), terwijl ik de andere keer 'maar' 10% van de snelheid.

Nu komt het vreemde, want ook al geven de adapterinstellingen een netwerksnelheid van 100 mb/s aan, als ik bij de adapterinstellingen 'speed & duplex' (adapter eigenschappen > configureren > geavanceerd) wijzig naar een willekeurige instelling, en daarna weer terugzet op 100 mb/s Full Duplex, haal ik in de meeste gevallen (helaas niet altijd) plotseling wél weer de volledige snelheid. Deze blijft dan vervolgens stabiel totdat ik de pc reboot :/
Het lijkt er dus op dat de verbinding na een reboot terugvalt naar 10 mb/s full duplex oid. (Hoe) kan ik ervoor zorgen dat mijn verbinding altijd op 100mb/s draait? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:38
staat er bij je netwerkinstellingen in Windows ook dat je gebruik maakt van 10Mb?

Anders drivers updaten van je netwerkkaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
hhoekstra schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:32:
staat er bij je netwerkinstellingen in Windows ook dat je gebruik maakt van 10Mb?

Anders drivers updaten van je netwerkkaart ;)
Ja, in sommige gevallen wel, dus het is ook niet verwonderlijk dat ik op die momenten natuurlijk 'maar' 10Mb/s haal.

Echter, waarom krijg ik wel een 100Mb/s verbinding wanneer ik de snelheid&duplex instelling handig toepas? Oftewel: waarom krijg ik niet direct na het opstarten een 100Mb/s verbinding, maar 'slechts' een 10Mb/s verbinding?

Edit: zal direct de drivers updaten mocht dat nodig zijn. Kijken of dat verschil maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door JoostTheHost op 19-11-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:05
Lijkt er op dat kabel niet goed meer is.
Voor 100Mb/s full duplex zijn 8 draden nodig.
10Mb/s full duplex of 100Mb/s half duplex gaat over 4 draden.
Het kan zijn dat netwerkkaart bij opstarten kiest voor lagere snelheid omdat kabel niet optimaal is.
Bijvoorbeeld omdat die ziet dat veel pakketjes niet goed aankomen.
Als je hem dan forceert naar hogere instelling kan het zijn dat die niet zelf terug schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
brambo123 schreef op maandag 19 november 2012 @ 10:53:
Lijkt er op dat kabel niet goed meer is.
Voor 100Mb/s full duplex zijn 8 draden nodig.
10Mb/s full duplex of 100Mb/s half duplex gaat over 4 draden.
Het kan zijn dat netwerkkaart bij opstarten kiest voor lagere snelheid omdat kabel niet optimaal is.
Bijvoorbeeld omdat die ziet dat veel pakketjes niet goed aankomen.
Als je hem dan forceert naar hogere instelling kan het zijn dat die niet zelf terug schakelt.
De kabel heeft 8 draden en is overigens nog niet zo oud, ik gok max. 1½ jaar. De drivers van de kaart konden overigens wel een update gebruiken, dus wellicht dat hier nog wat winst te behalen viel. Zal na de volgende reboot e.e.a. in de gaten houden :)

[ Voor 12% gewijzigd door JoostTheHost op 19-11-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 09:09

RvL

Toch kan een kabel soms wel eens kapot gaan. Vorige week nog ruim een uur gezocht naar een kapotte kabel. Laptop in kwestie staat achter in een kast en wordt via Wake-up on LAN opgestart. Dat deed ie ook gewoon, maar dat was dan ook het enige.

Er kan dus zomaar een kabelbreuk of slecht contact in de stekker in zitten, zoals bij mij het geval was. En die kabel was nog geen 6 maanden oud.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
JoostTheHost schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:25:
Ik heb weinig verstand van de details van netwerken, vandaar deze post. Hopelijk kan een van jullie mij wat bijles geven :9

Ik woon in een appartementencomplex voor studenten, en deel hier met 2 andere medestudenten een internetlijntje van Ziggo (60 Mbit up/6 Mbit down). Alles prima, maar... de ene keer haal ik de volledige snelheid (als ik even een speedtest uitvoer, bijv. via http://speedtest.ziggo.nl/), terwijl ik de andere keer 'maar' 10% van de snelheid.
En hun dan.? Je weet wel je medebewoners..

Als hun wat doen en bijvoorbeeld ook aan het downloaden zijn krijg jij nooit je volledige snelheid, besef je dat goed. Dat heeft nul komma nul met kabels te maken maar simpel met meerdere mensen op 1 aansluiting die je moet delen..
Zoals in vet aangegeven je denkt hierin alleen aan je eigen en vergeet je medemens.
Dat je netwerkkaart aangeeft 100mbit is verder dan ook goed, dat heeft niks met je kabel aansluiting te maken maar met je interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Precies. Laat het maar op "Auto" staan.

En als het "langzaam" gaat, ga meteen langs je mede bewoners, en vraag wat ze NU op DIT MOMENT aan het downloaden zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
webcamjan schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:31:
[...]

En hun zij dan.? Je weet wel je medebewoners..

Als hun zij wat doen en bijvoorbeeld ook aan het downloaden zijn krijg jij nooit je volledige snelheid, besef je dat goed.
...
Ik realiseer me dit wel degelijk, en heb ook met de factor rekening gehouden. Het internetgedrag van mijn buren zoals dat bij mij bekend is heeft geen dusdanige invloed op de snelheden die ik in de OP omschrijf.
Anoniem: 203842 schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:49:
Precies. Laat het maar op "Auto" staan.
...
Maar.. waarom zou ik e.e.a. op 'auto' moeten laten staan als ik met de '100mb/s full duplex' instelling hogere snelheden kan forceren? 8)7 Ik wilde weten waarom deze instelling niet behouden bleef. Als ik de antwoorden hierboven mag geloven heeft de bekabeling hier een grote rol in..

Updaten van de drivers heeft overig niet tot de magische oplossing gezorgd. Ik ga m'n kabels vervangen en hopelijk is het probleem daarmee opgelost. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 09:09

RvL

Het probleem is, als ik het goed begrijp niet zo zeer de bandbreedte van zijn Internet maar het feit dat z'n link snelheid terug valt naar 10Mbps.

Daar kunnen z'n medebewoners natuurlijk weinig aan doen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1