vraag over voeding en active PFC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:03
Hi, ik heb een vraag over voeding en Active PFC werking.
Ik heb vandaag 2 voedingen getest met een zuinig syteem ~30 Watt.
1te voeding geeft continu min of meer gelijk stroom, en af en toe springt hij naar hogere of lagere waarde, maar echt af en toe.
2de voeding springt continu van een zeer laag naar zeer hoog waarde, echt elke seconde verandert het met grote stappen - je weet het nooit wat zou de volgende zijn.

Is het hoe de "Active PFC" moet werken?
(Ik dacht namelijk dat de PFC is bedoeld om de stroom min of meer gelijk te houden, onder andere.)

Getallen:
Voeding 1 (be quiet F1 400W): 0.17-0.18 mA, PF 0.78-0.84. Af en toe springt hij naar 0.14 mA of naar 0.19, maar echt af en toe.
Voeding 2 (be quiet E9 400W): 0.14 -0.24 mA, PF 0.60-0.75. Hij spring continu over de hele range: 0.14-0.22-0.16-0.20... geen gemiddeld waarde.

De 2de voeding is duurder en zou beter componenten bevatten.
Alle metingen zijn gedaan met een Cresta verbruiksmeter over een periode van 10 min. Systeem Asrock E350 was opgestart in de BIOS scherm, geen HDD, niks, alleen 1 DDR3 memory plank.
Ik weet dat cresta is geen true RMS en kan aleen zoveel metingen per seconde doen (mux in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)") ... maar hoe bizaar moet de waveform eruitzien als hij vareert zo veel ter vergelijking met de andere voeding op precies hetzeldfde syteem.

Of is het juist een teken van goede werking van Active PFC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Hoe meet je de stromen? Als je echt fatsoenlijk stromen wilt meten, moet je de stroomkring onderbreken en de stroom meter ertussen zetten. Zon verbruiksmeter is echt niet nauwkeuring bij lage vermogens.

Die verschillen van enkele milliamperes zijn echt niet noemenswaardig.
Het vermogen van 20mA bij 230v is 4,6 watt...

et lijkt me dat de schommelingen worden veroorzaakt door de regelelectronica in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:03
Ik meet aleen met de verbruiksmeter zelf. Ik weet dat is niet nauwkeurig, maar... hij moet hetzelfde nauwkeurigheid op beide voedingen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Nee, een verbruiksmeter meet magnetische stromen en geen elektrische stromen. Lees maar eens een stukje over cos.phi. Dit is misschien wat te droge stof om even tussendoor te lezen, maar het komt erop neer dat een bepaalde verschuiving tussen stroom en spanning een groter/kleiner magnetisch veld teweeg kan brengen. Zowiezo hebben die dingen een bepaalde foutmarge, en ik denk dat alleen de stroom die jij probeert te meten al binnen die marge valt.
Nogmaals: wil je écht stroom meten, onderbreek de stroomkring en zet er een stroommeter (multimeter) tussen, maar bedenk wel goed dat je niet per ongeluk sluiting maakt ofzo, dat wil nog weleens gebeuren met dit soort metingen... :X }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

DaWaN

'r you wicked ??

De cresta is gewoon geen geschikte meter om dit soort belastingen te meten en het heeft weinig zin om conclusies te gaan trekken over verkeerde metingen....

Edit: Ik heb zelf ook een Cresta en ik kan dus uit ervaring vertellen dat hij ongeschikt is voor dit soort belastingen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door DaWaN op 19-11-2012 20:14 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading