Oude winterbanden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Vorig jaar aan het eind van het seizoen heb ik een setje tweedehandse winterbanden gekocht.
Met 7 mm profiel zien deze Continentals er meer dan uitstekend uit!

Maar nu mijn vraag, deze banden hebben de DOT code 4206: ze zijn dus geproduceerd in week 42 van 2006.

Ik rijd ongeveer 5000 km per jaar op mijn winterbanden.

Wanneer is het rubber zo achteruitgegaan dat de winterbanden af zijn, ondanks dat het profiel nog goed is?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgens deze site is de "houdbaarheidsdatum" van banden 10 jaar, mits goed opgeslagen.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 18-11-2012 15:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:55
Anderen houden weer 5 jaar max aan... Zal idd ook te maken hebben met manier van opslaan. Heb tijdje geleden zelf een setje 2e hands winterbanden gekocht van 8 jaar. Probeer daar deze winter op te redden en volgend jaar setje nieuwe banden erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

In ieder geval mogen nieuwe banden, 6 jaar na productie, niet meer als zijnde nieuw verkocht worden. (om te voorkomen dat er 20+ jaar oude banden in het schap liggen, waarmee je dus instant-klapbanden krijgt, dat was in de USA een groot probleem een aantal jaar terug..)

Grip zal wel iets achteruit gegaan zijn, maar denk dat t wel meevalt nog, 7 jaar.. Ik heb zelf wel n set banden weggedaan die 13 jaar oud waren met nog 5mm profiel, die waren bikkelhard geworden en hadden geen grip op nat.. Heb zelf liever gewoon nieuwe banden, mja.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou niet zozeer naar een datum/tijdsbestek kijken, maar eerder naar de algehele staat van de band. D.w.z. scheurtjes die ontstaan door uitdroging.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
-tom-562 schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:56:
Ik zou niet zozeer naar een datum/tijdsbestek kijken, maar eerder naar de algehele staat van de band. D.w.z. scheurtjes die ontstaan door uitdroging.
Dat hebben ze dus niet. Ze zien er echt als nieuw uit. En aangezien ze 6 jaar oud zijn en 7 mm profiel hebben, zal er niet heel veel op gereden zijn. Ik denk dat ze lang opgeslagen zijn geweest...

De auto gaat volgende week naar de APK, ben benieuwd of ze gaan miepen omdat de banden 'ouder dan 5 jaar zijn...'.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

-tom-562

Oliesjeik

Daar hoef je niet bang voor te zijn, ik ben met een aantal gebakjes van wat vrienden (en mijn 1e auto's) naar de APK geweest en die banden waren 200% zeker weten ouder als 5 jaar (15 jaar komt eerder :'))

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Leeftijd van banden wordt bij een APK niet gechecked volgens mij? Alleen of profieldiepte en evt uiterlijk nog OK zijn, toch?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
wildhagen schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:15:
Leeftijd van banden wordt bij een APK niet gechecked volgens mij? Alleen of profieldiepte en evt uiterlijk nog OK zijn, toch?
Dat klopt... maar het is bekend dat banden slechter worden met de tijd. En nu is het helaas maar al te vaak zo dat garages zoveel mogelijk geld willen verdienen. En als zij je wijs kunnen maken dat je banden oud zijn en daardoor een nieuw setje kunnen verkopen...

Zo heb ik een keer een auto bij garage X (Opel dealer) gekocht. Het jaar daarop APK keurig bij die garage laten doen. Ik kreeg toen de opmerking dat de banden droogtescheurtjes hadden en dat ze nog wel konden maar ze adviseerden mij om te vervangen. Maar aangezien ze zeiden dat ze nog wel konden, heb ik ze niet laten vervangen. De monteur plaatste nog wel de opmerking dat ze dan volgend jaar sowieso zouden moeten.

In dat jaar ben ik verhuisd en zo mijn auto bij garage Y (ook Opel dealer) in onderhoud gedaan. De drie daaropvolgende APK's is er niets over mijn banden gezegd en zijn ze keurig door de APK gekomen zelfs zonder de opmerking dat ze droogtescheurtjes hadden en minder veilig waren...

Daarom ben ik altijd een beetje huiverig bij die gasten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:51
Beste is nog altijd je eigen ervaring denk ik.
Onveilig gevoel of verminderde rij-eigenschappen? Vervangen...
Bieden ze voldoende grip en zien ze er goed uit (geen scheuren of andere vervormingen): blijven rijden.

Mijn winterbanden (Pirelli) zijn ook +/- 7 jaar oud. Ze zien er nog prima uit, maar vooral op nat wegdek vind ik ze relatief snel doorslippen. Het is nog niet dramatisch slecht en door goed anticiperen geen probleem, maar volgend jaar ga ik ze wel vervangen..
Pagina: 1