Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:42
Beste tweakers,

ik zit een beetje met een lastig probleem.

Op mijn Windows 8 machine geeft Windows om de haverklap een melding "er is een probleem met de harde schijf gevonden."

Ook zie ik in de logboeken staan "Er is een S.M.A.R.T.-fout op schijf Samsung HD103SJ ATA Device (volumes D:\) gevonden.

Nu ben ik op internet gaan zoeken naar wat test tools om zeker te zijn dat er iets mis is met de hardeschijf.

Nu heb ik een test gedaan vanaf een haren boot cd met Samsungs ES-Tool welke na een langdurige test geen fouten aangeeft (onder het kopje SMART staat ook OK)

Ook heb ik de smart gegevens met Crystal Disc Info en Speedfan uitgelezen, overal staat OK bij.

Tevens heb ik de hardeschijf al geformatteerd (langzaam) en opnieuw gepartitioneerd.

Zit Windows me nou voor de gek te houden? Kan ik nog een andere tool gebruiken om zeker te zijn dat de disc kapot is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, je hebt actieve programma's gebruikt die veranderingen kunnen aanbrengen, en dus mogelijk je bewijs hebben vernietigd. Je zult nu mogelijk niet de oorzaak weten.

Voortaan raad ik aan dat je eerst de SMART veiligstelt met bijvoorbeeld CrystalDiskInfo. Pas daarna actieve programma's gaan gebruiken indien nodig.

Utility van de fabrikant heb je eigenlijk nooit nodig. Bij bad sectors kun je deze zelf verhelpen door onder Win7 een lange format te starten. Dan schrijf je naar elke sector en als daar bad sectors tussenzitten zullen die of 1) worden omgewisseld met reservesectoren of 2) simpelweg verdwijnen omdat ze na het overschrijven met nieuwe data nog prima bruikbaar blijken te zijn.

Overigens heb je weinig aan interpretaties van SMART. JIJ moet SMART interpreteren, programma's kunnen dit niet of nauwelijks. Zo zegt HDtune 'WARNING' als je schijf prima in orde is, en 'OK' als je schijf een MEGAGROOT probleem heeft. Vertrouw dus nooit analyses maar analyseer de SMART zelf:

- current Pending Sector = actieve bad sectors, raw value dient altijd 0 te zijn anders heb je grote problemen.
- Reallocated Sector Count = passieve bad sectors, deze kunnen niet langer problemen veroorzaken.
- UDMA CRC Error Count = kabelfouten, zolang dit stabiel blijft is je kabel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
Bedankt voor je antwoord.

Na mijn genomen acties heeft Windows alsnog de foutmelding een aantal keren laten zien. Mij lijkt dus dat het bewijs er nog moet zijn.

De door jou aangegeven smart onderdelen geven allemaal de waarde 0 aan.

Afbeeldingslocatie: http://img534.imageshack.us/img534/6500/hd4i.png

Waarom geeft Windows dan een wel een smart foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee. Maar het lijkt mij dat Windows alleen SMART foutmeldingen (wat is de exacte melding?) geeft als de SMART officieel failed is. Dat gebeurt pas als de 'Current' waarde van een attribuut onder de Threshold zakt. Pas dan zul je roodgekleurde regels zien in HDtune enzo.

Heb je nog meer schijven in je systeem? Zo ja, kun je daar ook de SMART van laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
De foutmelding die op het scherm verschijnt;

Afbeeldingslocatie: http://img547.imageshack.us/img547/3564/hd1m.png

En in de logboeken;

Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/9457/hd2t.png

En ja, mijn OS draait op een SSD schijf. Hier de SMART gegevens;

Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/9147/ssde.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 07:35
Precies hetzelfde gehad met dezelfde schijf. Bleek dat mobo niet goed met de schijf over weg kon. Welk moederbord heb jij?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
ik heb de asrock p5b-de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd, maar de SMART zelf is prima, dus het is onbekend hoe Windows daarover een melding kan geven. Het is mij ook niet duidelijk of die melding wel up to date is, wellicht dat je in het verleden inderdaad SMART problemen gehad maar nu niet meer, terwijl je nog wel die melding krijgt. Meer kan ik niet verzinnen.

Hou je SMART regelmatig in de gaten de komende tijd. Doe ook een surface scan wat kan met HDtune en vele andere utilities.

Blijf je die meldingen houden, sluit je schijf dan eens aan op een andere Windows PC. Als die geen meldingen geeft, kan dit een Windows8 of configuratieprobleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
Bedankt voor je antwoord. Ik had met HDtune al een surface scan gedaan en alles groen.

Ik ga het gewoon in de gaten houden (sinds vanmiddag weer helemaal geen foutmelding) als ik hem weer krijg sluit ik hem op een andere pc aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
Update;

- Ik heb er een andere harde schijf in gedaan (wel hetzelfde type).
- Schone installatie van Windows 8
- ander sata slot
- ander sata kabeltje

En weer de SMART melding.

Oude HD in andere Windows 8 machine, geen smart foutmelding...

Ik begrijp het niet meer :(

Zal er nog een optie zijn om te zorgen dat de smart melding niet verschijnt? SMART uitzetten? Is dat verstandig?

[ Voor 17% gewijzigd door Z500 op 21-11-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Misschien de laatste SATA/chipset drivers?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
Ik heb het weten op te lossen.

In het bios stond SMART disabled voor de drive. deze heb ik aan gezet en tot nu toe geen foutmelding meer gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-08 22:14
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 15:18:

- current Pending Sector = actieve bad sectors, raw value dient altijd 0 te zijn anders heb je grote problemen.
- Reallocated Sector Count = passieve bad sectors, deze kunnen niet langer problemen veroorzaken.
- UDMA CRC Error Count = kabelfouten, zolang dit stabiel blijft is je kabel in orde.
Heb lopen googlen en zoeken, maar ben niet slim genoeg om het te snappen...., kom er gewoon niet uit
( ook niet via wikipedia over de read error rate) wil gewoon niet tussen mijn oren valen

T.a.v. bovenstaande, heb ik dus een probleem en moet dus de hd gaan vervangen ?

http://i50.tinypic.com/qoiq6p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/qoiq6p.jpg

In de bios staat bij mij wel alles goed.

Uiteraard excuses dat ik post in andermans topic, maar vond het onzin om een nieuw topic aan te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
baasandre schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:05:
[...]

Heb lopen googlen en zoeken, maar ben niet slim genoeg om het te snappen...., kom er gewoon niet uit
( ook niet via wikipedia over de read error rate) wil gewoon niet tussen mijn oren valen

[afbeelding]

In de bios staat bij mij wel alles goed.

Uiteraard excuses dat ik post in andermans topic, maar vond het onzin om een nieuw topic aan te maken
Deze schijf is inderdaad defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
PilatuS schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:12:
[...]

Deze schijf is inderdaad defect.
Dat wil ik niet horen :P ... was ik al eigenlijk van uit gegaan... bedankt voor de bevestiging

Dus dag slave 2 ;w , mooi excuus om tevens ssd erin te gooien voor windows en videomontage...

Snapt de vrouw toch niet O-) , oftewel het is kapot moet vervangen worden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem onder windows 7

Melding van Windows dat er een probleem met de HD is...........
Maar smart uitlezen in bv speedfan ziet geen probleem.

Het aparte bij mij is dat hij het bij een koude start dit geen problemen geeft maar alleen als hij uit hibernatie komt. Ik zal de smart setting eens uitzetten in de bios misschien ben ik de melding dan ook kwijt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

baasandre schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:05:

[afbeelding]
Deze schijf is NIET defect.

De reden dat CrystalDiskInfo een rode 'slecht' advies geeft komt simpelweg doordat de RRER (officiëel: Raw Read Error Rate) onder de threshold is gezakt. Dit gebeurt soms ook met End-to-End error. In deze situatie is de hardeschijf niet meer in zijn beste staat maar zeker niet defect; hij kan nog jarenlang correct functioneren. Wel is dit een teken van ouderdom ofwel een lage 'mediumkwaliteit'. Dit betekent dat bad sectors op de loer liggen.

En dat is natuurlijk je échte probleem: je Current Pending Sector heeft een raw value van 'A'. Dat is hexadecimaal dus in normaal decimale getallen betekent dit 10. Dus je schijf heeft 10 onleesbare sectoren. Die sectoren kunnen zich bevinden op plaatsen waar geen 'actieve' data opgeslagen staat, maar als je pech hebt dus wel.

Wat kun je doen? Backup eerst alle data van deze schijf en zorg dat je een backup hebt van je data. Als je dat nu niet hebt is dit een duidelijke waarschuwing dat je je data moet gaan beschermen! Koop een 2e schijf extern bijvoorbeeld en bescherm je belangrijke data!

Na het backuppen zou je een lange format moeten uitvoeren op deze schijf. Daarna zijn alle bad sectors weg, en staat de Current Pending Sector op 0. Dan kun je de schijf weer normaal gebruiken. CrystalDiskMark zal gedurende de rest van zijn levensduur 'Slecht' opgeven als health vanwege de gefaalde RRER-threshold. Maar dat is niet direct een probleem, net zoals 20 jaar power-on-hours hem failed zou markeren maar geen direct probleem is voor de werking van de schijf. Het is een indirect probleem. De schijf is minder betrouwbaar geworden, maar niet defect.

Natuurlijk deze schijf niet meer gebruiken voor belangrijke data zonder backup, maar hem weggooien vind ik onzin. Hou in je achterhoofd dat deze schijf iets minder betrouwbaar is, zoveel scheelt het niet. Wel een goede aanleiding om te beginnen met je data te beschermen. En dat doe je met een backup, tenzij je zo wijs bent om ZFS te draaien dan ligt dat een stuk ingewikkelder/genuanceerder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:17:
[...]

Deze schijf is NIET defect.

.......dat een stuk ingewikkelder/genuanceerder. ;)
Oke stuk duidelijker geworden

Gebruikte de disc om films/ series/ etc binnen te halen
Verplaats ze nu naar de overige hd ruimte

Hij is niet defect stel je en verklaar je, maar goed is hij ook niet meer....

Data krijg je niet weer ( zonder back up) 100 euro verdien je wel weer... ergens
Ik ga toch voor zekerheid om de disk te vervangen... toch weer wat mee gekregen, thanks guys _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
Volgens Seagate (Samsung) is de drive nog tot 27 nov 2013 binnen garantie. De meeste winkels geven op SMART errors garantie, ik zou dus een poging wagen baasandre! Scoor je ws een nieuwe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien de schijf zelf aangeeft dat hij officiëel defect is (CrystalDiskInfo bepaalt dat niet zelf; maar volgt de informatie die de schijf zélf geeft) - heb je inderdaad recht op garantie. Een uitdraai met deze SMART gegevens zal je vrijwel zeker een nieuwe/refurbished schijf retour krijgen.

• baasandre
Een hele mooie aanvulling, dus PhaeTom en CIPHER bedankt.
Morgen eens kijken wat ze in de winkel zeggen, zou inderdaad weer een paar tientjes schelen !
Kunnen we die mooi investeren in SSD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Bert of iemand met een mogelijk idee,

Is er nog een oplossing gevonden? Ik heb een Intel P67 moederbord en ben sinds een week over naar Windows 8.1 en ook ik krijg ineens last van de foutmelding dat mijn harde schijven C en E spontaan en simultaan defect zijn. Ook hier is dit ineens ontstaan nadat Windows 8.1 in de slaapstand ging en weer ontwaakte. Rapportje van CrystalDiskInfo (zie hieronder geeft nu een Spin-Up time error aan. Helaas helpt de pc herstarten en het uitschakelen van de slaapstand optie niet. Lijkt alsof het kwaad al is geschied en hierdoor geeft Win 8.1 om de haverklap aan dat mijn harde schijven elk moment onbruikbaar kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/dfvoavm81/Spin_up_time_error_win_8_1_and_Samsung_HD204_UI.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat om één schijf, die twee drive-letters heeft (C: en E:). Je hebt een Spin-Up Time failure wat betekent dat het bovenmatig lang duurt voordat de schijf is opgespint. Dit zou een probleem met de motor indiceren. Het advies is om direct backups te maken en de schijf niet meer te gebruiken voor belangrijke dingen. Vervang de schijf middels garantie indien mogelijk.

Verder is het niet nodig om een oud topic van 2002 te kicken; je kunt voor SMART-vraagjes terecht in het Check je SMART topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.