Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 07:19

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Volgende maand betrekken mijn din en ik ons eerste echte eigen huis. De notaris probeert zoveel mogelijk aan ons te verdienen en beweert dat wij een samenleefcontract nodig hebben om fiscale partners te zijn. Volgens de belastingdienst hoeft dat niet: http://www.belastingdiens...den_fiscaal_partnerschap/ . We zijn immers samen eigenaar van een huis.

Probeert de notaris ons een oor aan te naaien? :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-07 09:39

rob_erwt

What does this button do?

Het is niet verplicht voor zover ik weet, maar hou er wel rekening mee dat het in de toekomst problemen kan opleveren mocht een van jullie tweeën komen te overlijden.

Zonder samenlevingscontract gaat de helft van het huis naar de erfgenamen (meestal jouw of haar ouders, afhankelijk van wie er zou overlijden). Een samenlevingscontract is een manier om dat geval het huis makkelijk bij de overlevende partner te houden. Voor de belastingdienst is het volgens mij niet verplicht.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zou je de woning ook in je eentje kunnen betalen?

Zo ja, dan zou ik er niet aan beginnen :P Levert alleen maar een hoop gezeik op als je haar er weer uit wil kicken.

Zo nee, dan is de zekerheid van een samenlevingscontract met testament wel van toegevoegde waarde.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 18-11-2012 13:54 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Cyphax

Moderator LNX
Het hoeft in elk geval niet om fiscaal partners te zijn; ik heb met mijn vriendin geen samenlevingscontract maar we zijn wel fiscaal partners. Ik geloof niet dat we daar onderuit komen. :+
Het idee achter zo'n contract is natuurlijk wel dat jullie nu door één deur kunnen en dat is een gezondere situatie om zoiets als verdeling van goederen te bekijken dan na de breuk, als jullie elkaar liever zouden laten omleggen door een huurmoordenaar. Bij wijze van spreken. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

Pierre

Van nature lui!

Je kan toch kijken welke de goedkoopste notaris bij jullie in de buurt is klik

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:41
Een samenlevingscontract kan ook mega handig zijn voor elkaars pensioenfonds (mits je hem ook indient bij beide pensioenfondsen). Als jij overlijdt, dan wordt je pensioenpremie feitelijk in een keer door het pensioenfonds betaalt waardoor jij je maximale pensioen hebt opgebouwd. Je vrouw krijgt dam 7/10de deel van jouw pensioen als weduwepensioen/nabestaandenpensioen. Eventuele kinderen krijgen tot ze volwassen zijn (21e en uitzonderlijk soms tot hun 26e als ze doorstuderen*) 1/7e deel als wezenpensioen.

Sluit je zo'n contract niet af, dan krijg je geen cent.

*is afhankelijk van pensioenregelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:55:
Volgende maand betrekken mijn din en ik ons eerste echte eigen huis. De notaris probeert zoveel mogelijk aan ons te verdienen en beweert dat wij een samenleefcontract nodig hebben om fiscale partners te zijn. Volgens de belastingdienst hoeft dat niet: http://www.belastingdiens...den_fiscaal_partnerschap/ . We zijn immers samen eigenaar van een huis.

Probeert de notaris ons een oor aan te naaien? :)
Als hij dat beweert dan is het geen beste notaris. :)
Je hoeft geen samenlevingscontract te hebben om fiscaal partner te zijn in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147015

Art 1:2 Wet op de Inkomstenbelasting:

Als partner wordt mede verstaan degene die op hetzelfde adres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens en:
a) uit wiens relatie met de belastingplichtige een kind is geboren, of
b) een kind van de belastingplichtige heeft erkend, of
c) die voor de toepassing van een pensioenregeling van de belastingplichtige als partner is aangemerkt, of
d) degene die samen met de belastingplichtige een woning heeft die hen ter beschikking staat als hoofdverblijf op grond van eigendom.

Je zult dus aan beide vereisten (op hetzelfde adres ingeschreven + een van de onderdelen a-d) moeten voldoen om als fiscaal partner te kunnen worden aangemerkt. Indien jullie echt samen eigenaar zijn hebben jullie dus geen samenlevingscontract nodig om als partner te worden aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Samen huis kopen, dan heb je geen samenlevingscontract nodig om financieel partner te zijn.

Maar

Als één van jullie overlijdt en jullie hebben geen samenlevingscontract dan is de BD erg blij, want dan kan de overgebleven partner een behoorlijke aanslag krijgen omdat de BD de erfenis (het huis) ziet als een schenking. Als je een samenlevingsovereenkomst hebt dan is je partner ook je erfgenaam en dan kan de BD niet gaan zeuren over erfrecht etc etc.

Samenlevingscontract is dus niet nodig, maar wel sterk aan te raden. Ook om andere zaken mbt erfenis en pensioenen te regelen.

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

Stoney3K

Flatsehats!

King Nothing schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:35:
Als je een samenlevingsovereenkomst hebt dan is je partner ook je erfgenaam en dan kan de BD niet gaan zeuren over erfrecht etc etc.
Is het dan niet zo dat ze gewoon een aanslag sturen voor successierecht?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 13:08
King Nothing schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:35:
Samen huis kopen, dan heb je geen samenlevingscontract nodig om financieel partner te zijn.

Maar

Als één van jullie overlijdt en jullie hebben geen samenlevingscontract dan is de BD erg blij, want dan kan de overgebleven partner een behoorlijke aanslag krijgen omdat de BD de erfenis (het huis) ziet als een schenking. Als je een samenlevingsovereenkomst hebt dan is je partner ook je erfgenaam en dan kan de BD niet gaan zeuren over erfrecht etc etc.

Samenlevingscontract is dus niet nodig, maar wel sterk aan te raden. Ook om andere zaken mbt erfenis en pensioenen te regelen.
Dat moet dan maar in je testament staan, want als dat er ook niet is, dan gaat het naar bv de ouders volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 14:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een samenleefcontract heb je (vreemd genoeg) vooral voor het geval je uit elkaar gaat. Net zo goed als een testament er is voor als je dood gaat. Denk je liever niet aan nu, maar daarvoor zijn ze.

(ok, beetje kort door de bocht, ...)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
screamhouse schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:11:
Dat moet dan maar in je testament staan, want als dat er ook niet is, dan gaat het naar bv de ouders volgens mij.
Dat is niet het punt: met een testament kan je inderdaad regelen hoe de bezittingen worden verdeeld, maar niet welke successierechten over die bezittingen moeten worden afgedragen.
Anders gezegd: Als een echtgenoot overlijdt dan moet de erfgenaam lage successiebelasting betalen, en in sommige gevallen (bv. erven van een huis) kan deze worden uitgesteld tot het overlijden van die erfgenaam. Maar als de erfgenaam geen familie is (dus geen echtgenoot) is dan geldt het een aanzienlijk hogere successiebelasting, en is uitstel niet mogelijk.

Disclaimer: in 2010 is het successierecht aanzienlijk veranderd. Maar ik denk dat het onderscheid familie - overigen nog steeds aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
En misschien naar de toekomst gekeken (behalve het opbreken van de relatie) als je aan je minions begint te denken en er is sprake van overlijden bij jezelf/partner. Hoe gaat het dan in zijn werk met de successierechten.

Zoals al meermaals is aangemerkt, noodzakelijk is het zeker niet maar ik zou je zeker goed laten inlichten door de notaris wat het doel van een dergelijk document is. Mijn notaris had per document een kleine hand-out waarin de details werden uitgelegd. Imo zijn dit soort documenten toch wel iet wat complexer dan een simpele vraag "is het nodig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Dit is vrij eenvoudig op te zoeken.

Een samenlevingscontract heeft twee doelen. Primair zijn de onderlinge afspraken. Secundair is dat een samenlevingscontract je status voor de overheid beinvloedt. Een daarvan is dat je als partner beschouwd wordt waardoor de hoge vrijstellingen voor het successierecht gelden. Voor fiscaal partnerschap is het geen noodzakelijke voorwaarde, maar wel een voorwaarde die automatisch fiscaal partnerschap impliceert (naast nog een aantal zoals bv het hebben van een erkend kind, samen een huis bezitten, etc).

Let op dat je de verdeling van je erfenis apart moet regelen in testamenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 12-07 13:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Met ^^.. Een samenlevingscontract zegt niets wat er met haar deel van het huis gebeurd bij overlijden. Dan gaat haar erfdeel (en waarschijnlijk dus ook de spullen die op haar naam staan) naar je schoonouders (of eerste erfgenamen). Probleem dan is, wanneer je er wilt blijven wonen, je schoonmoeder uit moet kopen ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Ik meende ook dat bij een samenlevingscontract er een partner alimentatie verplichting is maar durf het nu niet met zekerheid te zeggen. Kan ook dat het alleen met geregistreerd partnerschap is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 12-07 13:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Teckna schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:13:
Ik meende ook dat bij een samenlevingscontract er een partner alimentatie verplichting is maar durf het nu niet met zekerheid te zeggen. Kan ook dat het alleen met geregistreerd partnerschap is :)
In een samenlevingscontract beloof je over het algemeen niet om tot ver in de eeuwigheid voor elkaar te zorgen, wat je met trouwen c.q. geregistreerd partnerschap wel doet. M.a.w, een samenlevingscontract is geheel vrij in vorm waar dat bij een geregistreerd partnerschap bijv. niet is. Normaal gesproken worden er geen zorgplicht aangegaan in een samenlevingscontract.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467753

Bottomline: Als jullie samen hebben gekocht probeert hij jullie inderdaad een oor aan te naaien wat het fiscale partnerschap betreft :) Misschien op zoek gaan naar een andere notaris....?

Maar een samenlevingscontract is wel van belang als je bepaalde zaken onderling goed geregeld wil hebben.
Als je samen een huis koopt is het raadzaam om over praktische zaken binnen je relatie bepaalde afspraken te maken. Heel cliché, maar je moet toch nadenken over vervelende dingen als uit elkaar gaan, overlijden. Je doet immers samen de grootste aankoop die je in je leven zal doen. Daarnaast is het gewoon jammer als je zaken als bijv partnerpensioen misloopt.
Mijn vriend en ik hebben afgelopen zomer een samenlevingscontract afgesloten. Hebben voorlopig geen trouwplannen en wilden dit soort dingen geregeld hebben. Kost helaas een hoop geld ( ik kan er een hoop leuks voor verzinnen :S) ......maar wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ipv een samenlevingscontract zou je ook gereg. partnerschap kunnen overwegen. Kost niets (tja een beetje brandstof naar het gemeentehuis) en alles is geregeld. Let wel, met alles bedoel ik ook echt alles, dus bij evt. kinderen mag je straks wel alimentatie gaan betalen. Als je partner overlijdt kun je gewoon in het huis blijven wonen zonder dat je schoonfamilie straks met een kruiwagen voor de deur staat om het geld op te halen..

Dit werd bij ons zelfs geadviseerd door de notaris.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 20-11-2012 19:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1