Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 17:02
Ik heb sinds kort de volgende setup:

htpc->hdmi->tv->toslink->receiver->5.0 setup

En heb xbmc geïnstalleerd voor het nodige multimedia geweld. Ik wil het volgende:

- Digitaal stereo voor muziek
- DD en DTS passthrough voor films en series

Met de default pulseaudio van Scientific Linux 6.2 kreeg ik dit dus niet voor elkaar. Het beste was digitaal stereo. Dus met de nodige aanwijzingen en moeite teruggevallen op puur alsa en toen was het met xbmc snel geregeld.

Alleen nu zit ik met het probleem dat het geluid af en toe wegvalt na een track wisseling, na een tijdje komt dit dan weer vanzelf terug.

Het heeft er alle schijn van dat het m in de software zit, dwz receiver of tv aan en uit zetten helpt niet en ook de tv zelf geeft geen geluid. Maar het probleem lost zich wel vanzelf op, al heb ik nog geen stappen kunnen vinden of googlen om dit te forceren.

Iemand enig idee waar ik het kan zoeken en het liefst oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerohumoris
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 17:31
Het is vaak een alsa probleem. Dit is ook de reden dat pulseaudio ooit bedacht is.

Pulseaudio is standaard niet geschikt voor DD en DTS geluid. Het kan alleen stereo aan. Dit omdat de meeste mensen geen 5.1 setje hebben. Dit oplossen is erg simpel!

In /etc/pulse/daemon.conf staat een regel "; default-sample-channels = 2" Dit zou je op 6 of 8 moeten zetten. Afhankelijk van je receiver. 6 voor 5.1 en 8 voor 7.1. Vergeet ook niet de ; er voor weg te halen.

Dit zou het probleem moeten oplossen. Echter kan dit in alsa weer andere problemen geven. Ik zelf heb hierdoor nu alleen stereo op mijn versterker terwijl pulse aangeeft over 8 kanalen audio te versturen.

Als je dat probleem hebt opgelost hoor ik het graag.

p.s. Kun je de HDMI niet direct in de receiver doen? Dan heb je de TV niet meer die zich eerst met het geluid gaat bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Ben geneigd dat ook te denken, al heb ik ook 1x gezien dat na een reboot er nog steeds geen geluid was. Kan toeval zijn maar wel vreemd.

Vreemd is ook dat " aplay -D hw:0,3 /pad/naar/eenwavfile" geen errors geeft maar ook geen geluid.

Wat pulse betreft, die truc met de sample channels heb ik ook geprobeerd maar met hetzelfde resultaat: of foutmeldingen bij passthrough of gewoon digitaal stereo. Schijnt wel dat ze dit in nieuwere releases hebben aangepakt. Maar daar heb ik met mijn RHEL6 kloon niet zoveel aan, dus vandaar alsa.

Wat de setup betreft, dat heeft als voordeel dat ik de receiver in principe niet nodig heb, scheelt weer een zut stroom :) En lossless hd surround materiaal heb ik niet, dus dat is ook geen issue.

Goede nieuws is dan dat xbmc in de komende release met een eigen soundsystem komt dat dit soort problemen moet aanpakken, zit momenteel in beta. Hopelijk heeft heel de linux gemeenschap daar uiteindelijk wat aan, want geluid is iets dat in Linux nog steeds slecht geregeld is ivm de andere OSen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerohumoris
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 17:31
Ik kwam er gister achter dat de driver van de GPU vaak de beperking is voor stereo over HDMI. Nadat ik deze had geüpdate had ik wel 7.1 geluid (alleen wel erg slechte kwaliteit).

Je kan met speaker-test zelf ook het aantal kanalen aangeven met de optie -c kun je kiezen voor 6 of 8. De makkelijkste regel is dan "speaker-test -D hw:0.3 -c 6 /dev/urandom" Dit stuurt een test toon naar elke afzonderlijke speaker.

Ja kan er ook altijd nog voor kiezen om een kabel zowel vaan de receiver als naar de tv te leggen. Tenminste als je systeem dat ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De makkelijkste regel is dan "speaker-test -D hw:0.3 -c 6 /dev/urandom" Dit stuurt een test toon naar elke afzonderlijke speaker.
Waarom zou je in vredesnaam iets met /dev/random doen bij speaker-test? Het is niet verstandig om random data je speakers uit te laten spugen. Beter is om niets extra mee te geven, zodat je een zoem/buzz hoort, of -t wav opgeven voor een gesproken wave bestand die 't kanaal zegt waar 't op moet spelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Volgens mij is pulse 7 kanaals of wat je wilt, maar niet dd of dts passthrough wat ik wil. Zal eens kijken of het helpt als ik de pc rechtstreeks op de receiver aansluit. Moet nog ergens in alle verhuisdozen een hdmi kabel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Heb nu de htpc via hdmi rechtstreeks op de receiver aangesloten en het lijkt een stuk beter. Dwz ik heb het probleem nog maar 1x gehad en toen hielp het om ff van kanaal te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Snap ik dat het geluid nu gaat van htpc -> TV -> receiver? Want mijn TV downsampled alle meerkanaals geluidstreams naar stereo over zijn toslink output.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Dat was zo, en ja Samsung geeft meerkanaals DD gewoon door via toslink. DTS in het geheel niet, ook niet met de OSS Samygo plugin, dus dat was weer een extra reden om eea rechtstreeks op de receiver aan te sluiten(1). Dan maar afhankelijk van de stroom slurpende receiver :)

1 Ik heb een 2009 model, geen idee hoe het bij nieuwere typen zit. Al was het geloof ik meer een licentie dan echt hw 'probleem' destijds.
Pagina: 1