Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483341

Topicstarter
Beste mensen,

Er bestaat al topics hierover, maar mijn excuus.
Het is teveel en te uitgebreid dan het antwoord wat ik zoek.

Graag zou ik willen weten wat ik nodig hebt om dynamisch verlichting achter mijn "50" plasma tv te maken die meegaat met het beeld tijdens film kijken.

Ik heb(krijg) de volgende onderdelen:
* Nieuwste Raspberry Pi (in bestelling, komt deze week binnen)

* WS2801 25 x 12mm Diffused Digital RGB LED Pixels
(wil ik bestellen, heb ik voldoende aan 2 sets en zijn ze geschikt?)

* heb XBMC op pc staan en straks ook op de Raspberry Pi.

Graag zou ik van jullie willen weten of ik meer nodig hebt om dit project te verwezenlijken?
Ben geen programmeur of iets dergelijks.
Doe alles via Youtube filmpjes, google en ervaringen van anderen zoals hier op Tweakers.
Ik leer snel moet ik zeggen :-)

Dit lijkt me wel een leuk project:

1. Kan het wel met de Raspberry Pi ?
2. lees veel over arduino, adalight, boblight, ambiPi etc. etc. maar werken deze met de Raspberry Pi?

Ik zou het fijn vinden als jullie mij kunnen vertellen of ik de goede kant op gaat met deze onderdelen of misschien totaal niet.

Alvast bedankt allen.

Errie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Dit lijkt me gaaf! Heb je het nog geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 14:11

troyk

attrib -r troyk.nfo

Klein kickje voor dit mooie idee.

Ik heb 't één en ander gelezen en me voor 80% verdiept in de materie, de resterende 20% ga ik me tijdens de installatie eigen maken.

Er zijn een aantal zaken die men op voorhand in orde moet hebben, dat zijn de volgende zaken:
- Beschikken over een Raspberry Pi
- Beschikken over RGB LED's met interface controllers, bijvoorbeeld LPD8806 of LPD6803 .
Ik heb op Ebay een aantal voorbeelden gevonden, namelijk: http://www.ebay.com/itm/150889364507.
- Allereerst dient men te bepalen hoeveel LEDs te gebruiken voor de TV , 25 stuks is aan te raden voor tv's tot 37 inch, daarboven dient men eerder over 50 tot 100 LEDs na te denken.
- Een frame achter de tv waar de LEDS evenredig verdeeld op gemonteerd kunnen worden
- Een aparte voeding voor de LEDs + Pi , deze dient apart gevoedt te worden en dus niet door de USB controller. Voeding voor de PI kan ook via de GPIO poorten worden geregeld.
- Een aangepaste versie van XBMC (http://hydraservices.com/files/ambipi)
- De Pi praat me de Pc waarop XBM geïnstalleerd staat via Ethernet , meer infor hier later over.
- Aansluitschema van de PI op de LEDs : http://learn.adafruit.com...ith-raspberry-pi/hardware
- Code van Github : git://github.com/hydra/PixelPi.git om de LEDs aan te sturen / testen.

Hier een vrij volledige beschrijving van de installatie en wat je nodig hebt :
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?p=197396#p197396

Uiteraard is dit een zeer beknopte beschrijving van wat er nodig is en wat er moet gebeuren om de software+hardware aan de praat te krijgen maar het is in ieder geval hopelijk een begin van een interessant topic waar tweakers met hun installatie vragen en/of problemen kunnen delen.

Hier nogmaals een filmpje voor als je nog niet overtuigd was:
Linkje

It's not who you are , it's who you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:10
Ik wil van de zomer ook een ambilight/adalight bouwen.
Wat ik alleen niet snap: waarom zet je een extra pi in met ambilight?
Je kunt toch op de PC waar je XBMC op draait greoon boblight draaien icm een boblight plugin voor XBMC?

Persoonlijke heb ik het namelijk niet zo op aangepaste versies van software, liever draai ik dan een plugin.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Koffie schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:05:
Ik wil van de zomer ook een ambilight/adalight bouwen.
Wat ik alleen niet snap: waarom zet je een extra pi in met ambilight?
Je kunt toch op de PC waar je XBMC op draait greoon boblight draaien icm een boblight plugin voor XBMC?

Persoonlijke heb ik het namelijk niet zo op aangepaste versies van software, liever draai ik dan een plugin.
Ik zou niet weten hoe je dan je LEDS aan wil sturen? Welke IO poorten ga je daarvoor gebruiken die je software matig kan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:53

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

En nu kan de super "onzuinige" pc weg omdat je ook xmbc door je pi laat regelen ;)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:10
Ik dacht dat ja daar al een arduino voor ging inzetten, maar je doet alles via een. Niet goed gelezen dus :)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Koffie schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:46:
Ik dacht dat ja daar al een arduino voor ging inzetten, maar je doet alles via een. Niet goed gelezen dus :)
Maakt niet uit.

Op dit moment draai ik XBMC op een windows 7 machine, via Ethernet ga ik de Pi aansturen.
Ik wil geen XBMC en de aansturing van de lampjes op 1 pi draaien omdat ik de performance van alleen XBMC al niet fantastisch vind.

Voor andere mensen die hier enthousiast van worden, is hier een zeer uitgebreide how-to:

COD-E XBMC + Raspberry Pi + Boblight addon Ambilights!

M'n LEDs zijn nu ergens in Chicago, wat duurt dat toch lang als je graag wil beginnen met je projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Enig probleem hier is dat de boblight addon voor XBMC niet werkt in combinatie met de hardware decoder van de raspberry pi, dit komt omdat XBMC de videoframes uit de opengl backbuffer leest en de hardware decoder schrijft daar niet heen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:08
Dat dacht ik eerst ook. Ze hebben alleen de player kunnen modificeren waardoor ze het toch kunnen uitlezen. Ben nu ook met een standalone RPI ambiligt setup bezig. Zie voor tutorial:
https://dl.dropboxusercon...85567/PiBob/software.html

edit: en het lijkt te werken. Heb hem ze geconfigd dat hij de kleurinstructies naar een bestand logt en daar kan ik wel uit opmaken dat dit lijkt te kloppen :) xbmc blijft ook soepel werken.

snel mn leds bestellen en testen maar.

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2013 00:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

laurens0619 schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:28:
Dat dacht ik eerst ook. Ze hebben alleen de player kunnen modificeren waardoor ze het toch kunnen uitlezen. Ben nu ook met een standalone RPI ambiligt setup bezig. Zie voor tutorial:
https://dl.dropboxusercon...85567/PiBob/software.html

edit: en het lijkt te werken. Heb hem ze geconfigd dat hij de kleurinstructies naar een bestand logt en daar kan ik wel uit opmaken dat dit lijkt te kloppen :) xbmc blijft ook soepel werken.

snel mn leds bestellen en testen maar.
Erg mooie tutorial , zeker een aanrader om eens door te lezen voor de mensen die een standalone Pi willen met Boblight en XBMC.

Helaas kon ik geen filmpje vinden van het resultaat, ben erg geïnteresseerd in CPU verbruik als je 1080p afspeelt i.c.m. Boblight. Heb je hier toevallig bewegend beeld van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb wel een filmpje gevonden waar ze gebruik maken van een Pi en een Arduino. Ik weet niet welk onderdeel het zwaarste is (framegrabben van xbmc(xbmc-boblight) of doorsturen naar de seriele poort(boblightd). Ik vermoed het framegrabben.

In deze video grabben ze op de Pi en sturen ze de led strips aan via een arduino:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Ik ken die oplossing met een Arduino al maar daar ben ik zelf niet naar op zoek.

Ik denk dat de meeste gebruikers zullen geïnteresseerd zijn in:
a) XBMC op HTPC (Win 7 / Linux) ----> Ethernet---> Raspberry Pi + Boblight ----> GPIO ---> LEDS
b) XBMC + Boblight op Raspberry Pi ----> GPIO ---> LEDS

Overigens had die meneer van bovenstaande video wel even zijn gordijnen dicht mogen doen voor een duidelijker resultaat ;). Overigens kies ik voor een oplossing met 104 LEDS, de oplossing in de video werkt (denk ik) met 25 leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nou ik heb hem gisteren getest op 64 leds maar daar had hij toch moeite mee. Nu is er wel een aangepaste build van van boblight maar deze ondersteund helaas geen SPI dus kan ik niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

laurens0619 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 08:35:
Nou ik heb hem gisteren getest op 64 leds maar daar had hij toch moeite mee. Nu is er wel een aangepaste build van van boblight maar deze ondersteund helaas geen SPI dus kan ik niet testen.
Dan wellicht via Arduino of Adafruitbordje aansturen?

Ik heb m'n LEDs gister binnengekregen en heb de verschillende oplossingen gister ook nog 's bekeken.

Het lijkt er op dat de oplossing van Dominic Clifton op de Rasperry Pi forums de meest mooie oplossing is. Ik zie in zijn build geen vertraging m.b.t. de kleuren en timing van de LEDs. Hij werkt met een aangepaste build van XBMC voor 104 LEDS, ik zou deze XBMC versie moeten forken naar een 100 LED versie en dat bij iedere update moeten doen (niet zoveel zin in).

Code-E 's versie is de andere oplossing namelijk gebaseerd op Boblight. Het grote voordeel lijkt me dat we hier gebruik kunnen maken van een plugin waardoor de XBMC versie gewoon iedere keer 'eenvoudig' ge-update kan worden. Ik zie echter wel in verschillende filmpjes dat ik het effect minder mooi vind dan dat van Dominic Clifton.

Zijn jullie het met me eens? Kunnen mensen het tegendeel bewijzen? Ik wil graag een juiste keuze maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
troyk schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:01:
[...]

Dan wellicht via Arduino of Adafruitbordje aansturen?
Geen id of dat gaat helpen. Ik weet niet waar de load nu inzit. In het framegrabben in xbmc(boblight-xbmc) of het vertalen van de data naar de LEDS (boblightd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Zo, de LEDs zijn binnen, ik heb alle benodigdheden in huis gehaald en heb dus mijn eerste stappen gezet.

Ik loop echt tegen een probleem aan:
M'n pixelpi.py script doet niet wat ik van hem vraag. Als ik wil chasen of all_on / all_off gebeurd er niets met mijn LEDs. Het script wordt wel goed uitgevoerd want het geeft geen foutmeldingen. Ik draai het script via SSH dus localhost en geen verwarring met poorten en/of Ip's.

Ik begin langzaam te denken dat ik iets verkeerd heb gedaan in het aansluiten van het geheel. Ik ben een absolute noob als het gaat om elektronische schakelingen dus het kan maar zo dat ik iets verkeerd doe.

Afbeeldingslocatie: http://learn.adafruit.com/system/assets/assets/000/001/589/original/diagram.png?1344878827

Voorbeeld: Het lijkt erop dat in schema enkelvoudige jumpers gebruikt worden om het geheel aan te sluiten , In andere afbeeldingen zie ik dat mensen ook een jumper over beide pinnen heenzetten en dan maar 1 draad aansluiten. Moet dit? Dan is dat waarschijnlijk mijn probleem.

Zie hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://vzoltan.com/rpi/usbledgpio.jpg

Ik heb een lange strip met male to female jumpers gekocht, die als het ware per enkele pin doorgezaagd, afgebroken en dat gebruikt. Het vreemde is dat de voeding daardoor prima werkt , er zelfs 1 LED aan gaat van de string alleen lijkt de Aansturing niet te functioneren want de software doet niets.

Nogmaals. de aansturing verloopt local dus ik verwacht dat hij het netjes aanstuurt via de designated GPIO pins. Hoe zou ik kunnen testen of dit überhaupt functioneert van mijn Pi? :)

Thanks for any help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Ben nu na wat rommelen met aansluitingen een heel stuk verder.

Sterker nog : Ik ben zo goed als klaar, 't is nu wachten op mijn vriendin zodat ik de TV in het beugel kan tillen en dan kunnen we gaan genieten .

Mochten mensen nog hulp nodig hebben wij het installeren van Raspberry Pi + XBMC + Boblightd , ik heb inmiddels wat ervaring .

Ik zag vanavond of morgen nog even een filmpje posten van het resultaat.

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gaaf man :) Op hoeveel leds draai je nu? Draai je nu volledig dedicated op je raspberry pi of nog icm een htpc?

kan niet wachten tot mijn leds binnen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47
dit klinkt interressant !

ik heb mn Pi een tijdje geleden binnen gekregen en ben nu een beetje aan het rommelen met XMBC op dat ding (krijg het netwerk niet echt goed aan de gang maar is meer voor ander topic) en dit lijkt me een fantastische uitbreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

laurens0619 schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:33:
gaaf man :) Op hoeveel leds draai je nu? Draai je nu volledig dedicated op je raspberry pi of nog icm een htpc?

kan niet wachten tot mijn leds binnen zijn....
Ik heb nu 100 stuks leds ws2801 achter mijn tv zitten, ik ben met Boblight aan het spelen maar overweeg ook nog altijd de oplossing van Dominic Clifton te gebruiken want ik heb het idee dat de kleur transition veel beter is met een speciaal gebakken XBMC versie dan gebruik te maken van de Boblight plugin.

Even wat plaatjes voor de liefhebbers:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/297948_10151878446929348_753816651_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/484601_10151878447094348_687660733_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
looking nice! Ervaarde jij geen performance problemen in xbmc met het aansturen van zoveel leds (tijdens een full hd film?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

laurens0619 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 14:27:
looking nice! Ervaarde jij geen performance problemen in xbmc met het aansturen van zoveel leds (tijdens een full hd film?)
Ik was vergeten je te zeggen dat ik mijn LED's puur en alleen aanstuur via de Raspberry Pi.
De HD content speel ik af of een kleine HTPC.

Dus nee, ik ervaar geen performance issues m.b.t de aansturing van de LEDS en het afspelen van content.
Het zou overigens met 1 Pi ook moeten kunnen, dat weet je vast al.
Hoe de performance dan is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 17:10
Erg goed uitgewerkt idee! Ik zit er aan te denken om dezelfde setup na te bouwen :)

Maar hoe zit het met de voeding, voed je de leds apart? En heb je deze leds gebruikt: http://www.ebay.com/itm/150889364507?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

MaNDaRK schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:17:
Erg goed uitgewerkt idee! Ik zit er aan te denken om dezelfde setup na te bouwen :)

Maar hoe zit het met de voeding, voed je de leds apart? En heb je deze leds gebruikt: http://www.ebay.com/itm/150889364507?
Die leds heb ik inderdaad gebruikt.

De leds zijn apart gevoed middels een 5v 4A voeding.

Ik wens je natuurlijk heel veel succes met het nabouwen, mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

Ben zelf nu aan het stoeien met de kleur echtheid, ik ben nog niet tevreden over sommige kleuren die weergeven moeten worden. MIsschien heeft iemand hier tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 17:10
Heb je voor ons misschien nog een demo filmpje? Zodat we kunnen zien wat je bedoeld met de kleur echtheid en de vertraging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

MaNDaRK schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 22:24:
Heb je voor ons misschien nog een demo filmpje? Zodat we kunnen zien wat je bedoeld met de kleur echtheid en de vertraging?
Vanaf woensdag aankomende week zal ik mijn progress wat beter documenteren en gelijk een filmpje maken van het geheel, dan is het ook duidelijker wat ik bedoel met kleur echtheid en vertraging.

Eerst even de feestdagen voor de boeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Het beloofde filmpje :
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=sIgzR9tPTz8]

Zoals jullie kunnen zien lijkt er een lichte vertraging in de weergave van de LEDs te zitten, ook vind ik dat er soms teveel 'ge-flicker' aanwezig is. Het lijkt erop als Boblight niet de juiste kleur vinden kan.
Zou dit te maken hebben met het percentage waarover gesampled wordt in de boblight.conf?
Je kunt aangeven dat de plugin bijvoorbeeld 20% vanaf de zijkant naar binnen (verticaal of horizontaal) een kleur moet lezen, deze gaat hij dan weergeven. MIsschien moet dat percentage kleiner?

Iemand eenzelfde ervaring? Tips , ik hoor ze graag!

[ Voor 5% gewijzigd door troyk op 02-05-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nou vanavond eindelijk mijn leds kunnen ophalen van het postkantoor :D
Leds konden dus direct op de GPIO poorten van de pi gesoldeerd worden. Configuratie bestandje gemaakt ,led over mn tv heen "gegooid" en binnen een uur was alles up and running 8)

gaaf! :9~ Merk nog wel dat de overgang in kleuren nog niet heel vloeiend is maar daar kan ik nog aan tweaken. Heb snel wat videos geschoten. De kleuren komen er in de video niet mooit uit maar in het echt kloppen de kleuren echt behoorlijk! (en de youtube compressie maakt het nog erger)

Mijn setup is dus alleen een raspberry pi met 64 LED lampen op de GPIO poort. Geen arduino of HTPC erbij.

Color wheel:

RGB test:

Stukje James bond intro:

Zodra ik meer tijd heb ga ik eraan tweaken en proberen de schokkerigheid eruit te krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 07-05-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

laurens0619 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:21:
Nou vanavond eindelijk mijn leds kunnen ophalen van het postkantoor :D
Leds konden dus direct op de GPIO poorten van de pi gesoldeerd worden. Configuratie bestandje gemaakt ,led over mn tv heen "gegooid" en binnen een uur was alles up and running 8)

gaaf! :9~ Merk nog wel dat de overgang in kleuren nog niet heel vloeiend is maar daar kan ik nog aan tweaken. Heb snel wat videos geschoten. De kleuren komen er in de video niet mooit uit maar in het echt kloppen de kleuren echt behoorlijk! (en de youtube compressie maakt het nog erger)

Mijn setup is dus alleen een raspberry pi met 64 LED lampen op de GPIO poort. Geen arduino of HTPC erbij.

Color wheel:
[video]

RGB test:
[video]

Stukje James bond intro:
[video]

Zodra ik meer tijd heb ga ik eraan tweaken en proberen de schokkerigheid eruit te krijgen
Hoi ! Mooi gedaan hoor!

Welke tutorial heb je gevolgd? Je draait dus XBMC + Aansturing van de Leds enkel op de Pi ?

Overigens ben ik benieuwd welke voeding je gebruikt? Hoeveel Ampere? :)

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
troyk schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:23:
[...]

Hoi ! Mooi gedaan hoor!

Welke tutorial heb je gevolgd? Je draait dus XBMC + Aansturing van de Leds enkel op de Pi ?

Overigens ben ik benieuwd welke voeding je gebruikt? Hoeveel Ampere? :)

Thanks.
Thnx! (credits gaan overig naar een maat van me, ik mis de soldeer skills)
Hebben gewoon de stappen gevolgd op https://dl.dropboxusercon...85567/PiBob/hardware.html

Dus: led strip opgehaald van postkantoor, data lijnen aan een pin header gesoldeerd (dat is het printplaatje wat je op de foto ziet) en de 5v/gnd aan een oude adapter gesoldeerd die ik in mijn rommel kabelbak had gevonden (5v 2a)

Configuratie via een website gegeneerd en XBMC op de Pi vervangen voor een build met boblight support.
Alles draait inderdaad dus standalone op de Pi :)

Overzicht waarop je de LED voeding, Pi en de header kabel naar de LED strip ziet
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/iynrp4uaf/foto_4.jpg

Detail foto andere eind van de kabel waar de eerste RGB led zit aangesloten (van de 64)
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/4e6ouazbr/foto_3.jpg

Mijn gebruikte "voeding"
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/xfb13pjrr/foto_2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 08-05-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

laurens0619 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:40:
[...]

Thnx! (credits gaan overig naar een maat van me, ik mis de soldeer skills)
Hebben gewoon de stappen gevolgd op https://dl.dropboxusercon...85567/PiBob/hardware.html

Dus: led strip opgehaald van postkantoor, data lijnen aan een pin header gesoldeerd (dat is het printplaatje wat je op de foto ziet) en de 5v/gnd aan een oude adapter gesoldeerd die ik in mijn rommel kabelbak had gevonden (5v 2a)

Configuratie via een website gegeneerd en XBMC op de Pi vervangen voor een build met boblight support.
Alles draait inderdaad dus standalone op de Pi :)

Overzicht waarop je de LED voeding, Pi en de header kabel naar de LED strip ziet
[afbeelding]

Detail foto andere eind van de kabel waar de eerste RGB led zit aangesloten (van de 64)
[afbeelding]

Mijn gebruikte "voeding"
[afbeelding]
Bedankt voor de uitleg en de foto's , denk dat het een mooie toevoeging is aan het topic.

Ik ga morgenavond aan de slag met de tutorial die jij gevolgd hebt, wellicht dan met betere resultaten. Mocht het gelukt zijn dan laat ik het je natuurlijk weten.

Heb je de conf al iets verder getweaked zodat het resultaat nog beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee helaas nog niet, heb wel wat geprobeerd maar toen begon hij te crashen. Waarschijnlijk trekt de CPU niet die hoge refresh rate. Ben wel benieuwd naar de Dominic Clifton oplossing. ben je daar nog mee bezig geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

laurens0619 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:04:
Nee helaas nog niet, heb wel wat geprobeerd maar toen begon hij te crashen. Waarschijnlijk trekt de CPU niet die hoge refresh rate. Ben wel benieuwd naar de Dominic Clifton oplossing. ben je daar nog mee bezig geweest?
Dominic Clifton heeft een XBMC geforked en aangepast zodat het gerenderde beeld direct via XBMC naar de Pi word gestuurd, naar mijn inzien niet de mooiste oplossing qua techniek en update-a-bility maar wel qua effecten.

Ik heb 100 leds dus zal een aangepaste XBMC moeten compilen, no clue where to start.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKaas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-06 14:46
x

[ Voor 100% gewijzigd door KingKaas op 18-07-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

KingKaas schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:36:
Geweldig topic dit ! _/-\o_
Ik heb een Samsung P2470HD staan(klein TVtje maar wel erg leuk beeld imo), ik ga daarop ook een boblight bouwen.
Volgens troyk zijn post moet ik genoeg hebben aan 25 stuks, dus ga ik daar voor.

Mijn bestellijstje

Leds
http://www.ebay.nl/itm/16....m1423.l2649#ht_2663wt_91

Male/Female Jumper wires:
http://www.ebay.nl/itm/36...1423.l2649#ht_2151wt_1151

CCTV Jacks :
http://www.ebay.nl/itm/Ne...m801c41bf48#ht_2576wt_950

Volgensmij moet ik hier mee aan de slag kunnen (een 5v adapter heb ik nog wel leggen) met de pibob tutorial :9~
Ik hou jullie updated!
Ziet er compleet uit.

Je gaat dus XBMC + de aansturing van de LEDS via 1 raspberry pi doen? Dat is althans waar de PiBob tutorial over gaat. Ik heb het iets anders aangepakt Maar ga binnenkort ook PiBob proberen, ben benieuwd naar het verschil in aansturing van de LEDS.

Ik houd jullie ook op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ligt het aan mij of is ruim 600 euro voor een paar leds best wel duur?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk

troyk

attrib -r troyk.nfo

Firesphere schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:09:
Ligt het aan mij of is ruim 600 euro voor een paar leds best wel duur?
Je moet de LEDs op Ebay kopen. Daar kosten ze aanzienlijk minder.
Ik heb ongeveer voor 100 dollar 100 leds gekocht dus dan valt de prijs reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 15:30
Misschien is dit topic iets te oud, maar mijn issue is wel relevant.

Ik heb ook geprobeerd Boblight te laten werken op de Pi met 50 LEDs (WS2801: http://www.ebay.com/itm/5...tring-DC-5V-/121159316753), maar geen succes, de LEDjes wilden op één na niet aangaan, en waren niet te besturen.
Nu heb ik Hyperion geprobeerd, kent iemand dit alternatief toevallig? Het probleem is dat ik daar dezelfde problemen ondervind. Ik gok dat er iets mis is met mijn LEDs, of wellicht heb ik het verkeerde type (zie eBay link). Hoe kan ik testen of het aan mijn LEDs, Pi of software ligt? Ik draai overigens Raspbmc.

Filmpje uitzoeken? www.filmoftheday.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:11

Rmg

Cyroq schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 18:40:
Misschien is dit topic iets te oud, maar mijn issue is wel relevant.

Ik heb ook geprobeerd Boblight te laten werken op de Pi met 50 LEDs (WS2801: http://www.ebay.com/itm/5...tring-DC-5V-/121159316753), maar geen succes, de LEDjes wilden op één na niet aangaan, en waren niet te besturen.
Nu heb ik Hyperion geprobeerd, kent iemand dit alternatief toevallig? Het probleem is dat ik daar dezelfde problemen ondervind. Ik gok dat er iets mis is met mijn LEDs, of wellicht heb ik het verkeerde type (zie eBay link). Hoe kan ik testen of het aan mijn LEDs, Pi of software ligt? Ik draai overigens Raspbmc.
Er staat WS2801 maar er staan op de foto maar 3 draden en dat maakt ze ws2811's.

Hoeveel draden hebben je leds? maakt nogal verschil namelijk.

[ Voor 73% gewijzigd door Rmg op 17-01-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het bouwen van een ambilight, maar ik krijg mijn LEDs niet werkend. Ik heb 2 chains liggen van 50 LEDs (LPD6803), dus 100 in totaal. Deze wil ik aansturen met mijn raspberry. Mijn HTPC moet dan het signaal naar de raspberry sturen.

Nou kwam ik al een heel eind met het verbinden vanaf de HTPC naar de raspberry, maar het aansturen van mijn ledjes wil niet lukken (blijven wit branden). Ik denk zelf dat het aan de boblight.conf ligt, maar dat durf ik niet te zeggen. Ik kan nergens een duidelijk configuratie voor de LPD6803 vinden, iemand die me hier verder mee kan helpen?

Ik heb trouwens de volgende tutorial gevold:
http://pibob.nadnerb.co.uk/software.html (ook de nieuwe versie die bovenaan is genoemd)

[ Voor 9% gewijzigd door NL-RaVeR op 29-01-2014 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilja Meijer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 20:07
http://bite-in.com/?m=201312

Ik denk dat ik dit project eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik heb het inmiddels werkend met de WS2801 en raspberry. Test frame zit un achter de tV alleen moet nu beter uitlijnen en iets meer afstand tot de muur creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 581224

Beste mensen

Ik heb 2 strings van 50 led ws2801 nou wil ik die aan mekaar koppelen met 2 aparte voedings van 5v 3 a

hoe moet ik te werk gaan hierbij.

met vriendelijke groet
john :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 355205

Iemand ervaring met led strips en raspberry pi voor ambilight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:12

MsG

Forumzwerver

Ik werd hier ook gecharmeerd van en wil hier ook binnenkort mee aan de slag gaan. Ik ben van plan alleen de Raspberry Pi te gebruiken. Deze draai ik nu met OpenELEC 5 en hoop deze ook te kunnen voorzien van dit led-systeem.

Werkt het inmiddels al wat mee geïntegreerd met XBMC?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgt_Lyna
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 10:43
MsG schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:13:
Ik werd hier ook gecharmeerd van en wil hier ook binnenkort mee aan de slag gaan. Ik ben van plan alleen de Raspberry Pi te gebruiken. Deze draai ik nu met OpenELEC 5 en hoop deze ook te kunnen voorzien van dit led-systeem.

Werkt het inmiddels al wat mee geïntegreerd met XBMC?
Ik had deze tut gevonden, lijkt me redelijk alles dekkend v.w.b. Kodi (vroeger XBMC);

https://ajpawelski.wordpr...ion-and-a-ws2801-strip-2/

Oud topicje over boblight (je kunt beter hyperion gebruiken begrijp ik uit de reacties online)

http://www.vervelendemens...ilight-with-raspberry-pi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:58
Lijkt me dat deze thread op slot kan met een mooie doorverwijzing naar het DIY Ambilight Topic!?
Pagina: 1