Ruis met interne geluidskaarten (i.h.b. Xonar Essence STX)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben van de week, eigenlijk tegen beter weten in, toch weer eens overgestapt naar een interne geluidskaart.

Ik zeg tegen beter weten in, omdat ik hiermee in het verleden altijd wel last heb gehad van ruis. Door de jaren heen heb ik een veelvoud aan verschillende moederborden, behuizingen, voedigen en geluidskaarten gehad; maar bij allemaal eigenlijk wel last gehad van interferentie op het geluid (ruis bij het bewegen van de muis, cpu-activiteit, hdd-activiteit, etc.).

Het laatste jaar gebruikte ik een externe (USB) X-Fi geluidskaart. Dit was de eerste waarbij ik dit probleem eigenlijk helemaal niet had.

Omdat dit toch een budgetmodel is en ik wat betere geluidskwaliteit wilde, besloot ik de gok maar weer te nemen en een interne kaart te kopen; de Asus Xonar Essence STX.

In iedere review die ik heb kunnen vinden geprezen om zijn geluidskwaliteit, sublieme afscherming tegen interferentie en bijna ongeëvenaarde signaal-ruisverhouding van 124 dB.

Het geluid is absoluut een stuk mooier en gedetailleerder dan de X-Fi... maar één probleem heb ik ook direct weer terug:

het oude "kgggrrrkrkkrrrrrttttgggggggggrrrtggggggggg" bij het bewegen van de muis, het openen van een pagina in de browser, of eigenlijk wat ik ook met m'n systeem doe; ruis, ruis, ruis, ruis, ruis.....

Ugh.

Is het dan allemaal marketingonzin? Die geclaimde snr en afscherming? Is een ruisvrij signaal met een interne geluidskaart gewoon onmogelijk?

Ik word er zo langzamerhand een beetje moedeloos van. Dit is inmiddels de 4e behuizing, de 4e voeding en de 2e semi-high-end geluidskaart waarmee ik dit probleem heb (de budgetkaartjes tel ik niet eens meer mee).

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Doe ik misschien iets verkeerd?
Kan dit soort ruis nog ergens anders door worden veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxos
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-04 21:53
Wouter,

Heel apart. Ik heb iets minder dan een jaar terug dezelfde kaart gekocht. Geen problemen mee gehad, mooi geluid. Tot vorige week. Nu zit er ook allerlei ruis in het geluid. Ik heb Asus er al over geschreven, maar die kunnen er niets over vertellen. Het is echt een probleem van de laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:12
Vreemde zaak. Ik ken het probleem, heb het ook wanneer ik mijn interne audio-jack gebruik. Als ik echter via HDMI mijn TV (die als monitor dient) het geluid af laat spelen en daar mijn headphones op aansluit, klinkt het prima.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxos
Ok, ik ben wat aan het rondkijken geweest in mijn systeem. Kaart eruit gehad, opamps aangedrukt, shielding nagekeken, geprobeerd andere kabels te gebruiken etcetcetc. Allemaal niets. Bij geluid wordt al snel aan iets hardwarematigs gedacht. Ik wilde dus ook het stukje software uitsluiten. Bij rechtermuis op het speakertje van de volumeregeling de afspeel- en opnameapparaten nagekeken. Bleek dat de microfoon volle pijp open stond. Deze uitgeschakeld en raad eens: dit was het probleem! Ik vermoedt dat, omdat ik laatst codblops2 heb geïnstalleerd (echt multiplayerspel) dat deze de microfoon in heeft geschakeld. Een zucht van opluchting!

Misschien dat dit jou probleem ook op kan lossen Wouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:38
Heb je je pc wel aangesloten op een geaard stopcontact? Toen ik een keer een pc ongeaard aangesloten had, had ik ook last van ruis op m'n speakers.

[ Voor 5% gewijzigd door mstoel op 19-11-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Mijn microfoon staat uit en de PC is geaard.

De speakers (actief, met interne versterker) zijn niet geaard overigens; als ik deze aard veroorzaakt dit direct een aardlus met nog veel meer ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxos
Dan kan het misschien ook een defecte kaart zijn... Ik had (en heb nu) nergens last van. Het is doodstil, tot ik het volume helemaal open zet (90/100%). Dan hoor ik een soort jitter, maar dat is niet de ruis die jij omschrijft. Dus het is zeker geen marketingonzin.

Heb je meerdere componenten op dezelfde voedingskabel hangen? (bijv dan de geluidskaart en een andere drive/kaart oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481824

Waar sluit je je geluid op aan? Is de ruis evenveel aan de voorzijde als aan de achterzijde (direct op de geluidskaart)?
De geluidsuitgang aan de voorkant is veel gevoeliger voor ruis, omdat in de computer de kabel langs alle hardware gaat. Je zou deze ruis kunnen oplossen door de kabel om een ferrietring te lussen.

Als er ook ruis direct van de geluidskaart aansluiting komt kun je proberen om je geluidskaart zover mogelijke van je grafische kaart te plaatsen en het zou kunnen helpen je sampling rate te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Ik sluit het direct op de geluidskaart aan; ik heb geen front panel voor audio.
Een grafische kaart heb ik niet; ik gebruik de interne (geef niet veel om snelle graphics; des te meer om goed geluid :P)

De geluidskaart is de enige uitbreidingskaart op het moederbord.

Sampling rate staat al op 192 KHz.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter op 19-11-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 16:32
Probeer eens van pci-slot te wisselen.

Komt me bekend voor, hier oude thread met mijn posts:
mountainbiker in "M-audio revo 5.1 kraakt"

edit: de essence is PCI-e, toch proberen van slot te wisselen als je meerdere op je moederbord hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door mountainbiker op 19-11-2012 14:20 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481824

Dan kan het probleem van twee dingen komen. 1: elektromagnetische inferentie van andere componenten in je pc, bijv. hdd, grafische kaart.
Doe de kaart in een andere PCI slot.
2: Er komt storing binnen via de voeding van je geluidskaart.
Dit kun je oplossen door een ferrietring te plaatsen bij je voedingsaansluiting van je kaart.
Hopelijk heb je er een liggen zodat je even kan proberen
anders

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 481824 op 19-11-2012 14:55 . Reden: vervolledigen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 13:17
ik ga dit volgen al jaren last van, nu ook met interne mobo geluid.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 17:29
Dit is een heel bekend en lastig probleem.
Kan van alles zijn en zelfs met externe dac's kan het voorkomen.

De enige echt goed en altijd werkende oplossing is het aansluiten van de PC naar een externe DAC via toslink (glasvezel)
Er zijn ook DAC's of digitaal naar digitaal (USB>COAX bijvoorbeeld) converters die galvanische scheiding hebben dus dat betekend dat er scheidingstrafos gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 16:32
Het is ook moederbord afhankelijk.

Het ene moederbord geeft storing een andere niet.

Ikzelf had dus toendertijd (zie eerdere post) de m-audio revolution 5.1 op een dacht ik amd moederbord met een VIA chipset. Die gaf dus storing. Daarna nog andere diverse moederborden gehad, meestal amd borden met nvidia chipset en die gaven geen storing.

Momenteel heb ik een asus xonar DX geluidskaart in een pci-e slot in een Asrock K10N78 (AMD bord, nvidia chipset) en deze is storingsvrij met een goed geluid.

Hoe gebruik je de kaart?
Ik luister muziek bv. altijd met foobar en zet dan het output device op WASAPI, voor bit-exacte output.

Zojuist nog even getest, defragmenteren en/of stresstesten hdd's en cpu en tegelijk muziek luisteren (via koptelefoon; sennheiser HD595), geen kraakje of geluidje, niets.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Ik heb hem in een ander slot gedaan (een 16x slot, omdat ik maar 1 1x slot op mobo heb)
en hem aangesloten met een eigen stroomkabeltje (zat eerst op dezelfde als de harde schijf)

De ruis lijkt nu inderdaad verdwenen (nog even voorzichting, is pas een kwartier :P), maar er is een nieuw probleem bij;
de geluidskwaliteit is drastisch omlaag gegaan; het geluid klinkt minder gedetailleerd en vervormd...

Beetje raar ...

[ Voor 12% gewijzigd door Wouter op 24-11-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxos
heb je in de software suite de dolby opties zoals virtual speaker uit staan?
Pagina: 1