HP dv6000 heatsink folieachtig en koelpasta wie kan helpen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSNEEK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-07-2024
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/69/img3746x.jpg/%5D%5BIMG%5Dhttp://imageshack.us/a/img69/4461/img3746x.th.jpg%5B/IMG%5D%5B/URL%5DAfbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img69/4461/img3746x.jpg[/img]

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img823/3902/img3743o.jpg[/img]

Hallo,

Ben de laatste tijd wat aan de hobby'en met aantal laptops en dat ging tot nu toe allemaal redelijk goed tot nu eigenlijk ;)

Heb hier een HP dv6000 staan en die had koelproblemen. Ben aan de slag gegaan en inderdaad de fan zal zoals verwacht vol met stof en vuil.

Alles schoongemaakt en koelpasta Artic silver 5 besteld.Ben benieuwd wie me zou kunnen helpen want toe ik het heatsink bekeek viel mijn oog op het soort(alu)folie ? Onder dit folie zat een soort van opgedroogde pasta (ik neem aan koelpasta)? Nu is mijn vraag : Is dit inderdaad (opgedroogde)koelpasta wat onder dit folie zit ? Zoja kan ik de folie losmaken heatsink schoonmaken koelpasta aanbrengen folie er weer op en koelpasta op de processor smeren ? Of is naar jullie mening deze koelpasta/folie totaal overbodig ? Met andere woorden kan ik dit zo laten zitten en alleen op de processor nieuwe koelpasta aanbrengen en het oude laten zitten of.....?

Heb een aantal afbeeldingen toegevoegd...Op de afbeeldingen excuses voor de vele links (newbie) is het folie beetje omgekruld te zien met daaronder een grijsachtige emulsie, deze is inmiddels hard en brokkelt zo af.

Heb misschien als tip hier een linkje van hp zelf ?

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01035677.pdf

Hoop dat jullie (experts) mij kunnen helpen zodat de laptop weer snel kan draaien.

Groeten Smit

[ Voor 9% gewijzigd door DCSNEEK op 17-11-2012 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:24

Fordox

00101010

Zo te zien is die folie niet nodig. als je de koeler op de chip zet, maakt deze dan contact zonder die folie? zo ja, koelpasta erop en draaien maar.

alleen is AS5 niet echt handig gezien dit meestal chips zijn zonder heatspreader en AS5 gelijd elektriciteit...

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-07 14:09

auto660

1991 240 GL Brick

Mijn broertjes laptop had dit ook. Op de koelpad heb ik een beetje koelpasta gedaan en die folie heb ik vervangen door koelpasta, bleef netjes onder de 70 graden. Als je maar een klein beetje AS5 op de core doet dan zou het niet te ver over de chip gaan en heb je geen (je kunt het geen kortsluiting noemen) verlaagde weerstand tussen de chipjes.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSNEEK
Allereerst bedankt voor jullie(snelle) reactie. Echter jullie reply's roepen nog wel een paar vragen bij mjj op.

Bijvoorbeeld over de AS5, ik begrijp dat dit dus eigenlijk een absolute don't is? Terwijl ik niet beter wist dan dat deze koelpasta hier gewoon geschikt voor is?

En de (grijze) substantie onder de folie? Dat is dus waarschijnlijk opgedroogde koelpasta volgens jou?

Ik zal voor de zekerheid nog paar foto's van het moederboard uploaden met wat cijfers bij de core om aan te wijzen, in de hoop dat jullie precies kunnen vertellen op welke chips ik dus koelpasta aan moet/kan brengen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb deze laptop al eens uit elkaar gehaald en weet dat de chips open en bloot zijn. Die grijze substantie onder de folie is aangekoekte koelpasta. Ik haal dit er altijd af met nagellakremover of remmenreiniger, werkt perfect! AS5 op die blote chips kan gewoon, maar je moet dan niet dat hele tubetje over die processor uitsmeren. Als je een (heel) klein rijstkorreltje van die AS5 op je cpu, chipset en (zit die er apart op?) de grafische chip. Als het goed is zit er op het chipset al een koelpad maar een extra druppeltje koelpasta ertussen kan geen kwaad.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Alleen op de cpu koelpasta aanbrengen. Die komt onder dat koper gedeelte met die folie/koelpasta. Die blauwe is waarschijnlijk een koelreepje voor je videochip en die roze koelt de vrm's ofiets. Die zooi die nu op dat kopergedeelte zit is gewoon de oude koelpasta, kan je gewoon verwijderen.
AS5 is opzich goed spul, maar veiliger is mx4 ofzo omdat die dus geen stroom geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSNEEK
Oke heb geprobeerd paar nette foto's te maken van de chips. Neem aan dat op beide van deze chips koelpasta aangebracht kan worden ? Dus ook op de chip waarop de blauwe thermal pad aansluit ?

Die grijze crap erom heen is denk ik oude koelpasta ?

Graag hoor ik van jullie, anders moet ik maar die mx-4 bestellen (word al een beetje bang van sommige verhalen ;)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img845/3315/img3776i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img267/5007/img3779m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:50

Nemesizz

Untouchable

Ik gebruik ook gewoon altijd AS5, ook bij 'open' laptop chips, nooit problemen gehad. Je moet er gewoon niet teveel op doen (is overigens nooit goed).

Wel opletten, geen koelpasta op die iets dikkere pads doen (die blauwe en roze dingen), dan issoleer je de boel alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Nemesizz schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:18:
Ik gebruik ook gewoon altijd AS5, ook bij 'open' laptop chips, nooit problemen gehad. Je moet er gewoon niet teveel op doen (is overigens nooit goed).

Wel opletten, geen koelpasta op die iets dikkere pads doen (die blauwe en roze dingen), dan issoleer je de boel alleen maar.
Dat 1ste inderdaad. Dat 2de wist ik niet, ik dacht dat als je ze er eenmaal vanaf had gedaan dat je er beter even een laagje koelpasta tussen kan doen tegen de luchtbellen.. Naja, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSNEEK
Wederom bedankt voor de reacties!

Voor de duidelijkheid ik kan dus op beide koelpasta aanbrengen? En wat je op de foto ziet (dat grijze) is oude pasta die ik gewoon verwijderen kan? OF alleen pasta op de chip waar die thermal pad NIET op zit? Dus alleen op de intel processor?

Super nogmaals alle snelle reacties..

Als ik dit duidelijk heb ga ik hem weer assembleren, ik laat jullie het resultaat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:40

Quad

Doof

Laatst ook een DV6 gehad die 1 heel veel lawaai maakte bij de fan en 2 telkens uitviel van de warmte.
Dit hele ding is een ramp om uit elkaar te halen, want alles móet eraf, scherm etc ook dus :').

Je kan gewoon AS5 gebruiken, heb ik ook gedaan en dat ding draait perfect. Niet teveel, klein beetje.
Je hebt ook zo'n koelpasta plaatje op de foto staan zie ik, die heb ik ook verwijderd en koelpasta op gezet. Dat gaat veel beter als zonder.

Temps zitten nu rond de 40 graden waar eerst in idle 80-90 was ;).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSNEEK
Quad schreef op zondag 18 november 2012 @ 13:59:
Laatst ook een DV6 gehad die 1 heel veel lawaai maakte bij de fan en 2 telkens uitviel van de warmte.
Dit hele ding is een ramp om uit elkaar te halen, want alles móet eraf, scherm etc ook dus :').

Je kan gewoon AS5 gebruiken, heb ik ook gedaan en dat ding draait perfect. Niet teveel, klein beetje.
Je hebt ook zo'n koelpasta plaatje op de foto staan zie ik, die heb ik ook verwijderd en koelpasta op gezet. Dat gaat veel beter als zonder.

Temps zitten nu rond de 40 graden waar eerst in idle 80-90 was ;).
Met "koelpasta plaatje" bedoel je die blauwe thermal pad (die moet wel blijven zitten toch)? Ik kan dus die oude koelpasta verwijderen neem ik aan, en dus op beide chips AS5 aanbrengen ? Voor de beeldvorming op die foto's rond de chips dat grijze is de ouwe koelpasta ? Waar die prikkertjes liggen dus oude koelpasta verwijderen en nieuwe aanbrengen ?

Of allen op die ene chip (intel) koelpasta aanbrengen?

Ben benieuwd, kan ik aan de slag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSNEEK
Wil dus graag van jullie weten of die grijze vlek rondom beide chips oude koelpasta is ? Zoja kan ik dat veilig verwijderen met wattestaafje en alchohol bijvooorbeeld ? EN moet nu wel/of juist niet op beide nieuwe koelpasta ?

Sorry voor de vragen komt misschien wat dom over, maar als ik dit eenmaal duidelijk heb kan ik aan de slag...Ook omdat die grijze vlekken rondom best groot zijn (Kan dus voor de rest geen kwaad als ik deze verwijder ?)

Alvast bedankt, super al deze reacties..

Groeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

DCSNEEK schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:27:
Wil dus graag van jullie weten of die grijze vlek rondom beide chips oude koelpasta is ? Zoja kan ik dat veilig verwijderen met wattestaafje en alchohol bijvooorbeeld ? EN moet nu wel/of juist niet op beide nieuwe koelpasta ?

Sorry voor de vragen komt misschien wat dom over, maar als ik dit eenmaal duidelijk heb kan ik aan de slag...Ook omdat die grijze vlekken rondom best groot zijn (Kan dus voor de rest geen kwaad als ik deze verwijder ?)

Alvast bedankt, super al deze reacties..

Groeten ;)
Die grijze vlekken doen niets kwaad. Soort paste om te voorkomen dat er koelpasta op de CPU/GPU belandt.
Als de headsink op de GPU/CPU maar schoon zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSNEEK
Quad schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:29:
[...]

Die grijze vlekken doen niets kwaad. Soort paste om te voorkomen dat er koelpasta op de CPU/GPU belandt.
Als de headsink op de GPU/CPU maar schoon zijn.
Heeey alweer een reactie, ok kan dus geen kwaad...dus BEIDE chips zowel GPU als CPU koelpasta aanbrengen Quad ?

In het begin van het topic zei iemand dat de plek waar die blauwe thermal pad zit je geen koelpasta moet aanbrengen ivm isoleren ?? Alleen als ik me niet vergis is die plek van de GPU..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

DCSNEEK schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:42:
[...]

Heeey alweer een reactie, ok kan dus geen kwaad...dus BEIDE chips zowel GPU als CPU koelpasta aanbrengen Quad ?

In het begin van het topic zei iemand dat de plek waar die blauwe thermal pad zit je geen koelpasta moet aanbrengen ivm isoleren ?? Alleen als ik me niet vergis is die plek van de GPU..
Als je onderstaande blauwe bedoelt;
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img823/3902/img3743o.jpg

Ik heb die eraf gehaald en er een kleinbeetje koelpasta erop gezet.
Scheelde bij mij flink wat in de temps.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSNEEK
ja inderdaad die bedoelde ik ja, omdat dat blauwe vierkantje vrij dik (plusminus 2mm) is, dacht ik van dat kan je nooit opvullen met thermal paste ? Maar blijkbaar heb ik het miss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
DCSNEEK schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:18:
Oke heb geprobeerd paar nette foto's te maken van de chips. Neem aan dat op beide van deze chips koelpasta aangebracht kan worden ? Dus ook op de chip waarop de blauwe thermal pad aansluit ?

[afbeelding]

[afbeelding]
ok val nu in herhaling. Alleen op de CPU, dat is op de bovenste foto de rechter 'chip' en op de 2e de onderste. Die blauwe en roze pads mag je beschouwen als koelpasta en hoef je niets mee te doen. Sterker nog...lekker laten zitten.
Heb de garanties voor oa HP mogen afwerken dus heel wat laptops uit- en inelkaar geschroeft dus neem t maar gewoon als waar aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Dat blauwe is een Thermalpad inderdaad, net als die roze boven aan.
Kan je laten zitten, maar in mijn geval verbeterde het de temps.

PVOutput☀️

Pagina: 1