Ik probeer een nieuwe PC samen te stellen. Maar ik vind het er niet makkelijker op geworden. APU of CPU? wel of geen grafische kaart. In de BBG mist mijns inzien de deluxe versie van de basisPC, stil, betrouwbaar en supersnel, dus probeer ik die nu zelf samen te stellen.
Wat wil ik doen met het nieuwe systeem:
- standaard thuisgebruik, office internet
- af en toe wat videobewerking
- geen games
Hij moet bij office en internet gebruik wel supersnel zijn. Ik wil niet wachten op de PC, de PC moet op mij wachten. Videobewerking mag best even duren, dat doe ik toch niet vaak.
Bij oudere PC's ergerik me aan het wachten op windows. Ik denk trouwens dat dat door de trage harddisk komt, daarom zit er een SSD in mijn configuraties.
Wat mag het systeem gaan kosten:
Ik kom met mijn configuraties nu tussen 750 en 100 euro uit. ik vind 1000 euro eigenlijk teveel, 750 spreekt me meer aan en zou m.i. ook moeten kunnen, maar ik weet niet goed waarop te bezuinigen.
wat heb ik al:
Monitor samsung syncmaster 206BW
Deze doet het nog goed en bevalt prima.
Wat denk ik nodig te hebben:
AMD variant
Intel variant met duurdere kast
eisen/wensen:
Ik twijfel over moederbord, voeding en kast. Eventueel mag kleiner en micro-ATX ook.
ik heb gezocht naar reviews maar zie door de bomen het bos niet meer.
de kast en voeding moeten stil zijn, bij voorkeur met stoffilters en cable management, maar liever niet te duur. Ik heb al vaak defecte voedingen (2x Antec, 1x Aopen) meegemaakt dus ik wil een betrouwbare voeding van een ander merk dan Antec of Aopen.
De antec one kast uit de BBG nov2012 lijkt me goed maar in deze review staat dat hij toch wel veel geluid maakt, daarom heb ik de obsidian in het intel lijstje staan, maar die is eigenlijk veel te duur. De Be quiet voeding lijkt me een goede maar een be-quiet!-system-power-s6-300w voldoet wellicht ook. maar is deze stil genoeg?
Intel of AMD?
bij intel snellere CPU tragere GPU
Bij AMD andersom. Wat kan ik het beste kiezen?
Ik kies voor veel geheugen 16 Gb of is dat overkill?
Natuurlijk een SSD. Ik heb een amahi-server staan als NAS voor bulkopslag, dus ik heb alleen een SSD van 256 GB gekozen. Of kan ik voor videobewerking toch beter een kleinere en goedkopere SSD samen met lokale HDD nemen?
Omdat ik windows 8 wil gebruiken heb ik voor deze logitech touchpad gekozen. Deze is wel duur en is het wel makkelijker dan een muis?
Moet ik nog extra kabeltjes en koelpasta kopen of zit dat tegenwoordig standaard bij moederborden en koelers?
Kortom veel vragen en ik hoop dat jullie mij willen helpen met een betere configuratie.
Wat wil ik doen met het nieuwe systeem:
- standaard thuisgebruik, office internet
- af en toe wat videobewerking
- geen games
Hij moet bij office en internet gebruik wel supersnel zijn. Ik wil niet wachten op de PC, de PC moet op mij wachten. Videobewerking mag best even duren, dat doe ik toch niet vaak.
Bij oudere PC's ergerik me aan het wachten op windows. Ik denk trouwens dat dat door de trage harddisk komt, daarom zit er een SSD in mijn configuraties.
Wat mag het systeem gaan kosten:
Ik kom met mijn configuraties nu tussen 750 en 100 euro uit. ik vind 1000 euro eigenlijk teveel, 750 spreekt me meer aan en zou m.i. ook moeten kunnen, maar ik weet niet goed waarop te bezuinigen.
wat heb ik al:
Monitor samsung syncmaster 206BW
Deze doet het nog goed en bevalt prima.
Wat denk ik nodig te hebben:
AMD variant
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A10-5800K Boxed | € 112,95 | € 112,95 |
| 1 | ASRock FM2A75 PRO4 | € 72,45 | € 72,45 |
| 1 | Antec One | € 49,- | € 49,- |
| 1 | Microsoft Windows 8 (OEM) | € 85,50 | € 85,50 |
| 1 | Cooler Master Hyper T4 | € 24,50 | € 24,50 |
| 1 | Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650 | € 66,96 | € 66,96 |
| 1 | Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9 | € 89,- | € 89,- |
| 1 | LG GH24NS90 Zwart | € 14,95 | € 14,95 |
| 1 | be quiet! Straight Power E9 400W | € 61,80 | € 61,80 |
| 1 | Samsung 830 series 256GB | € 152,75 | € 152,75 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 782,81 | |
Intel variant met duurdere kast
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 204,90 | € 204,90 |
| 1 | Gigabyte GA-Z77-D3H | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Corsair Obsidian 550D | € 118,95 | € 118,95 |
| 1 | Microsoft Windows 8 (OEM) | € 85,50 | € 85,50 |
| 1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 34,99 | € 34,99 |
| 1 | Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650 | € 66,96 | € 66,96 |
| 1 | Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 | € 66,50 | € 66,50 |
| 1 | LG GH24NS90 Zwart | € 14,95 | € 14,95 |
| 1 | be quiet! Straight Power E9 400W | € 61,80 | € 61,80 |
| 1 | Samsung 830 series 256GB | € 152,75 | € 152,75 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 950,15 | |
eisen/wensen:
Ik twijfel over moederbord, voeding en kast. Eventueel mag kleiner en micro-ATX ook.
ik heb gezocht naar reviews maar zie door de bomen het bos niet meer.
de kast en voeding moeten stil zijn, bij voorkeur met stoffilters en cable management, maar liever niet te duur. Ik heb al vaak defecte voedingen (2x Antec, 1x Aopen) meegemaakt dus ik wil een betrouwbare voeding van een ander merk dan Antec of Aopen.
De antec one kast uit de BBG nov2012 lijkt me goed maar in deze review staat dat hij toch wel veel geluid maakt, daarom heb ik de obsidian in het intel lijstje staan, maar die is eigenlijk veel te duur. De Be quiet voeding lijkt me een goede maar een be-quiet!-system-power-s6-300w voldoet wellicht ook. maar is deze stil genoeg?
Intel of AMD?
bij intel snellere CPU tragere GPU
Bij AMD andersom. Wat kan ik het beste kiezen?
Ik kies voor veel geheugen 16 Gb of is dat overkill?
Natuurlijk een SSD. Ik heb een amahi-server staan als NAS voor bulkopslag, dus ik heb alleen een SSD van 256 GB gekozen. Of kan ik voor videobewerking toch beter een kleinere en goedkopere SSD samen met lokale HDD nemen?
Omdat ik windows 8 wil gebruiken heb ik voor deze logitech touchpad gekozen. Deze is wel duur en is het wel makkelijker dan een muis?
Moet ik nog extra kabeltjes en koelpasta kopen of zit dat tegenwoordig standaard bij moederborden en koelers?
Kortom veel vragen en ik hoop dat jullie mij willen helpen met een betere configuratie.